Persoonlijk rommel/vragen topic.

OverLander

Active Member
De laatste van de 4 (75 euro) en nu niet meer. Pas als 1 verkocht is koop ik weer een ander is mijn stel regel (of het moet al gratis zijn).

Blok aan gort, beetje kap schade, elektrisch goed en verder wel redelijk zo op het eerste gezicht. Kickstart en elektrische start werken, daarna klinkt het als een heerlijke verfblik met boutjes motor (mooie oude Mercedes geluid zou je denken).

BTC Old Version - 2015 met een 20.000 op de teller en twee motorblokjes verder (ik vraag mij af hoe je dat doet... Geen olie, diesel er in gooien, geen onderhoud doen?). Al met al het blokje reviseren of vervangen, luchtfilter aansluiting vernieuwen en verder 1 kapje wat mij niet aanstaat. Dan poetsen en weg ermee of voor mijn nichtje die straks 16 is (maar dan spendeer ik iets meer).
67FDC356-B2FB-4839-9F58-F44787073D77.jpeg20E2DF67-F6F8-429B-A4B3-344EF7FD55CF.jpeg

Edit: Brug staat nu ook achter het huis dus kan deze nu opknappen (Merk en type weet ik nog niet, maar het is ook niet erg). Eventueel koop ik ook nog een lasapparaat over van mijn kameraad (elektrode). Ondertussen ook wat geleerd over de vertanding en de afstelling, maar moet het nog even tot in de diepte uitzoeken omdat nu de kunst van dit verhaal uit auto informatie komt wat mijn kameraad mij kort uitlegde.

Last edited:

OverLander

Active Member
Het is mij vandaag niet gelukt om een benzine filter te vervangen, het wou gewoon niet.

Er zat geen filter meer in, o_O deze hebben ze er gewoon tussenuit gehaald. Betekend dus ook de carburateur grondig reinigen. PS, ik heb begrepen dat er soms niet per definitie een filter tussen zit.

Luchtfilter goed smerig en relais van het knipperlicht vervangen. Gaskabel had ook slack doordat de boel niet afgesteld was en de moeren los zaten.

Wellicht vanavond even verder en anders morgen. Beetje foto’s maken en even een video van het huidig starten en stationair geluid. Kan het later netjes in het verslag.

OverLander

Active Member
Ja natuurlijk, alleen jammer dat ik niet de juiste klemmen heb om het vast te zetten. Vast wel ergens een doosje online te vinden met meerdere maten wat handig is voor de toekomst.

Ook nog even een stickertje verbetert (maar wie weet haal ik het er af), het stukje rubber wat er op zat was totaal ingebeten en verrot. Krasje wil ik later eens bekijken of ik deze nog weg kan krijgen (andere zijde die foto).

IMG_0826[1].JPGIMG_0828[1].JPG

Edit: Ik wil nog wel even een kraantje bestellen voor als ik later weer eens wat los wil hebben zoals de carb, met een tang afklemmen is onhandig.

Last edited:

OverLander

Active Member
Het zit ook echt wel goed vast i.d.d. en los zal het niet snel komen, maar wil het ook een beetje doen zoals het zou moeten. Ik bestel mij ook wat nieuw slang zodat ik het netjes vast kan zetten allemaal. Ik wil de Peugeot voor mijzelf houden en gewoon degelijk maken. Zo blijft de remcilinder toch wat plakken omdat er water in de vloeistof zit naar mijn vermoeden, en aangezien ik de remvloeistof toch ga vervangen... Verder overal nieuwe pakkingen en wat doppen om alles van bouten en moeren af te dekken. En verder moet ik de lucht verhouding aanpassen, met de nieuwe filter is het te arm; Kan het ruiken en bij afkoelen horen, dus verwacht dat de bougie wel wit uitslaat als ik zo door ga rijden.

Bescherm "roosters" voor de lampen zijn ruk, zitten er plat op en zijn zwak. Ik had gedacht dat ze er een 1cm vanaf zouden zitten en vind het niet mooi, dus dat ga ik aanpassen. Paar simpele plaatjes en bussen voor tussen de kappen en de rooster. Wellicht nog een koffer als ik iets passends kan vinden wat mij aanstaat. En niet te vergeten ga ik stickers met strepen plakken, dan gaat die veel sneller :cool:

Zit alie een beetje door te spitten, zit wel leuk spul tussen.

Edit: Rijden heb ik niet goed getest op geluid en symptomen, maar aangezien ik toch nog veel ga schoonmaken en de slangen, filter (zit er nu even tijdelijk lelijk tussen), het kraantje, kleppen stellen en etc. gebeurt/aangepast gaat worden... Het is dus straks even de combinatie en dan afstellen.

Last edited:

OverLander

Active Member
Weet niet of het goed zichtbaar is, maar het oude filter was wat verstoft (uiteraard is de nieuwe een aftermarket wat je ziet aan kleur verschil en daar zal ik het later nog over hebben in het verslag, die paste niet direct lekker en je ziet dus direct de mindere kwaliteit. Tevens zijn die dus niet compleet).

De combinatie van de toegevoegde benzinefilter en vrij "luchtige" imitatie luchtfilter maakt dus dat hij arm loopt. Maar ik neem aan dat iedereen dat wel begrijpt. Bij het wegrijden merk je dat ook wel een beetje, is wat trager geworden nu in het begin en stationair gaat het wat zwaarder. Ik kan tegen het blokje nog wel een sonde monteren voor het testen van temperatuur. IMG_0819[1].JPG

Last edited:

Twinky

Active Member
Idd luchtfilter kan je het beste origineel houden,
vaak zijn die net iets afwijkend en kan het gebeuren dat er teveel lucht in komt.
Met als resultaat dat het mengsel armer loopt met alle gevolgen van dien.
Of je moet ook de sproeier en luchtschroef afstellen als extra werk maar dan loopt de scooter wat minder zuinig.

OverLander

Active Member
Ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, kan het wel eens wegen omdat er vast wel een behoorlijk verschil in zit. Afstellen helpt natuurlijk wel, maar zit dan wat hoger in stationair.

--- @Twinky , wou het net vertellen dat het minder zuinig loopt dan. Jouw bericht was mij voor.
Post automatically merged:

De grap is dat zelfs de olie van invloed is... Stroop vs. mooi vloeibaar op de compressie doet heel veel. Merk je direct blijkbaar bij een scooter gezien het geringe vermogen. Überhaupt benieuwd of er nog een 8.45 in zit zoals zou moeten... (Althans, ik dacht dat het 8.45 was maar kan er naast zitten).

Volgens mij kun je best wel iets leuks uit een blokje halen zonder rare fratsen en is alles van rolletjes, veren, ringen, uitlaat, sproeiers en filters in eerste instantie erg overbodig als je de basis niet goed weet te maken. Eerst de basis leren heb ik mijzelf aangeleerd, gekke dingen komen later wel en daarvoor is de Kymco. Voor nu zoek ik de gewenste curve en die paar Km/h extra in stock.

Last edited:

OverLander

Active Member
Bedenk mij net dat ik de brug nooit op foto heb gezet, dus snel de bouwlamp aan. Het lag onder veel spullen en kon geen merk zien en is niet doorgeroest of iets. Voetpomp en cilinder moet ik nog even ophalen. Als ik het goed doe (cilinder en hammenrite) zou ik ongeveer 75 euro kwijt zijn in totaal (dan maak ik het mooi met extra stabilisatie en stelvoeten). Niet het mooiste nu, maar wel goed functioneel straks.

Met wat liefde zou ik hier echt wel een mooie brug aan kunnen hebben, maar er is geen merk te bekennen.

IMG_0834[1].JPG

OverLander

Active Member
Betalen om voor de stort aan plastic en banden (5euro), dan de rest naar de schroot is plus 5 euro. En een hoop werk en troep. Dit soort dingen zou ik nooit aan beginnen. :tearsofjoy: Ik kijk ook alleen maar in mijn directe omgeving zodat ik ze lopend kan ophalen, de aanhanger heeft nog geen rijplaat/baan.

---

Deze wou ik jullie niet laten missen, dit is de scooter die het blok kapot heeft. Ik heb er natuurlijk niets mee gedaan en de video is natuurlijk humor. Waar ik wel benieuwd naar ben, wat denken jullie wat er allemaal kapot is als je dit geluid hoort? De scooter kan ongeveer 5 kilometer per uur rijden en meer zit er niet in. Ik zeg gewoon dat het blokje totaal aan gort is, maar ben benieuwd naar jullie mening.

Post automatically merged:

Dan nog een vraagje (ik doe trouwens niets met opvoeren omdat het geen interesse is van mij), ik zie veel mensen direct met de ring, de veren aanpassen, uitlaat en de rolletjes bezig. Wat ik nooit in die verhalen zie, is dat men eerst is begonnen met de kleppen afstellen en de carburateur. Is het niet meer logisch om dat eerst goed te doen?

Edit: Ondertussen de boel even afstellen.

Last edited:

OverLander

Active Member
10 minuten warmlopen, lucht dichtdraaien gas open zodat deze blijft lopen. Lucht opendraaien tot het punt dat er niet meer toeren komen en dan het gas weer indraaien tot mooi stationair. Daarna een temp. sonde op het blok en kijken wat dit gaat worden (alu tape). Bij juiste temp de bougie er uit en kijken naar de kleur.

Geluid is straks lastig oordelen, ik weet niet wat normaal klinkt, maar snap het verschil tussen blazen, of mooi... tetteren. En alles ertussenin van stoten en horken of toeren verloop. Slack op de gaskabel is nu ongeveer nul, dat is wel van belang tijdens het goed afstellen, want als daar spanning op staat klopt het afstellen natuurlijk niet. Bij alle aanpassingen (grote beurt) begin ik weer opnieuw (ik denk dat de sproeier een maatje groter mag, of moet het luchtfilter iets aanpassen met een extra stukje filterstof ervoor).

Wat betreft de banden moet ik even controleren, als ze lek zijn wil ik de Michelin Citygrip er op lepelen (type ben ik even kwijt maar is all-weather).

Bougie heeft nu een gap van .75 en is al zichtbaar droog aan het staan (eerste zichtbare verbranding) en zou na langer doorrijden wit verkleuren. Ik reinig hem even met wat remreiniger zodat het verschil na de testrit wat beter zichtbaar is (nieuwe plaats ik later wel als alles gedaan is).

IMG_0841[1].JPG

Na een klein beetje afstelling heb ik direct een mooie lineair waarbij onderin deze ook beter wegkomt. Mijn blazen is al sterk verminderd, maar dit kan nog beter. Mijn top heeft er een 5Km/h bij gekregen met deze simpele actie. Wel denk ik dat de sproeier zo op het eerste geluid afgaande iets groter mag nu (door de meer open filter van goedkopere kwaliteit). Starten pakt ie nu direct lekke op. Temperatuur gaan we nog meten en ook het aantal Db.

Ondertussen zijn mijn spullen ook onderweg die ik via dit forum heb gekocht en daar ben ik erg blij mee zodat ik weer verder kan met de hoekjes, rollen en snaar. Uiteraard ook wel zo prettig met een motorbok/lift i.v.m. de banden en etc. Ondertussen het pakketje binnen met de brander, vacuüm pomp voor de remmen, draadmeter (bagger als je de windingen niet goed weet en de boel loopt te slopen wat je veel te vaak ziet).

93Db op iets minder dan 1 meter afstand (Tasi TA8152 met 2% afwijking doordat deze niet geijkt is)

PS: Verwerk het later wel op een mooie manier in het verslag, de uitleg van afstellen vind ik wat slordig en kan beter.

Last edited:

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Dan nog een vraagje (ik doe trouwens niets met opvoeren omdat het geen interesse is van mij), ik zie veel mensen direct met de ring, de veren aanpassen, uitlaat en de rolletjes bezig. Wat ik nooit in die verhalen zie, is dat men eerst is begonnen met de kleppen afstellen en de carburateur. Is het niet meer logisch om dat eerst goed te doen?
Kleppen stellen alleen bij onderhoud, staat los van opvoeren.
Tevens meeste opvoertopics hier zijn tweetakt, die hebben geen kleppen.

Een capabele sleutelaar begint met de sproeier en gaat daarna de overbrenging afstellen.
vacuüm pomp voor de remmen, draadmeter

Foto?

OverLander

Active Member
Weer wat geleerd. Dat opvoeren en etc. wil ik mij nog eens in verdiepen.

Ondertussen dus een klein ritje en stationair 10 minuten verder slaat de bougie wit uit en loop ik dus arm. Lucht wat minder en gas wat meer. Verder is een magneet vet handig als je een boutje in de tank laat vallen :D

IMG_0843[1].JPG
IMG_0842[1].JPG

Goedkope remset (verloopjes blijken er dus niet bij te zitten, was ook voor de auto bedoelt, maar hoopte de scooter er ook mee te kunnen pakken. Weet dus niet of deze gaat passen) en draadmeter (krijg de foto er niet in, zo even weer proberen).
IMG_0844[1].JPG

Edit: Minder lucht en weer wat meer gas, bougie verkleurt nu weer de betere kant op (weer 10 minuten laten lopen nu, ben benieuwd straks):
IMG_0845[1].JPG

Last edited: