Persoonlijk rommel/vragen topic.

trabiarie

Well-Known Member
Die olie 10w 40 van Action is toch van valvoline , gebruik dit al jaren voor mijn auto , normale voorgeschreven intervallen .
Ook voor mijn grande retro gebruik ik het , en ververs om de 3000 km met gelijk een beurtje.
Waarom zou dit niet voor 4 takt wezen , voor 2 takt gebruik je dit ook niet , moet je zelf mengend hebben , daar gebruik ik kroon tweetakt olie voor , voor mijn Trabantje.

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Waarom zou dat kwaad kunnen?
En hoezo niet geschikt voor viertakt? Lijkt me niet dat je die in een tweetakt gooit.

Rij zelf ook al richting de 10k met Action olie.
Die Kymco ziet eruit als troep.
Bandensetje voor prikkie op marktplaats idd.
Lopend en goed rijdend maken, elektra in orde maken.
Voor 125-150 de deur uit.

Zou sws bij elke scooter de blokrubbers en het balhoofd controleren.
Die onderdelen kosten nog geen 2 tientjes, maar zijn uren werk.
Een 45 kmh scooter rijdt iig ruk als 1 van beide verrot is.

Haalt nu wel veel scooters in huis zonder er 1 ook maar echt aan gesleuteld te hebben. :p

Beetje midlife-crisis on a budget? :cool::tonguewink:
Ben benieuwd of je het werkelijk een leuek hobby gaat vinden.
Mijn ervaring is, zonder brug continue bukken en eventueel eronder liggen gaat fysieke klachten opleveren.
En in je eentje die scooters steeds op twee bokken zetten is ook niet eenvoudig.
Ik doe het sleutelen zelf. Niet omdat het ik het leuk vind, maar omdat ik niet 120 euro ga betalen voor een uurtje werk en kinderlijk eenvoudig werk.:confused:

OverLander

Active Member
Mini brug/bok heb ik al via dit forum gekocht inclusief de sleutels die ik nodig ben. Als ik nu lukraak begin los te draaien aan alles dan staat het allemaal in de weg en zit ik tussentijds maar te wachten op bestellingen. Helaas kan ik niet toveren en moet nu eenmaal 5 dagen wachten op een pakketje voor de Kisbee. Kijk ik nu naar de andere twee en de Retro die ik dinsdag kan ophalen, dan moet ik eerst beoordelen wat ik nodig ben en wat ik wil spenderen. Daarnaast zijn de merken mij allemaal onbekend en kan moeilijk de kwaliteit inschatten. Het is ook niet zo dat ik op een paar tientjes kijk terwijl ik zeg dat elke euro telt, het gaat mij om alle vele euro's bij elkaar die snel oplopen en dan moet je nadenken wat je doet. Zo zie ik nu in de Kymco wel iets leuks en dan is een paar nieuwe banden kopen een prima optie, maar wel met de gedachte dat ik deze voor mijzelf ga houden.

Blokrubbers, balhoofd, veer en etc. Is prima te doen zonder dat je uren bezig bent; dat is de kunst van kunnen wachten. Als je toch al bezig bent, dan kun je beter direct alles doen en daar zit dan ook de tijdsbesparing. Maar iets 10 keer losdraaien omdat ik drammerig wil zijn is dom werken. Dit is ook de reden dat ik eerst de Peugeot in 1 keer wil doen zodat deze klaar is en bruikbaar blijft. Ga ik nu aan alles beginnen dan kan ik straks op niets rijden of moet om de haverklap weer iets loshalen om weer een onderdeeltje te vervangen. Verder ligt het hele huis dan vol met onderdelen en zie je vroeg of laat de bomen door het bos niet meer. Dit is iets wat ik voorkom door rustig te bekijken wat ik ga doen.

Of het leuk is… ik denk het wel gezien er al enige ervaring is, maar domweg nog nooit iets met scooters heb gedaan. Oorspronkelijk was dit ook niet het gehele plan, omdat ik bezig was met een garage te bouwen. Helaas (en ergens ook gelukkig) gaat mijn woning gerenoveerd worden en zal mijn bestaande schuurtje wellicht ook afgebroken worden. Het nadeel is alleen dat ik nu te horen heb gekregen dat alles aan schuurtjes en aanbouw afgebroken moet worden en dat ik geen vergoeding krijg. Ik heb dus voor een vermogen aan nieuw hout liggen waar k nu even niets meer mee kan. Gelukkig was ik niet te snel met mijn auto project waardoor deze niet in 100 delen ligt en gewoon achter geparkeerd kan worden. Daar had ik dan ook graag mee bezig willen zijn, en dat project is een dure hobby.

Een midlife-crises ? Pfff gelukkig niet zeg, ik ben single en blijf dat mijn hele leven en snoep af en toe wat in het ronde. Geen gezeik met kinderen en kan doen en laten wat ik wil. Daarnaast zit ik in het AAS deeltje wat mij altijd wel wat kinderlijk blijft houden, echt brompig oud zal ik dus niet snel worden en ren nog vrolijk achter de vlinders aan om die te bekijken. En of ik mij echt zorgen maak met mijn lichaam.. nee, ik heb jaren lang PL gedaan en een deadlift met een 100+ kilo gaat mij nog goed af. Dat ik dan regelmatig moet bukken en op de knieën moet is wellicht af en toe wat minder, maar na de renovatie kan ik de garage bouwen en kan er gewoon een brug in; dus voor nu vind ik het prima.

Nu kan men wel denken dat je iets koopt en direct aan de slag kunt gaan, maar ik heb natuurlijk ook een huishouden te draaien. Niemand maakt voor mij de boel schoon en het eten is ook niet vanzelf klaar. Daarnaast klus ik soms nog aan andere projecten die ook wel wat tijd in beslag nemen en elke dag direct in de ochtend beginnen met knutselen zit er dan ook niet bij. Verder is voorbereiding ook van belang, dus heb in huis nu wat extra ruimte met stellingen zodat ik straks goed de onderdelen kan opbergen. Ook ben ik op mijn pc de boel aan het indelen met mappen en info die per scooter nodig zijn: Werkinstructie, foto, video, site info, winkels, overzicht van kosten en noem het maar op. Als dit eenmaal naar wens is ingedeeld dan heb ik daar later weer veel voordeel aan. In mijn beleving lig ik prima op schema, immers heb ik pas vorige week mijn eerste scooter gekocht en heb er nu een aantal extra bij als projecten. Maar het is nu ook eerst genoeg en ga pas weer iets bijkopen als een ander weer weg is.

Ik vind schoon en netjes werken ook van belang, dus weten wat ik doe hoort daar ook bij. Als ik nu vraag of 10W40 voor tijdelijk kan en iedereen zegt dat het prima is dan neem ik dat aan. Maar ik ga wel straks de olie vervangen voor 10W40 die speciaal voor 4-tackt is. En dat is voor mij vergelijkbaar als de eerste foto waar pakkingen op staan. Iemand was bezig met van alles, maar plakte er maar op los en een pakking was een pakking, maar dat is natuurlijk niet zo! Er zijn materiaal eigenschappen die er toe doen en domweg een rubber ergens in proppen omdat het past is niet hoe je zou moeten willen werken.

Als ik nu kijk naar de eerste beun waar ik ben geweest, dan zou ik deze nu aan iedereen afraden. Had hij domweg iets meer tijd genomen en 10 euro meer gespendeerd dan had ik hem aangeraden. Maar door zijn geknoei en geen eer van zijn werk willen hebben... je hebt jezelf ermee. Als ik straks iets verkoop, dan mogen mensen alles goed bekijken en zal het niet met plakband en touw aan elkaar zitten. Dat een kap wellicht niet mooi is, dat zal zichtbaar zijn en hoef ik niet om te liegen, maar liegen dat ik een benzine filter heb vervangen van nog geen twee euro. Als ik meer wil klussen en af en toe wat kan opkopen en mensen hebben er ook wat vertrouwen in, dan krijg je ook een wat betere handel. Nu gaat het mij niet om dik verdienen, maar om de hobby. Maar desondanks wil ik wel netjes en goed werken.

Verder kan ik met mijn kameraad handelen, maar hij is meer van auto's en heeft nu toevallig een stuk of 18 motoren staan (los van 20 auto's). Maar hij koopt alles op waar een motor inzit: trilplaten, heftruck, veegmachines en weet ik veel wat voor gekke dingen. Hij doet veel ruilhandel, dus verkoopt een auto voor x bedrag en krijgt er dan een trike bij of een scooter. Als ik nu handig ben in de scooters en later wat kan doorwerken naar motoren dan hebben we samen een leuke handel. Ik heb geen verkoop bij huis en knap domweg op met een beetje winst.

Hieronder lukraak wat foto's van oudere projecten.

Attachments

• 78445893-DB4B-4E19-B757-AABCB04A3125.jpeg
    78445893-DB4B-4E19-B757-AABCB04A3125.jpeg
    232.6 KB · Views: 15
  • B664F1CE-1D8C-42CA-B541-B475D15DB7BD.jpeg
    B664F1CE-1D8C-42CA-B541-B475D15DB7BD.jpeg
    488.8 KB · Views: 13
  • 1C27C3B8-A075-49E1-B186-5EA5D5E207B5.jpeg
    1C27C3B8-A075-49E1-B186-5EA5D5E207B5.jpeg
    279.1 KB · Views: 13
  • 04691D71-637D-4E86-9B70-9162679AC9C4.jpeg
    04691D71-637D-4E86-9B70-9162679AC9C4.jpeg
    304.4 KB · Views: 12
  • 1C58EDFA-1A34-4A1E-B6DD-300089849804.jpeg
    1C58EDFA-1A34-4A1E-B6DD-300089849804.jpeg
    270.8 KB · Views: 12
  • 5EFCDB2E-707F-4FAB-A717-E1D2DAB5EAD0.jpeg
    5EFCDB2E-707F-4FAB-A717-E1D2DAB5EAD0.jpeg
    544.3 KB · Views: 12
  • 5D70AEC0-B487-4ACD-B38C-813C4CAC5E51.jpeg
    5D70AEC0-B487-4ACD-B38C-813C4CAC5E51.jpeg
    322.2 KB · Views: 12
  • 02BC9A4B-AE3F-4F75-9F9E-1F286E8DAAAC.jpeg
    02BC9A4B-AE3F-4F75-9F9E-1F286E8DAAAC.jpeg
    292.8 KB · Views: 10
  • 96881B74-A6B2-495D-B4A2-2E4D1A9910AF.jpeg
    96881B74-A6B2-495D-B4A2-2E4D1A9910AF.jpeg
    235.2 KB · Views: 10
  • 1701322C-AF72-4E31-9100-B047A48F0CE1.jpeg
    1701322C-AF72-4E31-9100-B047A48F0CE1.jpeg
    384.4 KB · Views: 9
  • 75D1AADF-9BA0-4065-AF8F-5616D37ED261.jpeg
    75D1AADF-9BA0-4065-AF8F-5616D37ED261.jpeg
    162.6 KB · Views: 9
  • FF0EAB8E-C465-486D-B550-00307967CC27.jpeg
    FF0EAB8E-C465-486D-B550-00307967CC27.jpeg
    176.2 KB · Views: 9
  • 164E6CFF-E796-4858-9F41-D957F600A499.jpeg
    164E6CFF-E796-4858-9F41-D957F600A499.jpeg
    440.3 KB · Views: 9
  • 35D28E0A-1646-44D0-B81A-0C4046A05743.jpeg
    35D28E0A-1646-44D0-B81A-0C4046A05743.jpeg
    199.4 KB · Views: 10
  • 6D910971-005C-4F3F-A5E6-787E3D799F56.jpeg
    6D910971-005C-4F3F-A5E6-787E3D799F56.jpeg
    119.9 KB · Views: 10
  • 478C5BC9-08B5-4CD7-AA48-4CF98BB6798A.jpeg
    478C5BC9-08B5-4CD7-AA48-4CF98BB6798A.jpeg
    92.8 KB · Views: 10
  • F3ED6C85-B3E1-4C77-B211-763849A6694B.jpeg
    F3ED6C85-B3E1-4C77-B211-763849A6694B.jpeg
    202.4 KB · Views: 14
  • 8C2C0470-78A2-4FE7-AE03-E55DBAE293F3.jpeg
    8C2C0470-78A2-4FE7-AE03-E55DBAE293F3.jpeg
    61.8 KB · Views: 10
  • 4B29A76E-1905-4A90-ABD1-37AC5F9F254C.jpeg
    4B29A76E-1905-4A90-ABD1-37AC5F9F254C.jpeg
    232.6 KB · Views: 9
Last edited:

OverLander

Active Member

Dit zou de olie moeten zijn volgens samengestelde pakketten voor de Kisbee.
Post automatically merged:

Mijn (tijdelijk) werkplaatsje waarbij de lange bank draaibaar is en er ook makkelijk uit kan:
IMG_3751[1].JPG

Opslag ruimte met aan de linkerkant nog een hoge stelling (houten platen zijn daar nu weg en staat nog een houten werkbankje):
IMG_0314[1].JPG

Mijn elektra plekje, met in de kasten: labvoeding, oscilloscoop, multimeters, acculaders, diverse soldeer stations en heel veel componenten:
IMG_0805[1].JPG

In de woonkamer staat 3 meter stelling met x bakken voor opslag van hobby spul en gebruik daar weer bakken van voor opslag van spullen wat van de scooters is. En de onderstaande foto was een deel van het basis frame (moest nog veel aan gebeuren, maar alles stond al rondom klaar met de garagedeur frame er in) voor de garage wat nu weer afgebroken is:
IMG_0203[1].JPG

Last edited:

OverLander

Active Member
40x heen en weer steken, maar mijn project auto staat nu tijdelijk even goed. :sweatsmile: Wellicht straks even het achterbandje van de Kisbee eraf halen, vermoed dat daar een paar ringen missen en moet ze dan mee bestellen bij de volgende order. Maar eerst maar even een biertje nu :)

Edit: Volle Accu op de Kymco en zekeringen goed, reactie 0,0 (totaal strippen zonder nadenken dus). Peugeot geen vastgedraaide wielbout en geen borgpen, aandraaien en speling is weg.

Attachments

• IMG_0811[1].JPG
    IMG_0811[1].JPG
    511.8 KB · Views: 9
Last edited:

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Volle Accu op de Kymco en zekeringen goed, reactie 0,0

Hoezo ga je hem dan gelijk strippen? Misschien krijgt ie geen benzine? Zou dan nog goedkoop al dan niet gratis opgelost kunnen worden.

OverLander

Active Member
Niets reageert. Geen lamp, geen ontsteking, geen niets... Strippen en ombouwen tot iets wat voor dikke fun is. Lekker de tijd nemen voor een half jaar als ik zin heb tussentijds en totaal geen haast mee. Was gratis en kostte alleen de overschrijving en schorsing. Maar voor die 23 euro heb ik wel een mooie Nolan helm N100 -5. Ook al vernietig ik het kenteken en breng ik hem naar de sloop kan het nog wel uit bij wijze van spreke.

Ik zie wel wat ik ermee doe.

OverLander

Active Member
Accu goed maar verder echt geen enkele reactie op wat dan ook, maar er moet ook echt veel aan gebeuren dus is meer leuk als gek project. Heb geen zin om er nu tijd aan te besteden, wou domweg even weten of de startmotor iets deed. Daarnaast zit er ook roest in de tank en alles, en het slotcontact is vervangen waardoor het mij letterlijk niets zou verbazen dat dit niet goed is gedaan. Maar ik wil er nu gewoon geen tijd aan verspillen en komt later wel.

OverLander

Active Member
Gisteravond, afgelopen nacht en vandaag een beetje inlezen op alles en YT doorspitten. Begin steeds meer te weten te komen en pak telkens handige tips mee die men mij geeft, voor het leren "opkopen" en klussen. Ik ben alleen wat ongeduldig aan het worden dat ik wil kijken naar een betere webshop die sneller onderdelen kan leveren, een 8 dagen wachten op onderdelen duurt gewoon veel te lang.

Marwan

110, 120, 130, geen enkel probleem
Gisteravond, afgelopen nacht en vandaag een beetje inlezen op alles en YT doorspitten. Begin steeds meer te weten te komen en pak telkens handige tips mee die men mij geeft, voor het leren "opkopen" en klussen. Ik ben alleen wat ongeduldig aan het worden dat ik wil kijken naar een betere webshop die sneller onderdelen kan leveren, een 8 dagen wachten op onderdelen duurt gewoon veel te lang.
Zou je wat video’s kunnen delen omtrent dat opkopen? Ik ben wel benieuwd

OverLander

Active Member
Specifiek video's voor het opkopen heb ik niet gevonden, ik bekijk voornamelijk allemaal losse video's hoe alles in elkaar zit en hoe men dingen repareert. Zo kwam ik een video tegen over de voor dempers waarin men uitlegt hoe het moet zijn, of hoe je het kunt vervangen. Aan de hand van dit soort video's kan ik sneller inschatten bij het opkopen van iets wat er eventueel aan moet gebeuren.

Ook video's over zelf banden vervangen helpt, stel ik zie dat de banden versleten zijn, dan weet ik nu dat ik dit zelf ook met gemak kan doen (vrijwel identiek zoals een autoband vervangen kan worden met de hand). Je hoeft het alleen niet te balanceren. Dit soort informatie geeft dus ook inzicht in eventuele te maken kosten.

Een video voor blokrubbers vervangen, waarom en hoe. Nu kan ik bij voorbaat dus al even voelen of het goed vast zit en zo niet dan weet ik al dat het vervangen moet worden en kan rekening houden met het aantal uren werk wat erbij komt kijken.

Het is dus de opsomming van kennis opdoen waardoor inkopen makkelijker gaat worden om totaal kosten in te schatten.

Last edited:

OverLander

Active Member
@eurokit Je sprak in een onderwerp van mij over plakkende remmen (ik neem aan dat er vocht in de remolie heeft gezeten) en het laten vervangen door een monteur, is er een specifieke reden dat je dit hebt laten doen?

Verder sprak je over de wegligging van de achterzijde met uitbreken, ik neem aan dat je gewoon hebt getest of de veer stuiterde?

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Bij mij was de remklauw gewoon op..

Nee heb de gehele voorrem set er zelf erop gezet.

Ja rijd dagelijks met dat ding, is me meerdere maals al gebeurd.

Overweeg eerst een andere demper te monteren.. Die erop zit is zeker al te zacht. Maar die achterdempers stellen niks voor kwa kwaliteit.

Dus overweeg een Sport veer eronder te zetten, die marginaal beetje sterker is afgesteld. (niet teveel anders comfort weg.)
Post automatically merged:

Duidelijke taal.
Ik zelf ben geen fan van spuitbus werk.
Ongeacht wat sommigen zullen zeggen blijft het imo niet in de buurt komen van prof. werk.

De Kisbee klinkt goed.
Een veel degelijkere en stevigere scooter
Neem aan ook 12 inch wielen.
Rijdt veel prettiger dan 10 inch.

Ligt aan wat voor spuitbus je hebt en welke nozzle die erop heeft zitten.
En hoe de spuiter zelf deze gebruikt.
Met spuitbus moet je niet te snel dik willen gaan.

Last edited:

OverLander

Active Member
Letterlijk zojuist een motorlift gekocht (spotgoedkoop van mijn kameraad en wordt thuis gebracht), maar cilinder is lek (niet erg). Dit is een zinkende bak model zodat je deze vlak hebt met de vloer, dus nooit gestrompel over dat ding; Dit is een perfecte combinatie met de motorlift/krik. Gisteren ook een bandenpomp gekregen en volgens mij ben ik dan vrijwel compleet.

Edit: Even snel gekeken en het is een Falco of Datona (heeft een extra zijplaat). Wel twee cilinders, maar 1 was te klein. Voetpomp blijkt lek te zijn, maar slangen zijn mooi. Verder de benodigde roest, maar zinkbak is goed. Vergt een beetje TLC.

Last edited:

OverLander

Active Member
@Brute-Force Jij sprak ergens over aanslag van een klep en tanden, ik kan het onderwerp niet terug vinden helaas. Zou je mij hier een klein beetje informatie over kunnen geven zodat ik dit kan opzoeken? Ik herinner mij alleen dat er 1 tand te ver was of iets....

Bij voorbaat dank.

PS: De afstand is te ver dus niet aantrekkelijk de aanbieding, anders was ik er wel op ingegaan.

OverLander

Active Member
Vraagje: Doen jullie wel eens aan kleppen slijpen?

Edit: Ondertussen lekkage bij de vork van de Kisbee gezien (voordeel dat ik hem toch even goed schoon heb gemaakt), hier moet ik dus iets mee doen.

Last edited: