Peugeot Kisbee euro 5 begrenzing

manrixrs

New Member
Hallo allemaal,

Ik kon nergens op dit forum mijn vraag vinden dus excuses als dat wel het geval is. Ik heb een Peugeot kisbee uit 2023 en wil deze graag zelf opvoeren. Alleen hoorde ik ze in de scooter zaak zeggen dat dit een carburateur begrenzing is. Kan iemand dit voor mij bevestigen of is dit op een andere manier begrensd?
 
Advertisement - register to remove this

Over het algemeen zijn de Euro5 scooters voorzien van injectie of een elektronisch geregelde carburateur.
Als leek kun je daar zelf weinig aan doen.
De ECU moet dan opnieuw "geprogrammeerd" worden met speciale soft- en hardware.

Alleen hoorde ik ze in de scooter zaak zeggen dat dit een carburateur begrenzing is.
Heb je dat van horen zeggen of heb je daadwerkelijk met de dealer gesproken over jouw specifieke scooter?
 
Ik heb zelf wel redelijk wat ervaring met het sleutelen aan scooters (vooral e4). Toen ik het vroeg gaf de dealer daadwerkelijk aan dat de carberateur begrensd is en deze weinig benzine doorlaat. De scooter rijd nu 51 op de teller en wil dit graag iets harder hebben. Is een compleet nieuwe ecu aanschaffen misschien dan een optie?
 
De Kisbee Euro 4 & 5 zijn beide EFI (injectie) varianten, dus zonder een CVK carburateur!
De Euro 2 heeft wel een carburateur, echter wordt deze niet elektronisch aangestuurd.

Dit komt omdat het motorblok van Jinan Qingqi is en niet van Sym/Sanyang!
Je kunt het ook terugvinden via het motorbloknummer.

Er zijn momenteel 3 versies van het motorblok uitgebracht, namelijk de:

139QMB-E, standaard carburateur (Bouwjaar 2011 t/m 2017, Euro 2)
139QMB-J, volledig EFI (Bouwjaar 2018 t/m 2020, Euro 4)
139QMB-K, volledig EFI (Bouwjaar 2021 t/m/ 2023, Euro 5).

Onderstaand bestand is van een 139QMB-J variant.

nieuwe peug QMB-J blok.png

De nieuwe (EFI) varianten zijn sowieso op 2 manieren begrenst.
Uiteraard de vario maar die is zo te lezen al verwijdert..?
En er zit een zgn. snelheidssensor in de kickstarterkap, zie:

kisbee sensor snelheid.png kisbee sensor snelheid extra2.png

Deze stuurt signalen naar de ECU zodat deze weet wat de exacte snelheid is op elk toerental van de motor.
Op het koppelingshuis zijn 4 magnetische nokjes/plaatjes aangebracht die continu de sensor activeert, hoe sneller deze ronddraait, des temeer signalen er naar de ECU gaan. Er bestaat een (goedkope) manier om de scooter (nog) wat harder te laten rijden. Hiermee win je een extra 8 t/m 12 echte km's mee op top.

En dat is om 1 nokje/plaatje te verwijderen van het huis om zo de ECU te kunnen foppen.
Dit is echter best wel een secuur klusje wat de nodige aandacht en nazorg verdient!

Nokjes/plaatjes koppelingshuis, rode pijl(en) op bestandjes:

koppelingshuis_peugeot_kisbee_euro4_origineel_1.jpg koppelingshuis_peugeot_kisbee_euro4_origineel_2__1.jpg

Het maakt niet uit welke je kiest, als het maar bij 1 exemplaar blijft!
Als het nokje/plaatje verwijdert is, het geheel netjes afwerken en goed dicht sealen met bijvoorbeeld een hittebestendige laksoort.
Let op! Haal niet teveel weg anders bestaat de kans dat er onbalans kan optreden.

Visa-versa is dit idem, breng dus ook niet te veel aan!

Voor zover ik weet is dit het enige wat men zelf kan uitvoeren zonder heel dure onderdelen aan te moeten schaffen.
Of er andere mogelijkheden voorhanden zijn weet ik niet. Andere ECU is meestal een flinke hap uit het budget...

Wellicht is hier: https://www.chinascooteronderdelen.nl/ ook wat terug te vinden over het systeem van de Chinese Peugeot.
Heb zelf nog niet gezocht daar maar de ontwikkelingen gaan wat dat betreft best wel snel om de nieuwe exemplaren wat sneller te krijgen, dus wie weet!
 
Last edited:
Kleine aanvulling op bovenstaand bericht van Floris.

Bij E4 Kisbee/Django kun je 1 van de 2 nokjes verwijderen.
De topsnelheid gaat dan naar 68 op de teller.

Bij E5 Kisbee/Django kun je ook 1 van de 2 nokjes weghalen.
De topsnelheid gaat dan naar circa 60 op de teller.

Polini verkoopt een varioset met drukveer.
Met deze set gaat de scooter wat mooier en beter naar de top en heeft hij meer trekkracht. Polini bepaald om 2 nokjes te verwijderen ivm onbalans.

De E4 en E5 zijn niet begrensd in de vario.
 
Dank jullie wel voor jullie berichten, is het ook mogelijk om een nieuw koppelingshuis aan te schaffen zodat die nokjes er niet op zitten? Ik vind het zelf namelijk niet zo'n fijne klus als ik onbalans kan creeren.
 
Dank jullie wel voor jullie berichten, is het ook mogelijk om een nieuw koppelingshuis aan te schaffen zodat die nokjes er niet op zitten? Ik vind het zelf namelijk niet zo'n fijne klus als ik onbalans kan creeren.
de vraag is of ie het wel doet als er helemáál geen nokje meer op zit.. dan zou ik verwachten dat er een storing optreedt.
 
Zonder de nokjes doet hij het niet. Het verwijderen stelt weinig voor.
Ik gebruik hiervoor een haakse slijper met een lamellen schijf.
En dan 2 nokjes weghalen.
Niet 2 naast elkaar maar 2 tegenover elkaar.

Voor het verwijderen heb je een koppelingsleutel of een slagmoersleutel nodig.
Waar kom je vandaan als ik vragen mag?
 
Ahh oke, duidelijk. Ik heb zelf een slagmoersleutel in mijn schuur. Ik kom uit de buurt van breda. Ik ga er vanavond mee aan de slag. Ik zal een update sturen.
 
Dan komt het wel goed.

Mijn Kisbee (euro 5) ging met 2 nokjes minder 58 op de teller en aardig wat tegen wind.

Afgelopen zaterdag 2 nokjes verwijderd bij een Django (euro 5) en Polini set speciaal voor de Kisbee/Django gemonteerd. Top ligt op 60 op de teller en trekt veel beter op.
Kisbee is een stukje lichter en verwacht ik 62 op de teller.
 
Met enkel de nokjes eraf gaat hij best langzaam boven de 50.

Net onderstaande set is dat opgelost.
 
Back
Top