Persoonlijk rommel/vragen topic.

OverLander

Active Member
Beste mensen,

Vandaag ging mijn fiets stuk en heb maar als vervanging een goedkope La Souris Trendy Retro snorscooter van 08-10-2016 met 3600+ km gekocht (lekker goedkoop met integraal helm voor 360 euro). Het ding loopt helaas veel te hard en dat moet weer terug gebracht worden naar een beschaafde 25/30 kilometer per uur. Verder is de koplamp lak beschadigt cq vervangen, spatbord lelijk en een vast lopende snelheidsteller.

Nu had ik al een verhaal met een vraag, maar heb nu een boekje in handen en weet dat het dus een CDi is die ik moet vervangen, maar weet nu ook wat ik allemaal voor onderhoud moet gaan doen. Nu zou dit laatste allemaal gebeurd zijn, maar voor de minimale kosten en overvloed aan olie en vloeistoffen in huis doen we het maar even opnieuw.

Moraal, ik hou even een kort verslagje bij en heb nog een paar dingen uit te zoeken waar ik eventueel hulp bij kan gebruiken.

IMG_0706[1].JPG

Last edited:
Advertisement - register to remove this

OverLander

Active Member
Te doen:
Eerst maar heel goed schoonmaken
Motorolie (10w40)
Oliefilter (Wellicht even een compleet setje)
Versnellingsbakolie (10w40)
Remvloeistof (DOT4 i.p.v. 3, omdat ik teveel heb en het kan)
Benzinefilter (Standaart doorzichtig ding voor makkelijke controle)
Aftappen benzine (Zit vol met "E5 super" tot de nok nu en even 10 minuten hobbels gepakt)
Luchtfilter (Twee varianten, maar zie wel bij het losdraaien voor het origineel)
CDi (Veel keuze, maar gaat terug naar 25/30)
Bougie (A7RTC Gap 0.8mm)
Nieuwe teller unit (Stekkertje controleren en opdraaien naar huidige stand)
Rubbers controleren en de pakkingen
Alles controleren op losse onderdelen en er zal vast wel een schroefje missen
Chassis roestplekjes opzoeken en spuiten/lakken (kon eigenlijk niets vinden zo snel)

Uiterlijk:
Koplamp kap spuiten (zwart mat)
Spatbord opknappen (zie wel welke kleur)
Wellicht extra kappen spuiten voor kleur combi
Helm spuiten (Duur ding en stomme paarse strepen, maar zat bij de deal)
Andere spiegel, deze is tekort en zie dan net niets
Graag koffer op de achterkant, maar heeft geen haast

Uitzoeken (hier kan ik hulp bij gebruiken):
V-Snaar (Geen info gevonden)
Kleppen stellen (Geen info gevonden)
Bussen (Geen info gevonden)
Remmen controleren (slijtage)
Andere sproeier...
Kijken wat stiekem nog meer verandert is (wellicht een soort ring of iets weg wat ik hier en daar lees)
Kijken wat nog meer moet want weet het zo niet..

Onderhoudschema:
Gewoon veel vaker dan nodig, geeft ook een mooie gelegenheid om regelmatig goed schoon te maken. Ik heb geen zin om op tientjes te sparen en het ding stuk laten lopen.

Rijeigenschap:
Uit koude start na 3 weken stilstand duurde het even, maar pakte hem na een aantal keren wel op zonder rook of stank. Gewoon soepel en niets vreemds, trekt rustig op, maar versnelt wel ineens boven de 20 km.p/uur. Geen trilling, remt goed, stuurt lekker, kickstart pakt mooi compressie en trap lekker aan, vering is soepel en loopt stevig terug, gewoon prima in feite; maar gaat gewoon veel te snel. Op een meetpaal aan de weg kon ik tot 52 maar moest remmen door een auto, dus er zit nog meer in. Eenmaal gas loslaten remt het op de motor sterk af, en met een beetje gas bij trekt het stevig weg als je een 20+ rijd.

Verslag doe ik gewoon met een foto zo nu en dan, foto's zijn altijd leuk.

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Versnellingsbakolie (10w40)
Als je hiermee de eindoverbrenging/vertanding bedoelt bij je achterwielas, is deze olie beslist niet goed!

CDi (Veel keuze, maar gaat terug naar 25/30)
Voor je een nieuwe cdi koopt, kijk eerst eens even of er achter je carterkap een cartersensor (is een soort pickupspoel bij de koppelingsbel met nokjes op de koppelingsbel) aanwezig is.
Indien dit zo is en de originele cdi zit er nog in, is het een kwestie van de verbinding tussen deze sensor en de cdi weer te herstellen.

Last edited:

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
V-Snaar (Geen info gevonden)
Kleppen stellen (Geen info gevonden)
Bussen (Geen info gevonden)
Remmen controleren (slijtage)
Andere sproeier...
Kijken wat stiekem nog meer verandert is (wellicht een soort ring of iets weg wat ik hier en daar lees)
Kijken wat nog meer moet want weet het zo niet..
Vsnaar zal standaard zijn
Kleppen kunnen beide op 0.05mm, maar de uilaat kan ook op 0.1mm
Remblokjes voor, kijk of er nog voldoende materiaal opzit
Remschoentjes achter, kijken hoever de stelschroef zit
Sproeiers kan tussen de 78 en de 86 liggen (dit zal een m4 of m5 zijn)

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
1 V-Snaar (Geen info gevonden)
2 Kleppen stellen (Geen info gevonden)
3 Bussen (Geen info gevonden)
4 Remmen controleren (slijtage)
5 Andere sproeier...
6 Kijken wat stiekem nog meer verandert is (wellicht een soort ring of iets weg wat ik hier en daar lees)
7 Kijken wat nog meer moet want weet het zo niet..

1 Lijkt mij een regulier GY6 10 of 12 inch blokje. Googlen op GY6 X inch snaar. Overigens gaat zon snaar meestal wel 8.000 + km mee.
2 Ik rijd al duizenden km's op 0.10/0.10 , meningen erover zijn verdeeld, ik heb geen trek in die Chinese troep strakker zetten.
3 LIjkt me niet van toepassing, kan eventueel kijken of er een verbrede variobus (gedeeltelijk opstaande rand) in zit. Alleen zouden die zinloos zijn op een snor.
4 Akkoord met Lex, moet wel zeggen dat na 3600 km je remmen denk ik niet versleten zijn, remblokken kun je de dikte van de voering wss vrij snel zien zonder demontage. Remschoenen zouden toch wel het dubbele meegaan. Eventueel bijstellen met de moer als je jouw remhendel te ver kunt inknijpen.
5 78-82 bij snor.
6 Ben benieuwd, lijkt me weinig.
7 Slijtage Variorollen, geleidedriehoekjes nog even vervangen.

8 Versnellingsbakolie (10w40)
Dacht zelf meer aan 75W90 vertandingsolie.

9 Inderdaad even bekijken wat Sparky zegt over de sensor en bekabeling. Wss is die onderbroken. Zoniet, deel dan even het typenr die op je cdi staat.

Scooter oogt best leuk op de gedeelde foto. Vind 360 ook wel een redelijke prijs voor deze kmstand als dat allemaal correct is.

Verder punten voor je topic.
Netjes een foto, ABN en gebruik gemaakt van Alinea's.

OverLander

Active Member
Ten eerste allen hartelijk dank voor de vele reacties, aanwijzingen en adviezen. Dit maakt het mij een stuk makkelijker en kan hierdoor veel gerichter zoeken via internet als ik aan de slag ga met het interne gedeelte.

---

@Sparky Manual geeft 10W40 aan; hoewel algemeen 75W90 weer een veelvoorkomend komend advies is. Verbinding tussen de sensor en CDI zal ik controleren, zou mooi zijn als dit het slechts is.

@it's_A_Lex Mercí voor de kleppen informatie (scheelt mij weer veel twijfel met zoeken). Voorste remblokken en schijf zijn goed, stelschroef voor achter moet ik uitzoeken hoe dat werkt en plaatst dan een filmpje. Sproeier kom ik dan wel achter als deze er uitgaat en weet niet of deze verder van invloed is; nemen we ook in een nieuw bericht op een later moment.

@AGM Retro GT Beun GY6 X inch snaar opzoeken en gewoon vervangen, met een goed merk, ik bedoel... als je toch al bezig bent. Bussen ga ik dan verder niet moeilijk om doen, maar slechts controleren op vlakke plekken en even een foto hier plaatsen voor controle. Remhendels gaan niet ver en staan vrij snel op spanning (zie video die ik later plaats). "Slijtage Variorollen, geleidedriehoekjes nog even vervangen" Heel fijn om te weten! Ondanks de manual, ga ik af op de ervaring van dit forum m.b.t. de vertandingsolie. Mocht het niet de kabel verbinding zijn, dan geef ik het typenummer die op cdi staat.

---

Vanmiddag even een sopje gemaakt en eens de immens smerige scooter schoongemaakt, grapje, veel meer dan een beetje stof en een klein beetje groene aanslag was het niet. Ik ben een losse stelschroef van de rem tegen gekomen (gewoon niet vastgedraaid), een onbekend rubber dopje en een glaszekering. Verder 1 tyrap, twee ontbrekende schroeven en een missend driehoekje in de voorzijde van de kap. Uiteraard hier en daar een verroeste schroef en een beetje oxidatie op het chroom; wat na 9 jaar ook wel mag. Beetje roest op de standaard en heel klein beetje aanslag op de uitlaat, maar totaal niet noemenswaardig. Ik zag verder dat ik mij vergiste in de kilometerstand, er staat 3100+ op de teller, het zou mij niets verbazen dat deze teruggedraaid is... Maar het zou best kunnen gezien het feit dat er geen noemenswaardige roest of oxidatie op zit, en het is een schade scooter die bij de voorkant een tik heeft gekregen. Toch had hij ook wel mooiere scooters met veel meer kilometers op de teller, maar deze waren dan ook heel veel duurder (Ook La Souris). Voor 300 niet slecht, en de helm heb ik voor 60 gekocht (IXS met fancy kleurpatroon en onzinnig veel schuifjes) die vrijwel nieuw was maar spuuglelijk.

Paar video's zonder eind resultaat (staat nu te drogen en geeft dan een verkeerd beeld), morgen het resultaat en uitleg wat er mis is of raar is. Tweede video komt laten omdat ik deze eerst moet uploaden wat niet zo snel gaat:

Last edited:

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Manual geeft 10W40 aan; hoewel algemeen 75W90 weer een veelvoorkomend komend advies is.
Er rijst het vermoeden dat de boekjes die jij leest niet correct zijn of dat jij ze niet correct leest.
10w40 in de vertandingsruimte is natuurlijk niet de bedoeling.
Kan je deze pagina van je boekje eens delen?

Als je het kenteken op Finnik.nl invult dan zie je hoeveel eigenaren er voor jou zijn geweest.
Als dat er meerdere zijn geweest dan is de afgelezen kmstand wellicht twijfelachtig.

Dit is ook geen slecht product.

Bussen ga ik dan verder niet moeilijk om doen, maar slechts controleren op vlakke plekken en even een foto hier plaatsen voor controle.

Welke bussen heb je het eigenlijk over?

En wat betreft die grote fles, die zul je wss nog een keer nodig hebben tijdens of na het sleutelen aan GY6.
:tonguewink:

OverLander

Active Member
Zie net dat ik met bussen de Variorollen bedoel. 2 vorige eigenaren (handelaar neem ik niet mee omdat deze domweg opkoopt en opknapt).

IMG_0718[1].JPG

PS: Remreiniger en weet ik veel wat voor spul heb ik in overvloed.

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Apart boekje, zal een fout zijn geweest.
Tenzij de linker pagina je motorolie betreft en ze rechts alleen het advies voor de motor hebben gespecificeerd.
Wss vind je onder je carterkap op het motorblok ook het typenr van je blok.

Attachments

• 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 6

OverLander

Active Member
Hartelijk dank voor de pdf, dit maakt het een stuk makkelijker voor mij. We gaan zien wat het type nummer is en verder neem ik het advies van 75W90 over.

EDIT: Volgens kenteken BN139QMB

Last edited:

OverLander

Active Member
CDI zag er als nieuw uit en heb een 25km/h opgehaald voor een paar euro met de gedachte dat het dus puur de CDI was.. 10W40 iets teveel maar nieuw, luchtfilter niet super, tandolie nieuw. Kleppen niet naar gekeken en nu de carterpan los (snaar controleren) en doorgeknipte kabel zoeken.

IMG_0719.JPG

IMG_0724[1].JPG

IMG_0729[1].JPG

Bleek dus een 35 te zijn.
IMG_0725[1].JPG
PS: Blijkt dus geen benzinefilter te hebben, wist ik veel.

Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Apart boekje, zal een fout zijn geweest.
Tenzij de linker pagina je motorolie betreft en ze rechts alleen het advies voor de motor hebben gespecificeerd.
Wss vind je onder je carterkap op het motorblok ook het typenr van je blok.

Bij motorolie zal er wel van 80w90 staan.
Typische een Belgisch boekje vertaald in het Engels.

En ja in boekjes kunnen ook fouten worden gemaakt als men in totale opgewonden staat zo`n boekje inelkaar moeten blubberen.
Post automatically merged:

CDI zag er als nieuw uit en heb een 25km/h opgehaald voor een paar euro met de gedachte dat het dus puur de CDI was.. 10W40 iets teveel maar nieuw, luchtfilter niet super, tandolie nieuw. Kleppen niet naar gekeken en nu de carterpan los (snaar controleren) en doorgeknipte kabel zoeken.

View attachment 70249

View attachment 70250

View attachment 70251

Bleek dus een 35 te zijn.
View attachment 70252
PS: Blijkt dus geen benzinefilter te hebben, wist ik veel.

Op foto 1 valt niet meer te zien dan een schoon gemaakte peilstokje.

Heb zelf op dat xxxx gebied olie op staan.

OverLander

Active Member
Gaat om het papiertje waarom je kunt zien dat het geen drap is. Olie ruikt ook fris en met opwarmen blokje, en daarna afkoelen, staat deze boven de max.

---

Edit 1: Met de andere CDI er in gaf deze bij het opstarten even een paar plofjes, is dat normaal?

Edit 2: Ondertussen wel mijn benzine filter gevonden op een rare plek (uiterlijk zeer smerig, dus vast wel oud) en een stekker die niet aangesloten is boven de carterpan. Dit zou de toeren begrenzer zijn naar mijn eerste vermoeden, maar heb het kabeltje wat er op moet nog niet gevonden (gaan we dus even grondig doorspitten waar dat ding gebleven is); Ik denk dat ik wat kappen los moet halen om het te vinden.

Trouwens, geen enkele kap heeft gebroken clippen en heb slechts 1 dolgedraaide schroefaansluiting tot nu toe. Verder missen er tot nu toe maar 2 schroefjes wat mij echt verbaast!

Last edited:

OverLander

Active Member
Toerenbegrenzer stekker.... ff in het boekje kijken. Zie ook een scheurtje in de vacuüm wat startproblemen kan geven. IMG_0730[1].JPG

Afgeknipte stekker boven de pan (roestplaatje in de WD40, deze kwam niet los en draait anders dol).
IMG_0732[1].JPG

Oude filter (over het hoofd gezien), zit wel correct met de ingang en uitgang:
IMG_0733[1].JPG

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Gaat om het papiertje waarom je kunt zien dat het geen drap is. Olie ruikt ook fris en met opwarmen blokje, en daarna afkoelen, staat deze boven de max.

---

Edit 1: Met de andere CDI er in gaf deze bij het opstarten even een paar plofjes, is dat normaal?

Edit 2: Ondertussen wel mijn benzine filter gevonden op een rare plek (uiterlijk zeer smerig, dus vast wel oud) en een stekker die niet aangesloten is boven de carterpan. Dit zou de toeren begrenzer zijn naar mijn eerste vermoeden, maar heb het kabeltje wat er op moet nog niet gevonden (gaan we dus even grondig doorspitten waar dat ding gebleven is); Ik denk dat ik wat kappen los moet halen om het te vinden.

Trouwens, geen enkele kap heeft gebroken clippen en heb slechts 1 dolgedraaide schroefaansluiting tot nu toe. Verder missen er tot nu toe maar 2 schroefjes wat mij echt verbaast!
1
In theorie niet, maar de ene cdi is de ander niet.
2
Dat kabeltje loopt(normaal) uiteindelijk naar je cdi.

Er zit een sensor in je carterkap, deze krijgt weer signalen van het koppelingshuis.
Kan je vanuit je carterkap niet een kabel volgen?

Een overschot aan olie is eenvoudig te verwijderen met een doseerspuit en een stuk brandstofslang eraan.

OverLander

Active Member
Ik moet een schema uittekenen en zie dat er al meer is aangepast, met de pdf kan ik het beter uitwerken. Blauw/wit van boven de pan loopt door naar paars/wit van de originele CDI. Waar deze vervolgens heen loopt, is onbekend...

Choke stekker lijkt nergens op te passen en komt ook niet overeen met kleuren waar dan ook, wel zie ik een doorverbinding bij de originele kabel van de choke (overbrugging met draaitje), maar hier zit nog heel veel meer en zou ook passen op de CDI.

Moraal van het verhaal: uittekenen en pdf erbij pakken ter controle voor het schema (stel je voor dat je een paar euro gaat betalen voor de juiste draden op kleur...)IMG_0734[1].JPG

trabiarie

Well-Known Member
Houd er ook rekening mee , dat je met het olie peilen , de peilstok er niet indraait , maar bovenop de schroefdraad laat rusten.

OverLander

Active Member
Ik heb inmiddels gelezen dat het een beetje verschilt per merk, bij Piaggio en Zip moet de dip er op rusten en bij anderen er weer ingedraaid worden. Ik zal dit beter uitzoeken en controleren, teveel is ook niet goed en dat moet ik wel voorkomen.