Peugeot kisbee

Marcovelt

New Member
Hallo iedereen

Ik heb vandaag een kisbee uit 2016 gekocht voor mijn zoon
Ik heb de motor code toegevoegd als foto
Is het mogelijk om deze scooter te ongrenzen zodat hij wat harder gaat?
Hoe moet ik dat doen?
 

Attachments

  • IMG_20230529_192629.jpg
    IMG_20230529_192629.jpg
    127 KB · Views: 31
Advertisement - register to remove this

De originele carburateur is van het merk DENI, type: DPD-18J.
Hoofdsproeiermaat is 78, stationair sproeier heeft maat 30.

De huidige maat van 80 lijkt me toch net iets te krap als het op de top wat harder gaat.
Normaliter zitten op de carburateurs van vergelijkbare motorblokken, zoals Sym bijvoorbeeld een maatje 84/85 geplaatst.

Jij kunt wat dat betreft ook wel wat ruimer gaan..., maat 82 en/of 84 zal ook wel wat kunnen uitmaken in het middengebied zodat de power niet ineenzakt. Aan de andere kant kun je ook proberen om wat te experimenteren qua het rollengewicht.
Iets lichter als wat er momenteel inzit kan ook wat verlichting brengen wat dat betreft.

De pics van de CDI kan ik vooralsnog niks mee...
Ik zie echter wel de originele blauwe draad welke van de sensor naar de CDI loopt/gaat.
Jij hebt deze in 2e instantie ook aangesloten op de groene draad.
Waar komt deze groene draad vandaan?
Sorry voor de late reactie was aan het werk
Maar de groene draad zit aangesloten op de zwarte draad
Zal die helemaal van de begrenzing af zijn?
Of is het beter een onbrengrenste cdi te kopen?
 

Attachments

  • IMG_20230602_103245.jpg
    IMG_20230602_103245.jpg
    242.3 KB · Views: 10
Op het bijgevoegde bestand uit post 1 lees ik: 139QMB-A...
Dit is sowieso geen origineel motorblok voor/van de Peugeot Kisbee!

Er zijn momenteel 3 versies van het motorblok uitgebracht, namelijk de:

139QMB-E, standaard carburateur (Bouwjaar 2011 t/m 2017, Euro 2)
139QMB-J, volledig EFI (Bouwjaar 2018 t/m 2020, Euro 4)
139QMB-K, volledig EFI (Bouwjaar 2021 t/m/ 2023, Euro 5).

Het blok met de 139QMB-A codering is waarschijnlijk afkomstig van Baotian o.i.d.!
Op zich is dat niet verkeerd maar er kan wel ook een geheel ander systeem in zitten qua: stator, CDI en wellicht de elektronische begrenzer...?

Als men dit niet zeker weet, is het inderdaad even zoeken naar de juiste oplossing.

Info v.w.b. een origineel exemplaar, zie/download:
https://scooterforum.net/resources/peugeot-kisbee-50cc-4t-04a_bd-139-qmb-e-service-manual.127/

Edit: Even inhaken op het onderstaande:

Het klopt inderdaad dat de sensordraad aan het contactslot gekoppeld dient te worden om de begrenzing op te kunnen heffen.
Geheel loskoppelen heeft echter geen zin omdat er gebruik wordt gemaakt van een geheel aparte CDI op de Kisbee!

Zie onderstaand schema: (ff op klikken voor een groter formaat)

View attachment 70589

Het is echter wel zo dat dit niet meer terug te draaien is als men weer terug wilt naar de originele begrenzing!
Het is dan noodzakelijk om wederom een originele (nieuwe) CDI te plaatsen.
En dat is ook meteen de achilleshiel v.w.b. dit type van Peugeot.

Begrenzing erop is relatief sloom/langzaam i.c.m. een vrij lage snelheid.
Begrenzing eraf is sowieso al een stuk beter maar dan (meestal) met een veel te hoge snelheid op de top.
(uiteraard is er dan ook een aanpassing nodig qua carburateur en wellicht het rollengewicht van de vario)

Let wel! Het bovenstaande is expliciet bedoeld voor het originele systeem op het 139QMB-E motorblok van Peugeot!

V.w.b. er momenteel verkrijgbaar is kun je o.a. hier terugvinden:
https://www.chinascooteronderdelen....di-afstandsbediening-kymco-sym-peugeot-euro2/

Maar nogmaals, aangezien er een ander motorblok gemonteerd zit blijft het een raadkwis!
Heeft de vorige eigenaar geen info omtrent het andere motorblok?
Ben zelf aan het zoeken gegaan of het blok verwisseld is
Onder de buddy zit vond ik wel een sticker met dezelfde motor code
Weet u zeker dat dit niet de originele motor is?
Mocht dit niet er orginele motor zijn is het blok dan wel hetzelfde als de orginele qua onderdelen?


IMG_20230604_082826.jpg
 
Ben zelf aan het zoeken gegaan of het blok verwisseld is
Onder de buddy zit vond ik wel een sticker met dezelfde motor code
Weet u zeker dat dit niet de originele motor is?
Mocht dit niet er orginele motor zijn is het blok dan wel hetzelfde als de orginele qua onderdelen?

Heel apart dit....
Jij bent dus één van de weinige welke een kisbee heeft wat van een andere fabrikant afkomstig is als het aloude Jinan Qingqi!

Volgens het originele Peugeot service manual behoort het echter een 139QMB-E motorblok te zijn.
In post #14 staat de resource link gepost!
Ook div. websites van o.a. Peugeot scooteronderdelen categoriseren dit als zijnde een Kisbee met het:

139QMB-E motorblok, standaard carburateur (Bouwjaar 2011 t/m 2017, Euro 2)
139QMB-J motorblok, volledig EFI (Bouwjaar 2018 t/m 2020, Euro 4)
139QMB-K motorblok, volledig EFI (Bouwjaar 2021 t/m/ 2023, Euro 5).

De fabrikant Xiandu is echter geen onbekende van de Fransen....
Ook onder de Peugeot V-Clic is het mogelijk om een dergelijk type motorblok van deze fabrikant aan te treffen!
(deze wordt meestal aangegeven als: 139QMB-*, kan A of B zijn!)

In diezelfde post #14 staat ook aangegeven hoe de CDI te ontdoen van de evt. aanwezige begrenzer op het originele systeem.
De groene draad in het betreffende schema is echter van de aarde/massa aansluiting en heeft (normaliter) niets met de begrenzer van doen en/of te maken!

De belangrijkste begrenzer blijft echter de CDI!
Snor en/of bromvariant zit aardig wat verschil in wat dat betreft...
Maar goed, zoals al eerder aangegeven valt er nog wel wat uit te halen zonder om nou meteen over te gaan op een cilinder met meer vermogen!
 
misschien zit er wel niet meer in dan 60.
als dit een omgekeurde scooter is dan is de kans groot dat t niks snellers gaat worden zonder zwarte vingers te krijgen.


Ik ben ook nog aan het uitzoeken waarom die van mij ook moeite heeft om vaker net 60 op de teller te halen, en heel af en toe net de 65km met dot toeren kan halen.
 
Heel apart dit....
Jij bent dus één van de weinige welke een kisbee heeft wat van een andere fabrikant afkomstig is als het aloude Jinan Qingqi!

Volgens het originele Peugeot service manual behoort het echter een 139QMB-E motorblok te zijn.
In post #14 staat de resource link gepost!
Ook div. websites van o.a. Peugeot scooteronderdelen categoriseren dit als zijnde een Kisbee met het:

139QMB-E motorblok, standaard carburateur (Bouwjaar 2011 t/m 2017, Euro 2)
139QMB-J motorblok, volledig EFI (Bouwjaar 2018 t/m 2020, Euro 4)
139QMB-K motorblok, volledig EFI (Bouwjaar 2021 t/m/ 2023, Euro 5).

De fabrikant Xiandu is echter geen onbekende van de Fransen....
Ook onder de Peugeot V-Clic is het mogelijk om een dergelijk type motorblok van deze fabrikant aan te treffen!
(deze wordt meestal aangegeven als: 139QMB-*, kan A of B zijn!)

In diezelfde post #14 staat ook aangegeven hoe de CDI te ontdoen van de evt. aanwezige begrenzer op het originele systeem.
De groene draad in het betreffende schema is echter van de aarde/massa aansluiting en heeft (normaliter) niets met de begrenzer van doen en/of te maken!

De belangrijkste begrenzer blijft echter de CDI!
Snor en/of bromvariant zit aardig wat verschil in wat dat betreft...
Maar goed, zoals al eerder aangegeven valt er nog wel wat uit te halen zonder om nou meteen over te gaan

op een cilinder met meer vermogen
Is ook heel appart
Heb inmiddels de cdi goed ongrenst
Ik heb een nieuwe variateur van polini gekocht
Nu heb ik de koppeling ook los om de drukveer te vervangen die bij de variateur hoort
Nu zit ik te twijfelen of ik niet gelijk de koppeling beter kan vervangen?
Wat zou jullie advies zijn?

IMG_20230609_080811.jpgIMG_20230609_080751.jpg
 
ik heb er geen ervaring mee, maar denk dat dit wat overkill is en dat je met een paar sterkere veertjes in de originele koppeling al een eind komt. (hoewel ìk daar persoonlijk bij mijn Kymco niet aan begin, nadat ik heb gezien hoe scheef de originele veertjes de boel al trekken)
volgens mijn lokale Kymco dealer zou het ook al helpen om de voorste kanten (waar de schoen naar buiten komt, dus van de scharnierpen af (in jouw eerste foto rechtsonder) een stuk weg te schuren. dan pakt ie ook iets later op. maar ik heb hier ook gelezen dat het precies het omgekeerde effect zou hebben.
mijn eigen std koppeling hapte al minder toen ik de schoenen en trommel even fris had opgeschuurd. (dus die donkere plekken even wegpoetsen)
 
Is ook heel appart
Heb inmiddels de cdi goed ongrenst
Ik heb een nieuwe variateur van polini gekocht
Nu heb ik de koppeling ook los om de drukveer te vervangen die bij de variateur hoort
Nu zit ik te twijfelen of ik niet gelijk de koppeling beter kan vervangen?
Wat zou jullie advies zijn?

View attachment 70777View attachment 70778

Koppeling vervangen op een 4takt is zinloos.. Alleen vernieuwen voor een originele lijkende als de schoentjes op zijn en er nog 2mm aan materiaal erop zit.

In jou geval even de schoentjes opschuren met een grof schuurpapiertje (en het fijnstof niet inademen.)
En dan you are good to go.
Post automatically merged:

Dank je voor je reactie
Ik zat naar deze koppeling te kijken https://allesvoorscooters.nl/koppeling-naraku-sport-107mm/
Dat de scooter dan beetje sneller optrekt
Of is het weggegooide geld?


Dan moet je wat trekveren sterkere erin zetten. (kosten ongeveer 7 euro)

Daarom zitten in die van mij 1000RPM + veren in.

De standaard veren zijn op elke setup niet zo best en eigenlijk te slap. Je kan dan alleen op hele lage toeren weg rijden.
Wil je sneller weg komen, zal de segmenten van de koppeling iets langer vast gehouden moeten worden om wat meer toeren te kunnen maken en daarna pas het koppelings huis pakken en dan begint te rijden.
 
Back
Top