Peugeot Ludix rem ontluchtings problematiek - klassieker

snoco1

Well-Known Member
Geachte leden,
Misschien willen jullie met me meedenken. Na eerder een sputterende luchtpomp te hebben gehad, nu de volgende uitdaging.
De remblokjes voor van de Ludix (2011) waren versleten . Een mooie vader-zoon klus. Omdat de zuigers er smerig uitzagen en de remvloeistof ook, heb ik de AJP remklauw eerst uitelkaar gehad en gedaan wat ik normaal bij een motorfiets ook doe: alles eruit en schoonmaken met remmenreiniger, zuigertjes met lichte staalwol helemaal glad maken, etc. Vervolgens klein beetje rempasta er in, alles netjes en soepel weer inelkaar.
Vervolgens olie in het reservoir boven en eerst klassiek pompen, handel vast en vervolgens ontluchten bij de klauw. Niks.
Vervolgens iets drastischer onder bij de klauw m'n mityvac aan de nippel lurken om vloeistof aan te zuigen .... wat er niet uitkwam.
Wel veel gebubbel in het potje met vloeistof waar het slangetje vanaf de nippel ingaat, dus ik dacht dat er veel lucht in zat.
Maar: nog steeds geen druk.
Van alles geprobeerd: pompen (er komt gewoon geen enkele druk bij heen weer bewegen remhendel), hele systeem checken op lekken (geen lek). Zelfs als ik een slangetje op de nippel doe, een beetje losdraai en met een oude stofzuiger het slangetje aanzuig, gebeurt er niks.
Als ik de nippel van de remklauw helemaal losdraai, stroomt de vloeistof er wel uit en loopt boven het reservoir leeg.
Ik krijg dus het gevoel dat de nippel niet werkt zoals het zou moeten. zou het dat dan simpelweg zijn ? Want dat is onderhand het enige wat ik nog kan bedenken.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Wat is precies rempasta?? Zou dit niet tussen de remzuigers doen.. Beste is gewoon schoonmaken en dan zo laten..

Overigens als de remkabel eraf is geweest hoor je de kopere ringen tussen de banjo bout en de remleiding ook te vernieuwen.

De oudere kopere ringentjes zijn al gebruikt geweest en dichten een 2keer niet meer goed af..
 
Zie foto. Wordt veel gebruikt voor met name autoremmen, maar ik gebruik ook altijd (met mate, je hoeft er niet hele klodders op te smeren) bij m'n motorfiets klauwen, met name op de rubbers. Kan natuurlijk ook met remvloeistof. Inmiddels is de rem overigens ook op druk.
Om zeker te weten dat ik echt alles op orde zou hebben, nog het rempotje van het stuur gehaald, helemaal schoongemaakt met remmenreiniger, weer netjes inelkaar. Daarmee was dus echt alles helemaal in orde: remklauw, rempomp. Alles gecheckt op lekken: geen.
Vervolgens: nog steeds geen druk. Daarna hand op rempotje gehouden en gepompt en al vrij snel druk. Daarna ook zonder hand op potje remdruk. Alles in orde nu, geen lekken.
50907
 
Last edited:
Rempasta, koperpasta en/of kopervet kan allemaal.
Gaat er met name om dat de remzuiger(s) lekker schoon is/zijn.
Zolang de rubbers nog goed zijn doet dit spul wonderen verrichten.

Voorkomt uitdroging van rubbers maar het is ook voor bijvoorbeeld piepende remmen!
Op de achterkant van de remblokken dient men dan een lichte laag aan te brengen zodat de wrijving geen pootjes aan de grond krijgt.
Ik gebruik het zelf ook, op zowel de motorfietsen als scooters in eigen bezit.

Edit: Sorry, had even verder moeten kijken/lezen...
Blijkbaar is het opgelost en ervaart men geen problemen meer toch!?

Helemaal goed, dus cool v.w.b. de terugkoppeling in deze!
 
Last edited:
Back
Top