Paar vraagjes; nieuwe cillinder

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag iedereen,

Afgelopen zaterdag de cillinder vervangen van mijn Yamaha Neos 2005. De vorige cillinder had een afgebroken schroef bij de uitlaat aansluiting dankzij mijn vader die wel even de bout wilde aandraaien haha.
Alles goed gegaan, cillindertje vervangen. Alles volgens het boekje en de Neos doet het weer en klinkt beter dan ooit tevoren.
Nu heb ik zaterdag maar 5km ongeveer gereden om even te kijken hoe en wat. Vandaag ben ik een wat groter stuk gaan rijden. Ongeveer 20km. Nu weet ik dat ik bijvoorbeeld geen vol gas mag geven en niet op de topsnelheid mag rijden. Ik heb op half gas dus de hele tijd ongeveer 40 gereden en met wat stops hier en daar om weer opnieuw op te trekken. Nu reed ik net een klein bergje(woon in limburg) op en merkte ik dat hij een beetje terugviel qua snelheid waarop ik een klein beetje meer gas gaf en toen merkte ik dus dat ik eigenlijk de heletijd met bijna vol gas heb gegeven. Wat ik mij nu afvraag is; heb ik nou mijn cillinder verpest hiermee? (Ik heb niet het gas vastgehouden, maximaal 5-10 seconden lang waarop ik het kort losliet en weer gas gaf.
Hopende dat iemand mij kan vertellen hoe ik het beste mijn cillinder kan inrijden( Was ik goed op weg) en of ik hem al verpest heb door een keertje volgas te geven.(maximaal 1-2 seconden gas). Topsnelheid was met oude cillinder 60-70 en heb niet harder als 40-50 gereden.

Groetjes, Enterprise.
 
Advertisement - register to remove this

Ik weet niet of het alu of gietijzer is.
 

Attachments

  • 15572270182671873680767783645762.jpg
    15572270182671873680767783645762.jpg
    124.5 KB · Views: 8
  • 15572270306251460354211784528492.jpg
    15572270306251460354211784528492.jpg
    301.1 KB · Views: 10
Hey Enterprise,


Nee dat valt wel reuze mee.

Ik ben zelf momenteel een AC Top performance Black Trohpy 70cc in aan het rijden (tevens ook in limburg :p),
en heb zojuist een stuk van bijna 100 km gereden met verschillende snelheden en gas standen.
de sleutel van het inrijden licht in je toerental. NIET te veel toeren draaien de eerste (zeker) 100 km - 200 km.
of je dan 50,60 of in mijn geval 70-80 rij. probeer met je gashendel het toerental zo min mogelijk te houden.
in verschillende situaties kan dat bepalen of je het gas kan aanhouden of niet.
en het feit dat je bergop rij, en het zwaarder word klopt. maar de verbranding/explosie druk blijft hetzelfde in je cillinder,
dus je zuigerveren hebben hier geen last van ondervonden. Met dat gezegd, is een juiste afstelling ook essentieel. Evenals goede smering.

heb je nog goede compressie ? hoe start de scooter ?
 
Bedankt voor het bericht, leuk om te weten dat er nog een limbo hier op het forum is :D.
Tof dat je 70cc hebt, ik wou deze eerst ook pakken maar heb het maar niet gedaan omdat er dan ook ander spul inmoet zoals een andere vario/rollen misschien. (afstellen denk ik?)
Ik vermoed dat de afstelling goed is want ik heb precies dezelfde cillinder erop gezet als dat ik erop had zitten. Ikk rij nu ongeveer al 6-7 jaar met deze scooter en heb wel het een en ander vervangen maar nooit iets opgevoerd. Altijd weer hetzelfde onderdeel teruggeplaatst. Heb de scooter gekocht met 16.000 km op de teller en hij heeft nu ongeveer 33.000km. op de klok staan. Rond de 31k is nog de koppeling vervangen maar dit heeft altijd goed gelopen met de oude cillinder. Ik neem aan dat ik qua afstelling wel goed zit? Er zijn geen dipjes ofzo, alles lijkt te werken zoals het hoort. Starten gaat echt super. Voorheen moest ik altijd 1-2 x kicken of even met de choke elec. starten een paar sec. Nu is het echt amper een milliseconde op de elecstrische start of een heel rustig kickje en hij loopt. (Zelfs na 2 dagen stil staan in de garage) Verder voelt het kicken zwaarder aan dan met de andere cillinder. (Je voelt nogal wat tegendruk bij het kicken. Bij de cillinder die er hiervoor op lag, was dat een stuk minder.)

Heb ook nog een afbeelding van de neos toegevoegd.
 

Attachments

  • 12801313_1698637160384507_8057533801873007252_n.jpg
    12801313_1698637160384507_8057533801873007252_n.jpg
    136.6 KB · Views: 16
Last edited:
Tegen druk lijkt mij juist goed, dan heb je tenminste goede compressie.
stel je veren liggen eruit in het ergste geval. dan zal je kickstarter ook lichter gaan. Tevens als de veren dusdanig gesleten zouden zijn,
dat ze niet meer geheel afsluiten, zou de scooter ook slecht starten.

70cc hoef je niet alleen voor de snelheid te pakken, hier in limburg is vooral trekkracht van orde :p.
 
Ik heb ook wel eens gehoord dat als je dehele tijd een stijle berg op en af gaat rijden dat dat ook goed is voor de trek kracht. Klopt dat?
 
De theorie is er ja :p

Daarom reed vroeger ook iedereen rond met bakstenen in hun buddy. :p
of dit ook daadwerkelijk het geval is blijft nog altijd de vraag, omdat de meningen dusver hierover uiteenlopen,
dat ik ik er geen uitspraken meer over doe xD.
 
Dus ik ben niet de enige Limburger lees ik al. :yum:

Even volgas rijden is geen probleem denk ik.
Berg op of af rijden, ik denk niet dat dit extra gaat helpen.
Nieuwe zuigerveren en nieuwe cilinder hebben extra wrijving als ze nieuw zijn, het zaakje wordt dus heter dan dat alles op elkaar ingesleten is.
Het beste is om het zaakje niet te heet te laten worden en de zuigerveren en de cilinder rustig op elkaar in te laten slijten.
Dit doe je door gevarieerd te rijden en niet lange stukken volgas.
Dus je bent goed op weg.
Voor wat betreft het starten, hieraan merk je dus dat de cilinder wat meer compressie heeft dan de oude, maar die had ook al wat kilometerjes zijn best moeten doen. ;)
Verder toch even de bougiekleur in de gaten houden en erop letten dat het brandstofmengsel niet te arm is want dan wordt de boel extra heet.
 
Thanks voor de tips. Vandaag nog eens een stuk gaan rijden ondanks het vieze weer.
Bougie ziet er nogal tegen de bruin/zwarte kant uit maar deze heb ik ook eigenlijk niet vervangen (Gewoon oude terug erin geknald). Morgen even een nieuwe bougie halen en een stuk rijden om te kijken hoe die uit ziet.

Nog een vraagje, als ik het dus goed begrijp, maakt het niet uit hoeveel gas je geeft maar gaat het om de touren? Dus als ik een berg heb en volgas geef om omhoog te komen zonder dat de scooter daarbij in de touren schiet moet dus geen kwaad kunnen doen?
 
Volgas is wellicht een beetje overdreven. Dat de eerste 100 km doen is geen aanrader. Sowieso ligt niet je vermogen in het 4/4e van je gashendel. eerder in de eerste helft. wellicht nog een beetje daarna. maar na 3/4e stopt het bij 99% van de scooters wel.

als je dan nog niet goed de berg op komt, zou ik eerder naar de afstelling gaan kijken.
 
Enterprise said:
Bougie ziet er nogal tegen de bruin/zwarte kant uit maar deze heb ik ook eigenlijk niet vervangen (Gewoon oude terug erin geknald). Morgen even een nieuwe bougie halen en een stuk rijden om te kijken hoe die uit ziet.

Bij het inrijden van de cilinder mag het brandstof mengsel gerust wat rijker zijn.
Dit is goed voor de koeling.
Het gaat er gewoon om, dat je de boel niet te heet te laat worden bij het inrijden.
Gewoon rustig aan.
 
Bedankt voor de reacties. Heb zojuist een nieuwe race koppeling erin gezet en de rollen vervangen. De rollen waren echt zwaar versleten. Hij rijd echt heerlijk nu. Ook berg op. Hier is een foto van de oude rollen. Oude koppeling zag er nog goed uit.
 

Attachments

  • 15574021980438995915143141052121.jpg
    15574021980438995915143141052121.jpg
    150.1 KB · Views: 12
Inderdaad, dopje olie had ik er inderdaad bij gedaan. Misschien is dat de reden dat de bougie iets vetter is op het moment? Heb nu in totaal 80 km gereden, zit nog steeds op de eerste tank. Denk ongeveer half vol. Tot wanneer moet ik eigenlijk zorgen voor een beetje extra smering? Toenstraks was ik even aan het nadenken en toen viel mij het volgende in;

Toen ik gisteren de rollen en de koppelng heb vervangen, is de snaar er helemaal uitgevallen en op de grond blijven liggen. Nu heb ik dus totaal niet erop gelet of hij in de goede richting gemonteerd is. Is dit te merken tijdens het rijden(zodat ik niet voor niets de kap eraf hoef te halen) of kan ik het beste gewoon even de kap eraf halen en kijken?

Verder heb ik 5,5 gram rolletjes gemonteerd en ik dacht toch echt dat ze zwaarder waren. Op mijn keukenweegschaal alle 6 samen 33 gram maar ze waren wel versleten. Heb ik nu niet te lichte rolletjes, en hoe merk ik dit? Ik heb niet echt een toerenteller en vind het ook moeilijk om te zeggen of de scooter overtoeren maakt.

Ook zag ik dat de nieuwe koppeling die ik kocht zwarte trekveertjes heeft en de oude koppeling rode heeft. Zover ik weet zijn ze allebei van hetzelfde merk. Nu merk ik dat als ik op het stoplicht afrijd en langzaam afrem dat hij vrij vlug van de toeren afgaat en stationair gaat lopen(geen flauw idee hoe ze dit noemen). Als je dan meteen weer gas geeft krijgt het blok nogal een tik omdat je net iets te hard nog rolt denk ik en hij wilt gaan 'wegrijden'. Dit is gelukkig niet gebeurd maar in het verleden wel met een 125cc typhoon die dat probleem ook had.
Nu vraag ik mij af, komt dit dan door de trek veertjes? Ik denk dat ik een lange tijd geleden toen ik de vorige koppeling erin heb gezet ook de trekveertjes van zwart naar rood heb vervangen. Alleen weet ik dit niet 100 procent zeker omdat het nogal een tijd geleden is.

Is de trekveertjes vervangen het proberen waard? En kan ik dan gewoon de veertjes van de oude koppeling erin zetten?
 
Back
Top