Peugeot Ludix status topic

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Naar lang hebben gezocht en weinig resultaat te hebben geboekt voor een volledige scooter (wat zeer jammer, maar waarschijnlijk ook begrijpbaar is anno 2023)
Kon ik via iemand nog aan een frame komen.
Het grootste probleem zit hem in dat de scooters die op MP worden aangeboden te ver zijn van mijn omgeving.. En ik geen risico te willen lopen om met een scooter waarvan ik de geschiedenis niet ken ermee naar huis te rijden.. Men kan natuurlijk zeggen dat hij goed is en rijd.. Maar je weet vooraf niet of het ding nog steeds een storing of problemen heeft.
Nou zouden jullie wellicht denken, ga met een auto en aanhanger er na toe en haal het ding op.. Nou ik heb helaas geen vrienden of kennissen die mij daarmee kunnen helpen. Noch ik de buurman voor de 2ekeer ga aanspreken (die overigens mij geholpen heeft aan het Speedfight 3 frame) (overigens zeer bedankt noch maals als je dit ooit leest.. (vermoed alleen van niet) Ik kon 29km van mij uit de buurt wel aan een komen, maar die verkoper was een moeilijke met communiceren en afspreken (en slechte afbeeldingen op MP zetten zodat het nog duidelijker word dat je er niet van moet kopen) Had hem een goed bod gedaan voor 300 euro.. Misschien beetje veel, maar wilde hem natuurlijk over te streep trekken dat hij zou zeggen, dat ik hem kon komen ophalen. Bod geaccepteerd) Mooi natuurlijk. Moest wel alles regelen( want ja wil er niet zomaar naar toe en je dingen niet meer kan regelen.. Maar het ging allemaal niet vlot.. En hij liep te zeuren dat ik teveel vroeg en teveel prive werd en toen hij maar besloten had de scooter niet aan mij te willen verkopen.. Prima dan maar niet.. Aan de ene kant een jammer gevoel, maar zette mij er al snel overheen.. (moet je niet te lang erin blijven hangen, krijg je alleen een slecht gevoel van)

Dus om het verhaal wat compact te houden, heb dus net een frame kunnen bemachtiging (nog niet hier) maar zou aankomende week bezorgd worden. (hij wilde het eerst via de post doen, maar daar was ik al snel klaar mee (december nog een oude LCD monitor kwijt geraakt via postnl) Dus zat niet op zoiets te wachten voor de tweede keer met het frame waar mijn naam op staat.

Voor de rest ga ik er geen project topic van maken.. Dit houd in dat ik niet altijd direct een update ga geven. Het word een status topic van hoe ver ik met het ding ben.

Dus helaas is niet alles op de millimeter te volgen, je ziet dus alleen moment opnames.

Alleen de hoogte punten laat ik dus alleen even weten.. Dus als het ding een rollend frame is. Als ik het frame heb. Als het frame netjes is.
Als het blok klaar is en eronder kan ect.

Anders word het misschien een te lang draadig verhaal (wat ik ook snap) maar aan de andere kant ben ik dan teveel hier bezig dan met de scooter zelf. En anders krijg je ook door diverse gebruikers op het forum dat ze gaan klagen waarom de scooter nog niet af is en je ook de SPF3 nog niet af hebt ect. Ik denk dat we daar allemaal niet geholpen mee zijn. Dus vandaar geen project pagina..


Verder hou ik een lijstje hier bij wat ik aan onderdelen al in bezit heb.


-De reden waarom ik deze ludix ga opbouwen, is ten eerste dat de oude vivacity eruit gaat (is versleten en dus op is en alleen goed voor onderdelen)
Kosten waarschijnlijk meer dan 500 euro om hem op te lappen.. dus niet meer waar voor mij)
Daarnaast wil ik ook de tomos verkopen. (alleen wanneer er een advertentie staat natuurlijk)

* Ten tweede omdat ik deze scooter intressant vind om de volgende redenen.
- Hij is licht en makkelijk handelbaar
- Hij is net zo ongeveer smal als een BROMMER
- Hij staat minder in de weg bij mijn andere scooters, dan als ik een dikke brede en lompe new vivacity zou nemen)
- Voor die afmetingen zit een beter horizontaal blok onder (het vertikale motor blok ben ik eigenlijk wel klaar mee (origineel spul zoals oliepomp, cilinder, carb zijn duur en of niet meer aan te komen.)
- 4takt kost een hoop aan onderhouds tijd. (wetend dat je sommige scooters helemaal uit elkaar moet halen om ergens bij te komen en dit je al zowat je hele ochtend / middag kost. Gaat je blok defect, zitten daar ook weer een hoop uren in. Ik moet iets hebben wat je super snel kan maken en in no time het weer doet.
En dan kom ik niet onder een 2takt uit. (die zitten zo simpel in elkaar)
- Voordeel van de ludix je kan er overal heel erg makkelijk bij. 2 a 3 kappen eraf en de scooter is half kaal..
- Voor mij is het een brommer met een scooter blok die ook nog een comfortable zit (scooter zadel) (die luxe krijg ik niet bij mijn huidige tomos)
- Aangezien ik een speedfight 3 hebt, heb ik straks genoeg onderdelen voor de motor en kan ik die zo ongeveer met elkaar uitwisselen.
Dan heb ik het over cilinder, uitlaat, carburateur, riem, ontsteking. ect.)
- En de ludix heeft ook onderdelen die mijn oude vivacity er ook erop heeft zitten.. Dus de viva kan ik als donor gebruiken om enkele delen voor de ludix te gebruiken.

Ik weet verder dat de nadelen zijn geen berg ruimte onder het zadel.. Ik zie het ding als een brommer (dus net als me tomos, die helemaal geen ruimte onder het zadel heeft) (ik had voor de tomos wel tassen gekocht.. Maar voor mijn gebruik naar me werk vind ik dat niet goed werken (of ze stelen je tassen) of je hebt je ketting slot in een van je tassen en hangt het gewicht aan een kant van je tomos.. (scooter kan opzicht veel meer gewicht dragen dan zo`n simpel brommertje.

Aangezien de scooter niet voor wat fun thuis is of naar werk tijd wil ik er wel een klein top koffer erop maken waarin ik op ze minst een slot en een regenpak erin kwijt kan.

Voor de rest blijft deze scooter hagel standaard OEM.. Dus originele peugeot cilinder. (vario word eventueel later vervangen voor een sport vario) en eventueel een tecnigas sport pro eronder.


Frame dat onderweg zou moeten zijn is een snor frame en dat word nog omgekeurd naar bromfiets 45km.
BWJ 2010



Lijst van de onderdelen die ik al heb:



Frame delen

- 2ehands frame binnen 25-01-2023 (komt schijnbaar van een gebruikte pizza brommer)
-Frame blok rubber voor subframe
-Subframe nieuw a 29 euro)
- 2x blok pennen subframe.
- Gebruikte schokdemper
-Nieuw zadel met een nieuw origineel buddy slot waarvan ik geen sleutel voor heb.
- Nieuwe benzine tank met olie tank.
- Contact slot (waarschijnlijk van me sloop vivacity (de 2ehandse die ik gekocht had was een brol)
- balhoofd lagersetje origineel nieuw.

Nog nodig: Stuur , alle kabels (rem, gas, teller), voorvork.





Elektra delen

- Dell orto 8pins ECU origineel 2ehands (heb ik ergens nog 1 imitatie nieuwe liggen)
- Nieuwe originele Triomm peugeot koplamp (40 euro , een 2ehandse kost net zo veel, en fitting zat er ook al in)
- Alle knipperlichten met witte glaasjes (setje is 2ehands)
- Remlicht (2ehands) misschien dat ik over paar maanden na bouw een andere voor koop, maar voor tijdelijk is deze prima)
- Een gebruikte redelijk nette kabel boom waar 1 kleine reperatie aan gedaan moet worden
- Een nieuwe accu bak
- Een gebruikte accu klem (zijn nieuw lastig of bijna niet aan te komen) Maar voor de speedfight 1 en 2 is hij hetzelfde. Had er nog 1 goede
liggen in de lade van me werkbank, ooit bewaard voor nou waarschijnlijk? (hij ligt me nooit in de weg eigenlijk)
- Spannings regelaar nog aan de kabel boom
- Bobine heb ik nog liggen en nog een gebruikte bij besteld voor 5 euro.
- Ontsteking met vliegwiel.
- Km teller goedkope 2ehands.


Nog nodig: Startmotor, lamp voor koplamp voor.


Kap delen

- accu kapje 2ehands 2x
- accu kapje nieuw
- Voetenplank nieuw zwart. en voetenplank 2ehands
- Kenteken houder sierkap
- Voorkap waar de lamp inzit
- Onderkap ben ik op aan het wachten.


Nog nodig: Beenschild, achterkappen, stuurkappen.


Motorblok delen

- Halfpoelie krukas
- Middenbok rubber
- Nieuwe originele krukas (komt eraan)
- Aandrijfriem
- 2ehandse carterset
- 2ehandsecarterkap nog liggen voor horizontaal
- Originele carburateur PY12 3x liggen 2ehands.
- Krukas lagers en keerringen recent besteld voor ludix.
- vertanding


- Nog nodig: Middenbok , nieuwe startmotor. cilinder koelkappen.


Rem en wiel delen

- Setje zilvere12 inch wielen
- Voorremset van de vivacity
-rode AJP klauw achter (deze niet nodig voor opbouw)
-voorwielas op aan het wachten.

-Nog nodig: Remleiding voor, remschijf voor





Overige delen



Vivacity sloop delen voor Ludix


- Complete voorrem set met remklauw. (alleen de leiding vervangen voor een ludix versie en nieuwe olie in doen)
-Cilinderkop
-Variateur
-Vertanding
-Poelieset met koppeling
-Kabelboom startmotor, met eventueel startmotor
-Dell orto SLS pomp
-Stuur schakelaars {verwijderd ]
-Handvat en gashendel [verwijderd ]
-bout, moer, spacer stuur [ verwijderd ]
-alle schroeven
-Spannings regelaar [ verwijderd ]
-bobine [ verwijderd ]
-4x RLX schroeven beenkap [ verwijderd ]
-Benzine dop en oliedop
-Start relais [ verwijderd ]


Voor keuring snor / brom

-Waarschijnlijk kan me originele 2ehandse speedfight 3 uitlaat wel eronder (is nog met piemol begrensd)
-Originele complete nieuwe vario met vario plaat (kan tijdelijk geleend worden)


Onderdelen die vast staan om als NIEUW gekocht te worden

- Stuur (wil wel een rechte hebben waar niet mee gevallen kan zijn)
- Voorvork (heeft naar mijn idee geen zin om een gebruikte erin te zetten die waarschijnlijk al een zwaar leven heeft gehad en dus 2x moet gaan wisselen. (zonder van de tijd als je het mij vraagt_
- Achter schokdemper nieuw (ook al is het een imitatie) (nieuw is beter dan gebruikt)
- Gaskabel , Tellerkabel plus meenemer, en achter remkabel.[/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b][/b]
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik vind het mooie brommers, met een beetje aandacht kan je een oudje best mooi maken, zitten geen grote kappen op.

Al zoek je nog een monitor heb ik er nog één te koop, van mij mag je betalen als hij aangekomen is desnoods.
24 inch 1080p 75hz, freesync, dunne bezels van Dell 3 jaar oud ongeveer. Ik heb ook een doos om hem te versturen van een andere monitor.
 
Als je er een project topic van wilt maken zou ik dat zeker doen, en je keuze niet laten beïnvloeden door wat ‘boze mensen’.

We zijn immers allemaal volwassen en bepalen zelf wat we met ons geld doen en hoeveel projecten we willen.

Ik kijk er in ieder geval naar uit als Ludix liefhebber! Hoop zo veel mogelijk te kunnen zien. Dit doet mij ook wel een beetje kriebelen om mijn topic weer uit de diepste krochten van het forum te trekken.
 
Als je er een project topic van wilt maken zou ik dat zeker doen, en je keuze niet laten beïnvloeden door wat ‘boze mensen’.

We zijn immers allemaal volwassen en bepalen zelf wat we met ons geld doen en hoeveel projecten we willen.

Ik kijk er in ieder geval naar uit als Ludix liefhebber! Hoop zo veel mogelijk te kunnen zien. Dit doet mij ook wel een beetje kriebelen om mijn topic weer uit de diepste krochten van het forum te trekken.
Gewoon doen! Ben ook een ludix liefhebber. Zal jullie beiden eerdaags een link delen. Dan kunnen jullie de mijne zien. Zit veel werk in.


Heb jij een foto van je ludix?
Mag ook privé
 
Ik vind het mooie brommers, met een beetje aandacht kan je een oudje best mooi maken, zitten geen grote kappen op.

Al zoek je nog een monitor heb ik er nog één te koop, van mij mag je betalen als hij aangekomen is desnoods.
24 inch 1080p 75hz, freesync, dunne bezels van Dell 3 jaar oud ongeveer. Ik heb ook een doos om hem te versturen van een andere monitor.

Dat is ook waarom ik de ludix gekozen hebt.. Kwa onderdelen erg close met de vivacity.. En zoals je zelf al zegt zitten er weinig grote kappen op.
Post automatically merged:

Mooie voornemens. Ga dit topic zeker volgen

rijd zelf ook een ludix. Zal eerdaags wel een paar fotos showen. Kan inspirerend werken.

Alle info helpt.. Al weet ik natuurlijk wel al vrij veel van het ding.
Het gaat wel een beetje lastiger worden op sommige schroefjes (die niet meer makkelijk aan te komen zijn)
 
Dat is ook waarom ik de ludix gekozen hebt.. Kwa onderdelen erg close met de vivacity.. En zoals je zelf al zegt zitten er weinig grote kappen op.
Post automatically merged:



Alle info helpt.. Al weet ik natuurlijk wel al vrij veel van het ding.
Het gaat wel een beetje lastiger worden op sommige schroefjes (die niet meer makkelijk aan te komen zijn)
Ik heb nog veel origineel bouten voor je evt. Allemaal torkx. En bouten met inscriptie. Origineel.
Als je wat zoekt kan je me altijd benaderen.
 
Meeste normale dikke zijn nog wel te krijgen.. Maar sommige parkers word het lastig.


Ben i.i.g opzoek naar dit schroefje:


00031172645608_hi.jpg


Hoeveel ik nodig heb, geen idee.




Deze heb ik ook nodig, maar weet dat deze ook in het beenschild zitten van me vivacity.. Dus 6 stuks zou ik al moeten hebben.
Go-GO- Recycle dus..

00031176714208_hi.jpg




En deze:


Moet ik ook even kijken of ik die ergens heb of vandaan kan toveren.

00031176714808_hi.jpg




Deze voor de ventilator op het vliegwiel (eventueel misschien een oplossing voor)


0003723695_hi.jpg
 
Last edited:
Frame is vandaag binnen gekomen

Ja want de andere speedfight 3 is niet door gegaan (heb daarover wat ik me andere topic geschreven)

Misschien dat ik eerst me eigen speedfight 3 ga opbouwen (want voor de ludix heb ik nog te weinig onderdelen)

Moet even kijken hoe het kwartje valt. Als de Ludix sneller gaat. Dan de ludix.
 
Last edited:
Kappen zullen op dit moment zwart worden..

Kleur kappen zijn nogal erg aan de prijs op dit moment. Wil hem liever erop kunnen rijden direct.. Dan dat ik op een 258 euro kostende zijkap moet gaan wachten en een bijna 300 euro kostende spartbord.

Heb voor de zijkappen een goedkoper tijdelijk alternatief gevonden. Of ga nog even erover na denken wat wellicht ook niet heel duur kost, maar wellicht beter eruit ziet.

Heb zo me adresjes waar ik me spullen koop.. Anders in het buitenland zoeken.


Was aan het zoeken naar een originele peugeot horizontaal HL1 krukas.. Maar de teeering die zijn duur.. Zie prijzen van rond de 400 euro.
Hoe komen ze daar bij??

Na een hoop goedkope krukassen gezien te hebben leek me deze van athena ook best wel oke (mits ik een nieuwe krukas nodig heb)


athena.jpg




Ik heb een hekel aan krukassen die aan de tappen zijn gezwart. Ik snap niet waarom dit men doet.. Maar je ziet het op alle goedkope rommel.
 
Last edited:
alleen frame momenteel.. (stja je moet ergens beginnen als je nergens een hele scooter vandaan kan halen)

Blok delen zijn wel te vinden.. Maar niet alles is te verkrijgen. Enkele dingen lastiger aan te komen.
 
alleen frame momenteel.. (stja je moet ergens beginnen als je nergens een hele scooter vandaan kan halen)

Blok delen zijn wel te vinden.. Maar niet alles is te verkrijgen. Enkele dingen lastiger aan te komen.
Zoek maar eens kappen voor een zenith nieuw. Lukt niet zo maar en anders alleen de rechterkant(die he ik dus splinternieuw en origineel liggen maar niet nodig).Toch kan je nog veel vinden als je goed zoekt. Ik had het geluk dat @Brute-Force Nog iemand wist.
 
Vind dat de kappen op ze minst nieuw moeten zijn.. Anders kijk je nog steeds tegen een wrakje aan..
Al die grove krassen op het plastic vind ik ook niet heel mooi.

En daarnaast moet de basis ook goed zijn:

Stuur, voorvork, veer, demping motorblok.. En onder een nieuwe krukas kom je misschien ook niet onderuit.. Als zoiets van een 2ehandse nog te gebruiken is, is dat wellicht nog her te gebruiken zeker als er toch maar een originele cilinder erop komt.


Die voorkap heb ik voor 50 euro gekocht.. Die kost elders nieuw veel duurder. (zeker over de 100 euro) En goedkoper ging ik die niet vinden)
Het Zadel is ook nieuw en kost 50 euro (vind ik wel mee vallen. Een speedfight 3 zadel kost over de 100 euro.

Alleen benzine tank en olie tank koste mij 125 euro..
Je kan een 2ehandse tank kopen, maar wat krijg je dan voor kwaliteit? Kan zomaar zijn dat benzine kraan niet goed is of dat de tank sensor niet goed werkt.. Maar voor die 125 euro krijg je wel beiden (dus benzine tank en olie tank) (minus geen tijd verspilling aan schoonmaak werk)

Wielen probeer ik 2ehands te vinden, maar dat ligt er net aan wat er te krijgen is..
Wil heel graag voor 12 inch gaan. Maar die zijn wel erg moeilijk te vinden.. Terwijl 14inch zo aan te komen is. Weet niet of dat wat is..?

En 10 inch zou ik niet zo snel voor kiezen.. Ze worden standaard geleverd met hele dikke banden zodat het nog 12inch lijkt..
Maar die dingen hebben een hoge rolweerstand en dus leverd dat een hoger brandstof verbruik op.. Wil dat ding wel een beetje zuinig hebben.
Word ook geen race hobby projectje, maar echt om serieus van A naar B te komen. En dan telt het verbruik best wel erg mee.
Overigens koop ik niet zomaar iets voor de hoogste prijs.. Kijk juist waar de prijzen het laagste zijn.. Helaas heb ik niet altijd die keuze, omdat sommige onderdelen best schaars zijn of niet aan te komen.
Post automatically merged:

Zoek maar eens kappen voor een zenith nieuw. Lukt niet zo maar en anders alleen de rechterkant(die he ik dus splinternieuw en origineel liggen maar niet nodig).Toch kan je nog veel vinden als je goed zoekt. Ik had het geluk dat @Brute-Force Nog iemand wist.

Een Zenith is ook best een oud ding.. 1995 /1996 tegenover de ludix van mij (frame is van bwJ 2010)

Voor een aprilia rally van 1997 /98 zijn ook echt gigantisch veel onderdelen niet te krijgen (maar vaak wel via ebay als old stock te vinden)
 
Last edited:
Mijn zenith is van 1997/1998 met kunststof tank. heb iig nog geen 1998 op de onderdelen zien staan,wel 1997 maar zal iig rond die periode zitten.
 
Back
Top