Peugeot fox vertanding

gekkenhuis

Well-Known Member
Ok, hallo goedenavond, wil niet verkeerd overkomen...

Ik wil alvast zeggen ik ben geen beginner, dus graag geen beginner oplossingen, want ik heb zelf al 99% uigezocht wat het probleem is.
Maar zoek extra informatie of ervaringen voordat ik onnodig geld uitgeef :)

Ik heb een foxje gekocht, reed niet... Daarna carb gecleaned, nieuw sito pijpie erop, verse malossi sport vario erin + rolletjes, en nieuwe bando v-snaar..

Sproeiertje 72 zat erin luchtfilter was opgeboord ook, met een begrensde uitlaat toen ik hem kocht............... ja veel te groot voor een begrensd uitlaatje.

In ieder geval mijn oude fox deluxe 10 jaar geleden reed met sito pijpie en vario zon 75-85, deze gaat niet harder dan 62 op digitaal, op volle toeren.... dus zuivere afstelling, en ook geen slippende v-snaar.

DUS ik weet 99,99% zeker dat de tandwiel verhouding verrot is, want motor loopt als een zonnetje en trekt als een beest, maar jaagt meteen in toeren na de 45...

Ik dacht ah vast een koppel probleem 2e versnellnig pakt ie niet, hoppa gianelli eronder, sproeiertje 76, lopen als een fucking trein motorisch, maar overbrengings gewijs nog steeds -1.. trekt binnen 1 keer gas vanaf 0 naar 45 en dan 65-70 max puur uit toeren, ik rijd ook meestal 40-45 om blok niet teveel te stressen, want gekke ding blijft steeds hogere toeren gillen :)

+ mijn gewichten slijten als een idioot omdat de vario aan ze eind zit bij 45 en de G krachten alleen maar groter en groter worden naarmate motortoerental toeneemt....

Uitrollen bij stoplicht loopt motor vrij vanaf 5 km en lager, ipv 15-20 op me oude foxie?

DUS

Mijn simpele maar duidenlijke conclusie is, de tandwiel verhouding is veels te kort om enige topsnelheid te halen, lekker voor in de stad, maar niet voor naar het strand...

(Net zoals met de suzuki streetmagic?)

WEET iemand, wat de standaard orginele tandwiel verhouding is van een peugeot fox brom model? primair en/of secundair?
Kon niets vinden in bouwtekeningen van de fox, alleen bestelnummers :(
Ben bang er een snorblok onder is gegooid.......... hij rijd verder als een beest.... net als nieuw... dus erg vreemd...

Ik ben bang met ene malossi setje meteen een 70cc verhouding te krijgen waar ik dan weerop achteruit ga, en heb geen zin om weer alles te gaan opvoeren met ome agent... aangezien ik de orginele verhoudingen niet weet...


Of heeft iemand toevallig een orgineel setje primair liggen van een fox BROM?

Of een BROM blokkie+vertanding en evt. ook velgen ofzo.

Oh ja, heb zelf nog een vers gereviseerd F-12 blok te koop met barikit cig-12 racekrukas + c4 lagers (krukas tot 15.000 rpm)en bijna alles nieuw erin, tot aan startkoppeling toe! Alleen getest nooit echt gereden helaas..... i.v.m beeindigen project.

Plus nog berg velgen van F-12 , SR en Aerox, mag allemaal weg voor een "prikkie" ivm met ruimtegebrek, en wil er iemand blij mee maken, doe er niets meer mee, heb een leuk foxje nu.

Graag hulp!!1
Bedankt
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Welk gewicht rollen zit erin, en is de vario helemaal ontgrensd?
En een 2e versnelling hebben ze niet, het is geen Tomos. Gewoon een scooter-overbrenging. Dat moet je weten als niet-beginner. Dus koppel probleem is het niet.
Zitten er originele trekveren in, of andere? Miscchien zijn deze wel verslapt zodat hij pas bij 5-10 km/u loskoppelen ipv 15-20 zoals jouw oude fox. (En mijn oude fox die ik 10 jaar geleden ook had)
 
Zucht, Graag een serieuze reply had ik om gevraagd, een fox heeft wel degenlijk een 2e versneling...ALS er een malossi vario inzit, die krijg ik nu bij 35 ipv 65 maar ik ga dat jou nu niet echt uitleggen waarom IK dat een 2e versnelling noem.

Weet jij wel wat ik bedoel met een koppel probleem met de peugeot fox??
nee geen koppelingsprobleem.

Zoals ik al aangaf, is de afstelling perfect.., nee het zijn geen trekveertjes en rolletjes... hij loopt motorisch 100%.

Ik weet niet hoe los jij ooit trekveren hebt gezien.... dat ze pas op stationair loslaten? Zelfs dan dat is het niet... :/
want je motor loopt in verhouding met je wiel, los of vaste trekveren hij laat altijd op zelfde moment je wiel los bij uitrijden en gaslos
?

Nee.. ook geen sproeiertjes en bougiekleurtjes... loopt 100%

Ik had dit eerlijk gezegd al verw8...

Ik ben geen beginner omdat ik paar jaar geleden in scooterzaken heb gewerkt en duizenden scooters heb gemaakt van vrijwel elk merk...

Maar even wilde dubbelchecken, maar het loopt weer uit op een raadseltopic zonder directe antwoorden GOK IK :) tenzij iemand met conrete nummers komt voor me van de vertandingset orgineel... van een brom, dan kan ik die vergelijken met wat er nu in zit, en een eventueel malossi setje, en ben ik je eeuwig dankbaar.

Anders moet ik zelf maar later het risico gaan nemen, en het blind bestellen, je weet zelf, dat is klotuhh.
 
Last edited:
Wat JIJ dus de 2de versnelling noemt is gewoon de knik in de spiebaan van je achterpoulie. Dat jij aan 1000den scooter hebt gewerkt, in een brommerzaak, zegt geen drol als je niet eens normaal kan verwoorden dat je de dip/piek in toeren door de knik in de spiebaan de "2de versnelling" noemt. Als jij zo veel aan scooters had gewerkt, dan had je ook wel uit ervaring geweten welke vertanding erin hoort.
En als je even Peugeot scooters belt/mailt, kunnen hun het jou zo zeggen. En dan kan je met je bloknummer ook even vragen of het een brom of snor blok is. Kunnen hun ook zo zeggen.
En wat koppel is weet ik ook wel hoor. En dat een koppeling op een bepaald koppel en toerental (ont)koppelt ligt aan de sterkte van de trekveren. Dat weet ik ook nog wel.
Lekkere ervaring heb je dan, als je niet eens gewoon contact met Peugeut opneemt als je iets niet zeker weet. Dat zou je ook in je scooterzaak doen, toch? ;)
Heb je trouwens al gewoon gekeken of je snaar wel goed is, en je snaar wel omhoog komt in je overbrenging? Zitten er niet gewoon te lichte rollen in, met een te zware drukveer zodat ie zwaar overtoeren draait?

als ik niet wist wat koppel is en doet, had ik geen 50cc tomos gehad die sneller is dan een mina verticaal ontgrensd, en dan nog 1 op 40 loopt....
 
Wat JIJ dus de 2de versnelling noemt is gewoon de knik in de spiebaan van je achterpoulie. Dat jij aan 1000den scooter hebt gewerkt, in een brommerzaak, zegt geen drol als je niet eens normaal kan verwoorden dat je de dip/piek in toeren door de knik in de spiebaan de "2de versnelling" noemt. Als jij zo veel aan scooters had gewerkt, dan had je ook wel uit ervaring geweten welke vertanding erin hoort.
En als je even Peugeot scooters belt/mailt, kunnen hun het jou zo zeggen. En dan kan je met je bloknummer ook even vragen of het een brom of snor blok is. Kunnen hun ook zo zeggen.
En wat koppel is weet ik ook wel hoor. En dat een koppeling op een bepaald koppel en toerental (ont)koppelt ligt aan de sterkte van de trekveren. Dat weet ik ook nog wel.
Lekkere ervaring heb je dan, als je niet eens gewoon contact met Peugeut opneemt als je iets niet zeker weet. Dat zou je ook in je scooterzaak doen, toch? ;)
Heb je trouwens al gewoon gekeken of je snaar wel goed is, en je snaar wel omhoog komt in je overbrenging? Zitten er niet gewoon te lichte rollen in, met een te zware drukveer zodat ie zwaar overtoeren draait?

als ik niet wist wat koppel is en doet, had ik geen 50cc tomos gehad die sneller is dan een mina verticaal ontgrensd, en dan nog 1 op 40 loopt....


HMMMMMMMMM OK!

Ervaring? leest u niet meneerje? 10 jaar geleden heb ik gewerkt en ja ik heb nog steeds meer ervaring dan jij ooit in je hele leven zal hebben........ maar in 10 jaar is ook de peugeot fox veranderd????? GET IT? en volgens jou moet ik me vingen in de lucht steken en ervaring gewijs voelen welke vertanding erin moet, wow...... jij weet echt niets.

Het is geen dip en geen piek... :?

Dit bedoel ik dus,,,,, je weet echt niet waar je over praat.... haha kan inderdaad beter zelf alles uitzoeken... ik praat niet over een koppeling, ik praat over KOPPEL, ik weet meer als jouw van scooters met je spiebaantjes... ik zeg het in kindertaal... goed gegokt voor deze site, heb trouwens nooit enige hulp gevonden op scootersites, alleen totale beginners worden hier alle kanten opgegooid door gasten die denken dat ze het weten.

Misschien ook maar eens een scootersite maken die ECHT werkt voor de beginners?... ipv het kastje naar de muur te sturen.

Ik wil best Peugeot even bellen, ALS jij een nummer voor me hebt.

Bedankt voor je tijd, ik weet genoeg ;)
 
Last edited:
HMMMMMMMMM OK!

Ervaring? leest u niet meneerje? 10 jaar geleden heb ik gewerkt en ja ik heb nog steeds meer ervaring dan jij ooit in je hele leven zal hebben........ maar in 10 jaar is ook de peugeot fox veranderd????? GET IT? en volgens jou moet ik me vingen in de lucht steken en ervaring gewijs voelen welke vertanding erin moet, wow...... jij weet echt niets.

Het is geen dip en geen piek... :?

Dit bedoel ik dus,,,,, je weet echt niet waar je over praat.... haha kan inderdaad beter zelf alles uitzoeken... ik praat niet over een koppeling, ik praat over KOPPEL, ik weet meer als jouw van scooters met je spiebaantjes... ik zeg het in kindertaal... goed gegokt voor deze site, heb trouwens nooit enige hulp gevonden op scootersites, alleen totale beginners worden hier alle kanten opgegooid door gasten die denken dat ze het weten.

Misschien ook maar eens een scootersite maken die ECHT werkt voor de beginners?... ipv het kastje naar de muur te sturen.

Ik wil best Peugeot even bellen, ALS jij een nummer voor me hebt.

Bedankt voor je tijd, ik weet genoeg ;)
Er zijn 2 verschillende, voor en na 98, en worden al 6 jaar niet meer gemaakt. Zoveel verschil is er niet. ;( En ik heb ook een fox gehad, en ik weet ook wel hoe die werkt. Gewoon een scooterblok onder een bromfiets. Zoek jij het dan maar uit met je (censuur) foxje, als jij het dan beter weet.
 
Bedankt voor het nummer van Peugeot...

Deze Fox is geimporteerd uit Frankrijk in 2004.

De verschillen DIE IK KEN EN ZIE, i.p.v 6 volt zijn de lampen nu 12v, de nietluxe modellen hebben ook aparte smering... CDI etc...boeien... het gaat me om DE VERTANDING

WELKE punten kan jij me aanwijzen met zekerheid, die vershillen met de oude modellen??

W.s alles behalve de vertanding, als je even hier op het forum zoekt, zie je meerdere mensen met ene fox die met geen mogenljikheid boven de 60 uitkomen...

TOEVAL? Denk het niet, vandaar!

Als ik dat ook had gezien, had ik in eerste instantie niet gepost met mijn vraag, want niemand kon ze helpen!

Beetje zelfde idee als met de suzuki streetmagic waar een malossi setje in MOEST om boven 60 uit te komen...

En iemand moest er het eerst achter komen he, om het te kunnen maken, en hier ben ik nu voor de fox.

Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.

Moet gewoon nummers hebben.
-.-
 
Last edited:
Die verschillen weet ik ook.
Dat de nieuwe of buitenlandse vertanding anders is, dan de hele oude is ook mogelijk.
Een cpi/mina kort/mina verticaal haalt ook niet harder dan 65/70 door de korte vertanding, dat is ook bekend. Dat is hetzelfde verhaal.
Vario begrenzingen zijn ook verschillend bij foxjes, sommige hebben een varioplaat die begrensd is, sommige een ring, en sommige beide.
Het nummer van peugot heb ik niet, ik ben geen dealer.
http://www.peugeotscooters.nl/RequestInformation/requestinfo.asp
Hier je vraag al aan Peugeot gesteld?
Ik probeer je alleen maar te helpen. En excuses voor mijn vorige post, ik vind het alleen niet relaxed als mensen iemand afkraken die alleen maar probeert te helpen.

ps, als ik mijn oude fox uit 2000 nog zou hebben, zou ik die gerust uit elkaar trekken om het op te zoeken. Die haalde al ruim 60 door alleen de prop te verwijderen. Zo ben ik ook nog wel.
 
Last edited:
Ik ben soms ook niet "optimaal" met schrijven, exuses daarvoor.

Zag alleen sommige topics, van... diepe zuchten, en laat maar, dus dacht oww daar gaan we weer.

Had trouwens al een Malossi Sport vario erin, ging van 50 naar 60 en lekkerder/anders optrekken.... maar aan het einde van ze latijn bij 60, alsof je tomos op topsnelheid rijd, dus geen gelul weet je wel, voelt alsof einde van ze tandverhouding er is en gewoon toptoeren rijd

De gewichten moeten ook een stuk zwaarder, in verhouding met andere scooters met langere vertandingen en me oude fox etc. , 5.5 gram op een gianelli pijp leek wel of ik 2.7 gram erin had zitten, en 8.5 gram op een standaard pijpje was ook nog te licht... geen slippen van de snaar,... terwijl dat op de gok zeer degelijk hoort te zijn weet ik uit ervaring! En als je je vertanding verlengt b.v racescooter dan komt je gewicht/toerental verhouding ook anders te liggen, alleen dan lagere toeren per gewicht ipv hogere toeren per gewicht.
Dus de vertanding MOET wel korter zijn vat je hem?

Als het 1 ding is waar ik last van heb, is het wel shit verwoorden, dus hoop dat je het vat.

Maar bedankt voor je tijd, ik regel ooit ergens wel een heel blok van een brom, dan heb ik meteen alles dubbel ;)

Mocht er iemand ooit met zekerheid achterkomen, merk ik het later wel x)
 
Ik ben soms ook niet "optimaal" met schrijven, exuses daarvoor.

Zag alleen sommige topics, van... diepe zuchten, en laat maar, dus dacht oww daar gaan we weer.

Mocht er iemand ooit met zekerheid achterkomen, merk ik het later wel x)
Ik snap jouw reactie ook wel. Ik krijg vaak hetzelfde idee.
Met een andere vario en meer dan genoeg toeren, en zware rollen, moet je echt op topsnelheid komen. Ik heb een fox uit 2000 gehad, en daar zaten standaard volgens mij 7,5 gram rollen in bij brom. En qua rollengewicht kan je ook nooit van te voren zeggen welke goed is, zelfs aan de hand van originele niet. Voorbeeld: standaard zit er in een cpi vario 6,3 gram, en in de malossi vario moest ik 7 zetten, voor een goede top en toerental. Zelfs zwaarder dan origineel. Als ik mijn blok nog had zou ik het gerust openen voor je, maar helaas is die al jaren weg. Als ik erachter kom waarom die vertanding zo kort is laat ik het gelijk weten.
Ik weet wel dat bij de meeste merken het bloknummer met het framenummer overeen moet komen. Als dat verschillend is zit er meestal een ander blok onder. Misschien is het wel een snor blok. Als je contact opneemt met Peugeot via die link, zou je met die nummers kunnen vragen of het snor of brom is, en welke vertandingen ze hebben. Misschien willen ze dat wel vertellen. Ik heb met de service van Peugeot nooit te maken gehad, maar wel met Tomos. Die vertelt zo uit welk jaar en welk type brommer het is aan de hand van het framenummer. Ook alle gegevens zijn daar gewoon openbaar van, zoals vertandingen etc.

Mijn ervaring met mijn brom Fox de Luxe, uit 2000, dus het tweede type, is dusdanig dat ie makkelijk over die 60 heen kwam. Waarom sommige dat niet halen is voor mij ook een vraag, en aangezien er zoveel in Fox blokjes gehandeld is kan het best zijn dat het ontgrensde snor blokken zijn. Die gaan niet zo hard.

ps. ik heb in de korte tijd dat ik nu op brommer/scooter fora heb gezeten zoveel informatie over scooters/brommers gelezen dat ik nu vaak meer weet dat de meeste brommerzaken bij mij in de buurt. Ook over de verschillen die in de loop der jaren bij bepaalde modellen zijn gekomen, en over de problemen die vaak voorkomen.
De reden dat ik soms zo kortaf reageer is dat mensen tegenwoordig gewoon te lui zijn om dingen zelf op te zoeken, of niet vermelden wat ze zelf al opgezocht hebben, of geprobeerd hebben. Ik weet dat er bij Foxjes niet extreem veel veranderingen zijn geweest, behalve de electra/ontsteking, en het smeersysteem. Ik weet ook dat er veel verschil zit tussen brom en snor bij Peugeot.
 
Last edited:
Hehe,

Niet om weer ff bijdehand te zijn,maar het zou goed/acceptabel moeten werken, weet ik uit ervaring, teveel scootertjes afgesteld, en "lichtjes" getuned.

Hij zou altijd beter hebben moeten rijden dan nu, beter in de zin van harder, stel, ook al had ik te te zware gewichten, had ie geen kracht gehad op lage toeren ivm gianelli, maar uiteindelijk zou ie toch 80-90 moeten gaan, en dan zou hij vanaf 60 beginnen te trekken naarmate toeren toenemen, maar haha nu gaat ie vanaf 45 al in die laatste range, dus tja :p

Haha, inderdaad, er zijn maar 2 van de 6 zaken waar ik heb gewerkt waar ik Echt dingen heb geleerd, en anderen ook mijn kennis heb gedeeld, en werd geaccepteerd, lol, niet iedereen kon het accepteren, dat een "jonkie" meer inzicht had in problemen haha ;)

En verder ook plezier heb gehad door het leren, je kan beter niet altijd blind op een brommerzaak afgaan, want 80% weet vrijwel niets van zaken, of jouw specifieke probleem!
Soms loopt er 1 mannetje rond tussen d
e 5 man die het echt weet, en die moet je dan net hebben :)

Anders kom je duur uit, of "sorry ik kan je niet helpen, ik weet het niet"

Ben zo blij met mijn kennis, scheelt me duizenden euro,s in al die jaren scooter rijden hehe.

Alleen dit kan ik niet blind zeggen JA HET IS VERTANDING, het is het wel weet het zeker, maar kan het niet veriefieren hehe, omdat ik het zelf niet ben tegengekomen, ben rond 2001 gestopt met monteuren, heb nooit langzame foxjes gezien...


:p
 
Ik ken ook geen originele langzame brom foxjes. Daarom denk ik, omdat er heel veel in blokjes is gehandeld nadat ze uit de productie zijn gehaald, dat het een snor blok is.
 
peugeot fox vertanding
-prim z.12/43
-sec z.12/45

En als er een vertanding in zit die korter is als deze kom ik ze direct kopen.
 
Beter laat dan nooit he! Maar het probleem is allang opgelost, dacht ik meld het omdat er misschien anderen mee geholpen worden!
Wat ik altijd heb geleerd om eerst het makkelijkste te proberen i.p.v. dingen uit elkaar te trekken als je er niet zeker van bent.
Dus i.p.v de vertanding los te gaan halen zonder directe zekerheid... Dacht ik hmm ik trek me Mina blok even open en neem die torque driver om te testen.
Instant probleem opgelost, de achterpoelie is dus 'begrensd' en kan gewoon vervangen worden door een standaard minarelli poelie.
Maar ik heb nu weer het probleem dat hij meteen naar ze top trekt haha ;) en heb nu eigenlijk echt race vertanding nodig.
Setup: 65cc Gilardoni Getuned - standaard kop - Euro 98 met castrol TTS - DMP gepolijste race krukas- c3 lagers - power one vario (toppertje!!) - 17.5 mm op opgehoond standaard spruitstuk+power filtertje - Gianelli SP5 - Hebo raceclutch achter - en lekker afgesteld, dat ding is gek voor een foxje, trekt met een 1/8 tikje gas door de hele vario heen naar 80-85, vraag me af of ik wel harder wil met een foxje haha, ergens wel leuk om te testen aangezien er zoveel koppel en power over is.

Zowieso bedankt voor het meedenken en je geduld Brommertje, en exuses voor mijn geirriteerde posts ;)

En RobertV - IK noem het een 2e versnelling, letterlijk want je versnelt een 2e keer, niet in ze zin van geschakelde 2.. Ik begrijp dat dit de vario is die varieert.. maar bij 60 voel je 'de versnelling' die ik de 2e versnelling noem, gas los gas erop voel je het koppel opkomen en weg, beetje een fox ding zeg maar. bij mina b.v vlieg je altijd weg als ie goed getuned is, bij fox word ie echt blij rond de 50-60 naar top in mijn ervaring.
 
Last edited:
Back
Top