Peugeot Ludix Blaster 50 LC loopt raar bij koude motor

Andreas622002

New Member
Hoi allemaal,
Ik heb een Peugeot Ludix Blaster 50 LC (Liquid Cooled) scooter met bj 2008, bromversie.
Eerst liep de scooter veels te hard (rond de 60-70 km/h) met veel toeren en het geluid van een landend vliegtuig.
Omdat ik zelf bijna niks van scooters afweet heb ik hem toen naar een scooterzaak gebracht.
Na 2 weken kon ik hem pas ophalen, ze wisten niet wat er mis was.
Ze hebben hem uiteindelijk naar de 54/57 km/h gebracht, langzamer ging niet.
Ook vertelden ze mij dat er een snelle uitlaat op zit, ze konden er geen normale uitlaat meer opzetten omdat die niet meer origineel te verkrijgen waren.
Nu met de E10 brandstof loopt hij een beetje normale snelheid.
Helaas liep hij nadat ik hem naar de scooterzaak gebracht had erg raar bij een koude motor.
Eerst loopt de scooter erg langzaam, en loopt na verloop van tijd wat harder tot hij zijn top bereikt.
Dit gebeurt met horten en stoten.
Dit is erg vervelend, vooral als ik naar mijn werk toe moet rijden moet ik over een kruispunt rijden met een slakkengangetje van 20 km/h waardoor ik elke keer bang ben dat de andere auto's groen licht krijgen en beginnen met rijden.
Ik vraag mij af wat dit kan zijn, weet een van jullie er misschien meer van?
Zou het aan een
- automatische choke
- niet goed werkende bougie
- afstelling carburateur
kunnen liggen?
Ook rijdt de scooter met een schurend geluid als ik accelereer, ook als ik constante snelheid rijd met 30km/h.
Ik heb geen idee wat dit allemaal zou kunnen zijn, ik zou niet vies zijn van een beetje sleutelen (heb een nieuwe bougie liggen, een ratel/doppensetje en een nieuwe bus remmenreiniger), het enige wat mij tegenhoudt is het niet hebben van ervaring of iemand met ervaring.

Alvast bedankt voor de reacties en met vriendelijke groeten,
Andreas
 
Advertisement - register to remove this

Hoop dat je begrijpt dat E10 benzine niet in een scooter thuis hoort.. Je dient echter gewoon het E5 label bij de pomp aan te houden.
 
Hoop dat je begrijpt dat E10 benzine niet in een scooter thuis hoort.. Je dient echter gewoon het E5 label bij de pomp aan te houden.

Bedankt, dit wist ik niet.. had de E10 check opgezocht op internet en dacht dat het wel kon.
Dit probleem was er echter al voordat ik E10 begon te tanken dus daar kan het dan niet aan liggen, toch?
Maar voortaan zal ik iig weer gewoon E5 tanken!
 
Ik heb dat probleem met veel toeren ook al eens gehad bij een peugeot vivacity sl4 uit 2006 toen ik hem 2ehands kocht..

Bij mij stond toen de hoofdsproeier iets te schraal en daardoor waren de krukas lagers helemaal versleten want daar zat helemaal geen weerstand meer op.

Het kan ook zijn dat je cilinder versleten is plus de krukas lagers. Want bij een te schraal lopende motor schuur je die helemaal uit.
 
Ik heb dat probleem met veel toeren ook al eens gehad bij een peugeot vivacity sl4 uit 2006 toen ik hem 2ehands kocht..

Bij mij stond toen de hoofdsproeier iets te schraal en daardoor waren de krukas lagers helemaal versleten want daar zat helemaal geen weerstand meer op.

Het kan ook zijn dat je cilinder versleten is plus de krukas lagers. Want bij een te schraal lopende motor schuur je die helemaal uit.

Hoe kan ik dat checken? Of is het handiger om dat professioneel te laten doen? Weet alleen niet echt wie ik dat zou moeten laten doen want die scooterzaak is dus blijkbaar niet zo betrouwbaar in reparatie
 
Tegenwoordig noemt elke scooter zaak zich een professioneel.. En van de 100% is waarschijnlijk maar 30-40% waarvan echt weet wat hij doet.. De rest zijn gewoon geld zuigers om het zo te noemen. Echte professionals zijn tegenwoordig zeldzaam.

Dat controleren is lastig.. Maar je zou eens kunnen kijken of de krukas geen speling heeft
Of een blok te schraal loopt kan je vaak ook aan de zuiger zien als er allerlei schuur krassen erop zitten.. Normaal gesproken hoort deze geen schuur plekken te hebben.

Aangezien ik zelf wist wat ik toen deed, heb ik gewoon de krukas lagers zelf vervangen en de afstelling aan gepast. Daarna heeft het altijd goed gelopen.

Wat ook wel eens voorkomt is dat de koppeling te sterke trekveren erin heeft zitten.. Als het hele dikke veren zijn dan kan je die beter veranderen..

Zou eerst bij de koppeling beginnen, mocht dat niet helpen kan je verder gaan zoeken.
 
Tegenwoordig noemt elke scooter zaak zich een professioneel.. En van de 100% is waarschijnlijk maar 30-40% waarvan echt weet wat hij doet.. De rest zijn gewoon geld zuigers om het zo te noemen. Echte professionals zijn tegenwoordig zeldzaam.

Dat controleren is lastig.. Maar je zou eens kunnen kijken of de krukas geen speling heeft
Of een blok te schraal loopt kan je vaak ook aan de zuiger zien als er allerlei schuur krassen erop zitten.. Normaal gesproken hoort deze geen schuur plekken te hebben.

Aangezien ik zelf wist wat ik toen deed, heb ik gewoon de krukas lagers zelf vervangen en de afstelling aan gepast. Daarna heeft het altijd goed gelopen.

Wat ook wel eens voorkomt is dat de koppeling te sterke trekveren erin heeft zitten.. Als het hele dikke veren zijn dan kan je die beter veranderen..

Zou eerst bij de koppeling beginnen, mocht dat niet helpen kan je verder gaan zoeken.

Waar zit de koppeling precies? Sorry, ik heb echt geen idee waar de meeste onderdelen zitten.. En hoe controleer ik dat?
 
Back
Top