Peugeot kisbee

Marcovelt

New Member
Hallo iedereen

Ik heb vandaag een kisbee uit 2016 gekocht voor mijn zoon
Ik heb de motor code toegevoegd als foto
Is het mogelijk om deze scooter te ongrenzen zodat hij wat harder gaat?
Hoe moet ik dat doen?
 

Attachments

  • IMG_20230529_192629.jpg
    IMG_20230529_192629.jpg
    127 KB · Views: 31
Advertisement - register to remove this

Hoi Marco,

lees svp ons welkoms bericht nog eens goed door, je geeft erg weinig informatie:

Beste nieuw lid,

welkom op ons forum. Voordat je een bericht kan plaatsen graag even dit topic lezen :)

We merken dat we vaak mensen niet goed kunnen helpen met hun vragen, vaak omdat de vraagsteller onvoldoende informatie geeft. Het resultaat is dat mensen daarom niet reageren op jouw vraag, of er komt geen oplossing.

Als je een topic aanmaakt waarin je een vraag stelt, hou dan rekening met de volgende punten:

  • Gebruik eerst onze search. Het forum bestaat al ruim 20 jaar, en jouw probleem is vast al eens eerder geplaatst op dit forum. Tevens hebben we een aparte search voor handige basis informatie in onze resources . Hier kan je vaak al meteen je oplossing vinden :)
Mocht je toch een bericht aanmaken, hou rekening met het volgende:
  • Probeer zonder spelfouten en in ABN je bericht te plaatsen.
  • Geef zoveel mogelijk informatie. Welke scooter, type, bouwjaar, wat gebeurde er voordat het probleem ontstond. Foto's en video's helpen enorm en zijn makkelijk te uploaden via het forum.
  • Wat heb je zelf al geprobeerd? (kleine tip, we verwachten van iedereen wat eigen inzet om het probleem op te lossen en als je zelf inzet toont, dan zal een ander ook eerder geneigd zijn jou te helpen)
Door het lezen van dit bericht heb je de rechten gekregen om een topic aan te maken, mocht de search je niet geholpen hebben.

Veel plezier op ons forum! :)
 
Om sneller te gaan moet je de pickup sensor van je koppelings huis los maken.. En dan een bepaalde draad aan de 12volt DC hangen..

Volgens mij is dit online wel te vinden. Dan zal die al harder moeten kunnen dan 50 op de teller.. Meestal zal die rond de 60 op de teller eindigen.

Wil je harder optrekken, heb je echt een grotere cilinder nodig.. Die 49cc 4takt zin geen vermogen in. Dit merk je ook als je heuvel op moet.

Als je die 49cc wilt optimaliseren.. Is het wel aan te raden om een goedkope sportvario te nemen met een torque driver.
 
Leuke scooter, en nu je goed verdiepen in het onderhoud en een grote beurt. We weten niet wat de stand en staat is, of er al iets aangepast is, hoe je olie is en etc. etc.

Vervolgens moet je gaan nadenken of een andere cilinder wel realistisch is. Als het nu al niet lukt om begrenzing uit te vogelen… je kunt met goed afstellen, onderhoud en een paar euro foefjes er vast nog redelijk wat uit halen. En probeer ook niet direct alles te willen, met een WOK status ben je veel verder van huis.
 
Leuke scooter, en nu je goed verdiepen in het onderhoud en een grote beurt. We weten niet wat de stand en staat is, of er al iets aangepast is, hoe je olie is en etc. etc.

Vervolgens moet je gaan nadenken of een andere cilinder wel realistisch is. Als het nu al niet lukt om begrenzing uit te vogelen… je kunt met goed afstellen, onderhoud en een paar euro foefjes er vast nog redelijk wat uit halen. En probeer ook niet direct alles te willen, met een WOK status ben je veel verder van huis.
Er is verder nog niks aangepast
Heeft net zijn onderhoudsbeurt gehad
De kmst is 4800
In verdiepen moet ik mij zeker
is ook allemaal nieuw voor mij
Stam nog uit de tijd van de honda mt daar kwam een 70cc onder en klaar
Lees ook veel over de begrenzing
Is een andere cdi een goede optie?
Er werd mij deze geadviseerd
 
Ik heb geen verstand van opvoeren en dergelijke, maar volgens mij gaat die CDI niet passen. Draai je zadelbak er maar eens af en dan zie je bij de CDI waarschijnlijk een extra kabel (blauw).
 
Dank je voor je reactie
Er zit inderdaad geen power in
Ik ga kijken voor een andere cilinder

Je kan hem beter wel eerst op de cdi ontgrenzen anders ga je niks harder in snelheid.


Oud model kisbee als nieuw model kisbee hebben daar een sensor..

Bij het oude model kan de sensor helemaal komen te vervangen, bij het nieuwe type gaat het wat lastiger. Volgens mij als je daar de sensor verwijderd zal je de motor misschien niet meer kunnen starten. Om daar wat sneller te gaan halen ze van de 3 of 4 nokjes er eentje van weg.

Ik rijd zelf met het oude type kisbee, en rijd zelf met een koppelings huis zonder nokjes.
 
Je kan hem beter wel eerst op de cdi ontgrenzen anders ga je niks harder in snelheid.


Oud model kisbee als nieuw model kisbee hebben daar een sensor..

Bij het oude model kan de sensor helemaal komen te vervangen, bij het nieuwe type gaat het wat lastiger. Volgens mij als je daar de sensor verwijderd zal je de motor misschien niet meer kunnen starten. Om daar wat sneller te gaan halen ze van de 3 of 4 nokjes er eentje van weg.

Ik rijd zelf met het oude type kisbee, en rijd zelf met een koppelings huis zonder nokjes.
Ik heb ook een kisbee met carburateur en sensor. De garage heeft deze sensor een keer ontkoppeld om te kijken hoe hard hij zou gaan, de scooter liep 75 op de teller. met alle standaard onderdelen, er zaten volgensmij alleen wat zwaardere rollen in. Ik zou dus inderdaad zoals Eurokit zegt eerst die sensor loskoppelen en kijken of de snelheid dan al naar wens is.
 
Hallo iedereen
Op het bijgevoegde bestand uit post 1 lees ik: 139QMB-A...
Dit is sowieso geen origineel motorblok voor/van de Peugeot Kisbee!

Er zijn momenteel 3 versies van het motorblok uitgebracht, namelijk de:

139QMB-E, standaard carburateur (Bouwjaar 2011 t/m 2017, Euro 2)
139QMB-J, volledig EFI (Bouwjaar 2018 t/m 2020, Euro 4)
139QMB-K, volledig EFI (Bouwjaar 2021 t/m/ 2023, Euro 5).

Het blok met de 139QMB-A codering is waarschijnlijk afkomstig van Baotian o.i.d.!
Op zich is dat niet verkeerd maar er kan wel ook een geheel ander systeem in zitten qua: stator, CDI en wellicht de elektronische begrenzer...?

Als men dit niet zeker weet, is het inderdaad even zoeken naar de juiste oplossing.

Info v.w.b. een origineel exemplaar, zie/download:
https://scooterforum.net/resources/peugeot-kisbee-50cc-4t-04a_bd-139-qmb-e-service-manual.127/

Edit: Even inhaken op het onderstaande:
Om sneller te gaan moet je de pickup sensor van je koppelings huis los maken.. En dan een bepaalde draad aan de 12volt DC hangen..
Volgens mij is dit online wel te vinden. Dan zal die al harder moeten kunnen dan 50 op de teller.. Meestal zal die rond de 60 op de teller eindigen.
Wil je harder optrekken, heb je echt een grotere cilinder nodig.. Die 49cc 4takt zin geen vermogen in. Dit merk je ook als je heuvel op moet.

Als je die 49cc wilt optimaliseren.. Is het wel aan te raden om een goedkope sportvario te nemen met een torque driver.
Het klopt inderdaad dat de sensordraad aan het contactslot gekoppeld dient te worden om de begrenzing op te kunnen heffen.
Geheel loskoppelen heeft echter geen zin omdat er gebruik wordt gemaakt van een geheel aparte CDI op de Kisbee!

Zie onderstaand schema: (ff op klikken voor een groter formaat)

schema ontsteking-carterbegrenzing Peugeot Kisbee E2.png

Het is echter wel zo dat dit niet meer terug te draaien is als men weer terug wilt naar de originele begrenzing!
Het is dan noodzakelijk om wederom een originele (nieuwe) CDI te plaatsen.
En dat is ook meteen de achilleshiel v.w.b. dit type van Peugeot.

Begrenzing erop is relatief sloom/langzaam i.c.m. een vrij lage snelheid.
Begrenzing eraf is sowieso al een stuk beter maar dan (meestal) met een veel te hoge snelheid op de top.
(uiteraard is er dan ook een aanpassing nodig qua carburateur en wellicht het rollengewicht van de vario)

Let wel! Het bovenstaande is expliciet bedoeld voor het originele systeem op het 139QMB-E motorblok van Peugeot!

V.w.b. er momenteel verkrijgbaar is kun je o.a. hier terugvinden:
https://www.chinascooteronderdelen....di-afstandsbediening-kymco-sym-peugeot-euro2/

Maar nogmaals, aangezien er een ander motorblok gemonteerd zit blijft het een raadkwis!
Heeft de vorige eigenaar geen info omtrent het andere motorblok?
 
Last edited:
Even een update
Ik heb de cdi bekeken en deze was in het verleden al aangepast
Heb foto's toegevoegd
Heb het weer veranderd en nu loopt hij 60 op de teller
De sproeier heb ik ook bekeken zit een van 80 in
Is dit de juiste maat?
Qua snelheid ben ik er wel tevreden over
Alleen vind ik dat hij sloom optrekt en ook wel lang duurd dat hij op de 60km komt
Ik heb de volgende filmpje bekeken en daar trekt de scooter veel sneller op
Zoals ik begreep heeft hij alleen een andere cdi en uitlaat geplaatst
Waar zou het aan kunnen liggen?
Hebben jullie een idee wat ik dan verder nog aanpassen moet?
Post automatically merged:

Dit zijn de foto's van de cdi
IMG_20230531_121359.jpgIMG_20230531_121439.jpg
 
Even een update
Ik heb de cdi bekeken en deze was in het verleden al aangepast
Heb foto's toegevoegd
Heb het weer veranderd en nu loopt hij 60 op de teller
De sproeier heb ik ook bekeken zit een van 80 in
Is dit de juiste maat?
Qua snelheid ben ik er wel tevreden over
Alleen vind ik dat hij sloom optrekt en ook wel lang duurd dat hij op de 60km komt
Ik heb de volgende filmpje bekeken en daar trekt de scooter veel sneller op
Zoals ik begreep heeft hij alleen een andere cdi en uitlaat geplaatst
Waar zou het aan kunnen liggen?
Hebben jullie een idee wat ik dan verder nog aanpassen moet?
Post automatically merged:

Dit zijn de foto's van de cdi
View attachment 70612View attachment 70613
Ik zou controleren of de rollen nog goed zijn, deze wegen en even laten weten hoeveel gram de rollen zijn die er nu inzitten.
 
De originele carburateur is van het merk DENI, type: DPD-18J.
Hoofdsproeiermaat is 78, stationair sproeier heeft maat 30.
De sproeier heb ik ook bekeken zit een van 80 in
Is dit de juiste maat?
De huidige maat van 80 lijkt me toch net iets te krap als het op de top wat harder gaat.
Normaliter zitten op de carburateurs van vergelijkbare motorblokken, zoals Sym bijvoorbeeld een maatje 84/85 geplaatst.

Jij kunt wat dat betreft ook wel wat ruimer gaan..., maat 82 en/of 84 zal ook wel wat kunnen uitmaken in het middengebied zodat de power niet ineenzakt. Aan de andere kant kun je ook proberen om wat te experimenteren qua het rollengewicht.
Iets lichter als wat er momenteel inzit kan ook wat verlichting brengen wat dat betreft.

De pics van de CDI kan ik vooralsnog niks mee...
Ik zie echter wel de originele blauwe draad welke van de sensor naar de CDI loopt/gaat.
Jij hebt deze in 2e instantie ook aangesloten op de groene draad.
Waar komt deze groene draad vandaan?
 
De originele carburateur is van het merk DENI, type: DPD-18J.
Hoofdsproeiermaat is 78, stationair sproeier heeft maat 30.

De huidige maat van 80 lijkt me toch net iets te krap als het op de top wat harder gaat.
Normaliter zitten op de carburateurs van vergelijkbare motorblokken, zoals Sym bijvoorbeeld een maatje 84/85 geplaatst.

Jij kunt wat dat betreft ook wel wat ruimer gaan..., maat 82 en/of 84 zal ook wel wat kunnen uitmaken in het middengebied zodat de power niet ineenzakt. Aan de andere kant kun je ook proberen om wat te experimenteren qua het rollengewicht.
Iets lichter als wat er momenteel inzit kan ook wat verlichting brengen wat dat betreft.

De pics van de CDI kan ik vooralsnog niks mee...
Ik zie echter wel de originele blauwe draad welke van de sensor naar de CDI loopt/gaat.
Jij hebt deze in 2e instantie ook aangesloten op de groene draad.
Waar komt deze groene draad vandaan?


Beetje rare vergelijking dat je een kisbee met een sym vergelijkt.
Kerel ik rijd met een 63cc cilinder met sproeier 84.. Dat is voor een originele cilinder veelste rijk..

Die 80 is als ze bougie goed kleurt prima.
Post automatically merged:

Even een update
Ik heb de cdi bekeken en deze was in het verleden al aangepast
Heb foto's toegevoegd
Heb het weer veranderd en nu loopt hij 60 op de teller
De sproeier heb ik ook bekeken zit een van 80 in
Is dit de juiste maat?
Qua snelheid ben ik er wel tevreden over
Alleen vind ik dat hij sloom optrekt en ook wel lang duurd dat hij op de 60km komt
Ik heb de volgende filmpje bekeken en daar trekt de scooter veel sneller op
Zoals ik begreep heeft hij alleen een andere cdi en uitlaat geplaatst
Waar zou het aan kunnen liggen?
Hebben jullie een idee wat ik dan verder nog aanpassen moet?
Post automatically merged:

Dit zijn de foto's van de cdi
View attachment 70612View attachment 70613


Bij mij loopt die ook ongeveer 60 op de teller. (reden: Ik denk dat de originele riem wat te kort bemeten is en zo dus geen extra snelheid kan halen.) Ga nog eens een ietsie langere riem proberen, maar moet eerst zien welke wel werkt en welke niet, mag namelijk ook niet te lang zijn.
Sproeier is goed als de bougie ook goed kleurt.. 82 / 84 zal te rijk zijn met een 50cc cilinder.

Hij trekt sloom op omdat:

Je teneerste met 50cc 4takt rijd, en ja daar zit geen vermogen in.. Ook rijd je met de originele overbrenging dat ook gaar werkt.

Wil je meer vermogen heb je een grotere cilinder nodig.. Bij een 4takt krijg je niet meer vermogen als je de uitlaat aanpast.
En het helpt ook om een snelle nokkenas te nemen.. En de overbrenging geheel aan te passen dat hij rustiger en constanter gaat lopen en je dan ook geen dips meer hebt.. Dan trekt die in 1 lijn gewoon in 1 keer vlug door.

Een 63cc geeft je al aanzienlijk meer vermogen (dan rijd je ongeveer als een ontgrensde 2takt scooter)


Voor de rest van de afstelling:

Power one sport vario (kost 34 euro)
NCY torque driver (ooit gekocht en lag nog in de schuurt ergens) (van een honda dio)
23KG groene drukveer van Athena
1000RPM+ Witte trekveren van DMP.. (ga nog een keer andere proberen. (goedkoop is waarschijnlijk duurkoop)
RIem is een 17,5 bij nogwat van bobotech.

Had dacht ik ook nog een motoforce force vario liggen om te testen(misschien meer top snelheid)

De powerone doet het nog steeds goed, nog geen slijtage te zien en loop vlak nog redelijk als nieuw.
Dat heb ik een malossi multivar nog niet zien doen.
 
Last edited:
Beetje rare vergelijking dat je een kisbee met een sym vergelijkt.
Kerel ik rijd met een 63cc cilinder met sproeier 84.. Dat is voor een originele cilinder veelste rijk..

Die 80 is als ze bougie goed kleurt prima.
Waarom raar?
Sym heeft immers ook dit merk, en type carburateurs op de (eigen) motorblokken zitten dus?
(dit betreffende motorblok van Sym heeft ook maar een max capaciteit van hooguit 65cc!)

Bovendien zit er onder de betreffende Kisbee van de TS een geheel ander motorblok gemonteerd!
Wie zegt dan dat het geheel nog origineel is!?

Daarom gaf ik al eerder aan dat dit een soort van raadkwis gaat worden zonder relevante info!

Het resterende van je bijdrage is zeer zeker wel bruikbaar voor andere Kisbee broeders onder ons met een origineel blok onder het chassis.
Waaronder een zgn. sport of racevario..., maar het feit blijft dat we nog steeds niks concreets hebben gelezen wat relevant kan zijn!

Edit, Ter info: onderstaande handleiding gaat over de DENI carburateur zoals gebruikt op de SYM Symply/OrbitII/XPro/
FiddleII/Allo/Tonik/Symphony. Veel van deze handleiding is ook toepasbaar op andere carburateurs, maar de specifieke afstelling is gericht op de DENI carburateur!
 

Attachments

  • SYM_35502_Reinigenafstellencarbv2DENI.pdf
    2.7 MB · Views: 7
Last edited:
Ging me niet om de Deni carburateur.. Ging erom dat SYm een ander blok is, en dus ook een andere afstelling kan hebben.
Dat het sym blok grotere sproeiers lust of dit nog niet het geval te zijn bij het 139QMB motorblok. Je kan die carb afstelling dan ook niet 1:1 overnemen.
 
Back
Top