Peugeot Elystar 50 advantage vastloper

wulff190

Well-Known Member
Ik heb in september 2008 een Gloednieuwe Peugeot Elystar 50 advantage gekocht, het enige dat niet origineel is, is de uitlaat zo'n snel model dat er uit ziet als het origineel.
Hij heeft 8500 Kilometer zonder problemen gereden, maar in oktober 2010 JAWEL!! 1 maand na de twee jaar fabriek garantie gebeurde het volgende.

Op een morgen begon hij na 10 kilometer rijden heel iets langzamer te worden en had moeite de 50KM/h te halen.
Een kilometer of 2 verder hield hij plotseling in en viel terug naar 20KM/h.
De motor had nauwlijks vermogen en ik merkte dat wanneer ik het gas los zou laten hij uit zou vallen en er te weinig compressie was om daarna nog te starten.
Dus ik ben met gas vol open omgekeerd, in de hoop zo dicht mogelijk bij mijn huis te komen, was imiddels al 12 kilometer op weg.
Hij bleef de eerste 4 kilometer met 20KM/h door puffen en werd toen nog langzamer, zo'n 15KM/h.
Plotseling klonk er een gruwelijk geluid en was het afgelopen, dat was dus 8 kilometer met 125KG zeulen naar huis, verschrikkelijk, maar goed.

Het bleek een vastloper te zijn, de zuiger was een maanlandschap en de cylinder compleet verkrast.
De zuigerveren heb ik in 100 deeltjes uit de uitlaat gerammeld.
Er zat gelukkig totaal geen speling in de krukas, dus heb ik alles schoongemaakt en uitgespoeld met benzine, tot hij zeker weer schoon was.
Daarna een nieuwe cylinder geplaats met ook een nieuw membraan en alles starte weer netjes.
Ik ben toen heel rustig met 20KM/h rondjes gaan rijden en ben langzaam meer gas gaan geven.
Tot ik rond de 40KM/h reed en hij weer compleet vastsloeg alsof het een vastloper was, thuis de cylinder er gelijk weer afgehaald, maar er was niets aan de hand.
Dus heb ik de oliepomp gecontroleerd en die werkte prima, toen het tandwielhuis er afgehaald en zag dat er achter waar de veer voor het zadel zit alles geoxideerd was.
Zal wel een aluminium/magnesium legering zijn, alles was wit en verbrokkkeld en daardoor was er vocht in het tandwiel huis gekomen.
Er zit een soort plastick laag op de kap en dat bladerd er gewoon van af en het vocht kruipt overal in.
De variateur was bruin van de roest poeder, dus alles schoongemaakt, nieuwe rolletjes geplaatst omdat hij niet versleten was .
Alles vetvrij gemaakt en weer een stuk gereden, nu liep hij gelukkig niet meer vast, maar sneller dan 45KM/h rijdt hij niet meer.
Hij trekt goed op tot 20KM/h, maar van 20 naar 45 duurt een minuut.
Ik heb de vario begrenser er afgehaald en nu haalt hij 52KM/h, maar dat duurt nog steeds een minuut of langer.
Ten einde raad heb ik het luchtpompje er uit gehaald, zit een dikke as voor dus was weer lekker prutsen.
Het pompje heb ik helemaal schoon gemaakt en het wieltje is van metaal en niet versleten.
Alles weer terug gezet en starten, heb 10 kilometer gereden, maar vanaf 20KM/h kruipt hij naar de 45 en met wat geluk haal je na een kilometer de 52.
Ik weet van vroeger met mijn Puch maxi, dat wanner dat ding valse lucht kreeg of de sproeier te klein was, hij hoger in de toeren een snurkend geluid maakt en niet mooi loopt.
Dus eerst mooi zoemen en dan plotseling gaat snurken.
Als ik goed luister onder het rijden dan geloof ik dat ik vanaf 30KM/h ergens in de verte dat snurkende geluid hoor, alsof het benzine-lucht mengsel niet klopt.

Nu weet ik het echt niet meer en hoop dat er mensen met ervaring zijn die een suggestie hebben.

Alvast bedankt,

Martin ter Haar
 
Advertisement - register to remove this

Als je een nieuwe cilinder plaatst, moet je opnieuw afstellen. Eerst de carburatie, en dan vaak ook de overbrenging nog. Zorg dat je goede onderdelen gebruikt en alles netjes schoon is.

Een imitatiecilinder, die je waarschijnlijk gekocht hebt, heeft vaak een grotere sproeier nodig en moet meer toeren draaien om hetzelfde te presteren. Dat betekend meestal wat lichtere rolletjes.

Maar het belangrijkste is dat je begint met goede onderdelen en zeker weet dat er nergens meer metaal in je carter zit (van de zuigerveren o.a.). Check ook of je membraankleppen nog in orde zijn
 
Bedankt voor je antwoord, ben blij dat ik even met mensen kan praten die er iets van begrijpen.

Als je een nieuwe cilinder plaatst, moet je opnieuw afstellen. Eerst de carburatie, en dan vaak ook de overbrenging nog. Zorg dat je goede onderdelen gebruikt en alles netjes schoon is.Een imitatiecilinder, die je waarschijnlijk gekocht hebt, heeft vaak een grotere sproeier nodig en moet meer toeren draaien om hetzelfde te presteren. Dat betekend meestal wat lichtere rolletjes.

Dat meen je niet, komt dat zo nauwkeurig , het is idd een imitatiecilinder, maar er stond bij dat het een 50cc was zoals het origineel.
Er zit ten opzichte van het originele blok nauwelijks verschil in, gaat hij dan echt zo slecht rijden en moet je echt alles afstellen, ongelofelijk.

Maar het belangrijkste is dat je begint met goede onderdelen en zeker weet dat er nergens meer metaal in je carter zit (van de zuigerveren o.a.). Check ook of je membraankleppen nog in orde zijn

Ja alles is 100% schoon, heel zeker en er zit een nieuw membraan in .

Dan zal ik maar eens uit gaan zoeken hoe je die &^%$&^$# carburateur af moet stellen .

Bedankt voor je hulp, als je nog meer tips hebt dan hoor ik het heel graag.

Gr,

Martin
 
Rij je scooter even warm (paar keer rondje blok) en rij dan een stuk lang met volgas (minuut of wat), stop dan ergens en draai de bougie eruit. Pas op dat alles heet is. Maak dan een foto van de kleur ervan of bekijk het zelf: als hij koffiemetmelk bruin is, is je verbranding goed. Is hij wat wittig of grijzig moet je een grotere sproeier monteren. Is hij zwart moet je een kleinere sproeier monteren. Zit er smurrie op moet je even een nieuwe bougie halen en het nog eens doen.

Als je op het forum zoekt naar "bougie kleur" ofzo zal je wel meer hierover vinden. Het gaat om dat rondje met het puntje erop, de kleur daarvan.

http://i42.tinypic.com/i1jwnt.jpg zoiets is een aardige kleur
 
Back
Top