Peugeot Ludix valt uit.

Marwan

Member
Peugeot Ludix One 2006
Km stand: 158298 km
Aanpassingen:
- Vorige eigenaar had hem 11 jaar in bezit en had in die 11 jaar een nieuwe uitlaat erop gezet.
- Nieuwe bougie
- Tweedehands luchtfilter, een dichte versie wel, zou hem open moeten breken om schoon te maken.
- Ijzeren vlotterbakje van de Fox erop gemonteerd.
- Nieuwe vlotterpakking gemonteerd.

Na een lange tijd niet aan de scooter te hebben gezeten en toch wel een goed grote topic de vorige keer te hebben gemaakt, leek het me handiger om een nieuwe te maken.

De Ludix start nu wel! Het was een kwestie van vlotterbak vervangen(zat een scheur in, waardoor die vanuit elk gaatje en de scheur zelf bleef lekken). Ik heb er nu een ijzeren vlotterbak opzitten van een Peugeot Fox, voelt iets fijner aan dan een zwart plastic vlotterbakkie, staat ook iets mooier. Daarnaast stond de basis afstelling van de carb ook allang niet meer goed en was door al het lekken niet eens genoeg benzine over om te starten. Opeenstapeling van simpele problemen die je toch dieper het bos in laten kijken dan nodig is.

Maar ik kom tegen een nieuw probleem aan. De scooter kickt na 1 keer aan en blijft ongeveer 5 seconden lopen, daarna begint hij langzaam uit te vallen.

Als ik nog voordat hij uitgaat gas geef, blijft hij gassen maar na het loslaten valt hij uit.

Naja, ik denk, kwestie van stationair afstellen, dus ik geef de schroef een halve draai. En het achterwiel rijdt vervolgens hard uit zichzelf.

Kwart slag terug gedraaid en kwam weer precies uit op de situatie aan het begin, hij viel op den duur weer uit.

Dus ik denk, weer ff terug naar de tweede situatie, en in plaats van dat hij weer hele hoge toeren maakt valt hij gewoon weer uit na verloop van tijd.

Toen heb ik hem de stationair bijna tegen de max ingedraaid, hij loopt hoge toeren en daarna normaal, dit wisselt af.

Heb ik hem maximaal ingedraaid, gaat hij aan en vervolgens weer uit alsof ik hem stationair juist verder zou moeten draaien, terwijl hij al zijn max heeft bereikt.

Het is constant een andere positie wanneer hij voor langere tijd stationair blijft lopen en uit gaat, de ene keer doet hij dat bij een kwart slag verder, de andere keer een kwart slag terug, zet ik hem vervolgens een kwart slag verder gaat hij een stuk sneller uit of een stuk langer stationair voordat hij uit gaat. Ik weet het niet.

Er zat van origine een verstopte sproeier 49 in, aangezien deze niet met luchtdruk open te krijgen was zit er nu een sproeier 50 in.

Je kan er wel kleine stukjes op rijden zolang je maar gas blijft geven, maar op den duur valt hij ook uit tijdens het gas geven.

De accu is kapot en we dachten dat het misschien daaraan lag, we hebben toen met kabels de accu verbonden met de accu van mijn auto en het resultaat bleef hetzelfde. We zijn nog van plan de accu te vervangen maar we willen hem eerst gewoon rijdend kunnen krijgen voordat we hem compleet gaan restaureren. We starten hem daarom ook met de kickstart.

Daarnaast lijkt het ook dat als ik stop met gassen, hij nog 2 seconden diezelfde snelheid vasthoudt in plaats van gelijk te minderen.

De bougie geeft een mooie vonk.

Wie o wie zou mij kunnen helpen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Marwan

Member

Zo klinkt de scooter nu.

Nu heb ik een zwarte bougie en kickt hij niet meer aan.

Ik ga zo eens even de carburateur goed schoonmaken. Daarna even met het luchtfilter eraf proberen.

@Scootdelft had al voorgesteld om een kleinere sproeier te nemen, heb er nu een 50’je inzitten, van origine zat er een 49 in. Hij stelde een 48 voor. Ik ga kijken of ik een kleinere kan vinden.

Ik krijg hem wel gestart als ik gas bijgeef, maar er komt toch een partij rook bij kijken.

Iemand nog suggesties?
 

Attachments

Last edited:

Cpi gtr power

New Member
Ik heb dat ooit ook gehad met een aerox.

Ik zou eerst even kijken naar je sproeier probeer eerst een grotere of een kleinere.
Ten 2e kan het ook valse lucht zijn dsn moet je even met remreiniger over je spruitstuk en cilinder spuiten.
Ten 3e dat was met de aerox, zat de benzine kraan in de tank verstopt daardoor kreeg hij te weinig benzine en viel hij steeds uit.
 

Marwan

Member
Ik heb dat ooit ook gehad met een aerox.

Ik zou eerst even kijken naar je sproeier probeer eerst een grotere of een kleinere.
Ten 2e kan het ook valse lucht zijn dsn moet je even met remreiniger over je spruitstuk en cilinder spuiten.
Ten 3e dat was met de aerox, zat de benzine kraan in de tank verstopt daardoor kreeg hij te weinig benzine en viel hij steeds uit.

De bougie is pikzwart, dus ik ga er vanuit dat ik een 48/49 nodig heb in plaats van een hogere, dat ga ik eind deze week proberen.

Bedoel je met overheen spuiten gewoon letterlijk met remreiniger over de buitenkant heen? Zo ja, hoe zou ik dat dan moeten doen voor de cilinder?

Ik vraag me af of de benzinekraan verstopt zit als de bougie pikzwart is?
 

Marwan

Member
Nou ik vandaag blij die 48 erin monteren. Gaf geen kick, zelfs niet met gas geven, heb de luchtschroefstand afgewisseld tussen 1-1,5-2. Daarna ben ik weer teruggegaan naar de 50, gaf hij ook geen kick met gas geven. Ik ben volledig de draad kwijt wat het probleem nou is. Er komt wel elke keer een beetje rook bij het kicken. Soms wil hij bijna aankicken, maar valt hij weer uit.

Benzine krijgt ie, vlotterbakje is gevuld en het spruitstukje is nat aan de binnenkant.

De bougie blijft zwart.

Ik heb trouwens ook een vettige substantie bij de uitlaat gezien. Maar er vallen geen druppels, kan dit kwaad?

Het spruitstuk heeft hele minieme scheurtjes, deze willen we sowieso vervangen en dan gelijk het hele blokje nalopen van binnen.

Maar heeft iemand misschien een idee waar ik naar kan kijken? Want ik verlies een beetje de hoop. :/
 

Attachments

Marwan

Member
25 km, snorscooter
Hittegraad 7, onlangs vervangen, vonkt mooi.
Accu dient vervangen te worden, maar ik wil hem eerst überhaupt via de kickstart lopend krijgen.


De uitlaat is in ieder geval niet origineel. Maar deed het wel een tijdje voordat hij raar begon te doen volgens de vorige eigenaar. Volgens de vorige eigenaar liep hij opeens niet meer lekker stationair. Hierna heeft de scooter 1 tot 2 jaar stilgestaan.

Waar kan ik zien wat voor uitlaat eronder zit, is er ergens op de uitlaat nummer of iets dergelijks?

Hij lijkt hierop, alleen heeft de bescherming 6 even grote cirkeltjes.
 

Attachments

Last edited:

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Vanuit de fabriek zit er een NGK BPR-5-HS gemonteerd.
Hittegraad 7 is eigenlijk te koud voor een 25 km scooter waardoor de verbranding niet optimaal is.
Standaard hoofdsproeier is een maat 48 of 49...

De uitlaat is van belang als het een 45 km variant betreft, dan verandert de afstelling van de vario en koppeling.
Maar ik denk dat dat niet het geval is..
Het motorblok maakt gebruik van een I.A.E. systeem wat wil zeggen dat de luchtpomp extra lucht in de uitlaat pompt.
I.c.m. de originele uitlaat zit alles uiteraard aangesloten zoals het hoort.
Een vervangingsuitlaat heeft deze aansluitingen niet en dan vervalt de functie van de luchtpomp.

Maarrrr, veel mensen vergeten om de pomp luchtdicht af te sluiten, hiermee is de kans op valse lucht welke aangezogen wordt
erg groot.
Dat de uitlaat nat wordt van de drap (aan het uiteinde) kan komen door versleten zuigerveren, een te rijke afstelling van de brandstof en/of lucht i.c.m. een verkeerde bougie.
 

Marwan

Member
Vanuit de fabriek zit er een NGK BPR-5-HS gemonteerd.
Hittegraad 7 is eigenlijk te koud voor een 25 km scooter waardoor de verbranding niet optimaal is.
Standaard hoofdsproeier is een maat 48 of 49...

De uitlaat is van belang als het een 45 km variant betreft, dan verandert de afstelling van de vario en koppeling.
Maar ik denk dat dat niet het geval is..
Het motorblok maakt gebruik van een I.A.E. systeem wat wil zeggen dat de luchtpomp extra lucht in de uitlaat pompt.
I.c.m. de originele uitlaat zit alles uiteraard aangesloten zoals het hoort.
Een vervangingsuitlaat heeft deze aansluitingen niet en dan vervalt de functie van de luchtpomp.

Maarrrr, veel mensen vergeten om de pomp luchtdicht af te sluiten, hiermee is de kans op valse lucht welke aangezogen wordt
erg groot.
Dat de uitlaat nat wordt van de drap (aan het uiteinde) kan komen door versleten zuigerveren, een te rijke afstelling van de brandstof en/of lucht i.c.m. een verkeerde bougie.

Dus je suggereert dat ik de 48 er weer in moet zetten en een NGK 5 bougie moet aanschaffen? Is die bougie dan echt het probleem dat hij niet aan wil gaan? Want ik heb hem wel heel wat keren aangekickt(soms stationair soms alleen met gassen) met een ngk 7 erin.

Verder snap ik je tweede stuk niet, het betreft hier een 25 km variant inderdaad, maar ik snap niet wat je bedoelt met luchtpomp etc, voor zover ik weet heeft mijn Ludix geen luchtpomp, althans, die kan ik niet vinden.

De drap zal denk ik dan komen door een te rijke afstelling, aangezien de bougie ook pikzwart is. Maar als de luchtschroef op 1,5 slag open staat zou de scooter toch gewoon aan moeten gaan? Ongeacht hoe goed/slecht hij stationair loopt.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Ik suggereer niets, geef alleen aan wat de standaard maat sproeier is vanuit Peug zelf.
En een hittegraad 7 zit normaliter in de 45 km Ludix en is te koud voor een snor. Maar goed het is geen verplichting uiteraard!

V.w.b. het motorblok:



Met rood omcirkeld is de luchtpomp, kan zijn dat de vorige eigenaar deze verwijdert heeft!
Maar dat kan ik niet zien hier vandaan dus is het de moeite waard om te controleren.

En als ik me niet vergis heeft jouw uitvoering Ludix met Bj 2006 ook een elektrische choke op de carburateur zitten.
In de koude startfase krijgt de motor dus een veel te rijk mengsel aangeboden waardoor dit soort probs kunnen ontstaan.
Die mooie vonk van de bougie gaat dan uit als een nachtkaarsje voor een open raam!
Het mengsel dooft dan de vonk i.p.v. dat het correct ontbrandt.

Edit: Kijk ook even in het bestand hieronder, gaat weliswaar over de Speedfight 3 maar deze heeft een identiek motorblok aan de Ludix AC.
hittegraad ludix.png

Of via:
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top