Peugeot ludix afstelling.

Martindejongh

New Member
Na 15 jaar niet op een scooter hebben gezeten kreeg 1 aangeboden ter overname voor een kratje bier.

Ding ratelde, stonk, reed voor geen meter en zag er niet uit maar een een leuk projectje dacht ik zo.

Eén zaterdag verder heb ik hem al weer aardig netjes lopen. Spruitstuk was ingescheurd dus deze heb ik vervangen. Cabrateur mooi schoon gemaakt. En de haast vierkantje rolletjes in de vario vervangen. Bij het optrekken houdt hij tussen de 30-40 echter even in waarna die weer normaal doortrekt na de 60-65 (op de teller) . Aangezien het jaren geleden is dat ik met scooter afstelling bezig ben geweest kom ik er even niet uit hoe dit op te lossen.

Het gaat om een ludix snor scooter. Zitten geen tuning onderdelen op. Maar ik ga er vanuit dat de begrenzers er uit zijn gehaald.

Iemand tips?
 
Advertisement - register to remove this

Kijk ff naar t loop vlak van de vario kan zijn dat ie ingesleten is daardoor kan je snaar ff blijven hangen kan je meteen zien of ie t hele loopvlak gebruikt heeft en anders je poelie verloop ff bekijken zonder veer kan zijn dat je spiebanen wat beschadigd zijn
 
Inderdaad de achterpoelie even demonteren en uit elkaar halen en kijken of dat hij goed in en uit schuift en nieuw vet er tussen doen.
Anders een nieuwe drukveer proberen. Oude kan na lange tijd verslapt zijn.
 
Beste Martin,
lijkt me inderdaad humor om weer wat lol te maken met een goedkope scooter. Ik sta altijd versteld van de winst van schoon- en gangbaar maken. En slijtonderdelen vervangen. Mijn advies is dan ook: Hetgeen je losneemt, maak het schoon en plaats het correct en indien nodig gesmeerd terug. Netjes werken wordt beloond! En geeft een gerust gevoel qua betrouwbaarheid.
Groet,
 
Ja ik vind het echt boven verwachting leuk om er weer een goed draaiende scooter van te maken. En het werkt allemaal zo simpel, heel wat anders en stukken goedkoper dan met me audi bezig zijn.
 
Vandaag weer mee bezig geweest. Alle bovenstaande tips uitgevoerd. Alles schoon gemaakt en een nieuwe drukveer erop die oude zat geen kracht meer in. Nu de koppeling er af was ook direct nieuwe trekveertjes erin gedaan. Heb daarin nu alles standaard ( op aanraden van de scooterzaak) standaard sterkte veren en 13 gram rolletjes. Uit stilstaand trek hij nu mooi door. Als ik echter vanaf 20/30 optrek heeft hij wat minder power. Iemand idee hoe ik dit laatse mankement eruit krijg?
 
Je kan lichtere rollen kopen maar als t niet werkt is t weg gegooid geld .als je dan wel een pakkie rollen koopt om gewoon eens te kijken zou ik elf gram nemen dan kan je elf en twaaf gram proberen door te mixen met dertien
 
Dan ga ik dat ook nog even proberen. Heb je nog meer tips voor dingen die ik na kan kijken of veranderen. Vario en poelie zagen er na mijn mening goed uit. Aangezien er verder geen tuning onderdelen opzitten en alleen de begrenzer is verwijderd heb ik de trekveren, drukveer en rolletjes van een standaard ludix gepakt. Omdat die na mijn mening dan gewoon goed moet lopen. Of zit ik daar verkeerd met mijn gedachtegang? Thanks voor de hulp btw
 
Trekveren zijn voor de optrek tot 20 ongeveer . daarna de drukveer en de rollen is een systeem dus als jij met elf gram overtooeren hebt dan zijn je rolen te licht voor je veer heb je een dip dan zijn je rollen te zwaar voor de veer .en voor 13 gram rollen heb je een zware veer nodig .en de drukveer moet zo slap mogelijk is alleen tegen snaar slip je veranderd dus je motor karakter door een andere veer te steken .want daardoor moet je ook je rollen lichter maken hij gaat dan hoger in toeren lopen en check t kleurtje van bougie keramiek daaraan kun je veel aflezen van
 
Top dat is een mooi duidelijk verhaal. Ga er volgend weekend weer mee bezig. Bougie kleur zal ik morgen als ik thuis ben ook even controleren. Kwam net al een mooi schema tegen wat welke kleur inhoud
 
Heb je de v-riem gemeten?
Zit je niet aan de minimale breedte?
bij veel scooters is een nieuwe 18mm en minimaal 17mm is vervangen.

Carburateur diafragma nog soepel ? Anders een revisie setje met diafragma kopen.
 
Last edited:
Back
Top