Peugeot Ludix rijdt onregelmatig

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Hoi hoi,

Peugeot Ludix Elegance 25 km/h
Bouwjaar: 2006
Km-stand: 16.xxx
Bougie hittegraad: NGK7
Sproeier: 50, van origine zat er een 49 in
Olie: Kroon-Oil half-synthetisch net een maandje oud

- Carburateur is al gereinigd met de ultrasoon
- Choke is vervangen
- Bougie is droog en wit, eruit gehaald na een tijdje rijden, dat hebben m’n vingers wel geweten
- Accu is dood, vervangende is onderweg

Mijn Ludix(16k, 2-takt, 2006, snor) heeft moeite met het aan blijven na het koud starten, na een halve minuut loopt ie langzaam in toeren en valt uit.

Stationair loopt ie niet helemaal prima, hoor je hoort echt dat ie gas WILT bijgeven, dit doet ie niet, maar heel soms toch weer wel.

Als ik na een tijdje rijden stilsta dan loopt hij nog hoge toeren en na 10-20 seconden gaat dit over in voor mijn gevoel ‘normale rustige toeren’.

Hij loopt koud voor een halve minuut tot een minuut 30 maar daarna gaat hij van 28km/h naar 25km/h. Er zit dan geen verschil in snelheid bij volgas en als ik iets minder gas geef.

Verder als ik gas geef blijft hij een beetje hangen maar zodra ik stop met gas geven rolt hij niet lekker uit en het lijkt alsof ie uit zichzelf remt, beetje het voorrem-effect.

Bij een warme motor trekt hij heel zielig op, echt heel sloom.

Met het spuiten van remreiniger op de carb stijgen de toeren, soms enorm, heb toen alles afgedekt en het lijkt vanuit de carb zelf te komen of vanuit de aansluiting van de carb op de gasnaald/spruitstuk/luchtfilter.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Denk eerder dat de afstelling van je carburateur niet deugt.. Een beetje zelf maar wat eraan lopen draaien gaat het euvel niet verhelpen.. Tenzij je echt weet wat je doet.
 
kijk eens wat voor kleur je bougie heeft.
en je zegt als je met de luchtschroef speelt loopt ie na een tijdje wel goed?

ik zou je carb ff schoonmaken en controleren.
het zou indd ook je choke kunnen zijn.
had ik laatst ook.... andere choke erop en het was tikken en lopen.
kost geen drol een nieuwe choke.
 
Foto’s van de bougie.
 

Attachments

  • 5A020BC5-29A6-44CC-8329-44EF285B5A2E.jpeg
    5A020BC5-29A6-44CC-8329-44EF285B5A2E.jpeg
    98.3 KB · Views: 13
  • 4B064C2A-086A-4525-ABA5-EA71094C31CB.jpeg
    4B064C2A-086A-4525-ABA5-EA71094C31CB.jpeg
    110.1 KB · Views: 12
  • 28D0E7B0-A48F-4464-A171-CBD277E5B763.jpeg
    28D0E7B0-A48F-4464-A171-CBD277E5B763.jpeg
    106 KB · Views: 17
Last edited:
Rook kan ook komen dat je een bepaald slecht merk olie gebruikt.
De duurdere roken minder of bijna zelf helemaal niet.

Al die no name flesjes olie en eurol, daar ben ik niet echt van te spreken. Eurol pro scoot ttx gaat nog wel, maar de basis olie is troep.
Ook MPM niet echt over te spreken.

Betere olies zijn valvoline, castrol, kroon olie, motul (alleen motul is wel erg prijzig soms)
 
Rook kan ook komen dat je een bepaald slecht merk olie gebruikt.
De duurdere roken minder of bijna zelf helemaal niet.

Al die no name flesjes olie en eurol, daar ben ik niet echt van te spreken. Eurol pro scoot ttx gaat nog wel, maar de basis olie is troep.
Ook MPM niet echt over te spreken.

Betere olies zijn valvoline, castrol, kroon olie, motul (alleen motul is wel erg prijzig soms)

Is Kroon Olie wat net een maandje oud is, dus daar zal het niet aan liggen.
 
Heb de choke vervangen maar het probleem blijft zich toch voordoen. Ik ga kijken of ik hem beter kan afstellen en dat dat het misschien verhelpt.

Misschien heb ik de choke verkeerd gemonteerd? Hoe weet ik of ik deze goed heb gemonteerd?

Ik moet wel zeggen dat toen ik de oude choke eraf haalde, de aansluiting van de choke heel vettig, dus olie, was. Dit kan kloppen aangezien er gewoon af en toe olie is geknoeid. Nu ben ik bang dat dit misschien ook in de aansluiting van de kabelboom op de choke kan zitten, waardoor die geen contact maakt, hoe kan ik dit controleren?

Of heeft de werking van de choke simpelweg te maken met een lege accu? Want de accu is zo goed als dood en laadt wel een klein beetje op naarmate ik rijd, genoeg om alle verlichtingen te gebruiken en de claxon klinkt dan ook harder dan na een koude start. Misschien dat ie koud gewoon niet genoeg stroom krijgt om te werken? De nieuwe accu is al onderweg.

Graag zou ik wel hulp willen hebben hierbij want ik raak een beetje gefrustreerd omtrent dit probleem.
 
De bougie vandaag, zo te zien lijkt het alsof ie te weinig benzine krijgt, maar als ik hem stationair hoger zet begint ie uit zichzelf te rijden?
 

Attachments

  • 1A9C5E3A-9314-476C-9420-095CB1882333.jpeg
    1A9C5E3A-9314-476C-9420-095CB1882333.jpeg
    98.8 KB · Views: 12
  • 08C88223-85F3-4A4B-ABAC-41AA51A13289.jpeg
    08C88223-85F3-4A4B-ABAC-41AA51A13289.jpeg
    118.4 KB · Views: 11
Back
Top