Ik heb in september 2008 een Gloednieuwe Peugeot Elystar 50 advantage gekocht, het enige dat niet origineel is, is de uitlaat zo'n snel model dat er uit ziet als het origineel.
Hij heeft 8500 Kilometer zonder problemen gereden, maar in oktober 2010 JAWEL!! 1 maand na de twee jaar fabriek garantie gebeurde het volgende.
Op een morgen begon hij na 10 kilometer rijden heel iets langzamer te worden en had moeite de 50KM/h te halen.
Een kilometer of 2 verder hield hij plotseling in en viel terug naar 20KM/h.
De motor had nauwlijks vermogen en ik merkte dat wanneer ik het gas los zou laten hij uit zou vallen en er te weinig compressie was om daarna nog te starten.
Dus ik ben met gas vol open omgekeerd, in de hoop zo dicht mogelijk bij mijn huis te komen, was imiddels al 12 kilometer op weg.
Hij bleef de eerste 4 kilometer met 20KM/h door puffen en werd toen nog langzamer, zo'n 15KM/h.
Plotseling klonk er een gruwelijk geluid en was het afgelopen, dat was dus 8 kilometer met 125KG zeulen naar huis, verschrikkelijk, maar goed.
Het bleek een vastloper te zijn, de zuiger was een maanlandschap en de cylinder compleet verkrast.
De zuigerveren heb ik in 100 deeltjes uit de uitlaat gerammeld.
Er zat gelukkig totaal geen speling in de krukas, dus heb ik alles schoongemaakt en uitgespoeld met benzine, tot hij zeker weer schoon was.
Daarna een nieuwe cylinder geplaats met ook een nieuw membraan en alles starte weer netjes.
Ik ben toen heel rustig met 20KM/h rondjes gaan rijden en ben langzaam meer gas gaan geven.
Tot ik rond de 40KM/h reed en hij weer compleet vastsloeg alsof het een vastloper was, thuis de cylinder er gelijk weer afgehaald, maar er was niets aan de hand.
Dus heb ik de oliepomp gecontroleerd en die werkte prima, toen het tandwielhuis er afgehaald en zag dat er achter waar de veer voor het zadel zit alles geoxideerd was.
Zal wel een aluminium/magnesium legering zijn, alles was wit en verbrokkkeld en daardoor was er vocht in het tandwiel huis gekomen.
Er zit een soort plastick laag op de kap en dat bladerd er gewoon van af en het vocht kruipt overal in.
De variateur was bruin van de roest poeder, dus alles schoongemaakt, nieuwe rolletjes geplaatst omdat hij niet versleten was .
Alles vetvrij gemaakt en weer een stuk gereden, nu liep hij gelukkig niet meer vast, maar sneller dan 45KM/h rijdt hij niet meer.
Hij trekt goed op tot 20KM/h, maar van 20 naar 45 duurt een minuut.
Ik heb de vario begrenser er afgehaald en nu haalt hij 52KM/h, maar dat duurt nog steeds een minuut of langer.
Ten einde raad heb ik het luchtpompje er uit gehaald, zit een dikke as voor dus was weer lekker prutsen.
Het pompje heb ik helemaal schoon gemaakt en het wieltje is van metaal en niet versleten.
Alles weer terug gezet en starten, heb 10 kilometer gereden, maar vanaf 20KM/h kruipt hij naar de 45 en met wat geluk haal je na een kilometer de 52.
Ik weet van vroeger met mijn Puch maxi, dat wanner dat ding valse lucht kreeg of de sproeier te klein was, hij hoger in de toeren een snurkend geluid maakt en niet mooi loopt.
Dus eerst mooi zoemen en dan plotseling gaat snurken.
Als ik goed luister onder het rijden dan geloof ik dat ik vanaf 30KM/h ergens in de verte dat snurkende geluid hoor, alsof het benzine-lucht mengsel niet klopt.
Nu weet ik het echt niet meer en hoop dat er mensen met ervaring zijn die een suggestie hebben.
Alvast bedankt,
Martin ter Haar
Hij heeft 8500 Kilometer zonder problemen gereden, maar in oktober 2010 JAWEL!! 1 maand na de twee jaar fabriek garantie gebeurde het volgende.
Op een morgen begon hij na 10 kilometer rijden heel iets langzamer te worden en had moeite de 50KM/h te halen.
Een kilometer of 2 verder hield hij plotseling in en viel terug naar 20KM/h.
De motor had nauwlijks vermogen en ik merkte dat wanneer ik het gas los zou laten hij uit zou vallen en er te weinig compressie was om daarna nog te starten.
Dus ik ben met gas vol open omgekeerd, in de hoop zo dicht mogelijk bij mijn huis te komen, was imiddels al 12 kilometer op weg.
Hij bleef de eerste 4 kilometer met 20KM/h door puffen en werd toen nog langzamer, zo'n 15KM/h.
Plotseling klonk er een gruwelijk geluid en was het afgelopen, dat was dus 8 kilometer met 125KG zeulen naar huis, verschrikkelijk, maar goed.
Het bleek een vastloper te zijn, de zuiger was een maanlandschap en de cylinder compleet verkrast.
De zuigerveren heb ik in 100 deeltjes uit de uitlaat gerammeld.
Er zat gelukkig totaal geen speling in de krukas, dus heb ik alles schoongemaakt en uitgespoeld met benzine, tot hij zeker weer schoon was.
Daarna een nieuwe cylinder geplaats met ook een nieuw membraan en alles starte weer netjes.
Ik ben toen heel rustig met 20KM/h rondjes gaan rijden en ben langzaam meer gas gaan geven.
Tot ik rond de 40KM/h reed en hij weer compleet vastsloeg alsof het een vastloper was, thuis de cylinder er gelijk weer afgehaald, maar er was niets aan de hand.
Dus heb ik de oliepomp gecontroleerd en die werkte prima, toen het tandwielhuis er afgehaald en zag dat er achter waar de veer voor het zadel zit alles geoxideerd was.
Zal wel een aluminium/magnesium legering zijn, alles was wit en verbrokkkeld en daardoor was er vocht in het tandwiel huis gekomen.
Er zit een soort plastick laag op de kap en dat bladerd er gewoon van af en het vocht kruipt overal in.
De variateur was bruin van de roest poeder, dus alles schoongemaakt, nieuwe rolletjes geplaatst omdat hij niet versleten was .
Alles vetvrij gemaakt en weer een stuk gereden, nu liep hij gelukkig niet meer vast, maar sneller dan 45KM/h rijdt hij niet meer.
Hij trekt goed op tot 20KM/h, maar van 20 naar 45 duurt een minuut.
Ik heb de vario begrenser er afgehaald en nu haalt hij 52KM/h, maar dat duurt nog steeds een minuut of langer.
Ten einde raad heb ik het luchtpompje er uit gehaald, zit een dikke as voor dus was weer lekker prutsen.
Het pompje heb ik helemaal schoon gemaakt en het wieltje is van metaal en niet versleten.
Alles weer terug gezet en starten, heb 10 kilometer gereden, maar vanaf 20KM/h kruipt hij naar de 45 en met wat geluk haal je na een kilometer de 52.
Ik weet van vroeger met mijn Puch maxi, dat wanner dat ding valse lucht kreeg of de sproeier te klein was, hij hoger in de toeren een snurkend geluid maakt en niet mooi loopt.
Dus eerst mooi zoemen en dan plotseling gaat snurken.
Als ik goed luister onder het rijden dan geloof ik dat ik vanaf 30KM/h ergens in de verte dat snurkende geluid hoor, alsof het benzine-lucht mengsel niet klopt.
Nu weet ik het echt niet meer en hoop dat er mensen met ervaring zijn die een suggestie hebben.
Alvast bedankt,
Martin ter Haar