Marwan
110, 120, 130, geen enkel probleem
Info:
Peugeot Ludix 25 km/h 2005-2006
Km stand: 15.829,8 km
Scooter gekocht als opknapproject. Startte niet, bij het vervangen van de luchtfilter doet hij dit wel. Daarna sloeg ie na een tijdje af, lekte ook benzine, vlotterbak incl pakking vervangen. Ging weer mooi aan, maar viel toch nog uit.
Carburateur in de ultrasoonreiniger gedaan, nu bleef hij aan voor een langere tijd. Maar na 2/3 minuten vermogensverlies en reageert hij op het eerste beetje gas, dit wordt steeds minder tot hij uiteindelijk uitvalt. Na 5 minuten weer aankicken begint het riedeltje opnieuw.
Nu dacht ik laat ik maar eens de tank gaan schoonmaken aangezien de benzine daar minimaal een half jaar oud is en hij bij de vorige eigenaar 2 jaar stilstond met wat benzine. Ik heb ook gelijk de olietank meegenomen, daar zat minimaal 2/3 jaar oude olie in. Dit deed ik met als reden dat er misschien wat vuil in de tank zit wat telkens de sproeier verstopt, daarnaast dacht ik dat een carb/motorblok nooit zo goed kan lopen op zulk oud spul.
Oude benzine had echt een mild-donkere urine kleur gekregen terwijl de nieuwe benzine wel licht geel was. De oude olie had een donkerrode/paarse kleur en heel erg dik. De nieuwe olie was ook een beetje gelig en wat meer vloeibaar, 2 takt half synthetisch, op aanraden van de zaak waar ik het heb gehaald.
Lekker de benzine tank goed doorgespoeld, de benzinekraan getest en die functioneerde nog prima, was ook mooi schoon. Carburateur zelf ook weer uit elkaar gehaald en alles nog goed doorgespoten en niks zat dicht.
Moment van waarheid, eerste paar keer starten, niks. Geen signaal van leven. Shit. Toen dacht ik van, heb ik het benzineslangetje niet verkeerd aangesloten, op de carb had je namelijk nog een aansluiting en daar paste hij makkelijker op. Zo gezegd zo gedaan. Geen resultaat. Mijn vriend waarmee ik het project doe zei: ‘Staat het kraantje wel open?’. Nou, niet dus, heb hem vervolgens open gezet en hij startte gelijk. Dus ik neem aan dat hij nu ook gelijk op de goede aansluiting zit. Benzine spoot ook wel uit het slangetje(waarschijnlijk gescheurd door de te grote aansluiting) en heb dit dus Ff dichtgemaakt met plakband. Deze ga ik zo snel mogelijk vervangen.
Nu keek ik dus naar mijn olie toevoer, dat staat helemaal droog, naja, in het oliefiltertje zit nog wat oude olie wat er niet uit is gekomen maar hij wordt ook niet opgevuld met nieuwe olie o.i.d. Wel gek, heb er een hele liter in gestopt.(Ja achteraf las ik ook dat 0,8L ruim voldoende is aangezien een liter teveel was) Maar het loopt niet door, er komt niks vanuit het olietankje. Terwijl ik wel via dezelfde uitgang de oude olie eruit heb laten stromen. De hele olietoevoer had ik gisteren nog nagecheckt met de oude olie, het stroomde er netjes uit tot en met het slangetje die in de carb gaat.
Nu durf ik de scooter niet meer te starten aangezien ik bang ben dat het blokje zo wordt gesloopt, maar ik ben wel benieuwd hoe ik ervoor kan zorgen dat de olie doorloopt. Zodat ik kan testen of het schoonmaken het probleem heeft verholpen.
Het systeem van het benzinekraantje en hoe de scooter reageert op de hoeveelheid benzine en het handmatig op reserve zetten is me ook pas uitgelegd bij het schoonmaken van de tank door een buurman. Het zou heel goed kunnen dat de benzinekraan op open stond terwijl er weinig benzine in zat, waardoor die pas start als ik de kraan op reserve zet. Maar dit weet ik niet meer zeker, dus dit kan ook het probleem zijn geweest, heb dan ten minste wel geleerd hoe je een tank demonteert en schoonmaakt. Maarja er is nu een nieuw probleem en ik weet niet hoe ik dat aan zou moeten pakken.
Ik wil graag dit probleem oplossen zodat ik weet of de scooter nu goed en foutloos loopt, en ik de mogelijkheid krijg om hem goed af te stellen. Zodra dit is gebeurd wil ik namelijk het blokje demonteren en de pakkingen vervangen en reviseren waar nodig, zodat ik dat ook kan leren. Kan hij gelijk dinsdag meegenomen worden met het spuiten. Nu grijs en straks mooi zwart. (Ik weet dat dit tijdelijk mooi blijft maar heb liever een zwarte motorblok onder een zwarte scooter.
Peugeot Ludix 25 km/h 2005-2006
Km stand: 15.829,8 km
Scooter gekocht als opknapproject. Startte niet, bij het vervangen van de luchtfilter doet hij dit wel. Daarna sloeg ie na een tijdje af, lekte ook benzine, vlotterbak incl pakking vervangen. Ging weer mooi aan, maar viel toch nog uit.
Carburateur in de ultrasoonreiniger gedaan, nu bleef hij aan voor een langere tijd. Maar na 2/3 minuten vermogensverlies en reageert hij op het eerste beetje gas, dit wordt steeds minder tot hij uiteindelijk uitvalt. Na 5 minuten weer aankicken begint het riedeltje opnieuw.
Nu dacht ik laat ik maar eens de tank gaan schoonmaken aangezien de benzine daar minimaal een half jaar oud is en hij bij de vorige eigenaar 2 jaar stilstond met wat benzine. Ik heb ook gelijk de olietank meegenomen, daar zat minimaal 2/3 jaar oude olie in. Dit deed ik met als reden dat er misschien wat vuil in de tank zit wat telkens de sproeier verstopt, daarnaast dacht ik dat een carb/motorblok nooit zo goed kan lopen op zulk oud spul.
Oude benzine had echt een mild-donkere urine kleur gekregen terwijl de nieuwe benzine wel licht geel was. De oude olie had een donkerrode/paarse kleur en heel erg dik. De nieuwe olie was ook een beetje gelig en wat meer vloeibaar, 2 takt half synthetisch, op aanraden van de zaak waar ik het heb gehaald.
Lekker de benzine tank goed doorgespoeld, de benzinekraan getest en die functioneerde nog prima, was ook mooi schoon. Carburateur zelf ook weer uit elkaar gehaald en alles nog goed doorgespoten en niks zat dicht.
Moment van waarheid, eerste paar keer starten, niks. Geen signaal van leven. Shit. Toen dacht ik van, heb ik het benzineslangetje niet verkeerd aangesloten, op de carb had je namelijk nog een aansluiting en daar paste hij makkelijker op. Zo gezegd zo gedaan. Geen resultaat. Mijn vriend waarmee ik het project doe zei: ‘Staat het kraantje wel open?’. Nou, niet dus, heb hem vervolgens open gezet en hij startte gelijk. Dus ik neem aan dat hij nu ook gelijk op de goede aansluiting zit. Benzine spoot ook wel uit het slangetje(waarschijnlijk gescheurd door de te grote aansluiting) en heb dit dus Ff dichtgemaakt met plakband. Deze ga ik zo snel mogelijk vervangen.
Nu keek ik dus naar mijn olie toevoer, dat staat helemaal droog, naja, in het oliefiltertje zit nog wat oude olie wat er niet uit is gekomen maar hij wordt ook niet opgevuld met nieuwe olie o.i.d. Wel gek, heb er een hele liter in gestopt.(Ja achteraf las ik ook dat 0,8L ruim voldoende is aangezien een liter teveel was) Maar het loopt niet door, er komt niks vanuit het olietankje. Terwijl ik wel via dezelfde uitgang de oude olie eruit heb laten stromen. De hele olietoevoer had ik gisteren nog nagecheckt met de oude olie, het stroomde er netjes uit tot en met het slangetje die in de carb gaat.
Nu durf ik de scooter niet meer te starten aangezien ik bang ben dat het blokje zo wordt gesloopt, maar ik ben wel benieuwd hoe ik ervoor kan zorgen dat de olie doorloopt. Zodat ik kan testen of het schoonmaken het probleem heeft verholpen.
Het systeem van het benzinekraantje en hoe de scooter reageert op de hoeveelheid benzine en het handmatig op reserve zetten is me ook pas uitgelegd bij het schoonmaken van de tank door een buurman. Het zou heel goed kunnen dat de benzinekraan op open stond terwijl er weinig benzine in zat, waardoor die pas start als ik de kraan op reserve zet. Maar dit weet ik niet meer zeker, dus dit kan ook het probleem zijn geweest, heb dan ten minste wel geleerd hoe je een tank demonteert en schoonmaakt. Maarja er is nu een nieuw probleem en ik weet niet hoe ik dat aan zou moeten pakken.
Ik wil graag dit probleem oplossen zodat ik weet of de scooter nu goed en foutloos loopt, en ik de mogelijkheid krijg om hem goed af te stellen. Zodra dit is gebeurd wil ik namelijk het blokje demonteren en de pakkingen vervangen en reviseren waar nodig, zodat ik dat ook kan leren. Kan hij gelijk dinsdag meegenomen worden met het spuiten. Nu grijs en straks mooi zwart. (Ik weet dat dit tijdelijk mooi blijft maar heb liever een zwarte motorblok onder een zwarte scooter.