Peugeot Ludix status topic

Die van vertikaal oxideren eigenlijk niet..

Nou die HA1 carters kunnen dat wel. En heb gezien wat die oxidatie precies kan aanrichten aan schade aan je carters.
Plekken waar putjes ontstaan of gewoon materiaal dat verpoedert is.
 
Ik heb betreft het gedoe om de ontvetter bak maar kort gehouden. Laat het verlopig zo.
Heb me bedacht dat de originele plaat in de bak ongeveer iets hoger staat dan waar het hoogte niveau van de spoelvloeistof is.
Dus zet hem maar op de plaat die erbij komt.. Mocht die plaat zover beschadigd zijn, kan ik altijd nog een nieuwe bestellen.
Ik heb alleen een kleine modificatie gemaakt waar de pomp vast gemaakt moet worden.. Vond het nogal fragiel eruit zien.
Heb een dun deur post plaatje er tussen gefrutselt (geen idee wat de echte naam is) Zo kon ik de pomp beter bevestigen.
(zit goed vast en kan ook niet meer omhoog komen)

De drain plug heb ik gedacht om aan te passen met een kraantje, maar houd dit even voor later.. Ik kan de bak eventueel altijd nog leeg maken met een oude maatbeker ofzo om het zo eruit te scheppen en met trechter in het oude vat te gieten. En rest van het bodem spoelvloeistof eruit te laten met een emmer eronder en de plug los halen..

Wilde er verder niet al te veel extra tijd in steken. Ik had reeds ook 20 liter nieuwe spoelvloeistof binnen gekregen. Deze vandaag erin gedaan.
Met de hoop me oude vloeistof erbij te gieten.. Ik zag al snel dat het nieuwe spoelvloeistof anders eruit zag dan het oude.

Oude was meer richting chemisch, en nieuwe lijkt een soort van afwasmiddel.. (type aanduiding het zelfde) Dus kon helaas die oude niet erbij gieten. Heb dus weer 2x 5 liter erbij moeten kopen.. Die oude gaan naar het milieupark.
Heb ook nog een slang met borstel voor dat ding besteld, aangezien deze er standaard niet erbij zit.
Overigens zijn parts voor deze 90l mammuth spoel overal wel te vinden.

Wacht nog op de andere vaten en dan ga ik beginnen om te ontvetten (begin uiteraard met het blok dat reeds gekocht is vanuit Italie.

Verder heb ik ook niet meer gehoord van die gast die kan stralen.. Volgens mij laat hij het er bij neer leggen.

Misschien toch maar zilver spray gebruiken.. Moet er nog even over na denken..
 
En bestelling van bromfiets shop is binnen gekomen. Verwachtte hem morgen, maar was vandaag.
Wel grappig om te zien hoe klein die zijkapjes zijn..
 
Spoelbak is gereed om te spoelen.. Heb net even beetje getest.
Zit helaas wel 2 verschillende spoelmiddelen in.. Maar zal deze volgende x ergens anders kopen.
Als ik tijd heb, aan het blok beginnen.
 
Weet er iemand waar de CDI van een Ludix uit 2007 zit voordat ik de verkeerde kappen verwijder
?
 

Attachments

  • 1111111.png
    1111111.png
    147.2 KB · Views: 10
Weet er iemand waar de CDI van een Ludix uit 2007 zit voordat ik de verkeerde kappen verwijder
?

Dit is geen vragen topic.. Moet je rondom je accu bakje kijken.. Zou aan de linkerkant moeten zitten als je op de scooter zit..

Of rechts voor als je het oude type cdi hebt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Heb vandaag nog paar enkele uurtjes gevonden om de carters te spoelen.. Zat gelukkig niet veel aan..

Daarnaast nog even de oude pakkings restjes verwijderd.
Aangezien het blok 11.000 km gedraait heeft laat ik de vertandings lagers erin zitten. (scheelt tijd en geld, en tegen de tijd dat ze kapot lopen kan er altijd nog nieuwe in gezet worden)
Heb er even aan gedraait, maar merk niks vreemds op.
 
Last edited:
Ergens een z.g.a.n vertanding + deksel gekocht. (is wel 2ehands)
Reden hiervoor is dat ik de oude vertanding die ik al had liggen, liever bij het vorige blok wil houden. Anders heb ik daar straks geen vertanding meer voor. Komt van een speedfight 4 2takt af. (maar zijn allemaal het zelfde, Ludix, new viva, speedfight 3, jetforce, citystar)

De ontsteking wil ik wel van me oude blok gebruiken (mits defect moet ik deze toch wisselen voor een andere)
Startmotor maar van de peugeot vivacity halen.. (doet het nog wel goed) alleen buitenkant van de motor wat oplappen.
Denk dat ik hem geheel ga schoon borstelen zodat alle zooi eraf is.. En dan alleen de behuizing die erover heen geschoven zit ga zwart verven.
(het is nou eenmaal een kwaal dat buitenkant van de startmotor vies word en corrosie krijgt)
Cilinder word tijdelijk de nieuwe TNT die er al onder zat (vraag me af of hij daarmee wel wilt starten (misschien wel een poging waard)
Cilinder blijft zitten tot na de keuring. Hoop dan liever voor een betere cilinder te gaan..
Die dingen van 40 euro zijn waardeloos, maar goed genoeg voor een test run..

Vario + poelies zet ik verlopig wel over wat ik momenteel heb liggen.

Over de middenbok ben ik aan het twijfelen, maar word wellicht een imitatie van IGM. (die kosten maar ongeveer 39 euro)

Als de lagers van de z.g.a.n vertanding nog goed zijn (verwacht dat er niet al te veel km erop staan als ik zo de fotos hebt gezien.
Kan dit allemaal zo in elkaar zetten en klaar.
 
Last edited:
Ik denk dat ik de carters toch in de zink spray ga zetten.

Ik zie genoeg motorblokken die zo wit gepoederd eruit zien.. (en dat is niet wat ik wil)

Stralen heb ik nou geen mogelijkheid toe, aangezien ik daarvoor niemand kan vinden (die andere niks van gehoord)
En na stralen gaat het ook weer zo heftige poederen vermoed ik zo. (je haalt daarmee toch de enige beschermlaag eraf die er al erop zit.

Spuiten in een kleur is geen optie.. Die poeder gaat ook onder de verf lagen zitten.. Dit zie je vaak ook aan die carterkappen waar de verf begint op te bubbelen (en daar zit allemaal witte poeder onder.

Uiteraard kan ik wel ooit een switch maken naar die kloon carters die meer look van alu hebben.

Deze stuntpiloot op MP, heeft ze carters dan ook maar zwart gespoten:



foto 2. Hier zie je ook dat de carters geheel wit zijn uit geslagen.

En zie dat dit vaker voorkomt dan 10 op de 10000000000000 mensen.

Straks als mijn blok ook gepoederd is, is deze ook lastiger te behandelen.. Aangezien die poeder zorgt dat bijna niks aan het carter wilt hechten.

Ik heb verder ook geen brander nodig om de krukas te plaatsen.. Dus zie de noodzaak niet in om het niet te doen.
 
Misschien was het al opgevallen.. Momenteel bezig om me oude peugeot vivacity te slopen (onderdelen verkopen)
En alvast de bruikbare delen voor de ludix aan het verzamelen.

Dacht begin er deze week er al aan.. Aangezien verkoop ook vaak nog langer duurt.
Op de scooter was praktisch niet echt meer te rijden (gevaarlijk ding)

Volgens mij is daarvan de buiten kappen geen enkele meer goed.. (aan de ene kant ook wel blij, aangezien verkoop sneller kan voor de overige delen die nog wel te gebruiken zijn..
Heb nog meer plaatwerk af te voeren,, dus dat kan er nog allemaal erbij.
 
ludix.... mn zoon heeft al 6 maanden zon ding in de tuin staan en ik ben er klaar mee!
voorjaar staat voor de deur.. ergens.
 
nu niet... kwam in een aanhanger aan... ding ziet er niet uit.
of ik hem lopend wilde maken . geen probleem ik trek dat ding uitelkaar en vertel hem wat dat gaat kosten...
toen kwam de kiestoon...
geel kenteken zonder wok
 
Oude scooter is momenteel half gedemonteerd.. Moet eigenlijk alleen de achterkant en blok demonteren.. En dan is het gedaan met de vivacity.

Ik hoop dat het z.s.m weer wat warmer weer gaat worden zodat ik met het ludix frame kan gaan beginnen.
Eerst alle roest aanpakken zodat het frame weer netjes erbij staat.
 
De vivacity is bijna helemaal gesloopt.

Kwam er ineens 1 a 2 weken geleden eens achter dat de schroefjes die in de stuurkap en teller zaten degene waren die ook in de onderkant van de stuurkap van de ludix zaten, alleen nergens meer leverbaar waren.. Dus toch weer een soort van gered.

Moet dus alleen nog het blok eraf halen.. Haal het benodigde wat ik nog kan gebruiken eraf.. En de rest word verkocht.

Moet even weer op geld wachten.. En dan alvast een 12inch voorvork gaan bestellen. en nog wat ander spul. (voor de ludix)

Ik bouw die scooter overigens op als een ludix trend. en niet als een snake.. In het snake model zie ik niet zoveel voordelen aan dan alleen een naam. Daar zit helaas bijvoorbeeld geen groot licht op.

Kan ook het frame nog niet gaan opknappen van de ludix aangezien het momenteel nog niet zo`n best weer is en kwa temperatuur schommelt het ook nog wat teveel heen en weer.
 
Vivacity is nou helemaal uit elkaar. Moet alleen het blok nog wat strippen.
En wil graag wel vrij snel de spullen verkocht hebben wat nog prima bruikbaar is.

(overigens laatste bericht over deze scooter.)
 
Gisteren heb ik 2 gebruikte sturen voor de ludix binnen gekregen.

Vandaag eindelijk een nieuwe bestelling kunnen plaatsen voor de ludix en gedeeltelijk de kisbee.

Voor de kisbee heb ik:

Een nieuw zadel slot *de oude is een beetje versleten en op aan het gaan.. Dus komt er een nieuwe in.
En een benzine tank sensor (de oude is eigenlijk nooit vervangen geweest, en begint nou ze leeftijd laten zien)
Geeft niet goed het juiste niveau aan van de brandstof.. En blijft wel eens hangen en dan zakt die ineens om laag.

En 2 drukveren voor in de achterpoelie van het merk Athena.. een groene 25KG en een zwarte 30KG..
De oude originele moet eruit, want die is te licht.. Schakelt slecht door, en vaak blijft de riem ondanks ik meer gas geeft lager hangen dan wat de bedoeling zou zijn..


Voor de ludix heb ik het volgende:

- Nieuwe voorvork voor 12 inch grijs (merk nog onbekend, maar hoop op iets goeds.) Kan misschien van teknix zijn)
- Een rolletje zwarte isolatie type om de kabelboom wat netter te maken.
- Carter pakking (nodig om de nieuwe krukas te plaatsen)
- 5 nieuwe stot rubbers voor de middenbok. (zover ik kan koop ik er zoveel mogelijk op (aangezien ze hier niet te krijgen zijn)
- Originele halfpoelie voor de vario.. (gebruik momenteel zover nog kan een oude) maar als ik een sport vario plaats wil ik alles nieuw hebben).
- 6 nieuwe carter bouten niet origineel. (heb een setje van 6 besteld om te zien of het eventueel als vervanger voor origineel kan dienen.
(aangezien de originele nergens meer nieuw te koop zijn.. ( heb paar weken geleden wel 2ehandse van iemand 3 setjes origineel opgekocht.)
- 2 lampen BA20D 12V 35V/35W PHILIPS (in de nieuwe koplamp zat nog niks in. (1 lampje voor reserve)
- Originele middenbok voor PEUGEOT KISBEE, DJANGO, VIVACITY 3, CITYSTAR 50 2T (wel een andere dan de ludix originele) vermoed dat het wel eens zou kunnen passen.
- Small end piston pen lager 12 x 16 x 16 (volgens mij van een brommer, maar deze zou ook moeten werken. De originele peugeot is stront duur, kan je nog beter een polini naald lager kopen voor ongeveer 8 euro. Peugeot origineel kost 22 euro..
- Een goedkoop voorspartbord. 12inch. Origineel is momenteel wat te prijzig.. Wil de scooter wel snel kunnen bouwen.. Dus liever tijdelijk iets goedkopers erop zetten wat werkt.. En dan later vervangen voor een originele.
- 4x vliegwiel spie
- Bouten voor de uitlaat.
- En een look a like bando aandrijfriem..17,5X765 (wil later eventueel een athena riem erin zetten.) Voor het geval als ik geen andere riem ervoor hebt liggen. Liever een nieuwe goedkopere, dan een zwaar gebruikte oude.
 
Grote bestelling vandaag binnen gekomen voor de peugeot ludix.. Zit een goedkoop voorspartbord in en een andere voorplaat.
Ik had al een voorplaat liggen, alleen die was voor de simpele snake koplamp. En ik dacht ik haal dat andere deel uit de kap. Zodat die grote koplamp erin past.. Maar naar eerste inspectie zag ik al dat het niet zo makkelijk was om te doen (en je uiteraard geen lelijk stukjes rond het gat hebt zitten. Dus besloten om die andere kap niet te beschadigen.. Omdat tijd en geld een beetje een vijand begint te worden en ik niet 64 euro voor een originele kap wilde betalen voor een goedkopere gegaan voor 22 euro (deze is echter maar tijdelijk zodat er toch iets van beplating erop zit.
Ben uiteraard nog aan het kijken om echte originele kappen erop te zetten.. Maar dat doe ik over paar maanden wel.
Eerst moet er een scooter staan op frame / blok / vork / stuur en wielen.

Volgende stap is een ander pot vet bestellen voor de balhoofd lagers. (gebruikte bij me kisbee normale kogel lager vet) Maar kan beter voor die blauwe gaan die ook water afstotent werkt.

En nog een 2k zwarte lak spuitbus of 2 van die bestellen. Wanneer er tijd is en weer goed , beginnen om het frame netjes te krijgen.
De frame delen die vanuit buiten te zien zijn laat ik zo zitten als de schade niet zo groot is. Ga voornamelijk de plekken aanpakken die niet te zien zijn en aardig al aan het roesten is. Het is vooral bedoeld om het roest te behandelen.

De stap erna is het blok zo ver te krijgen dat die compleet gemaakt en in elkaar gezet kan worden.
Maar ga de carters denk ik eerst spuiten. Want ik denk als ik ze niet behandel straks alles onder die witte poeder zooit zit, en dat wil ik liever voorkomen.

Daarnaast motorblok ophanging gereed maken aan het frame (deze word geheel nieuw, net zoals de voorvork en balhoofd)

Ik zal weer posten als frame klaar is, blok eronder zit en voorvork / stuur en wielen eronder zitten.
 
Toch nog maar even een update er tussen door.

Spullen klaar gelegd om het blok in elkaar te zetten.. Alles zo ongeveer overzichtelijk erbij gelegd. (ben alleen nog me krukas trekker kwijt)moet ik dus nog even gaan opzoeken) Ook al vast een klein proefje gespoten met alu zink spray (ziet er wel anders uit, maar zeker niet verkeerd)

En beetje meer ruimte in de schuur gemaakt, paar doosjes en kistje de kelder in gezet.. En ludix frame omhoog gehaald.

Zag dat het best nog wel een kut klusje word om het frame goed te krijgen. Typische problemen zoals roest in naden waar je met een schuur papiertje niet zomaar even erbij komt. Ongeveer de zelfde kwaaltjes als bij de peugeot kisbee.

Misschien dat ik het frame toch wellicht geheel ga overspuiten met 2k zwarte lak. De roest plekken zal ik toch moeten gaan stralen.
Is naar mijn idee de beste manier om die plekken goed schoon te krijgen.. Overigens ga ik niet alle verf eraf halen, maar dat zal ik denk ik gaan opschuren, en dan spuit ik naar met 2k opnieuw overheen..

Ook zag ik dat het frame nummer in het frame zelf redelijk leesbaar is. In de onderlaag van de verf begint roest bubbels te komen. (Alu ID plate is wel aanwezig waar het nummer nog wel goed erop staat)
En om het nummer nog enig sinds leesbaar te houden ga ik daar geen verf weg halen, aangezien dat nummer dan helemaal onleesbaar word.

Wellicht dat ik ergens anders op het frame opnieuw het nummer erin laat tikken bij de RDW.. Aangezien het voor langer termijn misschien een probleem kan gaan vormen. Maar hier kijk ik pas na als de scooter in elkaar zit.

Planning is dat ik zondag hopelijk het blok kan gaan opbouwen.. Roest verwijderen frame misschien volgende week. (het zijn overigens maar plaatselijke plekken).. En natuurlijk het bekendste plek bij de ludix, bij het subframe.

Roest in de frame buizen aan de achterkant kan ik wellicht verhelpen met een flex hoon tool..
En dan eventueel zwarte verf erin spuiten.. Of roest omvormer.

Ik heb nog wel even de schroef draden even nagelopen, van het achter spartbord, zadel / tank en even gekeken hoe het accu bakje gemonteerd moet worden.


Net deze mobiel straler besteld.

Ik was van het handpistol met reservoir best wel tevreden voor wat kleiner werk.

hbm-086-1.jpg-1920x1080-7185b37c8d.jpg

(heb er een van een ander merk, maar type het zelfde)

Vullen van het ding is echt een ramp en geeft je echt veel onophoud.

Daarnaast heb ik ook nog de 45liter en een kleinere 20 liter straal ketel staan, die naar mijn ervaring en gebruik best een ramp waren om te gebruiken op mijn compressor.. Steeds blokkeren en grit komt er niet gelijkmatig eruit.. (misschien vocht probleem of ontwerp van deze ketelt)

Ik dacht probeer me eens zo`n trechter ketel. Wilde eerst de 50 liter maar die was wel een stuk duurder.. En ik er ga toch niet het hele ding vol gieten en dat alles weer vast blijft hangen.. Dus ik dacht neem de kleinere wel. Goedkoper, makkelijker te ontstoppen en medium blijft niet te lang in die ketel hangen zodat het vocht gaat opnemen en alsnog vast gaat zitten.

55207-mobiele-zandstraler-15-liter-dsc5780.png
 
Last edited:
Back
Top