Peugeot Ludix One 2006 start niet

Hallo!

Ik heb samen met een vriend van mij een Peugeot Ludix gekocht met het plan hem te gaan opknappen.

De scooter startte eerst niet, maar toen ontdekten we dat er een scheur zat in de aansluiting van het luchtfilter op de carburateur, hier hebben we duc tape en een ijzeren taille omheen gedaan.

Hierna startte de scooter wel op, maar viel die weer uit na 2/3 seconden.

Elektrisch starter was eerst heel zwak, dus had ik de accu aan het stroom gezet en toen geprobeerd te starten, met succes, zowel kick als elektrisch. Waarschijnlijk doordat de startmotor gewoon te weinig elektriciteit had.

Maar hij draaide hele maar dan ook hele hoge toeren.

Dus heb ik hem stationair afgesteld met succes, en even van de accu-lader afgehaald om te kijken of hij ook kon starten zonder de lader, dat kon de Peugeot opeens niet meer en daarna deed ik de lader er weer aan en deed hij het nogsteeds niet.

Nu heb ik hem een hele nacht en ochtend aan de lader gelaten, ik merk bij het elektrisch starten dat hij stroom heeft, maar gewoon niet aangaat.

De afgelopen 4/5 dagen dat ik hem heb is het gwn onverklaarbaar voor mij waarom die soms we start en soms niet.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Zou de scooter niet meer starten vanwege het feit dat het uiteinde van de luchtfilter weer valse lucht aanzuigt of is het een ander probleem?
2. Is het een ander probleem? Wat zou het dan kunnen zijn?

Sorry als de vragen misschien iets wat te simpel zijn, maar wij zijn net begonnen met het fixen en zijn nog volop aan het leren.

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Sparky

Active Member
Ik zou beginnen met het vervangen van dat mottig spruitstuk en niet liggen te klommelen met Duct-tape!

Verder de carburateur fatsoenlijk afstellen en de accu eens (laten) meten en indien slecht, vervangen.

Opknappen is vernieuwen en niet met plakband aan elkaar hangen!

Ik zou beginnen met het vervangen van dat mottig spruitstuk en niet liggen te klommelen met Duct-tape!

Verder de carburateur fatsoenlijk afstellen en de accu eens (laten) meten en indien slecht, vervangen.

Opknappen is vernieuwen en niet met plakband aan elkaar hangen!
Hoi Sparky!

Het stukje duct-tape is een tijdelijk oplosmiddel, het spruitstuk zal zeker vervangen worden.

Bedoelt u met de carburateur afstellen: Stationair of andere manieren?

De accu zou toch prima moeten zijn denk ik. Hij is in ieder geval niet zwak meer na hem opgeladen te hebben.

Mijn vraag blijft dan toch waarom de scooter af en toe start maar meestal niet, ligt her probleem gewoon bij de carburateur, de accu of dat het spruitstuk toch nog wat valse lucht meepakt?

Spruitstuk ga ik sowieso vervangen, alleen de accu wacht ik nog even mee.

Update: Ik had de lucht en stationair schroef dichtgedraaid en de benzinekraan een beetje open gedraaid en hij ging opeens weer aan!

Nu had ik aan de stationair geklungeld om de scooter op een normale tempo te laten draaien. Ging allemaal prima. Aantal x opnieuw opgestart om te testen of hij echt bleef lopen. Ging allemaal goed.

Ben er mee naar buiten geweest, ik startte hem en hij viel weer uit. Dit is nog zo’n 2x gebeurd.

Weer binnen gezet, opnieuw geprobeerd, wilde niet meer aan.

Ik heb uiteindelijk de stationair dichtgedraaid en daarna 2 slagen opengedraaid. Maar tevergeefs, hij werkte nogsteeds niet.

Wat is de oorzaak?

Edit: Sorry, het spruitstuk bevat geen scheur maar de mond van de luchtfilter die aansluit op de carburateur, daar heb ik tijdelijk duct-tape op gedaan met een ijzeren taille.

Last edited:

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Een 2ehandse scooter zou ik persoonlijk altijd eerst grondig nakijken voordat je er gebruik van gaat maken..
Het komt vaker voor dat een verkoper de scooter weg doet, omdat hij er slecht erbij staat en dan er geen geld erin wilt steken om het goed te maken.

Weet niet hoeveel kilometers het ding heeft gelopen.. En verder kan ik achter me scherm ook niet zien hoe zwaar de scooter gebruikt is geweest (aangezien de ene persoon er wat netter er mee omgaat dan een ander.)

Een spruitstuk tapen is gewoon een kansloos iets.. Gaat nooit lang werken.. Vervang dit gewoon voor iets waar geen scheuren in zitten..

Bij lange stilstand bij de vorige eigenaar kan de accu beschadigd zijn door een te lange ontlading.. Zelf zal ik altijd voor een nieuwe accu gaan als je daar problemen mee hebt. Want zo`n gebruikte accu heeft dan altijd al een tik gehad.
En dan kan je hem wel weer opladen met het idee dat hij het weer gaat doen.. Maar als het geheugen effect weg is zal die langzaam weer in spanning dalen en dan is die accu weer zwak zoals eerst.

Voor de rest zou ik het ding ook eens motorisch nakijken..

Cilinder / vertandings olie / luchtfilter / rolletjes / riem/ koppeling en controleren op diverse spelingen zoals krukas, wielen, voorvork en uiteraard de remmen..

Een 2ehandse scooter zou ik persoonlijk altijd eerst grondig nakijken voordat je er gebruik van gaat maken..
Het komt vaker voor dat een verkoper de scooter weg doet, omdat hij er slecht erbij staat en dan er geen geld erin wilt steken om het goed te maken.

Weet niet hoeveel kilometers het ding heeft gelopen.. En verder kan ik achter me scherm ook niet zien hoe zwaar de scooter gebruikt is geweest (aangezien de ene persoon er wat netter er mee omgaat dan een ander.)

Een spruitstuk tapen is gewoon een kansloos iets.. Gaat nooit lang werken.. Vervang dit gewoon voor iets waar geen scheuren in zitten..

Bij lange stilstand bij de vorige eigenaar kan de accu beschadigd zijn door een te lange ontlading.. Zelf zal ik altijd voor een nieuwe accu gaan als je daar problemen mee hebt. Want zo`n gebruikte accu heeft dan altijd al een tik gehad.
En dan kan je hem wel weer opladen met het idee dat hij het weer gaat doen.. Maar als het geheugen effect weg is zal die langzaam weer in spanning dalen en dan is die accu weer zwak zoals eerst.

Voor de rest zou ik het ding ook eens motorisch nakijken..

Cilinder / vertandings olie / luchtfilter / rolletjes / riem/ koppeling en controleren op diverse spelingen zoals krukas, wielen, voorvork en uiteraard de remmen..
De scooter tikt bijna de 10.000 aan.

Zoals ik al in mijn eerdere berichten aangaf was dat ik niet het spruitstuk bedoelde, maar de sluiting van de luchtfilter op de carburateur.

Zoals ik ook al eerder aangaf was het stukje tape puur om te kijken of hij dan wel zou lopen of dat er misschien ergens anders nog een kwaal zat.

Met het demonteren van de bougie is het porseleinen stukje gebarsten en uiteindelijk afgebroken. Dus dat wordt ook een nieuwe bougie.

De scooter heeft een jaar stilgestaan. Na het opladen van de accu zit er tot vandaag nogsteeds stroom in. Ik zal dus even afwachten of hij inderdaad op den duur minder vermogen geeft. Ik zal dan ook de accu moeten vervangen.

Voor de rest heb ik m soms lopend gekregen maar dat deed hij dan zoals ik al zei: Soort van wanneer hij zelf zin had.

Als hij na het vervangen van de bougie en luchtfilter het nogsteeds niet doet ga ik eens kijken in de motor zelf. Die heb ik namelijk nog niet opengetrokken.

Verder weet ik ook niet wat de standaard standen zijn van de stationaire/luchtschroef.

Hoe moet ik trouwens de benzine kraan zetten? Bij verticaal lekt de carburateur benzine en bij horizontaal lijkt hij dicht te zitten, dus ik zet hem er altijd tussen in.

Op het moment wilt hij bijna starten, je hoort voor een seconde dat hij gaat draaien, maar het lukt hem maar niet.

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Neem aan dat je de benzine die er in zat ook vervangen had voor nieuwe? Naar 1 jaar is de benzine zo slecht geworden dat je motor er lastig erop kan laten lopen..

Ook de krukas keeringen zouden op ten duur kunnen gaan lekken bij lange stilstand.. Zou dan even kijken of je er geen `condens of vocht / olie / benzine erop of er naast ziet zitten.

Overigens zit er een vacuum benzine kraantje op, dat werkt door middel van een membraan rubber dat erin zit en bij vacuum word deze naar onderen getrokken zodat de benzine kan gaan lopen.. Ook dit rubber kan na zoveel tijd slechter worden dat het niet meer werkt zoals het zou moeten werken.

Neem aan dat je de benzine die er in zat ook vervangen had voor nieuwe? Naar 1 jaar is de benzine zo slecht geworden dat je motor er lastig erop kan laten lopen..

Ook de krukas keeringen zouden op ten duur kunnen gaan lekken bij lange stilstand.. Zou dan even kijken of je er geen `condens of vocht / olie / benzine erop of er naast ziet zitten.

Overigens zit er een vacuum benzine kraantje op, dat werkt door middel van een membraan rubber dat erin zit en bij vacuum word deze naar onderen getrokken zodat de benzine kan gaan lopen.. Ook dit rubber kan na zoveel tijd slechter worden dat het niet meer werkt zoals het zou moeten werken.
Dan moet ik eerlijk zeggen dat het kleine beetje benzine wat er in zit niet is vervangen , maar dat ik wel een “volle” tank erin heb gegooid.

Dan denk ik dat dit het handigst is om te gaan doen:
1. Bougie vervangen
2. Luchtfilter vervangen
3. Krukas-keerringen nalopen
4. De rest van de motor checken

Optioneel: Accu vervangen

Ik denk dat dit het stappenplan is wat ik moet volgen wil ik het probleem verhelpen. Of zou ik dingen misschien in volgorde wisselen of ben ik misschien iets vergeten?

gcs100

Active Member
alleen de accu wacht ik nog even mee.
Waarom de accu niet vervangen ?
In het verleden heb ik ook een accu gehad die goed was qua opladen en meten.
Maar in de praktijk was deze na 1 a 2 keer starten toch echt helemaal naar de kl@te....
Nieuwe accu gekocht en geplaatst.
En..................
Probleem opgelost....!!

Advertisement - register to remove this