Peugeot Ludix start niet

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Ik heb laatst een Peugeot Ludix 2-takt gekocht uit 2005 waarvan ik wist dat er het een en ander aan gedaan moest worden. Hij startte eerst niet, toen heb ik hem aan de praat gekregen maar na 2 dagen hield hij er weer mee op.

De Ludix heeft geen originele uitlaat meer en de scooter heeft waarschijnlijk ook nog eens een brommerblok eronder.

Ik zal hieronder een kleine logboek geven, waarmee het ene misschien minder relevant is dan het ander. Maargoed, je weet maar nooit.

- Banden opgepompt en benzine getankt.
- Geprobeerd de carburateur af te stellen
----------------------------------------
- Er bleek een hele scheur te zitten in de luchtfilter-aansluiting op de carburateur.
- Luchtfilter verwijderd en het gat dichtgeplakt met plakband om te testen.
- Scooter start maar draait hele hoge toeren.
- Carburateur afgesteld op het punt waarbij de scooter lekker stationair draait.
- Maar de scooter START NIET MEER als ik hem uit de garage rijd voor een test rondje.
----------------------------------------
- Accu gekoppeld aan de accu van onze auto
- Scooter START WEER
- Weer de scooter uit de garage voor een test rondje, START NIET MEER
- Accu aan een accu lader gehouden voor een hele avond en nacht.
- De scooter START 's ochtends NOG STEEDS NIET.
----------------------------------------
- Gekeken of ik misschien de carburateur verkeerd heb afgesteld maar tevergeefs.
- Scooter START NIET MEER als ik hem weer koppel aan de auto
- ER IS COMPRESSIE AANWEZIG
- BOUGIE VERVANGEN, KERAMIEK(van de oude bougie) WAS AFGEBROKEN TIJDENS HET TERUG MONTEREN
- ER LEKT BENZINE UIT DE CARBURATEUR ALS IK DE BENZINE-KRAAN VOLLEDIG OPEN DRAAI
- BENZINE-KRAAN STAAT OPEN
----------------------------------------
Zelf weet ik dat de accu zijn tijd wel heeft gehad, maar ondanks dat ik hem aan de auto koppel wil hij alsnog niet starten. Dus zal er nog een probleem ergens anders aanwezig moeten zijn denk ik. Daarom ga ik ook de accu pas vervangen als dat probleem is opgelost, tot dan test ik de scooter de hele tijd terwijl die aan de auto gekoppeld is.

Jullie nog suggesties waar ik naar kan kijken?
 
Advertisement - register to remove this

Kan je misschien aangeven welke dingen het wel doen?

Dat de cilinder nog compressie heeft zegt eigenlijk vrij weinig.. Zelf zou ik maar van het ergste uitgaan.

Begin eens met nieuw benzine..
En ga eens onderdelen na lopen.. Controlle om te zien wat je tegenkomt bij het los halen van bijvoorbeeld de carterkap..
Als je ziet dat het een echte bende daarachter is, dan is er vaak wel wat meer aan de hand.

Weet je misschien of dat de scooter lang heeft stilgestaan voordat je hem over hebt gekocht?

Doe dan eens de basis dingen:

- Controleren of er benzine eruit komt (ook gelijk kijken of dat de benzine slang niet poreus is. Een schoonmaak van de carburateur kan vaak ook geen slechte keuze zijn.

-Controleren of er een vonk van de bougie komt.

-Belangrijke dingen vervangen die de werking van de motor kunnen beinvloeden (sommige mensen doen weinig aan onderhoud)

Kan zijn dat de rolletjes op zijn, de riem versleten is, en het luchtfilter matje vervangen dient te worden.
Controleer op de kleur van de bougie.. Licht grijs , dan staat de afstelling te arm, pikzwart dan staat de afstelling te rijk..

Heb je echt alles gehad, dan raad ik je ook eens aan de cilinder eens na te kijken... Kan eventueel vol verkoling zitten dat verwijderd dient te worden.
Of wellicht zijn nooit de zuigerveren vervangen of nog erger, de cilinder is compleet opgereden..

Kwestie van alles nalopen en controleren.. Om zeker van te zijn dat je goed zit.

Het kan ook zijn dat de krukas keeringen niet meer goed zijn..
 
Er zit benzine in wat onderhand 1/2 maanden oud is.

De verkoper had de carburateur al schoongemaakt, maar natuurlijk is het handig dat ik dat wel controleer, hetzelfde geldt voor de luchtfilter.

De bougie heeft geen kleur. Hij wordt niet “vervuild”.

Scooter had 1 á 2 jaar stilgestaan. Vandaar dat de accu ook leeg was.

Verder zal ik inderdaad eens de carterkap eraf halen en inspecteren.
 
Tijdens het loshalen van de kap, vloog er een onderdeel mee. Ik weet niet precies hoe dit heet en ik weet ook niet zeker waar het in moet.

Dit onderdeel zat wel vol smurrie en de kap en het blokje was bedekt met een laagje oxide. Je kan ook wat witte kalk zien in het blokje.

Verder lag er op de bodem zand en kleine steentjes. Grote tijd voor een schoonmaak dus.

Heb in ieder geval remreiniger op alles gespoten inclusief waar de bouten in moeten. De volgende keer ga ik er nog een keer met remreiniger overheen en laat ik het intrekken om vervolgens met een hoge druk spuit het blokje goed onder handen te nemen.

Maar ik weet nou niet waar het onderdeel hoort. Verder ziet alles er prima uit toch?
 

Attachments

  • C0B03F29-BEA8-402B-BD9F-DF8DCDBEC9A5.jpeg
    C0B03F29-BEA8-402B-BD9F-DF8DCDBEC9A5.jpeg
    196 KB · Views: 32
  • 51BBBF5B-C0CC-4762-A26E-7B523AC0344A.jpeg
    51BBBF5B-C0CC-4762-A26E-7B523AC0344A.jpeg
    167.2 KB · Views: 28
  • 9F317F7F-9335-47C9-87CA-8BDBABB4C397.jpeg
    9F317F7F-9335-47C9-87CA-8BDBABB4C397.jpeg
    109.5 KB · Views: 27
  • 80D85BD2-D75A-4208-8653-2EBDD9EC0B27.jpeg
    80D85BD2-D75A-4208-8653-2EBDD9EC0B27.jpeg
    184.5 KB · Views: 29
  • BC9F32A8-A241-460B-AC89-8614A38748AB.jpeg
    BC9F32A8-A241-460B-AC89-8614A38748AB.jpeg
    151.9 KB · Views: 30
= kickstartrondsel

Zonder deze juist op zn plek kick je 'm zowiezo niet aan...
Deze hoort in het busje op de 4e foto (hier tussen nog een ring) en deze dient goed gesmeerd te zijn. Vandaar die smurrie.
 
= kickstartrondsel

Zonder deze juist op zn plek kick je 'm zowiezo niet aan...
Deze hoort in het busje op de 4e foto (hier tussen nog een ring) en deze dient goed gesmeerd te zijn. Vandaar die smurrie.

Aaah, dat verklaart een hoop, ben er alleen dus wel met de remreiniger overheen gegaan. Ik zal dan even met blauwe lagervet de rondsel opnieuw insmeren.

Ziet de rest er prima uit?
 
Zou de boel aan de binnenkant zelf helemaal uitblazen met een compressor als je dat hebt (moet je die poeder uiteraard niet in ademen want dat is zeer slecht) Of een lekbak eronder en de boel met remmenreiniger helemaal schoonmaken.

Half poelie zou ik zelf er even eraf halen en zo kan je dan ook direct de vario inspecteren of dat deze goed is, en vooral de vario rolletjes / hoekjes.

Ook de riem raad ik aan om die te controleren, daar mogen geen haar scheuren aan de binnenkant in staan.

Voor de rest het matje uit de luchtfilter halen en deze met ontvetter helemaal schoon weken.. Laten drogen en met een beetje 2takt olie weer in smeren. Het kan zijn dat er een hoop haren / pluisjes erin zitten (was bij mij wel het geval) Maak ook even een foto van de bougie.
 
Zou de boel aan de binnenkant zelf helemaal uitblazen met een compressor als je dat hebt (moet je die poeder uiteraard niet in ademen want dat is zeer slecht) Of een lekbak eronder en de boel met remmenreiniger helemaal schoonmaken.

Half poelie zou ik zelf er even eraf halen en zo kan je dan ook direct de vario inspecteren of dat deze goed is, en vooral de vario rolletjes / hoekjes.

Ook de riem raad ik aan om die te controleren, daar mogen geen haar scheuren aan de binnenkant in staan.

Voor de rest het matje uit de luchtfilter halen en deze met ontvetter helemaal schoon weken.. Laten drogen en met een beetje 2takt olie weer in smeren. Het kan zijn dat er een hoop haren / pluisjes erin zitten (was bij mij wel het geval) Maak ook even een foto van de bougie.

Ik ga zometeen maar eens de vario eruit halen en de riem checken. Als dat goed is ga ik de binnenkant even helemaal schoonmaken. De riem zal ik dan ook gelijk bekijken.

De luchtfilter zit er niet op, aangezien deze scheuren heeft op de opening die je om de carburateur dient te zetten. De opening in de carburateur heb ik helemaal dichtgeplakt.

Ik zal vanavond een foto van de bougie sturen.
 
Ik zou even de cilinder kop eraf halen. Je hebt kans dat de zuigerveer naar de klote is. Dat had ik namelijk ook een keer gehad. Ik had compressie, maar toch ff de kop eraf gehaald en ja hoor zuigerveer in stukjes
 
Ik wilde dus net de vario eraf halen. Heb ik 1 probleem. Ik las op internet dat ik een blokkeersleutel nodig had? Misschien iemand met een andere oplossing om dit te kunnen doen?

Heb blijkbaar toch niet zoveel tijd gehad om bovenstaande allemaal te kunnen doen.

Ik ga er morgen en overmorgen aan zitten.

To-do lijstje:
- Vario-rolletjes bekijken
- V-snaar bekijken
- Zuigerveren van de cilinder nalopen
 
Zuigerstop NIET gebruiken.. Bougie zit schuin in de kop bij peugeot.. Dan sloop je de zuiger erin..


Overigens raad ik het aan om nooit een zuigerstop te gebruiken bij een scooter.. Die dingen zijn officeel bedoeld voor brommers.
 
Ik heb ook in een “Vol Gas Met Joey” video dat je een slagmoersleutel kon gebruiken. Ik zal eventjes in de garage rommelen om te kijken of we die hebben.

Anders blijft er niet veel over behalve een blokkeersleutel, iemand enig idee welke ik nodig heb voor een Peugeot Ludix Pro 2-takt?
 
Mocht je zonder blokkeertool zitten, kun je ook een zachte stukje hout of bezemsteel steken tussen starttandwiel en behuizing (rechts boven waar carb zit). Verdient geen schoonheidsprijs maar does the trick omdat je de krukasmoet tegen de klok in los neemt.
Groet,
 
Er kwam toevallig iets bij me op.

Er werd gevraagd om een foto van de bougie, maar deze is eigenlijk altijd droog gebleven. Is er dan iets mis met de brandstoftoevoer?
 
Foto’s van de bougie, na het verschillende keren starten.
 

Attachments

  • BD26BC3E-CA95-4984-85B1-153EA0320F5D.jpeg
    BD26BC3E-CA95-4984-85B1-153EA0320F5D.jpeg
    78.1 KB · Views: 22
  • FE903139-EB66-45E9-9347-0352062159A3.jpeg
    FE903139-EB66-45E9-9347-0352062159A3.jpeg
    82.8 KB · Views: 24
Wat stellen jullie voor dat ik zou kunnen doen? Om te kijken of het de benzinekraan, de benzineslang of het vlotternaaldje is?

De benzinekraan staat trouwens precies tussen horizontaal en verticaal, dus zeg maar diagonaal. Wel iets meer aan de horizontale kant. Anders gaat hij lekken vanuit de carburateur.

Maar wat nu proberen?
 
Een defecte benzinekraan kun je checken bij normale/gesloten toestand, dat er niet spontaan benzine blijft lopen. Een benzinekraan kan van ouderdom defect/verstopt raken...
Check ook of vacuüm werkt (slang aangesloten) vervolgens te kicken en kijken of er benzine uit de benzineslang komt met kraan in de normale stand.

Als dit allemaal Ok is check je de vlotter met naaldje of deze 't kanaaltje correct opent/afsluit.
 
Een defecte benzinekraan kun je checken bij normale/gesloten toestand, dat er niet spontaan benzine blijft lopen. Een benzinekraan kan van ouderdom defect/verstopt raken...
Check ook of vacuüm werkt (slang aangesloten) vervolgens te kicken en kijken of er benzine uit de benzineslang komt met kraan in de normale stand.

Als dit allemaal Ok is check je de vlotter met naaldje of deze 't kanaaltje correct opent/afsluit.

Ik ga zo eens even kijken naar de kraan.

Staat er niet ergens een guide ofzo voor de vlotter, want het is de eerste keer dat ik de carb zelf open ga maken.
 
Back
Top