Nee nog niet doorgerot.Opschuren en spuiten lijkt me, als t nog niet doorgerot is
Dus eerst alles verwijderen en goed opschuren, dat zie ik wel zitten, zou zeggen tot binnen ........ 3 maanden .Poah, ik zou beginnen met het loshalen van de bewuste delen, daarna borstelen met een staalborstel.
Hierna kan je de delen (bv het spatbord) in een zuur bad leggen zoals hieronder beschreven staat
Na een tijdje afspoelen met water en goed afdrogenBrommerforum.nl - FAQ - Roest omzetten in metaal
Brommerforum brommer forum bromfiets scooter FAQ artikel Door middel van elektrolyse voorwerpen ontdoen van roest. In dit artikel wordt een methode omschreven.www.brommerforum.nl
Een filler gebruiken om de eventuele putjes op te vullen en dan een primer eroverheen spuiten
Het is een Skyteam, heeft dat iets te maken met oxidatie?Wil je dit weer wat presentabel maken gaat er wel wat werk in zitten.
Is dit een echte DAX van Honda of een Chinese clone?
Misschien hier wat motivatie:
https://scooterforum.net/threads/nieuwe-chopper-bouwen.214517/#post-3550548
Daar heb je gelijk in, ook is het misschien beter om de stukken nieuw te kopen.Honda is toch wel van wat betere kwaliteit en zal ook niet zo snel roesten als een Skyteam.
Maar dat was niet de reden waarom ik vroeg of dit een Dax van het merk Honda was.
De echte Honda Dax is een stuk meer waard als je hem later wilt verkopen en daardoor is het dan ook meer verantwoord om er wat meer moeite en geld in te steken om hem weer mooi te krijgen.
Dit wil niet zeggen dat je dit voor deze Skyteam niet moet/mag doen maar het geld wat je erin steekt zul je er niet meer uithalen mocht je hem verkopen.
Ik heb me niet verdiept in de prijzen van de onderdelen van deze Skyteam maar misschien is het informeren bij een Skyteam dealer de moeite waard en kun je misschien goedkoper de onderdelen nieuw kopen dan ze te restaureren want dit kost ook geld als je het goed wilt doen.
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel geld je erin wilt steken of liever wat "elbow grease".Daar heb je gelijk in, ook is het misschien beter om de stukken nieuw te kopen.
Deze ziet er proper uit.Ik meen in 2016 kwam ik bij mijn Kymco dealer in Riemst en deze had deze Skyteam Daxen staan voor nog net geen 1000 Euro.
Ik heb toen getwijfeld om er ook zo eentje aan te schaffen omdat ik het wel een grappig brommertje vind.
Ik heb zojuist even gekeken en naar de prijs te oordelen van de nieuwe Skyteam Daxen is het wel een populair modelletje want de prijs anno 2021 is ruim 1,5 keer zo hoog.
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel geld je erin wilt steken of liever wat "elbow grease".
Je kunt bijvoorbeeld de geroeste chrome delen ook een leuk kleurtje geven naar eigen goesting.
Want het is natuurlijk wel zo dat als je deze Dax gaat voorzien van nieuwe goedkope onderdelen en de scooter staat regelmatig buiten of wordt bij weer en wind gebruikt deze binnen een aantal maanden weer net zo uitziet als hij er nu bij staat.
Een ordentelijke lak laag beschermt toch beter dan een goedkope chrome laag.
De eerste Daxen hadden volgens mij ook geen chromen spatborden maar zilver gespoten exemplaren.
Daarom ook de link naar @Louis De Nennie zijn projectje om misschien wat inspiratie te krijgen.
Dat is ook een goede tip.Het is aan te raden goede roestwerende primer te kopen. Dan blijft de lak veel langer mooi. Vooral als je er krasjes/beschadigingen op krijgt
Thanks, dat ga ik goed doorbladeren.Leuk leesvoer: