Peugeot Kisbee 4t 139QMB-E china nieuwe cilinder + kop

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik heb een vraag betreft van een van mijn scooters een oude model Peugeot kisbee 2011 4takt euro 2 met een Pen 13 krukas erin.

Wil volgende week wanneer ik tijd heb een motor blok swap doen bij mijn peugeot kisbee 4t

Heb de oorspronkelijk motor eraf gehaald omdat die het niet meer deed en naar gekeken moest worden.
Aangezien ik de scooter direct weer wilde laten rijden, heb ik van een 2ehandse scooter waar ik nog een blok van had deze er tijdelijk eronder gezet, omdat deze het wel deed aangezien hij op bepaalde punten niet meer zo fris eruit ziet ( uitlaat ophanging dolgedraait, luchtfilter ophanging door gedraaid. 1 draad-end van de cilinderkop afgebroken.. (had alles tijdelijk provisorisch vast gemaakt zodat het toch rijdbaar was) Kon daar een tijdje mee rijden) Maar ben op een moment aangekomen dat die motor weg kan en me andere goede motor er weer terug eronder wil zetten. Alleen van dat blok is de cilinder niet zo best. (rijd nog wel, met wat minder kracht)

Alleen voordat ik dat blok er onder ga doen wilde ik toch nog de cilinder vervangen..
Wil hier dus ook een 60cc eronder doen (voor het geld kan ik er niet om huilen) (rond de 30 euro of zo voor een nieuwe kit)

Nou heeft me oude cilinderkop nog dat SLS systeem erop zitten. Op zicht ben ik wel voor zo`n systeem als het om lucht kwaliteit gaat.
Maar als dat in de weg gaat zitten bij het kleppen stellen (wat het ook doet bij de kisbee i.v.m de bouw van het frame (zit ook heel erg dicht op het frame)

Dan wil ik dat SLS systeem liever eraf hebben. Ook vond ik het 2ehandse blok zonder die SLS beter rijden (leek veel meer vermogen te houden, lekkerder te lopen)

Nou zie ik dus dat je lange kleppen hebt en korte kleppen.. Zo ver ik weet heeft mijn blok korte kleppen..

Kunnen die koppen zomaar uitgewisseld worden of beter niet doen?
 
Advertisement - register to remove this

Uitlaat-tapeind M6x32 gehard 2x
Cilinderkop China 4t/GY6 50cc compleet korte kleppen geen SLS
Cilinder China 4 takt GY6/Kymco 4 T 44 mm 60 cc
Kopset China scooter 4 takt GY6 44 mm
Bougie Champion P-RZ7HC (= NGK CR7HSA) CHAPRZ7HC 1x
Pakking distributie/kettingspanner China 4 T GY6 / Django/Kisbee/V-Clic 3x
Tapeind M6 * 62 inlaatspruitstuk GY6 UNI7293 2x
Klep polijst-schuur pasta (grof + fijn) UNI7610


Heb me dit kitje gekocht.

Alleen jammer dat zandri wel een 60cc kit heeft, maar geen 44mm pakkingsetje heeft liggen.
Dit heeft me doen besluiten de spullen hier in de buurt te bestellen aangezien de verzending gratis is en je bij zandri altijd verzendkosten hebt ongeacht de totaal prijs.
 
Kunnen die koppen zomaar uitgewisseld worden of beter niet doen?
Naar mijn weten kun je die koppen uitwisselen , je moet alleen de hevel brug hebben die bij jou korte kleppen past. Lichter hoogte blijft hetzelfde.
Die bruggen kun je niet uitwisselen , de stoter komt dan verkeerd uit op de klepsteel.
Post automatically merged:

Verschil lange en korte kleppen.
 

Attachments

  • cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    100.5 KB · Views: 8
  • cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    74.4 KB · Views: 8
Ik heb ooit eens gelezen , nog gezocht op de retro club , dacht daar , dat het te maken had met de wand dikte als je het inlaat kanaal uitfreest.
Nou weet ik niet meer van welke , maar als je èèn van de twee uitfreest ,er maar een wand dikte van ongv een mm overblijft. Bij de ander is dit meer.
Maar weet niet of dat de chineese logica erachter is
Post automatically merged:

Gevonden , was op you tube , hier een filmpje en op het laatst de beschrijving van het kanaal.
 
Ja bij die 69mm kop heb je meer vlees inderdaad dat is ook wat ik gelezen hebt.

Kan ik hier uit concluderen dat de 64mm kop zeg maar het goedkopere oudere model is. En de 69kop een nieuwer model.
Alleen die 64mm kop is gewoon op de markt gebleven, waarom het nou allemaal te koop is.
 
Waarschijnlijk een goede conclusie , wel verwarrend als je het niet weet , risico dat je de verkeerde stoter brug hebt is groot.
Is pas geleden hier ook al eens langs gekomen in een topic.
 
Waar op moet de klep speling worden gezet? Ik was aan het kijken op dat zelfde kanaal hier boven en daar heeft hij het over waarop het gesteld moet worden. In een oude video van hem (moest even omrekenen, want hij gaf het aan in inches) maar in Metrisch zou het 0.07 mm zijn voor inlaat en 0.10 voor de uitlaat.. Dit was een video van 2010!!!

De grap was dat in een wat nieuwere video van hem op YT hebt gevonden en daar zegt hij (volgens zijn advies)

Inlaat op 0.05 mm metrisch en 0.07 mm voor de uitlaat klep.. Klopt dit laatste?

Wat ik vond ooit ergens en een andere handleiding dat het 0.06mm voor de inlaat en 0.08 voor de uitlaat zou moeten zijn..

Tuurlijk gaat het hier maar om 0.0.1 (honderdste) Maar het is natuurlijk fijn als die precies goed staat zonder het blok 3 x te moeten openen naar 2x geprobeerd te hebben..

Bij welke maat gaat de boel eigenlijk tikken?
 
Ik heb mijn gy6 139qmb blok vanaf het begin dat ik hem heb 2 jaar geleden , op 0,10 mm beide gesteld. Loopt hij al 4000 km prima op en geen getik.
 
Ik heb mijn gy6 139qmb blok vanaf het begin dat ik hem heb 2 jaar geleden , op 0,10 mm beide gesteld. Loopt hij al 4000 km prima op en geen getik.


Hoort de uitlaat klep niet meer speling te hebben omdat deze normaler warmer word?

En is de benzine verbruik dan ook laag met die afstelling?
 
En is de benzine verbruik dan ook laag met die afstelling?
Ik rijdt met alles standaard bijna 1:35. Nu ben ik ook niet zo'n woeste rijder , zoals gezegd kleppen op 0,10 is ruim zat voor de uitlaatklep . Heb er nu 4000 km mee gereden zo zonder problemen.
 
En weet je misschien ook of het normaal is dat als de motor loopt zonder uitlaat iets van flammen uit de uitlaatpoort komt.

Kan natuurlijk denken dat de uitlaat klep misschien niet helemaal goed sluit en daardoor misschien wat vlammen door ontsteking van het mengsel naar buiten komt..

Aan de andere kant draait de motor dan ook weer zo snel dat compleet dicht zijn van de uitlaatklep bij onsteking niet waarneembaar meer is.


Heb dit van een ander forum:

Ouwe beunoloog;63809 said:
Waarschijnlijk een foutje met het typen/schrijven ??

Klepspeling: inlaat 0.05, uitlaat 0.1(0)

En de uitlaatklep moet altijd ruimer zijn dan de inlaat, doet men dit niet is kans op het verbranden van de klep groot.

vandaar ik 0.10 inlaat en 0.10 uitlaat vreemd vind.


Vond ook nog dit op een ander forum:

diesel;59375 said:
Ik doe zelf veel veel in deze scooters; vooral reparatie en beurten.
Net zoals ouwe beunoloog zegt: de Kymco klepspeling aanhouden : 0.06 in en 0,08 uit.
Geen geklepper en een goed startende scooter.
Ik stel zelf de kleppen bij de eerste (500) beurt; daarna zie je dat je kleppen bijna niet meer hoeft te stellen (maar wel controleren).
De snorretjes die keurig 25 lopen zijn wel eerder aan het klepstellen toe (hoger toerental)maar laat je ze harder lopen (bijvoorbeeld met een 45 km cdi} blijft de klepspeling nagenoeg gelijk en rijdt de scooter ook veel zuiniger.
 
Last edited:
Dat er vlammen uit de cilinderkop komen zonder uitlaat is normaal, moet je eens een 4 cil automotor zien vlammen ,ik heb hem op 0,10 gesteld omdat ik 0,05 inlaat erg krap vindt , en die 5 hondertste mm die die bij mij wijder staat zal hem niet jeuken , als je dat omzet naar het aantal krukas graden dat hij iets later opent . loopt en start perfect , en hoor geen getik , wat ik ook niet verwachte daar de uitlaat toch op 0,10 staat. Paar weken terug 3000km beurt gedaan en kleppen stonden nog beide op 0,10
 
Nou dat zou mij heel stug lijken , je kan zelfs met strakke kleppen rijden , wat ook nog wel eens voor komt , dat je helemaal geen speling hebt , en de kans op verbranden dan echt aanwezig is , en dan nog loopt de motor zonder dat de klep de zuiger raakt .
Het grootste probleem van het raken van de zuiger door de klep is de verkeerde timing , nokkenas / krukas , of het overschrijden van het max toerental , door zwevende kleppen. Materiaal fouten door gebroken klepstelen e.d daar gelaten.
Maar in al mijn jaren heb ik wel geleerd dat de kleppen beter iets te wijdt kunnen staan ( in het redelijke 1/100 b.v ) dan te strak.
 
Back
Top