Peugeot jetforce ctech startprobleem ACPH oliepomp ???

Status
Not open for further replies.

Xtreme023

ScooterForum Member.
Hoi allemaal ik ben momenteel bezig met een peugeot jetforce ctech 2010 carburateur versie.

Setup :
Cilinder : 50cc motorforce watergekoelde cilinder. Bougie hittegraad 7
Brandstof : Standaard gurtner 12mm carburateur sproeiermaat 62 + Standaard luchtfilter.
Uitlaat :Ixil uitlaat proppie dr uit.
Vario : 6.5 gram rollen vario begrensplaat aanwezig
Koppelling : Standaard + standaard trekveren.

Nu wil het geval dat de scooter van de ene op het andere moment ineens beroerd is gaan lopen.
Tot op een gegeven moment deze een paar keer stotterend en licht ploffend tot stilstand is gekomen.
Wij hebben toen de bobine vervangen + bekabeling+ bougiedop en de bougie zelf
Carburateur gereinigd luchtafstelschroef helemaal dicht en anderhalve slag open.
Bekabeling gechecked contactslot Extra massakabel aangelegd van de mindraad bobine naar de startmotor alles kaal geschuurd.
Spanning nagemeten accu goed volgeladen.
Andere Cdi geprobeerd spanningsregelaar dit mocht allemaal niet baten.
Toen zijn we bij de ACPH oliepomp aangekomen en hebben we de ontluchtings procedure gedaan tikte keurig druppelsgewijs de olie dr uit contact uit en stekker weer aangesloten.
Daarna leek t even of ie aan wou slaan en daarna helemaal niets meer.
Het vreemde is nu dat elecktrische start het stop lampje op het telllerdashboard tijdens het starten wel uitgaat maar hij niet aanslaat en tijdens het starten met de kickstarter blijft het stop lampje gewoon branden en gaat niet uit.
De Bougie vonkt heel zwak met elektrische start maar slaat hier niet op aan krijgt wel genoeg benzine.
Met kickstarter vonkt de bougie helemaal niet.
Daarna heb ik een paar keer ontluchting procedure herhaald van ACPH oliepomp
Ik heb zelfs 2 andere acph pompjes geprobeerd.
Dit werkte goed pompte netjes de olie door t slangetje een na het ontluchten de olieslang op carburateur en weer hetzelfde verhaal als voorheen.
Nu is het probleem dat ik zelfs niet meer de oliepompjes die ik heb aan de praat krijg met de ontluchtings procedure tikken helemaal niet meer.
En zoals jullie weten werkt de acph oliepomp aanstuuring in samenwerking met de CDI en zitten deze ingebouwd in 1 cdi kastje.
Heb al een ander cdi kastje geprobeerd maar de scooter doet helemaal niets meer.
Hoe gaan we dit probleem verder oplossen wie o wie heeft er verder nog suggesties want im running out of options ....
 
Advertisement - register to remove this

Je zou gaan denken dat het in de bekabeling zit. Krijgt de CDI wel prik ?
 
Ja daar twijfel ik nu dus ook aan nu ik mijn eigen verhaal zo bekijk zal ik eens het gedeelte ontsteking pickup gedeelte en de zwarte draad die daarvandaan naar de cdi loopt even checken de rede waarom ik er van uitging dat ie t wel deed was dat het ahcp oliepomp gedeelte gewoon functioneerde kwa ontluchten en met t stekkertje van de oliepomp losgehaald als ik m dan wilde starten hij heel snel ging knipperen dit loopt ook allemaal in samenwerking met cdi omdat dit dus samen ingebouwd is bij peugeots na 2005
We gaan nog even puzzelen bedankt voor je reactie
 
Weet je zeker dat er een gurtner erop zit op die scooter.. Dacht dat peugeot horizontaal 2takt een Teikei hadden. (staat TK op)


De CDI kan worden geblokkeerd als de oliepomp niet goed werkt.. Dat is een ingebouwde beveiliging zodat de motor geen schade kan oplopen.. Wel een irritante beveiliging, aangezien hij dan ook geen vonk meer toe laat..

Wat ik zelf denk is dat de cdi misschien teveel bron spanning krijgt en daardoor dus ook de cdi door brand en dus defect gaat.

De cdi heeft dus boord spanning nodig om te kunnen starten.. Dus controleer eens hoeveel boord spanning de cdi geleverd krijgt..
Welke draad je precies moet hebben kan ik je zo even niet zeggen. Je kan denk ik het meten in de stekker waar je de cdi op aansluiten.

Dit is trouwens het schema:

Uh9p582.png



Je moet denk ik de draad meten dat vanuit het contact slot komt en dus het schakel draad is om de CDI aan te schakelen.. En anders eens de draden vanaf de stator meten.
 
Hoi Eurokit

Thanks voor de feedback inderdaad dit cdi oliepomp systeem is een mooi systeem als je oliepomp echt defect is en je geen olietoevoer krijgt op wat voor manier dan ook maar een pain in the ass als je dus een kink in de kabel heb op wat voor manier dan ook wat ik dus heb.
Ik weet nu wel zeker dat t probleem wat ik heb in dit cirquit moet zitten heb 2 andere oliepompjes geprobeerd en nu wil dus t geval dat ik geen van alle meer aan de praat krijg voor de ontluchtings procedure stekkertje los van t systeem starten gaat ie heel snel knipperen dus dat is prima diagnose loopt dus als ik daarna stekkertje weer aansluit moet ie prik gaan geven en pomp ontluchtings procedure starten heb olie slangetje los van de carburateur pompje gaat niet tikken (pompen) wat ie voorheen dus wel deed dus daar gaat iets mis heb andere cdi geprobeerd 2 andere olieppompjes accu heeft genoeg spanning t is dus vrij duidelijk waar t dus in zit maar ja ik weet zeker dat de cdi die ik heb geprobeerd en de 2 andere pompjes zeker goed zijn heb deze gechecked op andere jetforce die deed t er prima mee dus ra ra ra hoe is dit mogenlijk en wat het meest vreemde is dat dit van de ene op t andere moment is ontstaan voor alle duidelijkheid systeem doet wat t moet doen diagnose stop controle lamp functioneerd prima stekker los starten heel snel knipperen aangesloten elecktrische start gaat stop lampje uit kickstart blijft ie branden je zou zeggen als pomp defect is of geen olie krijgt hij dus ten alle tijden sneller moet gaan knipperen wat ie dus wel doet als ik hem onderbreek door stekker los te halen
Het is heel vaag allemaal
mja wat ik mij nu afvraag is er een manier om dit systeem te omzeilen en bijvoorbeeld zelf een mix in de tank te gooien
 
Last edited:
Even een update
De jetforce staat nu voor verdere inspectie bij een scooterzaak op aanraden van een goede vriend.
Ik kwam er zelf niet uit en soms moet je gewoon je koppie buigen en hulp accepteren hoe veel verstand je zelf ook van brommers motoren quads denkt te hebben.
Uiteraard laat ik nog even weten hoe of wat..
To be continued....
 
Vandaag de jetforce terug van de reparateur en na een nieuwe stator geplaatst te hebben oftewel ontstekingsspoel loopt deze weer als nieuw zoals eerder vermeld alle problemen die we dachten te hebben met oliepomp en de cdi werden dus veroorzaakt bij de bron die alles aanstuurt problem solved......

Ps: Dus Eurokit jij zat goed en het dichtsbij met je laatste suggestie doormeten vanaf de Stator....
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top