Peugeot 2t vonkt niet

ConquerorGiel

New Member
Na veel gemartel en geknooi vonkt de bougie nog steeds niet, ik heb meerdere maanden met de scooter gereden maar na de winter vonkte de bougie niet meer, sindsdien heb ik de bougie, bobine en de cdi vervangen maar nog geen vonk. Verder dan dit gaat mijn kennis niet, iemand een idee wat de oorzaak is?
 
Advertisement - register to remove this

Giel,
misschien even fatsoenlijk aangeven om welke "Peugeot 2T" het precies gaat.
En vermeld even de draadkleuren die er op de cdi-connector zitten want van dezelfde type scooter zijn er vaak meerdere uitvoeringen.
 
Giel,
misschien even fatsoenlijk aangeven om welke "Peugeot 2T" het precies gaat.
En vermeld even de draadkleuren die er op de cdi-connector zitten want van dezelfde type scooter zijn er vaak meerdere uitvoeringen.
Gaat om een Peugeot vivacity uit 2006, van het elektrische deel heb ik zo goed als geen verstand dus vandaar weinig info. De draadkleuren van de connector zijn: groen, blauw-wit, blauw-geel en zwart-geel.
 
Is die blauw/witte niet toevallig zwart/wit?

Het beste kun je dit uitzoeken middels een multimeter.

Heb je die niet, leen er dan eentje of schaf er eentje aan, bij de Action heb je al een multimetertje voor 5 Euro.
Dit is geen precizie apparaat maar goed genoeg voor dit soort werk.

  1. Zet de meter op het laagst mogelijke Ohm-bereik.
  2. Steek de zwarte meetdraad in de com-aansluiting van de multimeter.
  3. Steek de rode meetdraad in de aansluiting van de multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  4. Test de meter even en houd beide meetpennen tegen elkaar.
  5. De gemeten waarde moet nagenoeg nul Ohm zijn, dus niet L, I of OL, in de praktijk is dit meestal ongeveer 0,2 tot 0,3 Ohm.
  6. Prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en houd deze daar gedurende de hieronder volgende metingen.
  7. Trek de connector los van de cdi en meet met de rode meetpen op de volgende kleuren draad van de draadboomconnector. (punten 9 t/m 13.)
  8. Zie je in het display I,L of OL in het display schakel dan de multimeter een meetbereik hoger en vermeld het meetbereikt in je overzichtje maar vergeet de meter niet weer terug naar het laagste Ohm-bereik te schakelen als je aan de volgende meting begint.
  9. Meet met de rode meetpen op de groene draad en noteer de waarde. (=draad naar massa)
  10. Meet met de rode meetpen op de blauw/gele draad en noteer de waarde. (=draad naar de pickupspoel)
  11. Meet met de rode meetpen op de zwart/witte draad en noteer de waarde. (=draad naar de ontsteekspoel op de stator achter je vliegwiel via het contactslot) voer deze meting 2x uit, 1x met het contact "uit" en 1x met het contact "aan".
  12. Meet met de rode meetpen op de zwart/gele draad en noteer de waarde. (=draad naar de primaire spoel van de bobine)
  13. Meet met de rode meetpen op een blank stukje metaal van het motorblok en noteer de waarde. (=massaverbinding van je motorblok)
Maak een overzichtje van alle gemeten waardes en post deze hier.
 
Is die blauw/witte niet toevallig zwart/wit?

Het beste kun je dit uitzoeken middels een multimeter.

Heb je die niet, leen er dan eentje of schaf er eentje aan, bij de Action heb je al een multimetertje voor 5 Euro.
Dit is geen precizie apparaat maar goed genoeg voor dit soort werk.

  1. Zet de meter op het laagst mogelijke Ohm-bereik.
  2. Steek de zwarte meetdraad in de com-aansluiting van de multimeter.
  3. Steek de rode meetdraad in de aansluiting van de multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  4. Test de meter even en houd beide meetpennen tegen elkaar.
  5. De gemeten waarde moet nagenoeg nul Ohm zijn, dus niet L, I of OL, in de praktijk is dit meestal ongeveer 0,2 tot 0,3 Ohm.
  6. Prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en houd deze daar gedurende de hieronder volgende metingen.
  7. Trek de connector los van de cdi en meet met de rode meetpen op de volgende kleuren draad van de draadboomconnector. (punten 9 t/m 13.)
  8. Zie je in het display I,L of OL in het display schakel dan de multimeter een meetbereik hoger en vermeld het meetbereikt in je overzichtje maar vergeet de meter niet weer terug naar het laagste Ohm-bereik te schakelen als je aan de volgende meting begint.
  9. Meet met de rode meetpen op de groene draad en noteer de waarde. (=draad naar massa)
  10. Meet met de rode meetpen op de blauw/gele draad en noteer de waarde. (=draad naar de pickupspoel)
  11. Meet met de rode meetpen op de zwart/witte draad en noteer de waarde. (=draad naar de ontsteekspoel op de stator achter je vliegwiel via het contactslot) voer deze meting 2x uit, 1x met het contact "uit" en 1x met het contact "aan".
  12. Meet met de rode meetpen op de zwart/gele draad en noteer de waarde. (=draad naar de primaire spoel van de bobine)
  13. Meet met de rode meetpen op een blank stukje metaal van het motorblok en noteer de waarde. (=massaverbinding van je motorblok)
Maak een overzichtje van alle gemeten waardes en post deze hier.
Nee het is zeker een blauw-witte draad.

Ik heb thuis wel een multimeter liggen, alleen heeft er nooit een accu aangesloten op de scooter gezeten
 
Is die blauw/witte niet toevallig zwart/wit?

Het beste kun je dit uitzoeken middels een multimeter.

Heb je die niet, leen er dan eentje of schaf er eentje aan, bij de Action heb je al een multimetertje voor 5 Euro.
Dit is geen precizie apparaat maar goed genoeg voor dit soort werk.

  1. Zet de meter op het laagst mogelijke Ohm-bereik.
  2. Steek de zwarte meetdraad in de com-aansluiting van de multimeter.
  3. Steek de rode meetdraad in de aansluiting van de multimeter met het Ohmega tekentje ernaast.
  4. Test de meter even en houd beide meetpennen tegen elkaar.
  5. De gemeten waarde moet nagenoeg nul Ohm zijn, dus niet L, I of OL, in de praktijk is dit meestal ongeveer 0,2 tot 0,3 Ohm.
  6. Prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en houd deze daar gedurende de hieronder volgende metingen.
  7. Trek de connector los van de cdi en meet met de rode meetpen op de volgende kleuren draad van de draadboomconnector. (punten 9 t/m 13.)
  8. Zie je in het display I,L of OL in het display schakel dan de multimeter een meetbereik hoger en vermeld het meetbereikt in je overzichtje maar vergeet de meter niet weer terug naar het laagste Ohm-bereik te schakelen als je aan de volgende meting begint.
  9. Meet met de rode meetpen op de groene draad en noteer de waarde. (=draad naar massa)
  10. Meet met de rode meetpen op de blauw/gele draad en noteer de waarde. (=draad naar de pickupspoel)
  11. Meet met de rode meetpen op de zwart/witte draad en noteer de waarde. (=draad naar de ontsteekspoel op de stator achter je vliegwiel via het contactslot) voer deze meting 2x uit, 1x met het contact "uit" en 1x met het contact "aan".
  12. Meet met de rode meetpen op de zwart/gele draad en noteer de waarde. (=draad naar de primaire spoel van de bobine)
  13. Meet met de rode meetpen op een blank stukje metaal van het motorblok en noteer de waarde. (=massaverbinding van je motorblok)
Maak een overzichtje van alle gemeten waardes en post deze hier.
Vivacity metingen
Gemeten op 200 Ohm


Groene draad= 16,3

Blauw/gele draad= 118,8

Zwart/witte (blauw/wit) contact uit= ong 70

Zwart/witte (blauw/wit) contact aan= 0,59 op hoger meetbereik (20k Ohm)

Zwart/gele draad= 125,1

Motorblok= ong 60
 
Of er klopt niks van je meter, of je hebt geen goed contact gemaakt met de meetpennen van de multimeter, of de bedrading/elektra is een boeltje.

Heb je testje 4/5 uitgevoerd en wat gaf de meter aan?


Groene draad= 16,3
Dit moet nagenoeg 0 Ohm zijn, in de praktijk 0,2 a 0,3 Ohm. (Niet oke)

Blauw/gele draad= 118,8
Die zit goed in de buurt van wat hij zijn moet namelijk +/- 120 Ohm. (Oke dus)

Zwart/witte (blauw/wit) contact uit= ong 70
Dit ook moet nagenoeg 0 Ohm zijn, in de praktijk 0,2 a 0,3 Ohm. (Niet oke)

Zwart/witte (blauw/wit) contact aan= 0,59 op hoger meetbereik (20k Ohm)
Dit is 590 Ohm, ik heb niet direct gegevens van de ontsteekspoel maar als ik dit vergelijk met andere scooters zou dit ongeveer oke moeten zijn. (laten we zeggen oke)

Zwart/gele draad= 125,1
Die is ook veel te hoog, die moet minder dan 1 a 2 Ohm zijn. (Niet oke)
 
Last edited:
Of er klopt niks van je meter, of je hebt geen goed contact gemaakt met de meetpennen van de multimeter, of de bedrading/elektra is een boeltje.

Heb je testje 4/5 uitgevoerd en wat gaf de meter aan?



Dit moet nagenoeg 0 Ohm zijn, in de praktijk 0,2 a 0,3 Ohm. (Niet oke)


Die zit goed in de buurt van wat hij zijn moet namelijk +/- 120 Ohm. (Oke dus)


Dit ook moet nagenoeg 0 Ohm zijn, in de praktijk 0,2 a 0,3 Ohm. (Niet oke)


Dit zou oneindig moeten zijn dus I, L of OL in je display van de meter. (Niet oke)


Die is ook veel te hoog, die moet minder dan 1 a 2 Ohm zijn. (Niet oke)
De metingen die ik doe zijn vaak erg schommelend dus de metingen kunnen iets afwijken van wat ik heb doorgegeven,
Bij testje 4/5 kom ik uit op 00,9

Ik zal nog een keer meten om te kijken of ik het niet goed heb gedaan.

Alle metingen moeten gemaakt worden met contact uit ging ik vanuit? Misschien ligt het daaraan
Post automatically merged:

Tweede meting

Groene draad= 01,3

Blauw/gele draad= 120,2

Blauw/witte draad contact uit= 37,9
Blauw/witte draad contact aan= geeft niks aan

Zwart/ gele draad= 03,3
 
Last edited:
Ik had mij vergist is de opmerking van de blauw/witte draad met het contact aan, dit heb ik even recht gezet in post#9. (weerstand van ontsteekspoel is oke)

Echter nu zie ik in je nieuwe post/meting dat de weerstand van de ontsteekspoel weer ineens niet meer goed is.
Blauw/witte draad contact aan= geeft niks aan

Verder is de weerstand van de groene massadraad nog steeds te hoog.
Eveneens de weerstand van de blauw/witte draad als het contact uit staat ook veel te hoog, deze draad ligt dan tegen massa en zou nagenoeg 0 Ohm moeten zijn.
Verder is de primaire kant van de bobine (zwart/gele draad) ook aan de hoge kant.
Het motorblok heb je dit keer niet gemeten maar de eerste meting was ook aan de zeer hoge kant.
De weerstanden die je in deze twee meetpogingen gemeten hebt variëren enorm en ik denk dat je scooter in z'n geheel een slechte massa heeft.

Het enige dat we nog niet gemeten hebben is de secundaire spoel van de bobine maar de bobine had je al vervangen begreep ik.
Maar misschien toch even doen voor de zekerheid.
Zwarte meetpen op de min-pool accu.
Rode meetpen in de bougiedop, de weerstand zou ongeveer 8 kilo Ohm +/- 20% moeten zijn.
Doe deze meting dan nog eens opnieuw, nu met de bougiekap van de bougiekabel geschroeft en met de rode meetpen op de kern van de bougiekabel., de weerstand zou ongeveer 5 Kilo Ohm minder moeten zijn als met bougiekap.

Verder je hebt geen accu meer dus je startmotor doet het ook niet meer.
Zit deze wel nog gemonteerd inclusief de massakabel van de startmotor/blok?
Ligt er bij de min-kabel van de accu ook nog een dunnere groene draad en zijn die goed met elkaar verbonden?
 
Last edited:
Back
Top