Overstap 4-takt > 2-takt, investering waard?

Topgear

Well-Known Member
Hee,

Ik rijd nu anderhalf jaar op mijn Zip 4-takt snor. In die tijd heb ik er 10.000 km mee afgelegd, en dat heeft hij prima gedaan. Loopt netjes 50 op de teller door de brombobine en de verwijderde varioring. Één ding blijft me storen na die 1,5 jaar, en dat is de trekkracht... 4-takt is absoluut niet fel en trekt zeker niet hard op. Ook als je hoger in de toeren zit en bochtjes neemt en weer op het gas gaat gebeurd er vrij weinig.

Ik wilde dus misschien overstappen naar een 2-takt Zip, in eerste instantie de SP maar met inruil van mijn huidige scooter (in nieuwstaat) wilde de dealer dat ik nog 1500 bij zou lappen. Toen kwamen ze met de nieuwste Zip aanzetten, een 2-takt versie. Veel goedkoper, wel AC. Ziet er zeer goed uit, heeft wat meer trekjes van de SP gekregen.

Afijn, waar het om gaat. Denken jullie dat het de investering waard is om van 2-takt naar 4-takt over te gaan? Zijn de prestaties écht veel beter dan die van de 4-takt?
Ik denk dat het er dan wel een met helm wordt want een snor kan je geen 50 laten lopen met Yasuni R lijkt me.

Bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

een 2takt zal met hetzelfde aantal cc's tegenover een 4takt in de praktijk vaak meer vermogen leveren , een 2takt staat ook bekend om makkelijk snel te kunnen maken en dat is het ook waard , een 4 takt kun je vrij weinig aan doen om echt veel resultaat te hebben zonder dat het geld kost.

het is immers ook niet voor niks dat in de racerij de 2takten met 50cc rijden (bijv.) en de 4takt mag 85cc , maar ook met een grotere carburateur..

een 4takt komt dus lang zo gauw niet aan het zelfde vermogen..

4takten zijn er maar voor 2 dingen , het Milieu en de zuinigheid...
 
Als het maar aanzienlijk beter optrekt is het goed. En ik lees vaak dat die Zip SP'tjes al 80 lopen met een Yasuni R die ontgrenst is. Maar 80 vind ik echt te hard ivm dagelijks door de stad rijden. 60 is zat, als ie maar lekker trekt en er een Yasuni R onder kan, staat zo mooi
 
Alle 2takt blokjes (mits het een scooter blok betreft) lopen alleen met een ander uitlaatje en goed afgesteld al wel 80, heeft niets met een zip te maken. Een 2takt levert inderdaad een stuk meer vermogen (zeker dan een chinees 4taktje), alleen verbruikt het wel een stuk meer (1:25 ongeveer).
 
Back
Top