Overtoeren op top na het vervangen van vertanding

Joris_aerox076

Well-Known Member
De vertanding van mijn Yamaha Aerox was ten einde want er waren allemaal tandjes afgebroken

Ik had deze vervangen voor een gebruikte vertanding, maar nu begint die overtoeren te maken in de top

Rond de 60 km/u begint de overtoeren en gaat die langzaam naar z’n topsnelheid

Topsnelheid ligt tussen de 70 / 80 km/u

Setup:
Dr 50cc
Leovince tt
17,5 dellorto carburateur
Naruku variateur
Originele koppeling
Polini v snaar

Afstelling:
4,2g rollen
Gele trekveren
Gele drukveer
Sproeier 80
 
Advertisement - register to remove this

Heeft de nieuwe vertanding dezelfde verhouding als de oude?

Zijn de rolletjes in je vario wel zwaar genoeg en komt de v-snaar tot bovenin je vario?
 
Heeft de nieuwe vertanding dezelfde verhouding als de oude?

Zijn de rolletjes in je vario wel zwaar genoeg en komt de v-snaar tot bovenin je vario?
Ik weet de verhouding van deze vertanding niet en de verhouding van de oude weet ik ook niet

Met zwaardere rollen ook overtoeren

Hoe kan ik zien of de v snaar bovenin de vario komt?
 
Dan kun je met watervaste stift even enkele streepjes zetten, deze slijten er direct af waar de snaar is geweest. Ditzelfde kun je ook bij de achterste poulies doen.
Kun je de oude terugvinden? Bij mij maken andere tandverhoudingen een groot verschil.
Groet,
 
Dan kun je met watervaste stift even enkele streepjes zetten, deze slijten er direct af waar de snaar is geweest. Ditzelfde kun je ook bij de achterste poulies doen.
Kun je de oude terugvinden? Bij mij maken andere tandverhoudingen een groot verschil.
Groet,
Ik heb de oude vertanding nog liggen, wat moet ik ermee?
 
Vergelijken, al begrijp ik dat de achterste kast dan misschienweer open moet.
Wat je ook kunt doen is de koppeling eraf, een wasknijper op de ingaande as klemmen en een wasknijper op de achteras. Draai nu de ingaande as rond en tel hoeveel omwentelingen er nodig zijn om het achterwiel eenmaal rond te krijgen. Alleen heb je voor een vergelijk een losse kast nodig, heb jij of een kennis die liggen?
Groet,
 
Vergelijken, al begrijp ik dat de achterste kast dan misschienweer open moet.
Wat je ook kunt doen is de koppeling eraf, een wasknijper op de ingaande as klemmen en een wasknijper op de achteras. Draai nu de ingaande as rond en tel hoeveel omwentelingen er nodig zijn om het achterwiel eenmaal rond te krijgen. Alleen heb je voor een vergelijk een losse kast nodig, heb jij of een kennis die liggen?
Groet,
Hoi ik heb alleen mijn oude vertandings deksel liggen, de oude vertanding heb ik niet meer
 
Gut, ik was op uw bericht van 14.49 uur afgegaan. Nu wordt een vergelijk maken lastig! Mogelijk weten anderen of er variaties zijn in vertandingen,
Groet,
 
Gut, ik was op uw bericht van 14.49 uur afgegaan. Nu wordt een vergelijk maken lastig! Mogelijk weten anderen of er variaties zijn in vertandingen,
Groet,
Er zit ook speling op de as van de vertanding, en vanaf de 50 a 60 km/u heb ik ook een zoemend geluid.

Het zijn meer slagen dat gezoem, dus: zoem.. zoem.. zoem..
Hoe harder je dan gaat hoe sneller het gezoem wordt
 
Dat zoemend geluid komt me zeer bekend voor. Heb het op meerdere scooters gehoord waaronder ook een gloed nieuwe en mijn beta ark heeft dat ook. Ben wel benieuwd wat dat geluid is.
 
Ik weet de verhouding van deze vertanding niet en de verhouding van de oude weet ik ook niet

Met zwaardere rollen ook overtoeren

Hoe kan ik zien of de v snaar bovenin de vario komt?

Dan moet je ook niet zomaar iets kopen, in de hoop dat het wel goed komt.

Misschien zit er wel een te korte vertanding erin.. Omdat jij zegt dat hij bij 60km al in toeren begint te klimmen.. Een langere vertanding heeft daar geen last van, die loopt gewoon lekker door.
 
Dan moet je ook niet zomaar iets kopen, in de hoop dat het wel goed komt.

Misschien zit er wel een te korte vertanding erin.. Omdat jij zegt dat hij bij 60km al in toeren begint te klimmen.. Een langere vertanding heeft daar geen last van, die loopt gewoon lekker door.
Overtoeren in top is voor mij wel duidelijk waar dat aan ligt nu
Maar nog even voor de duidelijkheid voor mij is of dat gezoem aan de vertandings lagers ligt?
 
Dat zoem....zoem....zoem geluid heb je dit altijd of alleen wanneer je hoog in de toeren rijdt?

Ik had dit zelfs bij een nieuwe 125cc scooter, welliswaar niet ernstig maar je maakt je toch een beetje zorgen op dat moment.
Wanneer ik op topsnelheid reed begon dit geluidje ook.
Ik denk toch dat het aan de tolerantie van de onderdelen ligt, de onbalans van assen en tandwielen beginnen bij hogere toerentallen een rol te spelen.

Maar speling die je kunt voelen op de as is sowieso niet goed.
 
Dat zoem....zoem....zoem geluid heb je dit altijd of alleen wanneer je hoog in de toeren rijdt?

Ik had dit zelfs bij een nieuwe 125cc scooter, welliswaar niet ernstig maar je maakt je toch een beetje zorgen op dat moment.
Wanneer ik op topsnelheid reed begon dit geluidje ook.
Ik denk toch dat het aan de tolerantie van de onderdelen ligt, de onbalans van assen en tandwielen beginnen bij hogere toerentallen een rol te spelen.

Maar speling die je kunt voelen op de as is sowieso niet goed.
Op de top hoor dat dat zoem.. zoem.. zoem.. pas

Is het een rechte of een schuine vertanding?
Een rechte vertanding maakt altijd meer lawaai dan een schuine.
Uhm geen idee
 
Back
Top