Overtoeren op top

Joris_aerox076

Well-Known Member
Mijn Yamaha Aerox 2-takt maakt overtoeren op topsnelheid.

Vanaf ongeveer de 50 km/h gaat die veel hoger de toeren in en hij gaat maximaal maar 65 of 70km/h zoiets.

Er zit sinds eind Maart 2019 een standaard Naruku variateur in.

Hiervoor zat er denk ik ook een standaard variateur maar die schaal was helemaal naar de klote.

*afstelling*
4,1 g rollen.
Gele trekveren.
Gele drukveer.
Polini v-snaar.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Komt de aandrijfriem wel helemaal tot boven in de variateur?
Of heb je iets veranderd aan de drukveer van de koppeling/achterpoulie?
Is de aandijfriem nog wel binnen de spec's?
 
De naraku variateur werkt niet met de orignele minarelli drukveer.. Normaal zit hier een witte drukveer bij..
Raad aan om eens die benodigde drukveer te proberen..

Anders moet je je achterpoelie eens demonteren en controleren op slijtage en even opnieuw invetten waar hij op draait. Kan zijn dat hij even in de achterpoelie blijft hangen en niet door blijft schakelen.
 
De naraku variateur werkt niet met de orignele minarelli drukveer.. Normaal zit hier een witte drukveer bij..
Raad aan om eens die benodigde drukveer te proberen..

Anders moet je je achterpoelie eens demonteren en controleren op slijtage en even opnieuw invetten waar hij op draait. Kan zijn dat hij even in de achterpoelie blijft hangen en niet door blijft schakelen.
Ik gebruik geen minarelli drukveer, ik heb wit, geel en rood malossi drukveren al geprobeert.

Achterpoelie is net nieuw, zit nog genoeg vet aan
 
Is je riem in orde? (juiste breedte, juiste lengte en in goede staat)
Zijn je rolletjes zwaar genoeg?
Met zwaardere rollen nogsteeds overtoeren op topsnelheid.

Ik heb polini v snaar en die is wel wat breder dan de standaard v snaar die ik hiervoor had.

Ik weet niet of dat wat uit maakt?
 
Een bredere snaar zou juist nog hoger in de vario moeten klimmen, als de lengte tenminste gelijk is aan de originele.

Is de lengte te kort, kan de riem niet verder omhoog klimmen ook al is de riem in de poulie van de koppeling volledig is ingedaald.

Die Polini snaar is deze wel even lang als de originele?
 
Last edited:
Een bredere snaar zou juist nog hoger in de vario moeten klimmen, als de lengte tenminste gelijk is aan de originele.

Is de lengte te kort, kan de riem niet verder omhoog klimmen ook al is de riem in de poulie van de koppeling volledig is ingedaald.

Die Polini snaar is deze wel even lang als de originele?
Ja hij is even lang
 
Overoeren wil gewoon zeggen, dat de overbrenging van krukas naar achterwiel te laag is.
Vergelijk dit met een racefiets in een lage versnelling.
Wegrijden gaat heel goed echter om hoge snelheid te bereiken trap je je het licht uit de ogen
MAW je scooter staat op z'n top in een te lage versnelling.
1. Dit kan zijn dat de v-snaar in je vario niet geheel tot in de top klimt. (te lichte rollen)
2. Dit kan zijn dat de v-snaar in de poulie van de koppeling niet geheel tot aan de bodem komt. (te strakke drukveer)

Als beide bovenstaande gevallen niet het geval zijn kan het gewoon zijn dat de eindoverbrenging gewoon te kort is voor het vermogen van je blokje.
 
Overoeren wil gewoon zeggen, dat de overbrenging van krukas naar achterwiel te laag is.
Vergelijk dit met een racefiets in een lage versnelling.
Wegrijden gaat heel goed echter om hoge snelheid te bereiken trap je je het licht uit de ogen
MAW je scooter staat op z'n top in een te lage versnelling.
1. Dit kan zijn dat de v-snaar in je vario niet geheel tot in de top klimt. (te lichte rollen)
2. Dit kan zijn dat de v-snaar in de poulie van de koppeling niet geheel tot aan de bodem komt. (te strakke drukveer)

Als beide bovenstaande gevallen niet het geval zijn kan het gewoon zijn dat de eindoverbrenging gewoon te kort is voor het vermogen van je blokje.
Heb die beide gecontroleerd, niet opgelost..
Een race vario zou dat kunnen helpen?
 
Kan je de oude vario niet terug plaatsen en zien of het beter word. Misschien je die naraku vario niet goed uitgeshimt.
Ik heb alleen maar 1 shimring op mijn krukas zitten, die zit tussen de variobus en koelvin.

Helemaal voorin op de krukas zit dus geen shim ringen

Zit hier anders ergens het probleem in?
 
Die naraku vario heeft een andere dikte dan de originele vario.. Dus het kan zijn dat de naraku vario te ver naar voren op de krukas zit..

Ik vind zo dat als je niet kan afstellen of geen inzicht hebt op wat je doet, er beter dan ook maar gewoon bij de originele vario zal moeten houden..
Want iets wat niet origineel is kan maar hoeft niet altijd meteen plug-and-play te zijn..
 
Back
Top