People S 50cc Koude motor pakt niet goed op

PeopleSPastorius

New Member
Hallo iedereen!

Nieuw op dit forum, ik hoop dat ik op de goede plek post.

Hier kort mijn situatie. Ik heb een tweedehands People S aangeschaft. (die op mijn avatar foto) Betrouwbare verkoper met de handleiding en een onderhoudsboekje erbij. Er stond slechts 16000 op de teller en ik ben zeer blij met de aankoop, de scooter rijdt zeer lekker. Er is alleen een issue. Als de motor koud is dan kan ik prima elektrisch starten, hij gaat direct aan. Maar als ik dan ga zitten om weg te rijden en ik geef een beetje gas dan duurt het echt een aantal seconden voordat het gas geven ook echt wordt opgepakt door de motor. Als het buiten vrij koud is, ik had dat een keer 'snachts, dan is hij zelfs een keer uitgevallen toen ik na het starten wilde wegrijden. Starten gaat gewoon prima. Als ik eenmaal wegrij dan is het probleem ook weg na een paar minuten. Het is echt in het begin bij een koude motor. Bij de laatste warme dagen had ik het ook eigenlijk niet, dan kon ik meteen wegrijden.

Ik heb hem dus laten nakijken en een beurt laten geven bij een dealer. Vond ik ook wel lekker na zo'n tweedehands aankoop. Ik heb hem het probleem verteld. Hij heeft wat dingen afgesteld zei hij en wat zaken vervangen zoals bougie, luchtfilters, olie vervangen etc. Maar raad eens: Het is er nog steeds. Bij een koude motor dan start ik probleemloos, ik ga zitten en als ik weg wil rijden dan pakt hij mijn gas niet. Hij trekt gewoon niet op. Duurt een seconde of 5 en de volgende minuut voel ik hem toch ook niet echt lekker optrekken. Als ik eenmaal een tijdje rij is dit gewoon weg. Als ik dan stop en hem uit zet, en weer start is het ook weg. Ik heb al ruim 500 KM gereden ermee.

De dealer zei verder dat de scooter gewoon prima in orde is maar hij heeft volgens mij iets over het hoofd gezien. Waar kan dit zitten?

Ik wil graag wat advies inwinnen hier voordat ik hem weer weg breng.

Alvast bedankt en safe trips!
 
Advertisement - register to remove this

Afstelling carburateur vermoed ik. Kun je hem wat hoger stationair zetten of de gas naald stellen?
Thanks voor de reply! Ik vond hem stationair een beetje te rustig draaien, al was het wel stabiel, dus ik heb de stationair schroef een kwart slagje gegeven. Het achterwiel gaat echter een klein beetje draaien als hij stationair loopt, volgens mij hoort dat niet. De gas naald stellen, ik weet niet hoe dat moet... Moet ik hem daarvoor wegbrengen denk jij?
Post automatically merged:

Is de gasnaald ook niet voor 50% gas problemen? Zou het ook bv de mengselschroef kunnen zijn? Of de sproeier?
 
Last edited:
Thanks voor de reply! Ik vond hem stationair een beetje te rustig draaien, al was het wel stabiel, dus ik heb de stationair schroef een kwart slagje gegeven. Het achterwiel gaat echter een klein beetje draaien als hij stationair loopt, volgens mij hoort dat niet. De gas naald stellen, ik weet niet hoe dat moet... Moet ik hem daarvoor wegbrengen denk jij?
Post automatically merged:

Is de gasnaald ook niet voor 50% gas problemen? Zou het ook bv de mengselschroef kunnen zijn? Of de sproeier?
Opzich mag het achterwiel op een warme motor heel licht draaien. Als er sproeier 75 in zit, zou ik een setje kopen van sproeier 78-84. Als de motor warm wel lekker loopt, kan het zijn dat de acceleratiepomp net even teveel benzine geeft in combinatie met de choke. De acceleratiepomp geeft een extra shot benzine bij wegtrekken puur voor milieu eisen. Deze kan je weg buigen of vast zetten. Wel raad ik je dan aan ruim in de sproeier te zitten. Misschien kun je eens naar je bougie kijken en een foto posten + bougiecode.
Gas naald is tot en met half gas. Als je sproeier vervangt ook even stationairsproeier uitblazen. Vermoed niet dat dit het probleem is, maar altijd even meepakken bij problemen.
In principe kun je sproeier redelijk makkelijk doen door enkel luchtfilter slang slangenklem en spruitstuk slangenklem los te halen en dan de carburateur omdraaien.
Mijn ervaring leert meestal de fijnste afstelling basis sproeier 84 en mengselschroef 2,5 slag.
Mengselschroef draai je eigenlijk op een warme motor open tot z'n hoogste toeren en dan een halve slag terug.
 
Opzich mag het achterwiel op een warme motor heel licht draaien. Als er sproeier 75 in zit, zou ik een setje kopen van sproeier 78-84. Als de motor warm wel lekker loopt, kan het zijn dat de acceleratiepomp net even teveel benzine geeft in combinatie met de choke. De acceleratiepomp geeft een extra shot benzine bij wegtrekken puur voor milieu eisen. Deze kan je weg buigen of vast zetten. Wel raad ik je dan aan ruim in de sproeier te zitten. Misschien kun je eens naar je bougie kijken en een foto posten + bougiecode.
Gas naald is tot en met half gas. Als je sproeier vervangt ook even stationairsproeier uitblazen. Vermoed niet dat dit het probleem is, maar altijd even meepakken bij problemen.
In principe kun je sproeier redelijk makkelijk doen door enkel luchtfilter slang slangenklem en spruitstuk slangenklem los te halen en dan de carburateur omdraaien.
Mijn ervaring leert meestal de fijnste afstelling basis sproeier 84 en mengselschroef 2,5 slag.
Mengselschroef draai je eigenlijk op een warme motor open tot z'n hoogste toeren en dan een halve slag terug.
Thanks! Ik ben zelf geen sleutelaar, al zou ik wel meer willen leren erover. De bougie is nieuw, althans 3 weken oud. Ik wil zoveel mogelijk info inwinnen hier zodat als ik naar een dealer ga om hem goed af te stellen ik goed beslagen ten ijs kom.
Post automatically merged:

Doet de elektrische choke het wel ?
Zoek maar eens op you tube hoe of wat.
Hoe weet je of hij het wel of niet doet? Als je kan starten zonder gas bij te geven bijvoorbeeld?
 
Last edited:
Tijdens een koude start staat de choke altijd op ''open'' en geeft meer lucht en brandstof.
Als de motor dus in 1 keer start lijkt me dat gewoon in orde.

Je moet echter wel even wachten (2,5/3 min) met wegrijden totdat de choke het extra kanaal heeft afgesloten, en de motor op temperatuur is. Met de koude start maakt het wat meer toeren stationair, als de carburateur goed is afgesteld en de choke sluit ook goed af is dit oke. Wiel mag draaien bij een koude start (op de midden-bok), maar met een op warme/bedrijfstemperatuur zijnde motor moet het wiel eigenlijk stilstaan. Zo niet heb je kans op extra slijtage op de segmenten en het huis van de koppeling!

En naar een acceleratiepomp hoef je niet te zoeken op je scooter.
Deze zit niet op de CVK carb van de Kymco P-S-50.

Standaard carburateur setting: Hoofdsproeier 80 en stationair 35.
Niks mis mee, tenzij er begrenzers zijn verwijdert. Is dit het geval, dient men de sproeier te vervangen voor 1/2 maten groter.
Stationair 1.700/1.800 Rpm bij een warme motor is voldoende.

Edit: Niet geheel onbelangrijk! Houdt er rekening mee dat jou Kymco gebruik maakt van een CDI-gelijkspanningsunit welke spanning pakt vanaf de accu i.p.v. de stator en spoel om de vonk te kunnen genereren.
 
Last edited:
Back
Top