Peugeot Jetforce 50

Knientje

Well-Known Member
Het is dat de titel 4-takt en injectiescooters zegt, dat ik het hier plaats, staat het toch verkeerd mag de moddereter het naar het goede forum verhuizen.
Aangezien die Jetforce een tweetakt is.
Ik kan een Peugeot Jetforce overnemen, maar ik heb de gebruikershandleiding van zo'n ding gevonden en daar staat de volgende tekst in:

Het oliepeil regelmatig controleren. Voor een goede smering van de motor, moet u verplicht de volgende olie gebruiken : - Halfsynthetische olie voor tweetaktmotoren met aparte smering.

Behalve de vraag of halfsynthetisch nog wel te krijgen is (mijn huidige scooter is een viertakt en die heb ik nu bijna 8 jaar, dus ik heb niet zoveel verstand meer van 2-takt :rolleyes:), vraag ik me af of ik er ook volsynthetisch in mag kieperen.

Ik heb nog een halve liter tweetaktolie (Total 2TZ) staan, die ik gebruikte voor een buitenboordmotor, maar die is van 2011 (die olie). Is dat nog te vertrouwen na 7 jaar?
Er staat helaas nergens op of het vol, halfsynthetisch of mineraal is.

Dit staat er wel op: Meets requirements TSC1 - API TA

En last but not least, zijn die dingen (die jetforces) een beetje betrouwbaar? Kan er hier op het forum niet zo gauw iets over vinden.
Ben altijd beetje huiverig voor brandstofpompen, oliepompen en waterkoeling (luchtgekoeld kan niet lekken hè?).

mod-edit: Als het een tsdi versie is (injectie) dan mag hij blijven staan, is het een carburateur uitvoering (c-tech), dan word hij verplaatst naar het 2-takt gedeelte. Gelieve even een Prive bericht te sturen wat ermee te doen.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou gewoon even de juiste olie halen. Genoeg dealers die olie verkopen voor je 2 takt. Ik ken die Total 2TZ olie niet, maar als het voor een 4 takt is heeft het natuurlijk andere eigenschappen.
 
In een viertakt gooi je dan ook geen tweetaktolie ;-)
Met mijn Chinees ga ik dan ook gewoon tanken zoals met mij auto. Euro 95 erin, klaar.
Met een tweetakt werkt het toch net iets anders.
 
Ik raad aan om geen half-synthetische olie te gebruiken... Zeker net omdat dat model gebruikt maakt van een elektrische aangestuurd oliepompje..
Met die half-synth gaat de boel nogal verstopt zitten. Heb met zo`n elektrisch gestuurd olie systeem geen goede ervaringen ermee gehad.
Overigens is de prijs zo goed als gelijk voor beide olieen.. Synthetisch verbrand daarnaast ook aardig schoner.


Gaat het om een Jetforce c-tech zou ik zelf kiezen voor volle- synthetische olie...
Voor een Jetforce TSDI zou ik eerder voor olie gaan dat bestemt is voor 2-takt injectie scooters (zelfde wat aprilia di-tech ook gebruikt)(deze olie is in het algemeen wat dunner) en heb je daardoor ook minder last op storingen om bepaalde sensoren vervuilen en dan motor storingen in de ECU moet gaan verhelpen..

Overigens moet je goed opletten bij het kopen van een 2ehandse jetforce TSDI scooter... Er hoort normaal een dummy sleutel erbij te zitten om het diefstal preventie systeem opnieuw te programmeren (als de boord spanning eraf is geweest)

Zonder die rode sleutel heb je dus niks aan die scooter, aangezien je dan een nieuwe ECU unit compleet moet bestellen die wel de sleutel compleet erbij heeft zitten.. Zo`n unit kost je gauw tussen de 200 - 500 euro als je pech hebt..


En nee geen 4-takt olie in een 2-takt doen, daar sloop je het hele blok mee..



Nadeel van de TSDI is dat hij best wel aandacht in onderhoud nodig heeft... Ook zijn er nog amper dealers die nog een gameboy cardridge heeft liggen om de ECU uit te lezen.. Dus dat word nogal lastig als je het zelf moet gaan uitvoeren.. Want je hebt toch wel diagnostic apparatuur voor nodig.
 
Het was er een van 2006. Het was een reactie van iemand die hem wilde ruilen tegen mijn Chinees.
Aangezien die Peugeot veel groter is en ik soms toch wel wat langere afstanden afleg (plus het idee: Chinees tegen een Europeaan ruilen moet altijd en goed idee zijn), is iets met wat grotere wielen en een bredere treeplank toch wel aangenaaam.
Ik ben dus wezen kijken, maar goed ik ben geen 16 meer, al heel lang niet meer, dus ga niet alleen voor de looks.
Bij nader inzien bleek dat ding ook nog opgevoerd en aangezien ik niet zoveel zelf kan, had ik ook geen zin om dat ding af te voeren.
Plus het feit dat het ding een verleden en heden heeft van veel te hard rijden.
Ik had niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik heb meer vertrouwen in mijn 8 jaar geleden nieuw gekochte Chinees...
 
Knientje said:
plus het idee: Chinees tegen een Europeaan ruilen moet altijd en goed idee zijn
Ik denk toch dat er het één en ander aan die TDSI scheelt, want zoals jij denkt, denken er velen en waarom de huidige eigenaar van deze TDSI niet???

Knientje said:
Ik had niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik heb meer vertrouwen in mijn 8 jaar geleden nieuw gekochte Chinees...
Je weet in ieder geval wat je nu hebt echter niet wat je, je op de hals zou halen wanneer je hem wel geruild zou hebben!
 
Het was er een van 2006. Het was een reactie van iemand die hem wilde ruilen tegen mijn Chinees.
Aangezien die Peugeot veel groter is en ik soms toch wel wat langere afstanden afleg (plus het idee: Chinees tegen een Europeaan ruilen moet altijd en goed idee zijn), is iets met wat grotere wielen en een bredere treeplank toch wel aangenaaam.
Ik ben dus wezen kijken, maar goed ik ben geen 16 meer, al heel lang niet meer, dus ga niet alleen voor de looks.
Bij nader inzien bleek dat ding ook nog opgevoerd en aangezien ik niet zoveel zelf kan, had ik ook geen zin om dat ding af te voeren.
Plus het feit dat het ding een verleden en heden heeft van veel te hard rijden.
Ik had niet verwacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik heb meer vertrouwen in mijn 8 jaar geleden nieuw gekochte Chinees...


Daarnaast zijn die chinese onderdelen echt stront goedkoop te krijgen.. En ook alles van Gy6 tot 139QMB past erop.. Die jetforce is vrij duur in onderhoud.. Plus je moet zoiezo weten waaraan je dan sleutelt.. De Injectie versie, moet je verstand van electronica hebben / kunnen inzien of een probleem mechanisch of elektrisch is.. Die chinese scooter is veel simpeler van zich zelf.
 
Back
Top