Peugeot Ludix start niet

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik heb laatst een Peugeot Ludix 2-takt gekocht uit 2005 waarvan ik wist dat er het een en ander aan gedaan moest worden. Hij startte eerst niet, toen heb ik hem aan de praat gekregen maar na 2 dagen hield hij er weer mee op.

De Ludix heeft geen originele uitlaat meer en de scooter heeft waarschijnlijk ook nog eens een brommerblok eronder.

Ik zal hieronder een kleine logboek geven, waarmee het ene misschien minder relevant is dan het ander. Maargoed, je weet maar nooit.

- Banden opgepompt en benzine getankt.
- Geprobeerd de carburateur af te stellen
----------------------------------------
- Er bleek een hele scheur te zitten in de luchtfilter-aansluiting op de carburateur.
- Luchtfilter verwijderd en het gat dichtgeplakt met plakband om te testen.
- Scooter start maar draait hele hoge toeren.
- Carburateur afgesteld op het punt waarbij de scooter lekker stationair draait.
- Maar de scooter START NIET MEER als ik hem uit de garage rijd voor een test rondje.
----------------------------------------
- Accu gekoppeld aan de accu van onze auto
- Scooter START WEER
- Weer de scooter uit de garage voor een test rondje, START NIET MEER
- Accu aan een accu lader gehouden voor een hele avond en nacht.
- De scooter START 's ochtends NOG STEEDS NIET.
----------------------------------------
- Gekeken of ik misschien de carburateur verkeerd heb afgesteld maar tevergeefs.
- Scooter START NIET MEER als ik hem weer koppel aan de auto
- ER IS COMPRESSIE AANWEZIG
- BOUGIE VERVANGEN, KERAMIEK(van de oude bougie) WAS AFGEBROKEN TIJDENS HET TERUG MONTEREN
- ER LEKT BENZINE UIT DE CARBURATEUR ALS IK DE BENZINE-KRAAN VOLLEDIG OPEN DRAAI
- BENZINE-KRAAN STAAT OPEN
----------------------------------------
Zelf weet ik dat de accu zijn tijd wel heeft gehad, maar ondanks dat ik hem aan de auto koppel wil hij alsnog niet starten. Dus zal er nog een probleem ergens anders aanwezig moeten zijn denk ik. Daarom ga ik ook de accu pas vervangen als dat probleem is opgelost, tot dan test ik de scooter de hele tijd terwijl die aan de auto gekoppeld is.

Jullie nog suggesties waar ik naar kan kijken?
 
Advertisement - register to remove this

Gesloten stand = horizontaal toch? Dan kloppen de uitslagen hieronder ook.

- In gesloten toestand liep er niet spontaan benzine in het potje waar ik de slang in heb gedaan.

- Er liep bij het kicken ook geen benzine in het potje waar ik de slang in heb gedaan. Het kicken is wel stroever, want ik heb het rondsel niet ingesmeerd. Ga ik straks doen. Weet iemand waar ik kan zien hoe het rondsel erin moet. Dan weet ik of ik hem goed erin heb gedaan.
 
Oke dan ga ik hier straks naar kijken.

Voor het kickstartrondsel, voldoet contactvet ook?
Lagervet...

Overigens dat rondsel hoort in het busje met ring ertussen (als je deze nog hebt). Het mechanisme even checken => halve tandwiel duwt rondsel dmv de veer omhoog...
 
Last edited:
- In gesloten toestand liep er niet spontaan benzine in het potje waar ik de slang in heb gedaan.

- Er liep bij het kicken ook geen benzine in het potje waar ik de slang in heb gedaan.

Dat was de benzinekraan.
—————————————
 
Foto’s van de vlotternaald.

Hoe weet ik of hij alles goed opent/afsluit
 

Attachments

  • D3C6A689-9CF3-42ED-BDC5-59CB31ED2625.jpeg
    D3C6A689-9CF3-42ED-BDC5-59CB31ED2625.jpeg
    145.3 KB · Views: 11
  • 80832D90-3B2D-43C0-AF56-BEE0BC9BC74F.jpeg
    80832D90-3B2D-43C0-AF56-BEE0BC9BC74F.jpeg
    83.7 KB · Views: 10
Foto’s van de vlotternaald.

Hoe weet ik of hij alles goed opent/afsluit
De vlotter

Het andere onderdeel is de benzineniveauregeling die bestaat uit een vlotter en een vlotternaald. Om het aanzuigen van de benzine nauwkeurig te kunnen regelen, moet het benzineniveau (of benzinepijl) steeds hetzelfde blijven. Dat wordt gedaan door in de benzine een vlotter te laten drijven die de benzinetoevoer regelt. Als het niveau zakt, zakt de vlotter en hij opent dan een gaatje waardoor de benzine vanaf de tank toestroomt. De vlotter gaat weer omhoog en sluit de toevoer zelf weer af. De vlotter drijft in de vlotterkamer of vlotterbak en het benzinetoevoergaatje wordt met een vlotternaald afgesloten. Omdat het niveau zo belangrijk is, geeft de brommerfabrikant er een maat voor op.

Bron: scooterhulp.com
 
Oooh, jouw bericht doelde meer op het aanwijzen dat het vlotternaaldje dan het probleem is?

Het probleem is meer dat ik gewoon niet conclusies durf te trekken zonder er zeker van te zijn en dat ik dan mijn scooter nog verder de t*ring in sloop. Maar ik hoop dat mijn conclusie nu dus gewoon prima is.

Het vlotternaaldje zorgt dus voor de brandstoftoevoering. Maar als de kraan open staat, blijft er maar benzine in de carburateur sijpelen waardoor deze overstroomt. Dit betekent dus dat de vlotter(naald) er niet in slaagt om het brandstoftoevoergaatje te sluiten.

En aangezien de benzinekraan en vacuüm het doen. Moet het probleem in de vlotter liggen.

Of er moet valse lucht gepakt worden in een brandstofslangetje, maar ik ga er wel van uit dat de carburateur niet hoort te “verzuipen”.

Ondertussen ga ik even aan de carburateur zitten, hoop nog te horen of ik nu de goeie kant op aan het denken ben.
 
Als het goed moet in ieder geval de vlotter het doen. Heb ff een simulatie met water gedaan. Deze stijgt mee zodra ik het vlotterbakje met water eronder zet. Hierdoor zie ik dus dat de vlotternaald ook omhoog gaat. Maar ik weet dus niet zeker of dit voldoende is om te constateren dat de vlotternaald ook prima functioneert. Iemand die mij hierbij kan helpen?

Mijn carb heeft trouwens geen pakking, ik las net dat dat ervoor zorgt dat er geen lekken plaatsvinden. Misschien heel dom maar is dat misschien ook niet een oorzaak? De benzine zou hierdoor misschien gwn tussen het vlotterbakje en de carb door stromen naar buiten.

Ik ben dus nu wel een beetje ten einde raad.

Ik zelf zit dus nu te denken aan drie opties:

1. Vlotternaald is defect
2. Pakking is nodig om de boel te dichten
3. Brandstofslang trekt ergens valse lucht
 
Er hoort altijd een pakking tussen carburateur en vlotterbak te zitten, gewoon zo`n rubber ding. Ik denk dat je veelste moeilijk denk en hele rare richtingen aan het zoeken bent.

Krukas keeringen al na gekeken? Als ze bezweet zijn dan lekken ze.
 
Nou dan ga ik in ieder geval zo’n pakking bestellen. Ik hou mijn hart vast of dat het lekken in de carburateur gaat stoppen.

Voor mij waren het juist logische richtingen, want mij werd verteld dat als je scooter niet startte, het of de benzinekraan of de carburateur betreft. Maargoed, ik kom ook pas om de hoek kijken.

De keerringen heb ik nog niet nagekeken, want ik moet nog even kijken hoe ik dat nou los ga halen. Ik heb namelijk niet heel veel geld te makken, en wil daardoor niet een onderdeel slopen noch onnodig den blokkeersleutel kopen als het ook zonder kan. Maar liever gratis zo’n moer eruitdraaien dan een specifieke blokkeersleutel kopen. Als ik hier uit ben zal ik gelijk alles controleren wat zich daar bevindt en zo nodig vervangen.

Dan ga ik toch weer in een rare richting denken want er kwam weer iets in mij op. Een vlotternaald hoort toch ook een gedeelte een beetje te kunnen bewegen. Zeg maar dat rubberen puntje zou op en neer kunnen gaan. Dat is niet het geval bij mijn vlotternaald. Zou die hierdoor dus ook de boel niet helemaal af kunnen sluiten? Of is het onzin wat mij verkondigt is?
 
Het rubberen puntje hoort goed vast te zitten op de vlotternaald en kun je noch bewegen noch eraf nemen.
De vlotternaald zelf, die losjes verbonden is met de vlotter, wordt in zijn geheel in de zitting van het toevoerkanaal gedrukt als de vlotter op zijn bovenste stand komt door het benzine niveau in de vlotterbak.

Werkt hetzelfde als bijvoorbeeld het waterreservoir op een wc zeg maar.
 
Dan denk ik dat het probleem toch echt bij de pakking zit. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat een aantal schoonmaakbeurten al zijn verricht.

Maar kan de scooter niet starten door een teveel aan brandstof, waardoor deze het loost dmv lekken?
 
Nou, dan ga ik die maar eens bestellen.

Kan vast geen kwaad om alvast ff nog een keer de carterkap eraf te halen en de krukas/vario etc te checken. Kan ik misschien alles tegelijk bestellen.
 
Nou dan ga ik in ieder geval zo’n pakking bestellen. Ik hou mijn hart vast of dat het lekken in de carburateur gaat stoppen.

Voor mij waren het juist logische richtingen, want mij werd verteld dat als je scooter niet startte, het of de benzinekraan of de carburateur betreft. Maargoed, ik kom ook pas om de hoek kijken.

De keerringen heb ik nog niet nagekeken, want ik moet nog even kijken hoe ik dat nou los ga halen. Ik heb namelijk niet heel veel geld te makken, en wil daardoor niet een onderdeel slopen noch onnodig den blokkeersleutel kopen als het ook zonder kan. Maar liever gratis zo’n moer eruitdraaien dan een specifieke blokkeersleutel kopen. Als ik hier uit ben zal ik gelijk alles controleren wat zich daar bevindt en zo nodig vervangen.

Dan ga ik toch weer in een rare richting denken want er kwam weer iets in mij op. Een vlotternaald hoort toch ook een gedeelte een beetje te kunnen bewegen. Zeg maar dat rubberen puntje zou op en neer kunnen gaan. Dat is niet het geval bij mijn vlotternaald. Zou die hierdoor dus ook de boel niet helemaal af kunnen sluiten? Of is het onzin wat mij verkondigt is?


Als je dan zo weinig te makken hebt, dan snap ik uberhaupt niet waarom je scooter rijd.. Zulke dingen kosten altijd geld:

* Verzekering
* Brandstof
* Olie
* Onderhoud
* Vervangings onderdelen, zoals banden, bougie, riem, rolletje, cilinder, accu ect..

Fietsen was een heel stuk goedkoper geweest vermoed ik.

Overigens 4takt zijn ondingen, als je er zware problemen ermee hebt en je dit z.s.m opgelost wilt hebben.. Dat heeft verder niks met kennis te maken, maar omdat de techniek van het ding wat uitgebreider is en je dan veel meer moet gaan uitzoeken / proberen en dan word je sneller weer op kosten gejaagd..

Een 2takt is een veel simpelere techniek en toch wel wat goedkoper in onderhoud. Daarnaast zijn de 2takt onderdelen van de vorige eeuw veel robuster dan die goedkope rommel wat je met de dag van vandaag koopt.
 
Naja, ik heb wel wat te makken, maar er zit een limiet aan.

Ik heb namelijk al een luchtfilter(€24) en tellerglas(€7,50) wat ik moet vervangen.
Pakking van de carb(€4). Ik wil er grill platen opzetten(€17). Accu vervangen(€15). Heb spuitbussen gekocht(€15-20). Dus dat is ongeveer €105 incl verzendkosten.

De grens is zeg maar €150 aan reparatiekosten. Of ik moet gaan bezuinigen en die grill platen links laten liggen. Maar dat is echt als het niet anders kan. Scheelt wel gelijk al 15-20% van het bedrag wat ik ervoor over heb. Dus ik moet nog even brainstormen of ik het dat wel waard vind puur om het mooier uit te laten zien of liever gewoon origineel wil houden.

Verder laat ik verzekering en brandstof buiten beschouwing, dat zijn geen problemen.
 
Last edited:
Back
Top