Oxidatie.

Daxrelaxtour

New Member
Hallo,
Eerst en vooral ben ik hier nieuw op het forum.
Hoe kan ik het beste oxidatie verwijderen van mijn dax, zie foto.
Ik ben een leek in zo een project, lijkt me wel een uitdaging, je bent nooit te oud om te leren.
 

Attachments

  • 8.jpg
    8.jpg
    279.8 KB · Views: 27
Advertisement - register to remove this

Poah, ik zou beginnen met het loshalen van de bewuste delen, daarna borstelen met een staalborstel.
Hierna kan je de delen (bv het spatbord) in een zuur bad leggen zoals hieronder beschreven staat
Na een tijdje afspoelen met water en goed afdrogen
Een filler gebruiken om de eventuele putjes op te vullen en dan een primer eroverheen spuiten
 
Poah, ik zou beginnen met het loshalen van de bewuste delen, daarna borstelen met een staalborstel.
Hierna kan je de delen (bv het spatbord) in een zuur bad leggen zoals hieronder beschreven staat
Na een tijdje afspoelen met water en goed afdrogen
Een filler gebruiken om de eventuele putjes op te vullen en dan een primer eroverheen spuiten
Dus eerst alles verwijderen en goed opschuren, dat zie ik wel zitten, zou zeggen tot binnen ........ 3 maanden .
Grapje he.
Dank voor je goede uitleg, fijne avond.
 
Honda is toch wel van wat betere kwaliteit en zal ook niet zo snel roesten als een Skyteam.
Maar dat was niet de reden waarom ik vroeg of dit een Dax van het merk Honda was.
De echte Honda Dax is een stuk meer waard als je hem later wilt verkopen en daardoor is het dan ook meer verantwoord om er wat meer moeite en geld in te steken om hem weer mooi te krijgen.

Dit wil niet zeggen dat je dit voor deze Skyteam niet moet/mag doen maar het geld wat je erin steekt zul je er niet meer uithalen mocht je hem verkopen.

Ik heb me niet verdiept in de prijzen van de onderdelen van deze Skyteam maar misschien is het informeren bij een Skyteam dealer de moeite waard en kun je misschien goedkoper de onderdelen nieuw kopen dan ze te restaureren want dit kost ook geld als je het goed wilt doen.
 
Honda is toch wel van wat betere kwaliteit en zal ook niet zo snel roesten als een Skyteam.
Maar dat was niet de reden waarom ik vroeg of dit een Dax van het merk Honda was.
De echte Honda Dax is een stuk meer waard als je hem later wilt verkopen en daardoor is het dan ook meer verantwoord om er wat meer moeite en geld in te steken om hem weer mooi te krijgen.

Dit wil niet zeggen dat je dit voor deze Skyteam niet moet/mag doen maar het geld wat je erin steekt zul je er niet meer uithalen mocht je hem verkopen.

Ik heb me niet verdiept in de prijzen van de onderdelen van deze Skyteam maar misschien is het informeren bij een Skyteam dealer de moeite waard en kun je misschien goedkoper de onderdelen nieuw kopen dan ze te restaureren want dit kost ook geld als je het goed wilt doen.
Daar heb je gelijk in, ook is het misschien beter om de stukken nieuw te kopen.
Wel is het zo, de Dax zal nooit verkocht worden, blijft in de familie.
Bedankt voor je mooie reactie Sparky.
 
Ik meen in 2016 kwam ik bij mijn Kymco dealer in Riemst en deze had deze Skyteam Daxen staan voor nog net geen 1000 Euro.
Ik heb toen getwijfeld om er ook zo eentje aan te schaffen omdat ik het wel een grappig brommertje vind.

Ik heb zojuist even gekeken en naar de prijs te oordelen van de nieuwe Skyteam Daxen is het wel een populair modelletje want de prijs anno 2021 is ruim 1,5 keer zo hoog.

Daar heb je gelijk in, ook is het misschien beter om de stukken nieuw te kopen.
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel geld je erin wilt steken of liever wat "elbow grease".

Je kunt bijvoorbeeld de geroeste chrome delen ook een leuk kleurtje geven naar eigen goesting.
Want het is natuurlijk wel zo dat als je deze Dax gaat voorzien van nieuwe goedkope onderdelen en de scooter staat regelmatig buiten of wordt bij weer en wind gebruikt deze binnen een aantal maanden weer net zo uitziet als hij er nu bij staat.

Een ordentelijke lak laag beschermt toch beter dan een goedkope chrome laag.
De eerste Daxen hadden volgens mij ook geen chromen spatborden maar zilver gespoten exemplaren.

Daarom ook de link naar @Louis De Nennie zijn projectje om misschien wat inspiratie te krijgen.

2fde4ec0-d786-4455-8459-5fde3286f076.jpg
 
Last edited:
Ik meen in 2016 kwam ik bij mijn Kymco dealer in Riemst en deze had deze Skyteam Daxen staan voor nog net geen 1000 Euro.
Ik heb toen getwijfeld om er ook zo eentje aan te schaffen omdat ik het wel een grappig brommertje vind.

Ik heb zojuist even gekeken en naar de prijs te oordelen van de nieuwe Skyteam Daxen is het wel een populair modelletje want de prijs anno 2021 is ruim 1,5 keer zo hoog.


Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel geld je erin wilt steken of liever wat "elbow grease".

Je kunt bijvoorbeeld de geroeste chrome delen ook een leuk kleurtje geven naar eigen goesting.
Want het is natuurlijk wel zo dat als je deze Dax gaat voorzien van nieuwe goedkope onderdelen en de scooter staat regelmatig buiten of wordt bij weer en wind gebruikt deze binnen een aantal maanden weer net zo uitziet als hij er nu bij staat.

Een ordentelijke lak laag beschermt toch beter dan een goedkope chrome laag.
De eerste Daxen hadden volgens mij ook geen chromen spatborden maar zilver gespoten exemplaren.

Daarom ook de link naar @Louis De Nennie zijn projectje om misschien wat inspiratie te krijgen.

2fde4ec0-d786-4455-8459-5fde3286f076.jpg
Deze ziet er proper uit.
Die van mij heeft een tijdje stilgestaan, enkel het chroom is aangetast en lekke banden, de motor is nog in orde net zoals de bekabeling.
Ondertussen heb ik hem al wat properder gemaakt, dan moet je weten dat ik hem van een familielid gekocht heb voor ........ 100€, daarvoor kan je het niet laten staan.
Daarom ook zal hij nooit verkocht worden.
Post automatically merged:

Het is aan te raden goede roestwerende primer te kopen. Dan blijft de lak veel langer mooi. Vooral als je er krasjes/beschadigingen op krijgt
Dat is ook een goede tip.
Dankjewel.
 

Attachments

  • 3.jpeg
    3.jpeg
    408.9 KB · Views: 12
Back
Top