Peugeot Ludix Blaster Watergekoeld, carburateur vraag

Gerwin-Brommer

New Member
Heren.

Wat is de meest geschikte carb voor deze scooter?
De mijne is niet origineel, werd mij verteld.
Ik blijf maar last houden van valse lucht.
Wat er inwendig allemaal origineel/veranderd is weet ik niet.
Als ie goed loopt rijdt ie 80, met een Sito uitlaat.
Trekt mooi in 1x door naar volgas, geen gesputter/inhouden.......
Hij is nu 2 x bij de scooterboer geweest die hem elke keer wist te maken (valse lucht via slangen die lekten)
Die "luchtpomp"(?) op blok is afgedopt.

Carb : Gurtner PY12 ?
Origineel luchtfilterIMG_8067.jpegIMG_8068.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De carburateur, PY -(419A) 15 mm van Gurtner is de juiste die origineel onder de Blaster zit/hoort!
Zowel op de 10, 12 en de 14 inch variant.
Als de luchtpomp afgesloten is, zit er waarschijnlijk geen originele uitlaat (met katalysator) onder gemonteerd.
Niks mis mee, en dit kan ook gewoon, mits het geheel luchtdicht zit! Maar ik zie ook dat de kvs aansluiting dicht is/zit??

En dat is wat vreemd te noemen, van origine behoren daar geen aansluitingen te zitten v.w.b. de Blaster.
De carburateur wordt normaliter verwarmd door een zgn. heater element, en niet d.m.v. verwarmde koelvloeistof.
Ik vermoed dan ook dat de huidige carburateur een PY 12 is die normaliter onder Minarelli scooters zit gemonteerd.

Op de eerste pic zie ik dan ook Motori Minarelli PY staan op de carburateur.
Ook zit de vacuümaansluiting van de brandstofkraan op de carburateur afgedopt met een imbus-bout?
Motor kan dus nog best op een aantal punten valse lucht trekken...

V.w.b. de originele carburateur, zie het bestand hieronder:

aMUuW1v.png


De sproeiermaten in het rechter rijtje zijn uiteraard voor een standaard 50cc, i.c.m. de standaard begrenzers.
 
Last edited:
Dank !

De slang die beide KVS nippels afdopt ; die kan er dus net zo goed af? is slechts een kanaal dat door de carb loopt en verwarmt?
De vacuumaansluiting is niet met alleen die imbusbout afgedopt hoor. Heb de nippel zelf ook nog dicht gemaakt. Slang en boutje
zijn als extra afsluiting
 
Back
Top