Peugeot Ludix krijgt geen olie.

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Info:
Peugeot Ludix 25 km/h 2005-2006
Km stand: 15.829,8 km

Scooter gekocht als opknapproject. Startte niet, bij het vervangen van de luchtfilter doet hij dit wel. Daarna sloeg ie na een tijdje af, lekte ook benzine, vlotterbak incl pakking vervangen. Ging weer mooi aan, maar viel toch nog uit.

Carburateur in de ultrasoonreiniger gedaan, nu bleef hij aan voor een langere tijd. Maar na 2/3 minuten vermogensverlies en reageert hij op het eerste beetje gas, dit wordt steeds minder tot hij uiteindelijk uitvalt. Na 5 minuten weer aankicken begint het riedeltje opnieuw.

Nu dacht ik laat ik maar eens de tank gaan schoonmaken aangezien de benzine daar minimaal een half jaar oud is en hij bij de vorige eigenaar 2 jaar stilstond met wat benzine. Ik heb ook gelijk de olietank meegenomen, daar zat minimaal 2/3 jaar oude olie in. Dit deed ik met als reden dat er misschien wat vuil in de tank zit wat telkens de sproeier verstopt, daarnaast dacht ik dat een carb/motorblok nooit zo goed kan lopen op zulk oud spul.

Oude benzine had echt een mild-donkere urine kleur gekregen terwijl de nieuwe benzine wel licht geel was. De oude olie had een donkerrode/paarse kleur en heel erg dik. De nieuwe olie was ook een beetje gelig en wat meer vloeibaar, 2 takt half synthetisch, op aanraden van de zaak waar ik het heb gehaald.

Lekker de benzine tank goed doorgespoeld, de benzinekraan getest en die functioneerde nog prima, was ook mooi schoon. Carburateur zelf ook weer uit elkaar gehaald en alles nog goed doorgespoten en niks zat dicht.

Moment van waarheid, eerste paar keer starten, niks. Geen signaal van leven. Shit. Toen dacht ik van, heb ik het benzineslangetje niet verkeerd aangesloten, op de carb had je namelijk nog een aansluiting en daar paste hij makkelijker op. Zo gezegd zo gedaan. Geen resultaat. Mijn vriend waarmee ik het project doe zei: ‘Staat het kraantje wel open?’. Nou, niet dus, heb hem vervolgens open gezet en hij startte gelijk. Dus ik neem aan dat hij nu ook gelijk op de goede aansluiting zit. Benzine spoot ook wel uit het slangetje(waarschijnlijk gescheurd door de te grote aansluiting) en heb dit dus Ff dichtgemaakt met plakband. Deze ga ik zo snel mogelijk vervangen.

Nu keek ik dus naar mijn olie toevoer, dat staat helemaal droog, naja, in het oliefiltertje zit nog wat oude olie wat er niet uit is gekomen maar hij wordt ook niet opgevuld met nieuwe olie o.i.d. Wel gek, heb er een hele liter in gestopt.(Ja achteraf las ik ook dat 0,8L ruim voldoende is aangezien een liter teveel was) Maar het loopt niet door, er komt niks vanuit het olietankje. Terwijl ik wel via dezelfde uitgang de oude olie eruit heb laten stromen. De hele olietoevoer had ik gisteren nog nagecheckt met de oude olie, het stroomde er netjes uit tot en met het slangetje die in de carb gaat.

Nu durf ik de scooter niet meer te starten aangezien ik bang ben dat het blokje zo wordt gesloopt, maar ik ben wel benieuwd hoe ik ervoor kan zorgen dat de olie doorloopt. Zodat ik kan testen of het schoonmaken het probleem heeft verholpen.

Het systeem van het benzinekraantje en hoe de scooter reageert op de hoeveelheid benzine en het handmatig op reserve zetten is me ook pas uitgelegd bij het schoonmaken van de tank door een buurman. Het zou heel goed kunnen dat de benzinekraan op open stond terwijl er weinig benzine in zat, waardoor die pas start als ik de kraan op reserve zet. Maar dit weet ik niet meer zeker, dus dit kan ook het probleem zijn geweest, heb dan ten minste wel geleerd hoe je een tank demonteert en schoonmaakt. Maarja er is nu een nieuw probleem en ik weet niet hoe ik dat aan zou moeten pakken.

Ik wil graag dit probleem oplossen zodat ik weet of de scooter nu goed en foutloos loopt, en ik de mogelijkheid krijg om hem goed af te stellen. Zodra dit is gebeurd wil ik namelijk het blokje demonteren en de pakkingen vervangen en reviseren waar nodig, zodat ik dat ook kan leren. Kan hij gelijk dinsdag meegenomen worden met het spuiten. Nu grijs en straks mooi zwart. (Ik weet dat dit tijdelijk mooi blijft maar heb liever een zwarte motorblok onder een zwarte scooter.
 
Advertisement - register to remove this

Oliefiltertje even vervangen, aangezien je de oude bende er toch niet eruit gaat krijgen.

En zou zelf gegaan zijn voor volle synthetische olie, aangezien dat spul wat dunner / minder plakkerig is en dus beter door stroomt.
Van half synthetisch gaat hij alleen maar meer roken.. Voor hetzelfde geld heb je prima de volle..
 
Oliefiltertje even vervangen, aangezien je de oude bende er toch niet eruit gaat krijgen.

En zou zelf gegaan zijn voor volle synthetische olie, aangezien dat spul wat dunner / minder plakkerig is en dus beter door stroomt.
Van half synthetisch gaat hij alleen maar meer roken.. Voor hetzelfde geld heb je prima de volle..

Dan zal ik dat ook wel gelijk doen, kost toch geen drol.
Heb trouwens gekeken wanneer er geen olie uitkomt, dit is precies na de dellorto(oliepomp?). De slang die in de Dellorto overgaat komt nog wel olie uit, maar de slang vanuit de Dellorto heeft geen olie.

Oliefilter zit netjes vol zonder luchtbelletjes nu.
 
Last edited:
Bij zoveel km op de teller zou ik zelf gewoon op mengsmering rijden en de oliepomp afkoppelen. Heb het een keer gehad dat ie onder het rijden kapot ging. Mijn ludix begon ineens iets sneller te lopen en toen: Pang der Pang, vastloper en v-snaar geknapt. Ik vertrouw die oliepompies niet meer, in iedergeval NIET meer met zoveel km's op de teller.

Better safe than sorry.

ps en als je steeds zo door blijft starten en lopen en starten en lopen, en het blokkie steeds geen olie krijgt dan gaat binnen de kortste keren je zuiger en/of cilinder eraan. Ik vermoed dat je al een paar keer een warmloper hebt gehad (uit je verhaal)
 
Bij zoveel km op de teller zou ik zelf gewoon op mengsmering rijden en de oliepomp afkoppelen. Heb het een keer gehad dat ie onder het rijden kapot ging. Mijn ludix begon ineens iets sneller te lopen en toen: Pang der Pang, vastloper en v-snaar geknapt. Ik vertrouw die oliepompies niet meer, in iedergeval NIET meer met zoveel km's op de teller.

Better safe than sorry.

ps en als je steeds zo door blijft starten en lopen en starten en lopen, en het blokkie steeds geen olie krijgt dan gaat binnen de kortste keren je zuiger en/of cilinder eraan. Ik vermoed dat je al een paar keer een warmloper hebt gehad (uit je verhaal)

Ik zou graag wel gewoon met olie en benzine apart rijden ipv met mengsmering. Als ie dan kapotgaat en ik krijg een vastloper, so be it haha. Kan ik tenminste leren een cilinder/zuiger te vervangen.

Is het niet gewoon dat er te weinig benzine doorheen kwam, dat hij telkens het riedeltje wat in de beginpost staat blijft geven? In ieder geval daar zijn mijn alle drie de buurmannen wel van overtuigd haha, en alle drie hebben ze ook aan scooters gesleuteld. Eentje zelfs als werk.

Een warmloper verandert toch ook na een paar keer in een vastloper? Het is toch niet zo dat ik die 6/7x dat ik ben gaan rijden en hij dat vermogensverlies kreeg een warmloper heeft. Dan moet ik toch onderhand al wel een vastloper hebben?

In ieder geval wil ik gewoon zelf eerst kijken hoe die loopt en of het probleem zich nogsteeds voordoet als de olie wel gewoon de carburateur bereikt. Dan kan ik in ieder geval afschrijven dat het iets met de brandstoftoevoer te maken heeft. Of het vlotterbakje/vlotternaaldje is kapot, maar herinner me nog dat ik dat een poos geleden had getest en toen leken ze nog te werken.

Maarja eerst dus die oliepomp ‘ontluchten’, maar ik heb geen idee hoe, onderhand hangt ie al horizontaal voor 3 uurtjes zonder olie door te laten. Iemand tips/hulp?
 
Je kunt steeds even in de olie tank blazen, dan loopt ie zo leeg. En inderdaad cilinder en zuiger is bij de ludix heel makkelijk te vervangen.

Bedoel je dat ik gewoon letterlijk moet blazen in de tank terwijl er olie in zit? Hij loopt namelijk wel gwn leeg als ik de slang voor de oliepomp loshaal van de oliepomp. Maar precies uit de andere kant van de oliepomp komt niks.
 
Had je verkeerd begrepen. Maar ik heb nooit een oliepomp ontlucht. Uit de pomp zelf komt volgens mij bij stilstand geen olie, omdat ie niet aangedreven wordt.

Moet ik hem dan gwn laten draaien? Zodat hij dus gaat circuleren. Ik ben dan namelijk bang dat ik het blok kapot laat lopen, stel er komt niks uit.
 
Ontluchten is in mijn ogen bij een 2t niet nodig, althans heb er nog nooit met mijn peugeotjes problemen van ondervonden.

Maar je kan dit doen(search);

dan ga je de pomp ontluchten , dit doe je door het schroefje wat op de zijkant zit los
te draaien , niet ver , gewoon tot er olie uit komt zonder lucht.
daarna het kleine slangetje vullen met olie , ik doe dit met een olieclipje ,
het zal er dan wel iets uit stromen maar dan zit er iig wat olie in zodat de slang
eerder verlost is van lucht. als je de olie in het slangetje doet zet m dan direct
op de pomp.
daarna gewoon op je carb , je scooter aan de loop maken en ongeveer een minuutje
warmdraaien, dan trek je de slang er even af en laat je m lopen , als je dan een keer
gas geeft moet er heel langzaam wat olie uit komen

(search)
 
Ontluchten is in mijn ogen bij een 2t niet nodig, althans heb er nog nooit met mijn peugeotjes problemen van ondervonden.

Maar je kan dit doen(search);

dan ga je de pomp ontluchten , dit doe je door het schroefje wat op de zijkant zit los
te draaien , niet ver , gewoon tot er olie uit komt zonder lucht.
daarna het kleine slangetje vullen met olie , ik doe dit met een olieclipje ,
het zal er dan wel iets uit stromen maar dan zit er iig wat olie in zodat de slang
eerder verlost is van lucht. als je de olie in het slangetje doet zet m dan direct
op de pomp.
daarna gewoon op je carb , je scooter aan de loop maken en ongeveer een minuutje
warmdraaien, dan trek je de slang er even af en laat je m lopen , als je dan een keer
gas geeft moet er heel langzaam wat olie uit komen

(search)

Oké mijn olietoevoer werkt iets anders, maar dan ga ik het volgende proberen, gebaseerd op het verhaal hierboven:

- Olieslangetje die op de carb zit ontkoppelen van de oliepomp.
- Oliepomp ontkoppelen van het slangetje, deze vervolgens gelijk laten overlopen in het olieslangetje van de carb, zodat deze ook vol zit met olie
- Vervolgens plaats ik de oliepomp er tussen, deze zal als het goed is ook vol zitten met olie
- Dan ga ik maar eventjes een rondje rijden en kijken of er nog olie in het slangetje van de carb zit 1/2 minuten verderop
- Zo ja, rijd ik door en test ik of het schoonmaken en verversen van de olie- en benzinetank het probleem van vermogensverlies heeft verholpen

Hoe klinkt deze werkwijze? Enige feedback? Zo niet zal ik hem vanavond even onder handen nemen.

Ik moet wel zeggen, vanmiddag zag ik olie aan de kant van de oliepomp die het olieslangetje in gaat, die had ik losgekoppeld, de olie bleef zeg maar in de uitgang zitten, en stroomde niet zeg maar door in het bakje die ik voor de zekerheid eronder had gezet. Opzich correspondeert dat dan ook met jouw verhaal Maikel dat de oliepomp pas bij aandrijving olie doorlaat.
 
Ontluchten is in mijn ogen bij een 2t niet nodig, althans heb er nog nooit met mijn peugeotjes problemen van ondervonden.

Maar je kan dit doen(search);

dan ga je de pomp ontluchten , dit doe je door het schroefje wat op de zijkant zit los
te draaien , niet ver , gewoon tot er olie uit komt zonder lucht.
daarna het kleine slangetje vullen met olie , ik doe dit met een olieclipje ,
het zal er dan wel iets uit stromen maar dan zit er iig wat olie in zodat de slang
eerder verlost is van lucht. als je de olie in het slangetje doet zet m dan direct
op de pomp.
daarna gewoon op je carb , je scooter aan de loop maken en ongeveer een minuutje
warmdraaien, dan trek je de slang er even af en laat je m lopen , als je dan een keer
gas geeft moet er heel langzaam wat olie uit komen

(search)


Dat is niet waar wat je zegt. Officieel dient je elke oliepomp te ontluchten als er een ontluchting schroefje op de oliepomp zit.
Het kan namelijk zijn dat er lucht in het pompje blijft hangen en daardoor de olie niet door kan lopen.



Olie loopt alleen door als je de motor laat draaien.. Dus 1 liter benzine gemixed met de juiste hoeveel olie in de benzine tank doen en daar de motor op laten draaien zodat dan de olie eruit kan lopen.. Is de oliepomp ontlucht. Dan gewoon de tank afvullen met normale benzine zonder extra olie toegevoegd.

In het begin zal die even wat meer roken, maar na verloop van tijd trekt dat vanzelf weg.
 
Dat is niet waar wat je zegt. Officieel dient je elke oliepomp te ontluchten als er een ontluchting schroefje op de oliepomp zit.
Het kan namelijk zijn dat er lucht in het pompje blijft hangen en daardoor de olie niet door kan lopen.



Olie loopt alleen door als je de motor laat draaien.. Dus 1 liter benzine gemixed met de juiste hoeveel olie in de benzine tank doen en daar de motor op laten draaien zodat dan de olie eruit kan lopen.. Is de oliepomp ontlucht. Dan gewoon de tank afvullen met normale benzine zonder extra olie toegevoegd.

In het begin zal die even wat meer roken, maar na verloop van tijd trekt dat vanzelf weg.

Is mijn methode die ik boven jouw post beschreef ook een alternatief? Vooral aangezien ik nu wel een druppel olie zie hangen aan de uitgang van de oliepomp.

Zo niet. Hoe weet ik wat de juiste benzine/olie verhouding moet zijn die ik in de benzinetank moet gooien?


Ik lees hier heel wat verschillende waardes af van wat ik moet toepassen qua hoeveelheid olie. Ik gebruik ‘Kroon Oil 2-takt olie half synthetisch’ voor als dat uitmaakt. Ik ga kijken of ik er nog wat wijzer uit kan worden.

Kan ik de overige olie wel gewoon laten zitten in de olietank? Er zit dus 2 liter benzine in nu. Dat tap ik dan af, kan ik die andere liter benzine wel hergebruiken? Het is opzich net 1 dag oud ook.

Edit: Trouwens, mijn oliepomp heeft alleen een schroef waarmee je deze bevestigt aan het frame. Geen ontluchtingschroefje.
 
Last edited:
Oké ik lees dat een scooter, die niet opgevoerd is 1:45 of 1:50 nodig heeft. Klopt dit? Dat betekent dan dat ik ongeveer 20 milliliter olie moet aftappen voor een liter.
 
Gewoon de motor laten door lopen en hopen dat alle lucht eruit komt.

Anders de olie slang los koppelen en handmatig met een spuit olie in de pomp te injecteren zodat die vol olie zit en zo de lucht eruit moet drukken en dan de slang erop en weer laten lopen.
 
Gewoon de motor laten door lopen en hopen dat alle lucht eruit komt.

Anders de olie slang los koppelen en handmatig met een spuit olie in de pomp te injecteren zodat die vol olie zit en zo de lucht eruit moet drukken en dan de slang erop en weer laten lopen.

AH ok. Ik denk wel dat de oliepomp werkt want als ik de olie slang van de carburateur haal, slaat de brommer af.

Het gekke is dat ik de brommer op de bok tot 8000 toeren komt eenmaal erop slaat die af als ik gas geef. Nee er zit niets klem. Al naar gekeken.

Ik denk gevoelsmatig dat er te weinig olie de carb. gaat en een warmloper veroorzaakt. Maar mij is wel verteld dat de hoeveelheid olie berekend is.

Iets geks denkend: als ik de olie pomp blijf gebruiken en een smering van bijvoorbeeld 60:1/ 70:1 toevoeg aan de brandstof dus eingelijk een dubbele smering heb, kan dat kwaad?
Alleen op meng smering werkt niet bij mijn brommer want volgens een mede forum lid slaat de oliepomp sensor op den duur op slot en haal je amper nog toeren.

@TS, Sorry voor mijn bijdrage in dit topic. Is niet vervuilend bedoelt.
 
Stekker oliepomp los, op contact, stekker aansluiten. Pomp gaat nu "tikken" en pompt de olie door zonder dat de motor draait. Wachten tot alle lucht verdwenen is. Voila!
Post automatically merged:

Stekker oliepomp los, op contact, stekker aansluiten. Pomp gaat nu "tikken" en pompt de olie door zonder dat de motor draait. Wachten tot alle lucht verdwenen is. Voila!
Post automatically merged:

Faalt je pompje onderweg dan wordt automatisch de ontsteking gestopt zodat je niet tot vastlopen door rijdt... Mooi hé van Peugeot!
 
Last edited:
Back
Top