Peugeot kisbee 2011 cdi 139QMB-A

YanniKE

New Member
Hallo allemaal.

Ik heb een tijdje terug een peugeot kisbee uit 2013 gekocht, daar hield alleen het blok van op. Vervolgens hebben we er een blok van een Kisbee uit 2011 in gezet. Probleem is nu alleen dat hij onbegrensd is(oorspronkelijk 25 km/h), en ik zou hem graag op een geel kenteken willen hebben(dus 45 km/h). De CDI die er nu op zit heeft geen losse carter kabel, en die kan ik ook helemaal niet vinden in de scooter. Daarom is mijn vraag, weet iemand hier als een peugeot kisbee met een 139QMB-A motorblok alleen begrens met een CDI op toerental, of als er toch echt ergens een verdwaalde cartersensor moet zitten die er is uitgeloopt? De bedoeling is namelijk om een nieuwe CDI te monteren en hem daarmee 45 te laten lopen zodat hij de keuring door komt.
 
Advertisement - register to remove this

1. Motorblok hoort een 139QMB-E te zijn. (althans de oudere modellen van 2011 tot 2016)
2. Allebei de versies 25km en 45Km zijn begrensd d.m.v carter sensor. (die van mij 45km was dat ook)

3. CDI van een 25km heeft een gele sensor draad, die van een 45km heeft een blauwe draad. (die van 25km is dus zwaarder begrensd.)


Als je geen carter sensor hebt is die waarschijnlijk of verwijderd. Of je hebt een carterdeksel erop zitten van een type scooter waar deze sensor niet gebruikt word.

Ook opletten dat de koppelings huis een Nok moet hebben waar deze langs die sensor loopt om de scooter te begrenzen.
Nieuwere types hebben zelfs er 2 nokken erop zitten.. Dus als die met 1 nok niet goed begrensd kan je dat nieuwere type koppelhuis erop zetten en kijken wat het dan doet.
 
Op het blok zelf staat wel een a'tje, hier de foto van, geen idee als dat wat uitmaakt. Maakt het kleur draad ook nog uit qua CDI, of kan ik simpelweg een 45 op een gele kabel aansluiten?foto_no_exif.jpg
 
Op zicht maakt het blok niks uit als het maar werkt. Maar als je gaat keuren kan er misschien problemen komen omdat je er een ander blok eronder hebt gelegd.

Ja kleur maakt zeker uit van de cdi.. Als je met de gele blijft rijden gaat die namelijk niet harder + trekt ook minder hard op dan een brom zou doen. Dus als je er een brom van wilt maken moet je dat wel aanpassen.
 
Even alles goed nagekeken, er komt dus toch een blauwe kabel uit de carter als ik het goed heb. Is dat de kabel in kwestie? Mijn bedoeling was om hier een 45 km cdi op aan te sluiten, loopt hij dan ook gewoon weer 45? En om de scooter te laten rijden zonder sensor moeten er wat kabels bij de cdi verwisseld worden als het goed is. Kan ik dan wel weer een cdi met begrenzing aansluiten door gewoon de zelfde kabels er weer in te doen? Zonder andere kabels te veranderen?
 

Attachments

  • IMG_20220605_113034.jpg
    IMG_20220605_113034.jpg
    261.9 KB · Views: 16
  • IMG_20220605_113222.jpg
    IMG_20220605_113222.jpg
    178.7 KB · Views: 19
Ik ben wel benieuwd wat er op het oude blok staat gegraveerd als je die nog in bezit hebt.
De code 139QMB-A laat zien dat dit eigenlijk een motorblok van Baotian (BTC) is welke van origine een 4 kleppen motor heeft.

Origineel zit er onder de Kisbee's een motorblok welke de volgende motorcode heeft:

139QMB-E
139QMB- J
139QMB-K

1. Motorblok hoort een 139QMB-E te zijn. (althans de oudere modellen van 2011 tot 2016).

Eurokit heeft wel degelijk een punt wat dat betreft...

En inderdaad maakt het blok niet (echt) veel uit, maar wel de rest zoals, stator, CDI et cetera.
Een andere 45 km of race CDI gaat dan zeer waarschijnlijk niet werken!

Het is dus momenteel onmogelijk om te zeggen wat nou het juiste is is om te doen.
Alhoewel de blauwe draad aangesloten zit, wat ook in het originele schema staat, kan het bij het contactslot anders aangesloten zitten.
Als deze draad ergens onderbroken is en wederom is verbonden met een zwarte draad, is de elek restrictie eraf!

Kisbee 50cc 01A diagram 1.PNG schema ontsteking-carterbegrenzing Peugeot Kisbee.png

Wel opletten dat als eerste de varioring verwijdert is alvorens de CDI door te schakelen naar het contaktslot!
(iets ruimer sproeiertje monteren is dan ook waarschijnlijk wel noodzakelijk)

Tevens is het zo dat deze mod aan de CDI (doorschakelen naar 12V op contakt) niet meer ongedaan te maken is.
Terug gaan naar de standaard setting, dient er dus een geheel nieuwe CDI geplaatst te worden welke alleen past op de Kisbee's!
Andere CDI's, zelfs van een V-clic werken niet!
Dit komt omdat deze CDI zowel een gelijk als wisselspanning circuit heeft wat vrij uitzonderlijk is.

Maar goed, er kan ook een ander systeem gemonteerd zijn welke van Baotian afkomstig is...
Het vervelende is dat Baotian ook van zo'n restrictie methode gebruik maakt met ook een gele en/of blauwe draad vanaf de sensor naar de CDI!
Ik ga dan zelf nogal twijfelen!
 
Last edited:
Kisbee oud model hoort QMB-E te zijn.. Als het een A is, dan waarschijnlijk de motor al eens vervangen geweest.

J e K zijn de nieuwere modellen erna.
 
Hallo Allemaal,

Bedankt voor deze fijne info, ik loop eigenlijk tegen een zelfde probleem aan. Heb een Kisbee snor uit 2013 gekocht op 25 km/h, maar zou graag naar 35 max willen gaan. Via Ebay een CDI 35 km/h voor Kisbee( zeiden ze) gekocht met een losdraad voor de pick up. Met deze CDI loopt hij op de GPS 45km/h dikke WOK dus. Varioringen halen niks uit want de snelheid word op de koppeling gemeten. Als ik de oude CDI weer terug zet begrenst hij hartstikke goed, de nieuwe CDI lijkt wel niet te regelen, terwijl hij verbonden is met de pick up.

Vraag 1: Weet iemand van jullie of dit te omzeilen is ? Hoe krijg ik die nieuwe CDI wel begrenzend ?
Vraag 2: Als dit niet lukt, gaat een willekeurige nieuwe 35 km/h GY6 CDI met losdraad/pickup draad bij K-Parts, Zandri, of Cityparts, dan wel werken ?

Dank !
 
Back
Top