Peugeot Ludix sputtert olie uit slangetje

snoco1

Well-Known Member
Beste forumleden, misschien kan iemand van jullie me helpen.
Mijn zoon van 16 heeft onlangs een Peugeot Ludix 2t uit 2011 gekocht. Nu zit er een slangetje achter langs het frame omhoog, waar olie uit sputtert.
Niet veel, maar niet ok lijkt mij.
Het achterspatbord werd er in ieder geval vettig van.
Op de foto (spatbord even verwijdert) zie je het slangetje, waar het vandaan komt bij het blok en waar het bovenin het frame is vastgemaakt.
Kan iemand mij vertellen waar dit slangetje vandaan komt en wat de functie zou moeten zijn ?IMG-20190402-WA0001 - kopie.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Hallo, gaat om onderdeel (zie post #40) van @eurokit
Waarvan ik denk dat een van de slangetjes als olieafvoer fungeert...
_20190402_200403.JPG
 
Lijkt op een overdrukslangetje.
Alleen raar dat deze dan zo hoog gemonteerd zit.
Zou veel lager en aan de onderzijde moeten zitten.
Vorige eigenaar misschien aan het hobbyen geslagen ?
 
Dank je arkAC en gscs100 voor jullie antwoorden.
@arkAC: als ik post #40 van eurokit goed begrijp, dan zou het andere slangetje wat uit de richting van het luchtfilter is aangesloten op het Second Air system, de lucht aanvoeren en het slangetje wat bij deze scooter dus omhoog geleid is, de afvoer zijn die eigenlijk richting uitlaat zou moeten gaan ?
Dat er dus wat vettigheid uitspettert is dan dus niet abnormaal, maar alleen lastig ? (had inmiddels al een deels geperforeerd plastic busje aan het uiteinde gezet waarmee de sputters opgevangen worden, maar de lucht wel weg kan).
 
Dank je arkAC en gscs100 voor jullie antwoorden.
@arkAC: als ik post #40 van eurokit goed begrijp, dan zou het andere slangetje wat uit de richting van het luchtfilter is aangesloten op het Second Air system, de lucht aanvoeren en het slangetje wat bij deze scooter dus omhoog geleid is, de afvoer zijn die eigenlijk richting uitlaat zou moeten gaan ?
Dat er dus wat vettigheid uitspettert is dan dus niet abnormaal, maar alleen lastig ? (had inmiddels al een deels geperforeerd plastic busje aan het uiteinde gezet waarmee de sputters opgevangen worden, maar de lucht wel weg kan).
Je begrijpt het goed!
En ik denk inderdaad dat het "gesputter" niet erg is nee...
Waarschijnlijk overtollige olie, afvoer.
 
Last edited:
Dat ding hoort niet te sputteren.. Kan mij indenken dat het uit het carter zou moeten komen.. Want er zit geen oliepomp op dat ding aangesloten..

Kan misschien zijn dat het pompje defect is wat op de krukas wang hoort te lopen.
Op een of andere manier heb je daar een lekkage.. en komt er dus motor olie mee omhoog.. Hoop zich op in dat sas systeem en komt met een grotere opgespaarde hoeveelheid eruit..

Het enigste wat daar erin en eruit hoort te gaan is lucht.. Een slang hoort gewoon ergens te liggen om lucht van buitenaf aan te zuigen..
Dan gaat het eerst naar een terugslag klep.. En dan komt het uit bij dat pompje.. En die andere leiding gaat dan ergens op een buisje watop de originele uitlaat zit gelast.. Die lucht komt van buiten en word geinjecteerd binnen in de uitlaat zelf.

Dus het kan zijn dat de slang die naar boven zit op de uitlaat hoort.. En dat het pompje lucht uit het luchtfilter pakt. (vandaar dat daar die slang in gaat)
 
Dank voor je response Eurokit. Omdat op deze scooter een andere uitlaat zit, en de uitgaande slang daar niet aan kan, zou ik dus ook dat pompje eraf kunnen halen en er netjes een afdekplaatje op kunnen doen ? Aangezien het nu toch geen functie heeft en alleen troep veroorzaakt.
 
Back
Top