Peugeot Kisbee RS (BJ:2012) 4t optrek en stationair problemen.

Dylan2002

New Member
Hallo allemaal,

Ben sinds kort in het bezit van een Peugeot Kisbee RS uit 2012. Nou ziet die er nog geweldig uit, maar de optrek is zeer matig.

Heb er zelf de volgende dingen aan gedaan:
Kleppen gesteld (Netjes op 10mm). Grote beurt dus oftewel olie, bougie's, rollertjes (Eerst 5.6gr [Origineel] nu 5gr, v snaar en alle standaard dingetjes.

Toch na al dat betwijfel ik het feit dat dit zijn originele optrek behoort te zijn. Denk persoonlijk dat het misschien mn gas kan zijn? Deze kan ik namelijk eerst een stuk naar voren gooien en pas na zoveel cm of iets hoor je dat die wat doet. Ook wanneer ik het gas los laat merk je dat tie daarna meteen flink moeite heeft met optrekken de eerste 15m of iets. Remblokken en bandenspanning ook gechecked dus heb geen idee meer.

Stationair wilt hij ook soms gek doen. Netjes afgesteld met de stationairsschroef maar af en toe begint tie opeens harder te draaien.

Dus hierbij de volgende vragen:
Is er daadwerkelijk iets mis denken jullie? Zoja wat?
Of staat deze peugeot er om bekend dat zn optrek niet geweldig is & en dit geval, welke upgrades zou ik kunnen doen om het te verbeteren.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Kijk ook eens of je DE Juiste Vsnaar heb (breedte) en de graden .
Heb je een verkeerde , is het net of je vertrekt in een 2e versnelling zeg maar.
 
die graden van die riem maken niet echt veel uit.

De originele is 28 graden, maar een 30 graden riem kan naar een tijdje ook goed gaan lopen.. Alleen moet die riem dan wel eerst even paar 100km inlopen.
 
Je moet zo wie zo kijken of de tand gelijk ligt met de Variobus, steekt de tand er overheen ... kan je Shimmen , echter hou je soms geen vlees meer over op de tandjes .... Of niet soms .....
Een juiste Vsnaar lijkt mij een beter optie .
 
Heb er zelf de volgende dingen aan gedaan:
Kleppen gesteld (Netjes op 10mm). Grote beurt dus oftewel olie, bougie's, rollertjes (Eerst 5.6gr [Origineel] nu 5gr, v snaar en alle standaard dingetjes.

Toch na al dat betwijfel ik het feit dat dit zijn originele optrek behoort te zijn. Denk persoonlijk dat het misschien mn gas kan zijn? Deze kan ik namelijk eerst een stuk naar voren gooien en pas na zoveel cm of iets hoor je dat die wat doet. Ook wanneer ik het gas los laat merk je dat tie daarna meteen flink moeite heeft met optrekken de eerste 15m of iets. Remblokken en bandenspanning ook gechecked dus heb geen idee meer.

Stationair wilt hij ook soms gek doen. Netjes afgesteld met de stationairsschroef maar af en toe begint tie opeens harder te draaien.

Het beste wat je nog kunt doen is de carburateur controleren.
En dan met name de huidige sproeiersetting...

De originele carburateur is van het merk Deni: type, DPD-18J.
Dit is gewoon een goede carburateur maar de standaard sproeiers zijn wat aan de kleine kant gebleken.., zeker als er begrenzers verwijderd zijn!
(is een aanname van mijn kant)

Hoofdsproeier heeft als maat 78 wat sowieso al te klein is, maat 80/82 of zelfs 84 zal meer tot z'n recht komen bij dit type blok.
Dit is idem de stationair sproeier welke van origine een maat 30 heeft wat eigenlijk ook te klein is!
(normaliter bij vergelijkbare motorblokken is dit maatje 33 of 35)

Met de klepspeling zit het wel goed maar het motorgedrag wat je beschrijft doet mij vooralsnog erg denken aan een iets te arme afstelling waardoor de motor gaat inhouden en/of haperen. Vaak is het dan ook zo dat de lucht mengafstelling geen verbetering geeft bij het fijn afstellen wat resulteert in schommelingen van het toerental en een beroerde gasreactie en/of hername nadat de elektrische choke uitgeschakeld is.
M.a.w. deze problemen doen zich pas voor als het motorblok goed op bedrijfstemperatuur is.

Het gasschuifmembraan en/of de V-snaar staan hier echter volledig los van wat dat betreft.
En de stationair schroef heeft alleen als functie om het toerental hoger of lager af te stellen.
Je moet dus eerst op zoek gaan naar de lucht-mengschroef om het brandstofmengsel op de juiste verhouding te kunnen krijgen!

Nadat deze goed staat kun je het toerental afstellen naar zo'n 1800/2000 tpm/rpm.
(dit is de standaard setting voor de 45 km/u variant, bij de 25 km/u is dit zo'n 1500/1700 tpm/rpm)
 
Ik heb deze materie reeds eigenlijk zelf al eens bekeken. Was zelf ook bezig om naar de ideale riem maat te zoeken.
Ben er overigens nog mee bezig.

Met een 18mm brede riem kwam ik al achter dat het hem niet ging worden. (eigenlijk was de riem maar 17.7 mm breed.) En ja dan kon ik ook al weten en bedenken dat 18mm het hem ook niet gaat worden.

17.7 mm breedte is te breed voor de achterpoelies, als deze poelies strak tegen elkaar staan.. Hij past natuurlijk wel als de riem iets naar binnen is getrokken tussen de poelie.. Maar dat lijkt mij niet de rust stand van de poelie. 17.5mm is eigenlijk dan al de max.. Dan zit die *als de riem lang genoeg is) en dat is de originele riem niet met 72,3 mm lengte) Dus dan zit je met 2 problemen.

1. Riem wilt niet helemaal bovenin de achterpoelie komen (zit boven de riem en de bovenkant poelie zeker nog circa 5 mm aan ruimte om de riem hoger in de poelie te krijgen.

2. Misschien dat de breedte van de riem nog enige belemmering geeft zodat de riem goed diep in de achterpoelie kan voor de maximale snelheid.

Als mijn kisbee de 65 / 67 km op de teller moet halen dan moet het blokje nogal best veel toeren gaan draaien om te compenseren met de juiste stand wat die moet hebben om met een lager toerental ook rond de 70km/u op de teller te komen.

Gelukkig valt die met de powerone en kortere variobus wel te shimmen, aangezien de vaste variobus maar 36mm is.. En de rest gewoon shim ringen zijn, waar je de riem breedte mits anders toch smaller of breder te maken is.


Hierboven word gezegd dat je geen vlees meer over houd op de tandjes.. Ja dat klopt. Je kan niet oneindig blijven shimmen.. Dat werkt inderdaad niet zo.. Maar je hebt geloof ik tot 38,6mm variobus lengte daar nog geen last van.

Je kan met de power one vario dus ook korter gaan met de variobus.. Kan je zelfs 38mm lang maken of nog korter zodat een 17mm brede riem zou passen.

Momenteel heb ik een nieuwere *zou een iets langere riem moeten zijn) liggen die ik misschien morgen of het weekend ga uit proberen en zien of dat deze beter gaat gedragen en toch makkelijker naar topsnelheid kan komen zonder echt gek met meer motor toeren hoeft te doen.

De maat van de riem die ik ga proberen is overigens: 729x17x30
Post automatically merged:

Het beste wat je nog kunt doen is de carburateur controleren.
En dan met name de huidige sproeiersetting...

De originele carburateur is van het merk Deni: type, DPD-18J.
Dit is gewoon een goede carburateur maar de standaard sproeiers zijn wat aan de kleine kant gebleken.., zeker als er begrenzers verwijderd zijn!
(is een aanname van mijn kant)

Hoofdsproeier heeft als maat 78 wat sowieso al te klein is, maat 80/82 of zelfs 84 zal meer tot z'n recht komen bij dit type blok.
Dit is idem de stationair sproeier welke van origine een maat 30 heeft wat eigenlijk ook te klein is!
(normaliter bij vergelijkbare motorblokken is dit maatje 33 of 35)

Met de klepspeling zit het wel goed maar het motorgedrag wat je beschrijft doet mij vooralsnog erg denken aan een iets te arme afstelling waardoor de motor gaat inhouden en/of haperen. Vaak is het dan ook zo dat de lucht mengafstelling geen verbetering geeft bij het fijn afstellen wat resulteert in schommelingen van het toerental en een beroerde gasreactie en/of hername nadat de elektrische choke uitgeschakeld is.
M.a.w. deze problemen doen zich pas voor als het motorblok goed op bedrijfstemperatuur is.

Het gasschuifmembraan en/of de V-snaar staan hier echter volledig los van wat dat betreft.
En de stationair schroef heeft alleen als functie om het toerental hoger of lager af te stellen.
Je moet dus eerst op zoek gaan naar de lucht-mengschroef om het brandstofmengsel op de juiste verhouding te kunnen krijgen!

Nadat deze goed staat kun je het toerental afstellen naar zo'n 1800/2000 tpm/rpm.
(dit is de standaard setting voor de 45 km/u variant, bij de 25 km/u is dit zo'n 1500/1700 tpm/rpm)


Betreft de hoofdsproeier ben ik het niet mee eens.
Heb zelf bij mijn eigen scooter gezien toen er nog een 50cc cilinder erop zat. Dat een 82 sproeier daarmee al te rijk stond.

Origineel word het ding met een 78 sproeier geleverd.

Ik dat geval zou ik dan eerder een sproeier 80 overwegen als alles gewoon origineel is.

Voor de rest moet je opletten dat je er geen snor carburateur er van eronder gooit.
Deze word geleverd met stationair sproeier 30
Terwijl de brom versie een 35 hoort te hebben.


Als die niet stationair wilt kopen KAN het de volgende oorzaken hebben:

1. Vuil in de carburateur of sproeier.. (maak daarom altijd de carburateur eerst goed schoon en kijk door de sproeiers of je mooi licht open puntje kan zien. (beschadigingen die gemaakt zijn met schroeven draaier op een sproeier, kan je beter altijd een nieuwe mooie sproeier monteren.
Ik had bij me vorige oude 82 sproeier ook inhoud problemen omdat de sproeier beschadigd is.. Met een nieuwe was het ineens compleet weg.

2. Die rubbere ringen die onder het spruitstuk zitten en onder de isolator. Bij te vaak los gehad gaat het daar lekken. (dus niet te vaak spruitstuk los halen of anders direct vervangen voor nieuwe.

3. Stationair schroef staat niet goed ingeregeld. (dus eerder even een stuk rijden dat de motor warm word en dan pas goed instellen bij warme motor.

4. Stationair sproeier na kijken of dat de maat wel klopt.

5. Kan ook zijn dat er aan de luchtmengschroef van stationair sproeier is gezeten en de afstelling niet goed staat.
Ik kwam bij een van zo`n carburateur tegen dat het schroefje verzegelt was met vloeibare pakking.
Dus mocht die uit de fabriek goed staan, dan zou ik er persoonlijk niet eraan gaan draaien.. Tenzij het anders echt niet mogelijk is en verstelt moet worden om er een betere resultaat eruit te krijgen.
 
Last edited:
Ik heb deze materie reeds eigenlijk zelf al eens bekeken. Was zelf ook bezig om naar de ideale riem maat te zoeken.
Ben er overigens nog mee bezig.
Je gaat nu hoofdzakelijk uit van je eigen Kisbee welke een ander type vario en cilinder heeft als het origineel!
Wat ik dan niet snap is dat je hier een verhaal op gaat hangen wat vooralsnog niet van toepassing is op het probleem van de TS...

Buiten het feit dat het e.e.a. sowieso al niet klopt, kun je dit beter vermelden in je eigen topic:

Voor de rest moet je opletten dat je er geen snor carburateur er van eronder gooit.
Deze word geleverd met stationair sproeier 30
Terwijl de brom versie een 35 hoort te hebben.

Dus bij de snor en bromscooter is de hoofdsproeier idem maar de stationair sproeier niet!?
Vind je dit zelf ook niet wat raar aangezien het enige verschil de CDI is?
De gasnaald hangt ook niet lager en/of hoger wat dat betreft en is ook exact van hetzelfde type.

Bromscooter heeft immers:

Max. power output: 2.8 kW @ 8000 rpm
Max. torque: 3.6 Nm @ 6600 rpm

Snorscooter:

Max. power output: 2.3 kW @ 7500 rpm
Max. torque: 3.2 Nm @ 7000 rpm

Dit met 6 x 5,6 gram rollengewicht in de vario!
V.w.b. de maat van de standaard v-snaar:

Lengte = 723mm
Breedte = 17,5mm
Dikte = 18mm
Trapezehoek = 28º

En elk type v-snaar en/of tandriem heeft een zgn. inloopperiode waarbij deze moet inslijten op de poelies.
Waarschijnlijk moet je het e.e.a. nog eens goed terug of nalezen!
Ik geef namelijk nergens aan dat sproeier 80/82/84 de juiste is!
(dit moet immers getest gaan worden)

Wat ik wel aangaf is dat de standaard sproeier (78) dus overduidelijk te klein is...
Alsmede de stationair (30) welke zowel in de brom als snorvariant gemonteerd zit!
 
Last edited:
Je gaat nu hoofdzakelijk uit van je eigen Kisbee welke een ander type vario en cilinder heeft als het origineel!
Wat ik dan niet snap is dat je hier een verhaal op gaat hangen wat vooralsnog niet van toepassing is op het probleem van de TS...

Buiten het feit dat het e.e.a. sowieso al niet klopt, kun je dit beter vermelden in je eigen topic:



Dus bij de snor en bromscooter is de hoofdsproeier idem maar de stationair sproeier niet!?
Vind je dit zelf ook niet wat raar aangezien het enige verschil de CDI is?
De gasnaald hangt ook niet lager en/of hoger wat dat betreft en is ook exact van hetzelfde type.

Bromscooter heeft immers:

Max. power output: 2.8 kW @ 8000 rpm
Max. torque: 3.6 Nm @ 6600 rpm

Snorscooter:

Max. power output: 2.3 kW @ 7500 rpm
Max. torque: 3.2 Nm @ 7000 rpm

Dit met 6 x 5,6 gram rollengewicht in de vario!
V.w.b. de maat van de standaard v-snaar:

Lengte = 723mm
Breedte = 17,5mm
Dikte = 18mm
Trapezehoek = 28º

En elk type v-snaar en/of tandriem heeft een zgn. inloopperiode waarbij deze moet inslijten op de poelies.
Waarschijnlijk moet je het e.e.a. nog eens goed terug of nalezen!
Ik geef namelijk nergens aan dat sproeier 80/82/84 de juiste is!
(dit moet immers getest gaan worden)

Wat ik wel aangaf is dat de standaard sproeier (78) dus overduidelijk te klein is...
Alsmede de stationair (30) welke zowel in de brom als snorvariant gemonteerd zit!


Nee ik ga van een standaard kisbee uit.. Weet heus wel precies hoe hij met 50cc was en nou met 60cc..

Overigens het probleem met de riem is een los staande kwestie.. Dat heeft ook nut op een originele scooter.
Ik kan niet anders concluderen dat die korter riem er met een goede reden erin is gezet, en niet gekeken is naar wat voor max snelheid je ermee eruit kan halen.. Of het is toch gedaan om het als een soort van snelheids begrenzer te gebruiken.. Kan als het ding origineel maar 45km/u max mag rijden dan maakt het ook vrij weinig uit als de originele riem minder range heeft, want harder zal die toch niet lopen.

Maar normaal gesproken zal een ontgrensde scooter toch wel makkelijk tegen de 70km/u op de teller moeten gaan..
Helaas is het niet zo heel makkelijk/ vanzelf sprekend dat ie dat uit ze eigen doet. Want max is echt maar 60 op de teller..
En er is zeker meer eruit te krijgen door optimalisatie.

Betreft de originele vario.. Dat is niet zo heel geweldig ding.. Elke sportvario die je er voor kan kopen is al een verbetering.


Alsmede de stationair (30) welke zowel in de brom als snorvariant gemonteerd zit!

Bij mij zit er anders toch gewoon stationair sproeier 35 in mijn brom carburateur. (tevens die zelfde 35 zit ook in piaggio bromscooters)

Heb stationair sproeier 30 gezien in een nieuwere carburateur waar ook die gas slag begrenzer erop. Ja gaat naar mijn idee geen standaard gas slag begrenzer op een brom carb zetten.. Dit is echt iets voor een snor carb waar de gas aanslag maar beperkt mag zijn.
 
Hartelijk dank voor de reacties. Zal iig de genoemde dingen checken en kijken of dit zal werken!
Post automatically merged:

Het beste wat je nog kunt doen is de carburateur controleren.
En dan met name de huidige sproeiersetting...

De originele carburateur is van het merk Deni: type, DPD-18J.
Dit is gewoon een goede carburateur maar de standaard sproeiers zijn wat aan de kleine kant gebleken.., zeker als er begrenzers verwijderd zijn!
(is een aanname van mijn kant)

Hoofdsproeier heeft als maat 78 wat sowieso al te klein is, maat 80/82 of zelfs 84 zal meer tot z'n recht komen bij dit type blok.
Dit is idem de stationair sproeier welke van origine een maat 30 heeft wat eigenlijk ook te klein is!
(normaliter bij vergelijkbare motorblokken is dit maatje 33 of 35)

Met de klepspeling zit het wel goed maar het motorgedrag wat je beschrijft doet mij vooralsnog erg denken aan een iets te arme afstelling waardoor de motor gaat inhouden en/of haperen. Vaak is het dan ook zo dat de lucht mengafstelling geen verbetering geeft bij het fijn afstellen wat resulteert in schommelingen van het toerental en een beroerde gasreactie en/of hername nadat de elektrische choke uitgeschakeld is.
M.a.w. deze problemen doen zich pas voor als het motorblok goed op bedrijfstemperatuur is.

Het gasschuifmembraan en/of de V-snaar staan hier echter volledig los van wat dat betreft.
En de stationair schroef heeft alleen als functie om het toerental hoger of lager af te stellen.
Je moet dus eerst op zoek gaan naar de lucht-mengschroef om het brandstofmengsel op de juiste verhouding te kunnen krijgen!

Nadat deze goed staat kun je het toerental afstellen naar zo'n 1800/2000 tpm/rpm.
(dit is de standaard setting voor de 45 km/u variant, bij de 25 km/u is dit zo'n 1500/1700 tpm/rpm)
Gwn nog de reguliere Snor CDI wil hem precies legaal houden maar wel met een zo hoog mogelijke optrek :)
 
Onthoud dat een snor cdi altijd minder snel zal optrekken dan een brom cdi.

Een snor cdi is namelijk zwaarder begrensd op toerental dan een brom cdi.
Dus met een brom cdi trekt die dus veel sneller met een nadeel dat hij waarschijnlijk ook te hard loopt.

Je hebt ook nog een 35KM cdi.. Waarschijnlijk ook ietsie minder begrensd dan de snor cdi.

Dat is alles wat je aan de cdi kan doen.

De rest zit in de afstelling van de vario ect.

Of de riem zit er al te lang erin en dat daardoor versleten en vermogen verlies.
 
Bij mij zit er anders toch gewoon stationair sproeier 35 in mijn brom carburateur. (tevens die zelfde 35 zit ook in piaggio bromscooters)
Heb stationair sproeier 30 gezien in een nieuwere carburateur waar ook die gas slag begrenzer erop. Ja gaat naar mijn idee geen standaard gas slag begrenzer op een brom carb zetten.. Dit is echt iets voor een snor carb waar de gas aanslag maar beperkt mag zijn.

Beide scooters (de Pia fly en de Peug Kisbee) welke jij bezit heb je niet nieuw aangeschaft toch?
Dus kan je ook niet weten wat er standaard in behoort te zitten!

Soms wil een dealer dit nog wel eens aanpassen als er klachten zijn...
Maar de meeste hebben het zo gelaten tot dat de oudjes onder ons gingen klagen bij een dealer dat de motor steeds vreemder ging doen.
En daar was Peugeot, Kymco en sommige Paggio/vespa types geen uitzondering in!
Met name in de koudere maanden ontstonden deze klachten als de oudere medemens naar de volkstuintjes vertrok om de boel weer op kant te kunnen brengen. Dit gegeven dateert al uit de tijd van de Spartamet fietsen met het Madurodam Sachs motorblokje.

Dit alles had te maken met de strakke emissie-eisen van toen der tijd! Dus Euro 1/2 en wellicht ook begin Euro 3.
Ik heb heel veel mensen (klanten van de brommer en/of scootershop) waar ik een aantal dagen in loondienst was geholpen met dit soort problemen.

En een gasschuifbegrenzer is al een erg oud iets wat tegenwoordig (op de moderne carburateurs) niet meer gehanteerd wordt!
Evenmin zo de zgn. acceleratiepomp wat sowieso al een achterlijke iets is om op een 50cc 4 takt motorblok te plaatsen.

Gwn nog de reguliere Snor CDI wil hem precies legaal houden maar wel met een zo hoog mogelijke optrek :)

Dit kan best wel, mits je niet te gek doet!
Het rollengewicht is nu in 3.6 gram lichter wat waarschijnlijk iets te veel van het goede is!
Het standaard gewicht is 33.6 gram in totaal...

Persoonlijk zou ik niet lichter gaan dan 5.4 gram per rol. Waarom? Het is wellicht iets beter qua optrek maar kan op het eind (vol vermogen/topsnelheid) een negatief effect hebben!
Maar goed, eerst maar even afwachten wat je bevindingen zijn na de controle...
Wel lezen het wel ;)...
 
Het willekeurig op en neer gaan in toeren heb ik met Turbho RX50 scooter meegemaakt, de oplossing daarvan was simpel, het schoonspuiten van sproeiers. Er zat vocht en vuil in. De startproblemen vooral tijdens de koude winterperiode heb ik opgelost met de CO instelling wijzigen en een warmere bougie. Ongeacht het weertype was het vanaf dat moment starten en lopen en eigenlijk altijd hetzelfde (stationaire) toerental
 
Back
Top