Peugeot Buxy 2005

Ja heb even nieuwe draden gehaald en vast gesoldeerd, en van die kousjes er omheen gemaakt.

En splitter in de rode kabel gemaakt en samen op de lege connector gemaakt.

Accu is dan 12,3 voor het starten, tijdens starten valt deze even naar 11.5 en vervolgens weer naar 12.3.

Dan op het standaard met vol gas geeft hij 13.1 aan op de multimeter.

Is dat voldoende op hem opgeladen te houden?
 
Oké want d'r word vaak gesproken over rond de 14 volt als je vol gas geeft toch?

Oh nee.. Nu stopt me voorlamp d'r mee. Draadjes van de lamp zelf zijn nog heel
 
Last edited:
Oh nee.. Nu stopt me voorlamp d'r mee. Draadjes van de lamp zelf zijn nog heel

Als alleen je voorlicht het niet meer doet:
  • Bruine bedrading tussen lamp en schakelaar nakijken.
  • Fitting nakijken.
  • Massa van je voorlicht nakijken.
  • Lampje nameten.
Als ook het achterlicht het niet meer doet ook:

  • Gele bedrading nakijken.
  • Schakelaar nalijken.
  • Stator nakijken/meten.
 
Het rare is dat het achterlicht het al doet terwijl de scooter nog niet gestart is, ik denk dat deze direct aan de accu verbonden zit.
Nu was het wel zo dat het dashboardlampje van het stuur heel fel brandde gisteren, deze is nu ook gestopt.

Zit daar ergens iets van een zekering oid?

Zal ondertussen de bedrading even nakijken en alles doormeten.
 
Jens,

Weet je zeker dat het lampje wat brandt als de verlichting nog uitgeschakeld is, je achterlicht is?

Het kan namelijk ook je remlicht zijn, dit brandt misschien omdat 1 of beide remschakelaars defect zijn!
 
Accu is dan 12,3 voor het starten, tijdens starten valt deze even naar 11.5 en vervolgens weer naar 12.3.

Dan op het standaard met vol gas geeft hij 13.1 aan op de multimeter.

Is dat voldoende op hem opgeladen te houden?

Nee, normaal zit de (belaste) accuspanning tussen de 12,5 en 13,5 volt.
Als de motor in werking is bij stationair toerental is dit 13,1/13,5 volt qua laadvermogen.
Motor in werking bij vol gas, is 14 t/m 15 volt, meestal zit/schommelt dit tussen 14,5 en 14,7 volt.
Komt de accu tijdens het starten < de 10 volt is de accu op!

Max ongeveer 13,8 volt.
Yep,

is in orde.

Zijn jullie niet in de war met het stationair en op vol vermogen toerental?

@ de ts, kijk ook even het lichtweerstand na voor de zekerheid, bij de oude types van Peug met meerdere stuurschakelaars voor het voor en achterlicht is een weerstand opgenomen in het elek circuit.
Even checken inclu bedrading en aansluitingen.
 
Last edited:
Dus alles werkt weer?
Want ik ben de "draad" kwijt. ;)

Ja blijkbaar doordat mijn achterrem bleef aangeknepen maakte ik maximaal 13.2 bij vol gas.
Nu heb ik die beter vastgezet en zit bij vol gas tussen 14 en 15 (Meende inderdaad al dat het zoiets moest wezen.)

Lampjes deden het niet door de weerstand maar nu alles elektrisch in orde! Bedankt.

Heb gisteren de varioplaat eruit gehaald, trekt alleen sneller op maar gaat er niet harder om helaas..
Net de carburateur open gemaakt en zit een 52 sproeier in, deze wellicht vergroten?

Zal daarvoor wel topic aanmaken in andere categorie. Mag deze gesloten worden.
 
Last edited:
Dat is mooi Jens, kun je dat in ieder geval afvinken van de zoeklijst.
Voor de rest zien we wel waar je het andere topic plaatst....

Ben er zeker van dat de peeps met de know-how je graag van advies willen voorzien ;) .
 
Back
Top