Overtoeren, lage top, dip bij optrekken.

Robbinm

Well-Known Member
Hallo,

ik heb een piaggio blok met een DR 70 met standaard poorttimings.
Er zit een Yasuni R onder, en de standaard 17.5 mm carb (Gilera DNA)

De setup heb ik nu afgesteld op 9000 toeren, dan draait hij perfect.
Na de 75KM/u loopt het toerental op soms tot wel 11500 toeren.
De topsnelheid is 93 KM/u.

Welke drukveer en welke rolletjes moet ik gebruiken? De drukveer is nu nog standaard. De hele overbrenging is standaard op de rolletjes en trekveren na.
Ik hoor veel mensen zeggen dat het probleem weg gaat als je een MHR2000 (of ander?) type vario monteerd. Maar kan ik het niet oplossen met de standaard vario? Kan ik de electrische start blijven gebruiken?

Ik heb af en toe ook een klein dipje bij het accelereren. Kan ik dit oplossen met de spullen die ik heb of moet ik een torque driver zonder hoek in de spiebaan kopen?


Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Laatste keer dat ik keek was mijn vario inderdaad erg glad, beetje glimmende schijven wel. Ik wist niet dat dat van invloed was. Ik ga een powerone vario kopen en dan laat ik weten hoe hij is.
 
Laatste keer dat ik keek was mijn vario inderdaad erg glad, beetje glimmende schijven wel. Ik wist niet dat dat van invloed was. Ik ga een powerone vario kopen en dan laat ik weten hoe hij is.
Niet doen, een vario hoort glad te zijn. Pas als je dikke groeven krijgt is hij aan vervanging toe. Dat ie teveel toeren maakt komt omdat je rollen te licht zijn. Zelf zou ik ff een iets sterkere drukveer monteren met bijpassende rollen.
 
Mijn V-snaar is gloednieuw.
En een vario hoort niet glad te zijn.
Mijn rolletjes zijn de goede. Hij draait namelijk 9000 toeren. Dat is precies wat mijn cilinder ook wilt. Alleen bij het optrekken schiet hij door naar 11000 en dan zakt hij weer naar 9000 en trekt door tot 80, waar hij langzaam oploopt tot 11000 toeren en 92KM/u.

Ter vergelijking: Mijn hoogste snelheid ooit was 106KM/u. Normaal reed hij zo'n 103.
Nu is mijn hoogste top 91KM/u. Dat is 15KM/u verschil. Ik heb nooit een dip gehad, en nu opeens wel. En er zitten groeven in mijn vario, omdat hij lang begrenst is geweest. Die groeven zijn nu erger geworden.
De vario is rond de 17000 KM oud.

En ik ga geen Power1 kopen omdat dat een downgrade zou zijn. Ik heb een MHR2000 vario besteld.
 
Nee zo bedoel ik het niet :p ik bedoel dat een vario niet spiegelglad moet zijn omdat de snaar dan doorslipt. Waarschijnlijk heb ik je post verkeerd begrepen.
Maar mijn vario is te glad. de v-snaar slip er in. Er zitten ook een paar diepe groeven in waar de snaar blijft hangen. Ik heb een MHR2000 vario besteld bij easyparts, was niet duur (in de winkeld kost hij 105 euro en online 67) samen met wat andere onderdelen.
Als ik dan toch bezig ben met sleutelen, laat ik meteen mijn cilinder een beetje tunen. Ik hoop dat het resultaat een satbiele overbrenging is.

Anyways, ik laat horen wat de vooruitgang is.
Ik kan er nu niet meer vol gas mee optrekken want dan slipt hij finaal door en maakt hij veel te veel toeren.

groeten.
 
Back
Top