Peugeot Ludix One Pro

Marwan

Member
Heb dus laatst van een vriend een Peugeot’je gekocht om op te knappen. Ik vind het “restaureren” van voertuigen echt heel mooi en bovendien erg leuk. Graag wil ik ook steeds meer zelf knutselen en uiteindelijk dat mensen een scooter kopen wat oud is, maar als nieuw aanvoelt en zien dat er werk in heeft gezeten. Dit Peugeot’je is dus de eerste die “onder het mes” moet. Ik hoop dat ik hier nog vele jaren mee door kan gaan, (ik ben pas 16, dus dat moet hoop ik wel goedkomen). Deze Ludix blijft zeker dan ook mijn scooter en gaat bij lange na niet de verkoop in.

Ludix’je heeft mij €125 gekost. In de bijlagen staan foto’s van hoe die stond in de schuur van de vorige eigenaar.

Hij heeft 1 á 2 jaar stilgestaan maar heeft sinds 2006 gewoon prima zijn werk gedaan.

Alles toont wel enigszins een vorm van roest of viezigheid, maar alle elektra doet het nog en wat ben ik daar blij mee. Het enige onderdeel waar ik totaal niks van afweet en niks mee te maken wil hebben is de kabelboom. Daar komen zoveel puzzels bij kijken, maarja, vroeg of laat moet het wel eenmaal.

Het is een erg interessante scooter, want hij was dus net nieuw gekocht in 2006, maar er was al het een en ander aan verwisseld als ik de vorige eigenaar moet geloven.

Toen de vorige eigenaar er een nieuwe uitlaat op wilde zetten(want de oude lekte), kon er alleen een brommer uitlaat op. Waardoor hij suggereert dat het een brommerblok is.

Ik heb hem nog niet aan de praat gekregen, maar stel er zit inderdaad een brommerblok onder, dan ben ik hoe je het ook went of keert de lul. Ik ga hem niet omkeuren tot bromfiets. Ik ben benieuwd hoeveel hij gaat persen als ik de varioring/schijf eruit haal. Heb vernomen dat de Peugeot’s nog lekker eenvoudig op te voeren zijn met het meeste resultaat.

Wat ben ik dan met mijn Ludix van plan? Ik wil er graag een Ludix van maken alsof hij net uit de fabriek is komen rollen alleen dan nog ietsjes beter qua uiterlijk. Dit doe ik aan de hand van de volgende punten:

- Luchtfiltertje moet vervangen worden. Deze pakt valse lucht vanuit de aansluiting op de carburateur.

- Er moet een vlotter pakking op. Vorige eigenaar had de carb al eens onder handen genomen maar is blijkbaar vergeten de pakking terug te monteren en kan deze ook niet terugvinden.

- Bougie heb ik vervangen, deze gaf wel vonken maar die heb ik lekker zelf gesloopt ivm dat het de eerste x was dat ik met een bougie sleutel zat te ratelen hahah.

- Ik wil graag voet grill platen monteren. Dit maakt de scooter naar mijn mening moderner, nieuwer en vetter.

- Een nieuwe accu, 1/2 jaar stilstaan doet dat ding niet bepaald goed.

- Een nieuw tellerglaasje, op de huidige zitten 2 krassen van pak hem beet 2-4 cm, maar als ik toch bezig ben kan die ook wel gelijk meegenomen worden.

- Peugeot Logo plakken op het stuur, ik vind het plastic logo zo saai. Laat die maar lekker glimmen!

- De lampen smoken.

- Een hele nieuwe paintjob, dit is nodig. De “Chrome” kleur blauw is nog prima. Maar de doffe kleur is nog doffer geworden door de zon. Maar ik ben echt aan het nadenken hoe ik dat ga doen. De zadel is namelijk blauw, maar als ik een blauwe spuitbus ga halen, zal dit een andere kleur blauw zijn dan de zadel en dus ook de “Chrome” kleur blauw. Dan heb ik 3 tinten blauw en dat is zeker niet mooi. Dus ik denk dat ik eventjes moet gaan kijken of ik toch niet ergens dezelfde tint blauw als het zadel kan vinden. Want ik wil graag de zadel houden en niet opnieuw laten bekleden aangezien de originaliteit minder wordt, maar ik wil ook geen tweedehands Ludix zadel halen omdat mij dit gewoon te veel geld gaat kosten, maar misschien vallen de totale kosten nog mee waardoor ik misschien toch een andere zadel kan halen. Maar ik prefereer toch wel de originele.

Wat moet ik nog doen buiten veranderingen aan de scooter:
- Kijken hoe het is met de krukas, lagers keerringen, de vario etc.
- Eens even de meeste onderdelen uit elkaar halen en schoonmaken.
- Kopervet en lagervet halen om het kickstartrondsel en bouten van de carterkap in te smeren.
- Misschien nog een aantal nieuwe bouten en schoreven aangezien sommige enige vorm van roest vertonen en andere weer een doorgedraaide kop hebben.

————————————
Kortom, dit is niet alleen een project omtrent de Ludix, maar dit is ook een soort van journey van mezelf, want dit zijn echt de eerste paar keren dat ik sleutel aan een scooter, dus alles is nieuw voor me. Ik voel me daarom echt een broekie die net even om de hoek komt kijken.

De foto’s in de bijlage zijn gemaakt door de eigenaar, ik heb geen foto’s van hoe die er uitzag voordat hij “onder het mes” ging.
Morgen maak ik een foto van hoe die er nu uitziet.

Ik hoop dat ik jullie kan vermaken met mijn eventuele blunders, zoals de bougie, maar vooral met de resultaten.
 

Attachments

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Marwan

Member
Hebben jullie nog leuke ideeën of zouden jullie dingen anders aanpakken? Ben erg benieuwd, vind het altijd leuk om ideeen uit te wisselen.
 

Marwan

Member

De scooter start, toevallig was dit de enige keer dat hij normaal liep. Het gekletter wat je hoort na het gas geven is het losse kentekenplaat.

Ik moet nu zien uit te vogelen waarom hij steeds uitgaat na 4/5 seconden ondanks dat hij met de huidige positie van de stationairschroef meer zou moeten brullen dan uitvallen.

En ja, dat snotneusje in de video ben ik. :)
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Misschien is het beter als je de benzine tank ook eens een schoonmaak beurt geeft.. (haal ook de vacuum kraan even los om de rommel eruit te krijgen.
Controleer je benzine slang op oudheid.. En vervang deze desnoods.
Luchtfilter matje vervangen voor een nieuwe (kan vol troep zitten)

Controleer het spruitstuk op scheuren of dat de inlaat zijde waar de carb op komt nog wel rond is / goede stijfheid heeft.
Anders membraan eens nalopen

Carburateur in een ultra sone bad schoon maken
(misschien mis je een pakking achter de luchtschroef of is deze gebroken)

Kom je er echt niet verder mee, trek die cilinder eraf en kijk hem na en doe overal nieuw pakkingen tussen

En controleer daarnaast ook nog je krukas keeringen op zweten of dat hij daar ergens olie lekt.
 
Advertisement - register to remove this
Top