Peugeot Jet Force Contact aan alsnog geen stroom

Luuk0232

New Member
Het is een Peugeot Jet Force 50 CC carb uit 2012, contact om wilt hij alleen kicken. Elektrische start doet het niet, de choke het niet, dashboard verlichting doet het niet, knipperlichten doen het niet en al het andere verlichting ook niet terwijl dat alles het wel al zou moeten doen met het contact om.

Accu zit nog zat in, Het rare is dat er ook geeneens een micro dipje komt wanner je het contact omzet. Van + naar frame meet hij gewoon 12.84V ongeveer.

Zo heb ik ook al de spannings regelaar vervangen maar dat heeft niet geholpen. De verbindingen van de spanningsregelaar geven ook vanaf + allemaal meer dan 12V.

Ik had voor deze problemen kwamen opdagen een jaar ongeveer de stadsverlichting vervangen met 2 ledjes.

Kickstarten gaat moeilijk omdat de choke het niet doet, maar als die eenmaal loopt doet hij het prima. Je merkt wel dat als hij loopt dat alle elektrische onderdelen erg afhankelijk zijn van het toerental. Je hoort de toeter het ook pas beter doen op hogere toeren. De timing en sterkte van het knipperlicht is daar ook afhankelijk van. Dus ik vermoed dat het iets is wat de spanning van de accu en de ontsteking regelt dat da kapot is. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Als de claxon, het remlicht, de elektrische start en de knipperlichten het niet doen, maar wel als de motor draait, kijk je zekering na, want dan komt de accuspanning niet tot aan het contactslot.
Als je de motor dan start, levert de spanningsregelaar deze spanning echter hiervan is de spanning dan afhankelijk van het toerental.
De choke moet het altijd doen ook al zou deze geen wisselspanning krijgen, de spanning (via de gele draad) zorgt en na enkele minuten juist voor dat de choke "uitgeschakeld" wordt.
Dus als je de indruk krijgt dat de choke het niet doet, haal hem eruit en test hem op de accu en meet de wisselspanning tussen de gele en groene draad van de choke-connector bij lopende motor.

en al het andere verlichting ook niet terwijl dat alles het wel al zou moeten doen met het contact om.

Nee dat is niet zo, je verlichting werkt niet met gelijkspanning van de accu dus deze doet het niet als de motor niet loopt en ook weer de verlichting werkt met de wisselspanning van die gele draad waar ook de choke mee "uitgeschakeld" wordt.

Doet je koplamp het ook als de motor draait want dat is mij niet helemaal duidelijk?
 
Als de claxon, het remlicht, de elektrische start en de knipperlichten het niet doen, maar wel als de motor draait, kijk je zekering na, want dan komt de accuspanning niet tot aan het contactslot.
Als je de motor dan start, levert de spanningsregelaar deze spanning echter hiervan is de spanning dan afhankelijk van het toerental.
De choke moet het altijd doen ook al zou deze geen wisselspanning krijgen, de spanning (via de gele draad) zorgt en na enkele minuten juist voor dat de choke "uitgeschakeld" wordt.
Dus als je de indruk krijgt dat de choke het niet doet, haal hem eruit en test hem op de accu en meet de wisselspanning tussen de gele en groene draad van de choke-connector bij lopende motor.



Nee dat is niet zo, je verlichting werkt niet met gelijkspanning van de accu dus deze doet het niet als de motor niet loopt en ook weer de verlichting werkt met de wisselspanning van die gele draad waar ook de choke mee "uitgeschakeld" wordt.

Doet je koplamp het ook als de motor draait want dat is mij niet helemaal duidelijk?
Zekering is goed, dat ben ik vergeten te zeggen. Visueel en met multimeter nagekeken.

M'n choke is nieuw en mijn scooter startte binnen 1 seconden toen de elektrische start werkte, maar goed dat hij dan constant uit blijft staan kan verklaren waarom hij zo slecht start momenteel met kicken.


De ledjes heb ik er uit gehaald alleen alsnog hetzelfde probleem, het grootlicht, knipperlicht en dashboard verlichting deed het wel gewoon alleen als ik het contact had omgezet (voor deze problemen). Koplampen die werken gewoon als de motor draait ja.

Mij werd verteld dat de startrelais er niet mee te maken kon hebben want dan zou voor de rest alles moeten werken behalve elektrische start? Ik haalde die er uit en alles bleef hetzelfde werken (dus hij wou alsnog niet elektrisch starten en gaf nergens verlichting, logisch. Dus het had geen verschil met startrelais er of start relais er uit) . Zou dat kunnen betekenen dat ik een nieuwe startrelais er in zou moeten fietsen?
 
Last edited:
Zekering is goed, dat ben ik vergeten te zeggen. Visueel en met multimeter nagekeken.
Meet je ook 12 Volt op het contactslot bij stilgelegde motor? (Rode draad)
Meet je ook spanning op de zwarte draad van het contactslot bij ingeschakeld contact?

M'n choke is nieuw en mijn scooter startte binnen 1 seconden toen de elektrische start werkte, maar goed dat hij dan constant uit blijft staan kan verklaren waarom hij zo slecht start momenteel met kicken.
Ik denk toch dat je even de werking van de elektrische choke moet eigen maken om te beredeneren dat je conclusie, van het uitblijven staan van de choke, niet klopt vooral niet als het een nieuwe e-choke betreft.
Wat men choke noemt is eigenlijk niet echt een choke zoals men dit vroeger kende maar een "enricher".
Zoek maar een op Youtune naar "Gy6 enricher".

het grootlicht, knipperlicht en dashboard verlichting deed het wel gewoon alleen als ik het contact had omgezet (voor deze problemen). Koplampen die werken gewoon als de motor draait ja.
Deze zin begrijp ik niet.
Ik vermoed toch dat de verlichting is omgebouwd naar gelijkspanning en dat deze het nu niet doet omdat op 1 of andere manier de accuspanning tot niet voorbij het contactslot komt maar deze zaken alleen werken via de gelijkspanningsuitgang van de spanningsregelaar als de motor draait.

Mij werd verteld dat de startrelais er niet mee te maken kon hebben want dan zou voor de rest alles moeten werken behalve elektrische start?
Dat klopt, dit relais heeft totaal niks te maken met je verlichting.

De startmotor werkt waarschijnlijk niet omdat je geen gelijkspanning hebt en dus je remlicht ook niet werkt.
Maar daar kom je pas achter als ook weer het remlicht werkt bij niet lopende motor maar met enkel de scooter op contact.
 
Meet je ook 12 Volt op het contactslot bij stilgelegde motor? (Rode draad)

Nee, niks. Maar als het contact omstaat kan er wel stroom door heen lopen. (Getest met multimater, die piept wanneer ik hem op de rode en zwarte draad zet met het contact om)

Meet je ook spanning op de zwarte draad van het contactslot bij ingeschakeld contact?

Nee.

Helemaal niks doet het met contact om, ook remlichten niet.
 
Last edited:
Back
Top