Peugeot Ludix start niet

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik heb laatst een Peugeot Ludix 2-takt gekocht uit 2005 waarvan ik wist dat er het een en ander aan gedaan moest worden. Hij startte eerst niet, toen heb ik hem aan de praat gekregen maar na 2 dagen hield hij er weer mee op.

De Ludix heeft geen originele uitlaat meer en de scooter heeft waarschijnlijk ook nog eens een brommerblok eronder.

Ik zal hieronder een kleine logboek geven, waarmee het ene misschien minder relevant is dan het ander. Maargoed, je weet maar nooit.

- Banden opgepompt en benzine getankt.
- Geprobeerd de carburateur af te stellen
----------------------------------------
- Er bleek een hele scheur te zitten in de luchtfilter-aansluiting op de carburateur.
- Luchtfilter verwijderd en het gat dichtgeplakt met plakband om te testen.
- Scooter start maar draait hele hoge toeren.
- Carburateur afgesteld op het punt waarbij de scooter lekker stationair draait.
- Maar de scooter START NIET MEER als ik hem uit de garage rijd voor een test rondje.
----------------------------------------
- Accu gekoppeld aan de accu van onze auto
- Scooter START WEER
- Weer de scooter uit de garage voor een test rondje, START NIET MEER
- Accu aan een accu lader gehouden voor een hele avond en nacht.
- De scooter START 's ochtends NOG STEEDS NIET.
----------------------------------------
- Gekeken of ik misschien de carburateur verkeerd heb afgesteld maar tevergeefs.
- Scooter START NIET MEER als ik hem weer koppel aan de auto
- ER IS COMPRESSIE AANWEZIG
- BOUGIE VERVANGEN, KERAMIEK(van de oude bougie) WAS AFGEBROKEN TIJDENS HET TERUG MONTEREN
- ER LEKT BENZINE UIT DE CARBURATEUR ALS IK DE BENZINE-KRAAN VOLLEDIG OPEN DRAAI
- BENZINE-KRAAN STAAT OPEN
----------------------------------------
Zelf weet ik dat de accu zijn tijd wel heeft gehad, maar ondanks dat ik hem aan de auto koppel wil hij alsnog niet starten. Dus zal er nog een probleem ergens anders aanwezig moeten zijn denk ik. Daarom ga ik ook de accu pas vervangen als dat probleem is opgelost, tot dan test ik de scooter de hele tijd terwijl die aan de auto gekoppeld is.

Jullie nog suggesties waar ik naar kan kijken?
 
Advertisement - register to remove this

Probeer via Marktplaats een adres te vinden voor reparatie.
Scooterzaken zijn belachelijk, nooit goede ervaringen mee hier in de buurt, vaak werken ze met 16 jarige stagiars en mensen die geen ene reet verstand ervan hebben. Mooiste van alles is dat ze je 60 euro per uur rekenen.

Weet niet waar je woont maar zoek een thuismonteur, iemand die een ruime werkplek heeft, hefbrug en alles netjes voor elkaar, georganiseerde mensen met het juiste gereedschap geeft een goede indruk, maar bovendien ervaring en positieve reacties. Kan bijvoorbeeld Mike Scooters aanbevelen in enschede, mocht het in de buurt zijn en je zover wil rijden.
Die mensen kijken verder dan hun neus lang is voor 20 per uur misschien, mensen die met passie aan die graf 4 taktjes werken, maar kijken dan ook alles na en maken duidelijk een lijstje van onderdelen die je moet vervangen zodat je niet voor de gek word gehouden en voorlopig weer kan jagen.
 
Ik denk niet eens dat ik dat nodig heb. Wij hebben namelijk een scooterboer hier in Ede(Brouwer), als je gewoon aangeeft wat er mis is met je scooter en wat je al hebt geprobeerd, dan wil hij je zeker helpen met het nadenken.

Daarnaast wil ik het zelf eerst proberen mbv dit forum dan dat iemand anders zeg maar alles monteert/demonteert en testen uitvoert om te kijken of onderdelen het doen.

Maar mocht dit niet lukken ben ik wel genoodzaakt een “expert” erbij te betrekken.
 
Terug van weggeweest.

Ik zei dat er geen pakking in de carb zat, bleek wel het geval, alleen hij was helemaal afgesleten. Heb een nieuwe pakking gekocht en de oude vervangen, daarna de benzine-kraan open gedraaid. Er stroomde geen benzine uit! Dat is in ieder geval een probleem minder.

Heb naast de pakking ook nog Kopervet (voor carterkap-boutjes) en lager vet(voor de kickstartrondsel) gekocht. Deze ga ik morgen even toebrengen.

Vervolgens ga ik de scooter aan de auto koppelen en proberen af te stellen, in de hoop dat hij zal gaan rijden.

Morgenochtend zal ik de resultaten hiervan delen.
 
Terug van weggeweest en ben een stuk verder, maar ik heb advies nodig.

Het brandstofprobleem zit hem in de oliepomp(Dellorto PLE 2). Daar wil hij de brandstof niet doorgeven. Hij sputtert wel af en toe benzine maar geen vloeiende straal. Dit doet hij alleen als hij af en toe moeizaam start, maar dit opstarten kan ook omdat ik remreiniger heb gespoten in de carb/spruitstuk. Is het handig om een nieuwe te kopen, dit is wel prijzig, maar heb het er wel voor over. Of zit er misschien een vuiltje in? Die je kan wegblazen met een compressor?
Ik zou graag jullie mening willen horen. Ik heb trouwens de elektriciteit van de Dellorto getest en dat deed het wel gewoon.

Verder ben ik bang dat er nog een probleem zit. Ik heb in de luchtfiltergat remreiniger gespoten aangezien je hiermee ook de scooter zou kunnen starten ondanks dat er geen benzine is(heb ik gehoord van de buurman). Dit lukte niet. Vervolgens heb ik de carb eraf gehaald en remreiniger gespoten in het spruitstuk, hij deed het alsnog niet. De tank was wel leeg aangezien in mijn vorige post de lekkage zorgde dat de hele tank leeg liep. Dit hadden we bijgevuld maar helaas nogsteeds niks.

Wat zou dit kunnen zijn? Of is dit een probleem wat verholpen zal worden als de Dellorto weer is gefixt/vervangen?
 
Last edited:
Beste Marwan, hoe is jouw relatie met Brouwer? Je lijkt me van enorm goede wil om er zelf mee aan de slag te gaan. Mogelijk mag je meekijken terwijl zij met een ervaren oog trouble-shooten? Kost je werkplaatsarief maar dan heb je wat bijgeleerd en kun je een dag als vandaag rondtuffen!
Groet,
 
Het brandstofprobleem zit hem in de oliepomp(Dellorto PLE 2). Daar wil hij de brandstof niet doorgeven. Hij sputtert wel af en toe benzine maar geen vloeiende straal.

De oliepomp behoort ook geen brandstof te pompen?
Zowel de ACPH1 unit met 8 polige regelaar en interne CDI als de 6 polige Bosch unit met externe CDI maken gebruik van de dellorto oliepomp. Echter, in beide gevallen wordt er geen brandstof gepompt maar gaat dit rechtstreeks via de tank naar de carburateur.
Deze behoort ook niet te sputteren, misschien dat ontluchten van het systeem wat respijt brengt?

Dit verklaart echter niet waarom de motor niet wil starten! in beide gevallen zal de motor gewoon moeten starten en lopen.
I.c.m. de ACPH unit zal het toerental beperkt zijn of de pick-up sensor zal de boel blokkeren waardoor de motor niet start.
Met de Bosch unit zal men alleen een melding krijgen...
 
Last edited:
Beste Marwan, hoe is jouw relatie met Brouwer? Je lijkt me van enorm goede wil om er zelf mee aan de slag te gaan. Mogelijk mag je meekijken terwijl zij met een ervaren oog trouble-shooten? Kost je werkplaatsarief maar dan heb je wat bijgeleerd en kun je een dag als vandaag rondtuffen!
Groet,

Het zal morgen mijn eerste keer zijn mits die open js, ik wilde juist alleen het onderdeel meenemen aangezien de hele scooter gestript is en ik dan een aanhangwagen moet meenemen, wat het moeilijk maakt aangezien ik dan überhaupt ook een auto moet zien fe fixen haha. Ik kan mijn probleem misschien wel voorleggen aan Brouwer en hij zou me verder kunnen helpen.

De oliepomp behoort ook geen brandstof te pompen?
Zowel de ACPH1 unit met 8 polige regelaar en interne CDI als de 6 polige Bosch unit met externe CDI maken gebruik van de dellorto oliepomp. Echter, in beide gevallen wordt er geen brandstof gepompt maar gaat dit rechtstreeks via de tank naar de carburateur.
Deze behoort ook niet te sputteren, misschien dat ontluchten van het systeem wat respijt brengt?

Dit verklaart echter niet waarom de motor niet wil starten! in beide gevallen zal de motor gewoon moeten starten en lopen.
I.c.m. de ACPH unit zal het toerental beperkt zijn of de pick-up sensor zal de boel blokkeren waardoor de motor niet start.
Met de Bosch unit zal men alleen een melding krijgen...

Ik snap je niet? Ligt waarschijnlijk aan mijn gebrek aan kennis. Maar ik ben vanaf de tank gaan kijken tot waar hij stopt met pompen van benzine. Nou is dat zo aan de brandstofslang die vastzit aan de Dellorto, deze blijft constant een dikke honing-vloeibaar-achtige benzine doorgeven aan de Dellorto, maar de benzineslang die aan de andere kant van de Dellorto zit die de Dellorto met de carburateur verbindt krijgt 0 benzine. Waardoor de carburateur dus geen benzine krijgt en het logisch is dat hij niet wil starten. De vlotterkamer is ook echt zo droog als maar kan. De elektriciteit van het stekkertje en waar het in moet doet het nogmaals. Dus het leek mij logisch dat het aan de Dellorto lag aangezien daar zeg maar stopt met benzine doorgeven.

De scooter startte niet als ik remreiniger gebruikte, dus zou er misschien iets mis kunnen zijn met die metalen plaatjes in het membraan?

De scooter startte op den duur toch wel maar viel na 5-10 seconden weer uit en dit is wat ik heb gedaan waardoor die misschien toch aankickte:

- Remreiniger in het luchtfilter-gat, volgens mij werkt dit alleen als ik het een minuut ofzo laat intrekken.
- De Dellorto losgekoppeld van het brandstofslangetje die de Dellorto verbindt met de carb. Hier komt soms een paar druppeltjes benzine uit bij het draaien.
- Start alleen met moeite als je ook gas geeft.

Dus ik dacht dat het de Dellorto is, maar dat is het dus blijkbaar niet? Ik zou dan echt geen idee hebben wat het wel zou kunnen zijn. De benzine loopt namelijk goed door tot de Dellorto.
 
Er zitten d.i.v. dellorto onderdelen gemonteerd!
De oliepomp zelf maar ook de oliepomp aansturingsunit (8 polige regelaar) en de luchtpomp.
Dan is er nog de variant met de Bosch unit welke maar 6 aansluitingen heeft i.c.m. een externe CDI.
Maar aangezien de Ludix in vele soorten en maten uitgebracht is doe je er wellicht wijs aan om even uit te zoeken welke men bezit.

NcCSOIe.png


Als er zich een dikke substantie voordoet in de carburateur, brandstoftank en olietank is het gewoon mis.
Brandstof en olie behoren schoon en vrij vloeibaar te zijn..., een dikke honing-vloeibaar-achtige benzine is dus in het geheel niet goed!
Olie wordt ook pas toegevoegd na de venturie van de carburateur.
 
Last edited:
In de bijlage heb ik een foto gemaakt van het onderdeel en zijn connector. Op de foto die jij stuurt is het “2. Oil pump”. Het slangetje vanaf de tank produceert al een dikke substantie voordat het in de “oil pump” terechtkomt.

De kabel heb ik namelijk losgetrokken waar de slang aansluit op de “oil pump” en daar bleef de dikke substantie benzine maar uit vloeien. Maar het gedeelte vanaf de oil pump tot de carburateur en de carburateur zelf zijn zo droog als maar kan.

Ik weet echt niet hoe ik mijn oil pump zou moeten identificeren, maar het enige wat erop staat naast “Dellorto PLE2” is “3005”.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel!
 

Attachments

  • 8280F634-B879-4BA1-AB15-665532B973D5.jpeg
    8280F634-B879-4BA1-AB15-665532B973D5.jpeg
    168 KB · Views: 24
  • 9D792A43-8FF3-4B76-9A32-28BAF53E48E9.jpeg
    9D792A43-8FF3-4B76-9A32-28BAF53E48E9.jpeg
    73.4 KB · Views: 26
De eerste foto is de oliepomp en de 2e foto is de elek aansluiting van deze pomp.
De olie gaat vanaf de olietank naar de oliepomp en deze doseert de toevoer naar de carburateur.

Ik denk dat je er goed aandoet om het geheel te demonteren en te reinigen.
Dus olietank, en toebehoren en vervolgens het spul weer van verse en goede olie te voorzien.
Vervolgens even de oliepomp ontluchten zodat ook hier weer schone olie uitkomt richting de carburateur.
Carburateur ook maar even meepakken qua reinigen kan ook geen kwaad.
 
De eerste foto is de oliepomp en de 2e foto is de elek aansluiting van deze pomp.
De olie gaat vanaf de olietank naar de oliepomp en deze doseert de toevoer naar de carburateur.

Ik denk dat je er goed aandoet om het geheel te demonteren en te reinigen.
Dus olietank, en toebehoren en vervolgens het spul weer van verse en goede olie te voorzien.
Vervolgens even de oliepomp ontluchten zodat ook hier weer schone olie uitkomt richting de carburateur.
Carburateur ook maar even meepakken qua reinigen kan ook geen kwaad.

Aahh, dus het hoeft niet perse aan de oliepomp te liggen?

Ik zal vandaag even kijken hoe ik de olietank etc kan demonteren. Dit is toch gewoon de benzine tank wat jij bedoelt? Deze is namelijk gister nog voorzien van nieuwe benzine.

Edit:

Het is de benzine tank wat jij bedoelt want het andere is een koelvloeistoftank, beetje onscherp.

Ik heb gekeken hoe ik deze kon ontluchten en kwam toen uit op deze manier:

Anyhoe, volgorde procedure:

Olie tank (reservoir) vol.. (duhh!)
Aanvoerslang loshalen van de carburateur...
Plaats de slang in een container en/of bekertje...
Contact op ''off''...
Haal de connector los van de oliepomp..
Zet vervolgens het contact op ''on''...
Connector vervolgens weer aansluiten om de procedure te starten...

Hij gaat nu vervolgens zelf (dus automatisch) de pomp ontluchten.....
Zodra dit gebeurt is (visueel waarneembaar) moet men het contact weer op ''off'' zetten/draaien.

Aanvoer slang naar de carburateur weer aansluiten en men is klaar!

Bron: scooter-freaks.nl
———————————
Heb het desbetreffende topic verder gelezen en daar kwam het op uit dat de CDI gewoon niet goed meer functioneerde. Of ligt het probleem toch echt gwn aan het feit dat de benzine te dik is?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met “toebehoren van nieuw olie voorzien”? Ik bedoel, de rank heeft olie wat gister nog niet eens een dag oud was en vervolgens hebben alle onderdelen tot de oliepomp deze benzine gehad. Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Sorry!
 
Last edited:
Marwan,

Ik heb niet alles in detail gelezen van het draadje maar ik denk dat het hier op vlak van communicatie mis gaat.

Jij kijkt naar de OLIEpomp, dit heeft NIKS te maken met het droog zijn van je vlotterkamer in de carburateur, hier hoort benzine in te zitten.
De OLIEpomp pompt tweetakt OLIE van je tweetakt olie tankje naar de carburateur, waar het druppelsgewijs wordt opgenomen in het ingezogen brandstof/lucht mengsel om zo je motorblok te smeren.

Dus die honing achtige dikke substantie is OLIE geen BENZINE.

Wanneer je vlotterkamer (nagenoeg) droog blijft kan dit meerdere oorzaken hebben.

1. Benzine tank is leeg.
2. Benzine filter verstopt. (in de tank of inline met de brandstofslang).
3. Vacuum gestuurd kraantje is defect.
4. Onvoldoende vacuum op je kraantje door geknikte of lekke vacuumslang.
5. Benzine leiding verstopt of geknikt.
6. Vlotter in de vlotterkamer zit vast of blijft hangen.
7. Vlotternaald geeft het brandstoftoevoerkanaalje van de vlotterkamer niet vrij.
8. brandstoftoevoerkanaaltje van de vlotterkamer verstopt.
 
Als het goed is, is de eerste foto dan een oliefilter en niet de benzinefilter?

In de tweede afbeelding: Het slangetje tussen oliepomp en carb zitten wel vaak luchtbelletjes maar dit maakt dus niks uit?

Dan zal de groene slang de brandstofslang zijn? Deze lijkt halfvol te zitten maar ik weet niet of dit echt zo is of gezichtsbedrog. Hij valt ook gewoon niet van de carb af te trekken. Ik raak daardoor een beetje paranoïde en krijg het gevoel dat toen ik hem monteerde op de carb, hem waarschijnlijk op een verkeerde aansluiting heb bevestigd.

Het kraantje lijkt mij niet defect? Ik had eerst een constante lekkage van benzine in de carb maar sinds ik een nieuwe vlotterpakking erin heb is dit opgehouden.
 

Attachments

  • 0138D097-E15E-42B2-B305-7DA4F65186AE.jpeg
    0138D097-E15E-42B2-B305-7DA4F65186AE.jpeg
    106.8 KB · Views: 24
  • DE6B22A2-3467-4FF7-8129-AE9CD6D47AD0.jpeg
    DE6B22A2-3467-4FF7-8129-AE9CD6D47AD0.jpeg
    121.5 KB · Views: 22
  • C8D1200F-81C8-448B-9530-454FE52A5828.jpeg
    C8D1200F-81C8-448B-9530-454FE52A5828.jpeg
    145.4 KB · Views: 24
Sorry voor de dubbel post, maar naar mijn mening was dat deze keer overzichtelijker ivm de bijlagen.

Ik heb met moeite en letterlijk het gekraak van rubber o.i.d. de slang van de carb afgedraaid. In een leeg potje gestopt en gekickt, er kwam benzine uit. Nu denk ik zelf dat er iets in de carb niet goed zit of dat ik hem op een verkeerde aansluiting heb gezet.

Ik had hem op de zilvere opening gezet die rechtop staat. Dit hoort toch?

Verder ging het kicken moeilijk maar startte hij elke keer als ik toch doorkickte, terwijl de carb van het spruitstuk af was en zowel de olie als benzine slang niet waren gekoppeld. Komt dit nog door de remreiniger?

Bij elke kick kwam er wel netjes een straaltje benzine uit.
 

Attachments

  • 56676127-27BF-4752-BFEF-9F79DD59386A.jpeg
    56676127-27BF-4752-BFEF-9F79DD59386A.jpeg
    117.4 KB · Views: 23
Weer een nieuwe update.

Het benzine probleem is opgelost! Naast dat ik de benzine slang op de vacuüm aansluiting had aangesloten was er nog een boosdoener....De sproeier, deze was door al het stil staan verstopt geraakt..heb er even snel een sproeier 50 in gedaan in plaats van de 49. Alles vastgemaakt en vervolgens gekickt. Hij startte niet op, vervolgens in het luchtfiltertje wat remreiniger gespoten en hierdoor kickte hij meteen aan. Ging vervolgens wel weer uit na 4/5 seconden. Maar hij heeft in ieder geval benzine!

Ik moet nu nog het oliepompcircuit weer vastzetten en dan hoop ik dat hij het weer doet! Ik houd jullie op de hoogte!

Edit:

Met het olie-circuit erop is de status nogsteeds hetzelfde. Hij start bijna maar toch niet.
 
Last edited:
Misschien heb ik niet echt duidelijk een vraag geformuleerd.

Wat zou nu de boosdoener kunnen zijn dat hij niet wil starten?

De scooter wil nog steeds niet starten, ondanks dat hij nu benzine krijgt. (De sproeier zat verstopt. Heb er nu een 50 ipv 49 in.) Je hoort dit ook wel gelijk, hij wilt echt bijna aan.

Met een keertje remreiniger gaat hij wel gelijk aan maar valt uit na 4/5 seconden.

Het druppelt een klein beetje bij de schroef van het vlotterbakje.
 
Misschien heb ik niet echt duidelijk een vraag geformuleerd.

Wat zou nu de boosdoener kunnen zijn dat hij niet wil starten?

De scooter wil nog steeds niet starten, ondanks dat hij nu benzine krijgt. (De sproeier zat verstopt. Heb er nu een 50 ipv 49 in.) Je hoort dit ook wel gelijk, hij wilt echt bijna aan.

Met een keertje remreiniger gaat hij wel gelijk aan maar valt uit na 4/5 seconden.

Het druppelt een klein beetje bij de schroef van het vlotterbakje.
Ik weet niet hoe erg het druppelt, dit zou wel de oorzaak kunnen zijn dat de benzine niet tot in de cilinder komt.
Door het lekken kan het zijn dat het benzine niveau in de vlotterkamer te laag blijft.

Dus eerste het lekken verhelpen.
 
Ik ga er morgen weer aanzitten maar ik wilde alvast even vragen hoe ik zou moeten kijken of de vlotternaald en het schroefje onder aan de vlotterbak nog goed zijn?

Het schroefje had ik een keer gedemonteerd en die was toen hartstikke droog en had een wit puntje. Ik weet nog dat ik hem heb gemonteerd zonder dat puntje te verwijderen. Ik weet niet of het daaraan ligt dat hij nu ondanks de schroef toch lekt vanuit die opening. Maar ik zal dat in order geval doen.

Hoe check ik trouwens of de vlotternaald op het juiste moment open gaat/sluit. Ik wil die ook even nalopen.

Als dat namelijk allemaal juist is weet ik zeker dat het startprobpeem in ieder geval niet in de carburateur zit.

Mijn buurman zei dat ik ook eens naar de membraanklepjes moest kijken maar dat is voor latere zorg, eerst even de carb.
 
Back
Top