past andere velg op (hele) oude booster/bws

streetscraper

Well-Known Member
ik heb dus een booster/bws gekregen en ben die dus aan het opknappen. Hij is wel al erg oud (14 a 17 jaar of zo, een van de allereerste gebouwd dus --> met trommelrem vooran :p nu vraag ik me al een tijd af (en vind er ook bijna niks over) verschilt het blok van de eerst gebouwde booster (bv bouwjaar 1993) qua wielnaaf of zo met de latere oude modellen (bv bouwjaar 2002)?

wat ik graag wil achteraan als velg is:

* 12"
* 13" tnt
* 13" sr sd

maar past dit wel |( ik vind dat dus nergens. En qua voorvork, ik heb nu zo'n trommelrem voorvork met rubbers. Verschilt het balhoofd van de eerst gebouwde booster (bv bouwjaar 1993) met die van de latere oude modellen (bv bouwjaar 2002). En kan ik met andere woorden een schijfrem voorvork monteren met daarin dus een grotere velg (12" of 13" tnt of zo. ALs iemand mij hierbij kan helpen, er is er weinig te vinden over de alleerste boosters/bws. Mijn bws/booster ziet er zo uit (let niet op de staat, zijn nog de oude kappen :|)

2s6ox7n.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het blok is bijna identiek. De ontsteking is anders en de achteras is 105mm ipv 107 mm.

Wielen ga je er niet voor vinden. Maar met wat werk krijg je wel een nieuwere voorvork erin en sr velgen kan je plaatsen.
Achteraan past het, vooraan moet je een bus maken of je voorvork uitboren tot 12 en dan pen van een sr nemen.
 
echte feiten:

- Ontsteking is zelfde tot en met model '02 vanaf '03 tot heden zijn het andere
- Er zit std wel een toerenbegrenzer op, aan de cdi zit een rode draad, als je deze uittrekt
is hij niet meer begrensd (de cdi)
- Achteras is iddentiek alle jonegere modellen.
Giorgo heeft het over de koppeling zelf
- Motorblok is identiek
- dus velgen van alle minarelli modellen passen (enkel niet van deze met een kort blok,
maar neos, sliders, bw's, aerox (maar dan heb je geen achtterrem),...
- Balhoofd is niet meer hetzelfde vanaf '95 tot en met '03.
Balhoofd vanaf model '04 is terug hetzelfde
- Maar een kroonstuk van model '04 past NIET
De kroonstukken van de tussenliggende modellen passen wel, enkel balhoofd gebruiken
van model '04 (die op de oude kroonstukken passen, je balhoofd kan je dus ook
herbruiken als het nog in orde is)


Model vanaf '95 tot en met '99 heeft een schijf van 170mm met 3 gaten
model vanaf 2000 tot ... hebben schijf van 180mm met 4 gaten

schijfjes van 170mm zijn niet echt gangbaar dus zal je op zoek moeten naar
een vorkbenen vanaf model 2000.
 
ja zit dus duidelijk verschil in :D had het eigenlijk niet verwacht maar ja..Dus het is mogelijk om een neos/slider/bws/sr sd velg achteraan te monteren maar vooraan zal het niet zomaar lukke zelfs niet met een andere voorvork (die blijkbaar niet zomaar zal passen. 8Phet is me al een stuk duidelijker nu.
 
voorvork past wel zomaar hoor.
Het baloofd dat hij bezit kan past perfect op de jongere vorken.

Dus een voorwiel en een kroonstuk van bv model 2000 past gewoon hoor.
 
langs vanacht zal je moeten wat aan je blok slijpen als je bv een sr velg met schijfrem wilt steken dan koopje een plaatje je kan het vinden op 2dehands.be het is 5mm hard staal heb ik ook gekocht voor men spirit en dan kan je velg van Aerox/sr op plaatsen met een achterrem :)
 
Back
Top