Perfecte afstelling Kymco Agility 12" 72cc

MrHeinz

Active Member
Ik ben bezig om de bij benadering perfecte afstelling voor mijn Agi 72cc te vinden. Hoe is het nu:

- 72cc
- Originele kop en nokkenas
- Koso racevario
- 6,83 gram rollen
- Trekveren Malossi wit
- Drukveer Malossi wit

Tussen de 30 en de 50 km/h (op de teller) ervaar ik een lichte toerendip. Hoe zwaarder de rollen, hoe groter de dip wordt. Vanaf 0 naar top trekt hij vlot en vloeiend door. Bij gashername tussen de 30 en 50 vind ik hem nog iets te traag op toeren komen. Ik dacht dat dit aan de originele drukveer lag, en daarom heb ik die witte erin gezet. Maar ik merk eerlijk gezegd amper verschil. Een zwaardere drukveer lijkt me overkill voor een 72cc 4T. Dan toch nog maar wat lichter gaan in rolgewicht?
 
Advertisement - register to remove this

Het zou eventueel kunnen dat hij op de varioring blijft liggen, waardoor hij in een te hoge versnelling start bedenk ik me nu.
 
zit er een gladde bus in, of nog de originele met opstaande rand?

Hoe rijdt de scooter met 6gr rollen (als de die heb tenminste), heb je dan nog die dip?


hoe lang rij je btw met deze setup? als je een lange tijd rij met een setup dan slijten de onderdelen in (ik spreek uit ervaring)
 
Er zit een gladde bus in met een varioring van 4,5mm om op de 55 GPS te blijven. Onderdelen zijn in orde.

Maar het is toch zo dat je zwaardere rollen neemt als je een sterkere drukveer monteert? Of is het juist omgekeerd?
 
bij grotere cc scooters hebben ze een sterkere drukveer en zwaardere rolletjes

uitleg:
zoek het principe van centrifugaal krachten

de "kracht" van de vario zal met zwaardere rollen de kracht van de drukveer sneller overwinnen en schakelen tov lichte rollen


ik zat net te bedenken dat @Maups ook een kymco ag met 72cc had
 
Dan kan het ook zijn dat de Malossi drukveer even sterk of zelfs zwakker is dan de originele drukveer, al kan ik me dat niet voorstellen.

Het zou ook nog wel kunnen dat hij nu sowieso net iets minder loopt door de hoge buitentempratuur.
 
Ik rij ook met Torque Driver met Rechte Spiebaan , zeker aan te bevelen als je een Multivar gebruikt .
Die van Malossi is echter niet goedkoop .... 100,00
 
Toch nog een vraag, na een hele lange rit komt de scooter op een gegeven moment moeilijker op toeren. Alsof je in een hogere versnelling wegrijdt. Als hij eenmaal op toeren is trekt hij wel goed door naar z'n top. Normaliter heeft hij daar geen last van.

Zou prestatieverlies kunnen komen doordat de motor op een gegeven moment heel warm is? Voor mijn gevoel zit het echt in de overbrenging.
 
Ik heb twee dingen gelezen:
- Als de overbrenging van een scooter heel warm wordt kunnen de prestaties dalen
- De spiebanen van de torquedriver kunnen inslijten wat dips kan veroorzaken

Wellicht probeer ik een andere poelieset te regelen, scooter heeft 27k gelopen dus het zou me niet verbazen als er wat sleet op poelies zit.
 
Ik heb de app 'drag racer' gedownload en mijn scooter accelereert in 2,3 seconden naar de 20 en in 10,4 seconden naar de 50 km/h GPS. Heeft iemand concurrerende cijfers voor een 72cc 4T?

Zit toch te twijfelen of gele druk- en trekveren nog een positief verschil kunnen maken.
 
Last edited:
Ik heb een andere set poelies gekocht met +15% trekveren en drukveer. Die spiebanen zijn in goede staat. Ben benieuwd hoe het hiermee gaat.
 
De gele trek- en drukveren zijn geen onverdeeld succes. De trekveren zijn in ieder geval te sterk. Malossi wit werkte beter.

Over de zwaardere drukveer ben ik nog niet uit. Hij trekt in principe wel goed door en de gashername is ook prima, maar je merkt dat hij het duidelijk zwaarder heeft op hogere snelheden. Wellicht valt dat te compenseren met zwaardere rollen. Wat denken jullie?
 
Back
Top