Overrange vario etc

H

Huugje14

Guest
Beste allen, ik bezit een Gilera runner rst(nieuwe type)

Nu lees ik hier en daar dat ik met mijn yasuni r voor meer snelheid, koppeling etc beter een race krukas kan monteren of een malossi multivar. Nu vroeg ik mij af wat het nut er van was en waar het precies voor dient. Nu ben ik zelf redelijk nieuw in de scootertuning en heb ik in het begin vooral optisch eraan gezeten.. Maar nu wil ik me toch wat meer in het motorisch gedeelte intresseren!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
 
Advertisement - register to remove this

Een andere krukas en koppeling doen niets als je een originele scooter hebt met alleen een yasuni R eronder. Een andere vario is ook niet nodig als die je nu hebt nog goed is, het kan voor een wat vloeiender toerenverloop zorgen als je hem nu niet goed afgesteld krijgt, en misschien je top met een paar km/u verhogen (niet veel).

Als hij nu snel optrekt en een hoge top (80 90 op je teller) heeft zal je er met deze cilinder en uitlaat waarschijnlijk niet veel merkbaars meer uit kunnen halen. Is natuurlijk een beetje gokken, omdat wij jouw scooter niet kunnen berijden/horen/zien/enz
 
ja wat ik had toen ik me race vario derin had gedaan, ging die van 60 km per uur naar de 85 dusja dat scheelt wellicht;) maar ik heb vandaag een yasuni r erop gezet en ik heb me racevario en nu loopt die 95-100 echte, met 50 snel. dusja
 
Dan was die daarvoor niet goed geshimt, niet goed afgesteld, enz, want zoveel scheelt dat echt niet tussen een goed afgestelde scooter met originele vario ten opzichte van een goed afgestelde met een 'racevario'
 
Dus het zou in principe onzin zijn om dit soort attributen aan te schaffen? Wat is het verschil eigenlijk tussen de normale vario en de"race" vario en de normale krukas en de "race"krukas?
 
Race vario is vaak wat beter berekend, zijn vaak wat groter waardoor je soms een grote bereik krijgt waardoor je soms wat harder gaat (5km/h) en het toerenverloop word bijna altijd verbeterd waardoor hij makkelijker af te stellen is.

Een 'race' krukas is gewoon een versterkte krukas met volle wangen, gewoon een sterkere krukas dus ;)
 
Bij een 70cc is een sterkere krukas (wordt in de volksmond dan gelijk 'race' krukas genoemd) meestal een gewenst iets, omdat de originele krukas (en lagers) niet gemaakt zijn voor de kracht die bij een 70cc komt kijken.

Racevario (eigenlijk ook gewoon een 'verbeterde' vario), is wat Mafs hierboven mij al uitlegd.
 
Back
Top