Peugeot Ludix optrek / afstelling tuning (PROJECT)

Arian

Ludix
Hey,

mijn eerste post op scooterforum na jaren lang het gebruikt te hebben voor vragen en onderzoek :).

Ben een project begonnen voor de Ludix en ik wil hem reviseren, super mooi maken en goed werkend.
Ik heb een Peugeot Ludix 50cc en een 12.5mm carburateur en een SITO plus uitlaat (726). Het blok is peugeot horizontaal 50cc.
Er zit ongeveer een sproeier ~90 in als het goed is, kan het niet goed zien maar dat heeft de vorige eigenaar gezegd.
(Scooter loopt maar ongeveer 90km op een volle 5L tank :(, maarja logisch).

Ik wil hem vanaf het begin snel laten optrekken. Ik zie wel eens scootertjes die dan gelijk snel optrekken dat ze wel bijna een wheelie kunnen.
Ik heb laatst onderzocht dat ik een standaard koppeling van de Ludix had en ongeveer ~6 tot 6.5 gram rollen. Originele v-snaar. En een ARTEK K1 luchtfilter, originele luchtfilter werkte voor geen meter, te weinig lucht. En de rest vrijwel origineel.
Nou had ik nog een blok van de ludix in mijn schuur en daar zat een andere koppeling in. Toen ik er aan ging voelen en drukken voelde het veel steviger aan.
Drukveer lijkt me veel sterker (gele drukveer, geen idee welk merk) en groene trekveertjes (weet het merk niet). Ik heb die dus in mijn blok gedaan en de scooter reageerde wel iets beter (zie video). De koppelingssegmenten zagen er ook prima uit. Maar het is nogsteeds pas dat hij na 1 - 2 seconden pas echt snel optrekt.
Dit wil ik graag veranderen dat hij hem bijna instant wel pakt.. (?)



Video toelichting: Je voelt de scooter iets triggeren na die 1,5 seconden. Dan pakt hij hem pas echt goed, maar wat is het? Maakt wel iets meer toeren dan de originele koppeling (beetje overtoer achtig?)
Je ziet / hoort ook dat de scooter na 35kmh een dip heeft en dan duurt het even voordat hij weer verder optrekt en dan hoor je de toeren weer opbouwen.
Rijd max ~70km/u op de teller.

Mijn setup :
  • 50cc peugeot horizontaal (origineel)
  • Originele carter / blok
  • Originele carburateur 12,5mm (PY Gurtner)
  • Sproeier rond de ~90
  • ARTEK K1 Luchtfilter (malossi powerfilter geeft ongeveer hetzelfde resultaat, geluid anders)
  • Rollen rond de 6.5gram
  • Originele v-snaar
  • Standaard koppeling, maar wel een gele drukveer en groene trekveertjes (merk onbekend), voelen wel sterker dan origineel.
  • De rest origineel
Ik heb nog foto's van de bougie. Ik had in het begin een hittegraad 10, omdat die wel werkte in de koude dagen maar die heb ik maar weg gedaan want de scooter deed het totaal niet meer. Er zat van de vorige eigenaren een hittegraad 6 in, die werkt wel goed, ook goed stationair. Hiervan de foto's.

WhatsApp Image 2022-04-15 at 1.15.59 AM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-04-15 at 1.16.00 AM.jpeg

Hittegraad 6, beetje zwartig aan de achter kant maar best licht bruin van voren (wellicht te licht)?? Sproeier is best groot vond ik zelf.

WhatsApp Image 2022-04-15 at 1.15.58 AM (1).jpeg

Dit is hittegraad 7, vrijwel hetzelfde. (Beide bougies zijn goed ingereden, de hittegraad 6 variant al weken).

WhatsApp Image 2022-04-15 at 1.16.51 AM.jpeg

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ben zelf van plan nog een Polini speed belt te halen (die van mij ziet er niet meer top uit).
Ik zit zelf te denken aan een nieuwe koppeling (drukveer / veertjes onbekend) en gram rolletjes (onbekend hoeveel)

Als mensen zelf een bruut project voor de Ludix hebben let me know!

Project is net begonnen en wil het serieus aanpakken, als je wilt kan je @stealthy_ludix volgen op Instagram voor updates.
Thanks!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zou je powerfilter weg doen, want dat verklaard waarom je zo hoog in sproeier moet.
Vind zelf sproeier 90 best hoog voor een 12MM carburateur en een originele setup.
De rollen vind ik persoonlijk te licht.. Het grammage is volgens mij hetzelfde als bij het vertikale blok.
Zou zelf rond de 8,5 grams blijven zitten.. 6,5 grams zorgt voor te veel toeren en weinig arbeid.
Je gele drukveer is niet nodig en overkill voor jou setup. Als je niet weet wat erin zit, zou ik dit vervangen.
Een originele drukveer zou voldoende moeten zijn. (ligt ook net aan hoe de vario reageerd.) als die in top toeren schiet bij het optrekken vanuit stilstand. Zou ik je een witte malossi veer aan raden (die zouden 7% stugger moeten zijn als orgineel) en hoger moet je er ook niet mee gaan. Anders kost je dit veel vermogen en top snelheid.

Als je hem een beetje zuinig wilt hebben raad ik je aan om er geen 70cc eronder te steken. Want weet uit ervaring dat dit erg ten kosten van je brandstof verbruik kan gaan.
 
Back
Top