papieren filter

JDS

Well-Known Member
Kan je de originele papieren filter vervangen door zo'n inleg filter? (zie foto)
 

Attachments

  • 20455231-origpic-a48d5f.jpg_0_0_100_100_300_225_75.jpg
    20455231-origpic-a48d5f.jpg_0_0_100_100_300_225_75.jpg
    6 KB · Views: 11
Advertisement - register to remove this

Wat voor scooter zit dat papieren filter in? (Neem aan dat het om een 4-takt gaat.) Heb eigenlijk nooit een 2-takt met papieren filter gezien. En dan denk ik aan kymco met Gy6 blok??

Volgens mij zit daar zo`n inzet cardridge erin die je gewoon kan vervangen. Maar zou het niet met een schuim filter doen..
 
Kymco heeft schuim geen papier.
En natuurlijk mag je die papieren rommel vervangen voor een aftermarket schuim inleg model die gemaakt is voor jou scoot.
 
125cc 4takt idd.. heb op k&n site al gekeken voor een inleg maar mn model staat er nog niet tussen. midel is dan ook maar paar maand uit. wil in de toekomst die papieren eruit en andere inleg filter inleggen
 
Kymco Agility 50 heeft gewoon een papieren luchtfilter: (dat heeft de meeste chinese blokjes) ook die van mijn peugeot kisbee.

500_bild1_7238710_1.jpg



Dus ik snap niet hoe mensen erop komen dat het niet zo is..? Ik zou er niet zomaar een ander type in zetten.. Het filter wel, alleen reageerd het anders op de motor.. De doorlaat van de 2 type filters zijn anders.. En dan is er de mogelijkheid dat de luchtstroom anders word (meer of minder) En dit heeft dan ook weer invloed op de afstelling van de carburateur.. Die opgevouwen filters zijn altijd van papier.. Die losse cassettes kan je gewoon los kopen.. Moet je wel het filterhuis helemaal splitten.




Kymco heeft schuim geen papier.
En natuurlijk mag je die papieren rommel vervangen voor een aftermarket schuim inleg model die gemaakt is voor jou scoot.

(onderbouw je antwoord dan) het staat hier letterlijk boven al aangegeven dat het wel zo is.
 
Je hebt gelijk ik had een ander filter in gedachte.
Indien je dit filter voor schuim model vervangt is er inderdaad kans dat afstelling niet meer klopt.
 
en als er nu geen carbu opzit maar injectie? regel die niet alles automatisch dan? had in tijd op mijn wagen ook zon volledig k&n open air filter systeem en merkte wel verschil hoor
 
Injectie word met parameters ingesteld in de ECU/EFI. Dus het heeft een bepaalde kleine marge naar beneden en naar boven... Deze afstelling staat zo afgesteld dat het alleen klopt met de originele filters die daar nou erop zitten.. Daarom gaan mensen die bijvoorbeeld een aftermarket uitlaat erop schroeven ook problemen krijgen met de afstelling.. Alleen met de originele uitlaat staat hij dan het beste afgesteld.

Ga je dit veranderen, dan zal de ECU / EFI maar tot de max ingestelde waarde maar meer benzine krijgen.. Met een open filter zal die dus te arm gaan lopen.. En de kans op motor falen word een heel stuk groter..

Overigens zijn deze parameters niet zelf te wijzigen.. Dit word gedaan bij Dell orto of bij de fabrikant van de scooter.. Hun hebben daar speciale gemaakte voor dit doel unieke software voor die met deze ECU /EFI kan communiceren en data uitwisselen / veranderen..

Maar als consument zal je niet zo heel snel aan deze software kit kunnen komen (want in die kit zit ook een Diag tool / interface lezer kit erbij) (zelfde idee als bij de Di-tech) alleen software is nog lastiger om te krijgen..

Enige optie wat je zou kunnen hebben is dat als malossi een digitronic ECU / EFI unit aanbied dat deze wel meer gaan inspuiten...

Dus als consument is het amper nog mogelijk (`om een sproeier te vervangen`) Dit word allemaal bij je dealer gedaan.. En nieuwe firmware updates krijgt de dealer dan van de fabrikant die deze nieuwe firmwares ontwikkeld.
 
is dit een ristrictie op de standaard luchtfilter??
 

Attachments

  • 20180123_112923.jpg
    20180123_112923.jpg
    173.7 KB · Views: 7
  • 20180123_112938.jpg
    20180123_112938.jpg
    114.8 KB · Views: 6
Zou haast zeggen dat het gaas ervoor zit zodat je papieren filter niet eruit komt zetten.. En dan niet meer filtert.. Zou het lekker laten zitten..

Al zou je het gaas los maken.. Maar dan heb je alleen je filter gesloopt.. En kan je een nieuwe kopen.
 
papieren filter zit nochtans goed vast hoor in dat plastic omhulsel... heb dit bij mijn vorige 125 verwijderd en merkte iets beter koppel en gasrespons en had nog foam filter orgineel. die gaas houd trouwens toch de airflow tegen zo te zien?zou dit niet zijn voor die euro4 normen? bij yamaha kan men deze eruit klikken al even gechekt. dan maar ff verwijderd en zien wat het zegt.
 
Ja zou met euro 4 norm van doen kunne hebben, zodat er een wat kleinere sproeier erin kan en je dus een schonere verbranding hebt (er is immers minder brandstof nodig)
 
is injectie met ecu... dus dit past zichzelf wel aan die ecu aan de nieuwe instelling? is nu niet een drastische verandering.
 
Back
Top