paarse ledjes dashboard toegestaan?

dnh300

Active Member
Hoi mijn vriendin wilt graag paarse ledjes in haar Vespa LX dashboard. https://www.ledcustoms.nl/products/vespa-lx-tellerverlichting-paars
Nu vroeg ik mij af of dit wel legaal zou zijn. Op de site van de overheid kam ik er niet echt uit. alle lampen staan beschreven maar niet de dashboard verlichting.

wat er wel staat is: ''Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.6.51, 5.6.52, 5.6.57, 5.6.57a en 5.6.58 is voorgeschreven of toegestaan. In of op het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen doen dit niet naar de buitenzijde van het voertuig.''

Ik heb wel eens gehoord dat je een boette kunt krijgen als je dashboardverlichting niet werkt (dan zie je in het donker je snelheid niet). Dus ik neem aan dat het verplicht is voor scooters. Athans wel voor deze scooter want die is uit 2008 en dus nog niet extreem oud.

De ledjes schijnen niet naar buiten maar verlichten alleen het dashboard. dus in dat opzicht zou het mogen. Maar mag dashboard (achtergrond)verlichting afwijken van wit/geel?
 
Advertisement - register to remove this

Mijn liberty iget heeft blauwe dashboard verlichting. Alle iget modellen komen zo de fabriek uit, dus neem aan dat het toegestaan is.
 
Mijn liberty iget heeft blauwe dashboard verlichting. Alle iget modellen komen zo de fabriek uit, dus neem aan dat het toegestaan is.
waarom zou t niet toegestaan?je verblind niemand met je dashboard ledje.als oom agent zeurt vraag hem de reden waarom het niet mag.
De politie houdt niet zo van gekleurde lichten. Dus ik snap de vraag wel
Dankjewel voor jullie reacties, de reden dat ik het vraag is. Het dashboard moet goed zichtbaar zijn in het donker (lijkt me). Nu is het met paars licht volgensmij prima zichtbaar, maar een agent kan er natuurlijk anders over denken.

Is het blauwe dashboard verlichting van jou @4slaf4life gemend met wit? Of echt heel erg blauw?

Offtopic: mijn vriendin haar scooter loopt netjes 52km/h op de rollerbank (zonder correctie) het zou zonde zijn om voor die stomme lampjes een boette te krijgen.

Edit: ik bedacht me ineens dat de vespa sprint dit heeft.
BCAF1950-5406-49B8-8C11-13106855A788.jpeg
Dan lijkt het mij dat paars ook wel mag…
 
Dashboardverlichting in een bepaalde kleur is geen probleem.
De Vespa GTS wordt zelfs uitgeleverd met verschillende kleuren achtergrondverlichting, afhankelijk van de uitvoering.
De mijne is licht blauw.
 
In de Nederlandse wetgeving staat niets, maar dan ook echt niets beschreven over de kleur van het dashboard die een scooter dient te hebben.
Eigenlijk is het heel simpel: wanneer er geen sanctie staat op het gebruik van een verlichtingskleur, dan kan er ook geen bekeuring uitgeschreven worden.
De verplichte/toegestane verlichting voor een scooter/brommer staat hier beschreven.
Een agent kan geen bekeuring uitschrijven voor iets dat niet bestaat....
Immers: je kan ook geen boete krijgen omdat je een ijsje op straat eet... ;)
Conclusie: je mag dus alle kleuren op het dashboard gebruiken...
Hieronder nog een paar linkjes om door te nemen:



Hopelijk is e.e.a. duidelijk...
 
In de Nederlandse wetgeving staat niets, maar dan ook echt niets beschreven over de kleur van het dashboard die een scooter dient te hebben.
Eigenlijk is het heel simpel: wanneer er geen sanctie staat op het gebruik van een verlichtingskleur, dan kan er ook geen bekeuring uitgeschreven worden.
De verplichte/toegestane verlichting voor een scooter/brommer staat hier beschreven.
Een agent kan geen bekeuring uitschrijven voor iets dat niet bestaat....
Immers: je kan ook geen boete krijgen omdat je een ijsje op straat eet... ;)
Conclusie: je mag dus alle kleuren op het dashboard gebruiken...
Hieronder nog een paar linkjes om door te nemen:



Hopelijk is e.e.a. duidelijk...
Dankjewel!
Post automatically merged:

Dashboardverlichting in een bepaalde kleur is geen probleem.
De Vespa GTS wordt zelfs uitgeleverd met verschillende kleuren achtergrondverlichting, afhankelijk van de uitvoering.
De mijne is licht blauw.
Gaaf!
 
Back
Top