Overklokken - Tips, ervaringen & vragen #2

Status
Not open for further replies.
Advertisement - register to remove this

Vraagje:

Ik ga in januari dus mn systeem bestellen.

Nu had ik dit moederbordje op het oog:
Asus P5KC, ondersteund DDR2 én DDR3, heeft 2x PCI-E poorten en een P35 chipset. Maar hoe zit het nou precies met SLI/Crossfire. SLI = van NVIDIA en Crossfire van ATI als ik het goed begreep. Maar kan beide merken nou gebruik make van de SLI/Crossfire functie op dit moederbord?

Want mijn voorkeur gaat uit naar een 8800gt en eventueel later in SLI maar ik weet niet of dit kan op dit moederbord anders ga ik voor die nieuwe ATI kaart

En wat is nou een 'betere' timing kwa geheugen? CL4 4-4-15 of CL5 5-5-18? Of zit ik nou echt appels met peren te vergelijken:+?
 
Moederbord ondersteund dus crossfire, danku :W

Trouwens, mensen meningen over dit moederbord?

Dit is wat ik erbij bestel:
E8400
4gb OCZ ddr2 (2x 2gb) <-- (Is dit verstanding met overclocken want ik hoorde wat over de hoeveelheid reepjes die je moet gebruike enz?)
2x HD3870 of eerst 1x 8800gt
 
Last edited:
die ati radeon HD 3870 kaarten blijken echt hard te draaien :)
en in crossfire zijn ze sneller dan de 8800 GT in SLI

dat heb ik iig geleze in het vorige topic
 
Wie kan mij wat opheldering geven over de 'lanes' van het PCI-E slot?

Het moederbord dat ik op het oog heb is uitgerust met:
PCI (32 Bit) 3
ondersteunt 33 MHz (5 Volt)
PCIe x1 1
PCIe x16 2

Maar er staat bij:
Het tweede PCIe x16 slot is met 4 lanes aangesloten.

Ik wil 2xHD3870's in crossfire draaien, kan dit? Gaat om een Asus P5KC btw.
 
Nope, je hebt 2x een 16x slot... in CF verdeeld dit bord het naar 2x 8 lanes als ik me niet vergis. In het vorige deel heb ik niet zo lang geleden een linkje gepost met een kleine test qua verschil in performance.

Naar mijn mening gaat het echter prima draaien. Misschien dat ik morgen een vergelijking voor je maak tussen de Asus Maximus Formula (2x 16 lanes) en de P5K (2x 8 lanes) als je dat wilt.
 
even een vraagje ... ik zou graag over willen gaan naar een asetek waterchill of een vapochill en 2 dikke gpu`s ophalen 8800 ultra zat ik aan te denken




van die vapochill weet ik wel dat het goed koeld maar een waterkoel zetje ... koeld dat veel beter ?????? dan een fan ??
 
2 8800Ultra's is echt geld verspilling, ze zijn amper sneller dan een GTX. Als je veel geld uit wilt geven kun je beter wachten tot die nieuwe Nvidia kaarten (komen in februari oid)
 
even een vraagje ... ik zou graag over willen gaan naar een asetek waterchill of een vapochill en 2 dikke gpu`s ophalen 8800 ultra zat ik aan te denken




van die vapochill weet ik wel dat het goed koeld maar een waterkoel zetje ... koeld dat veel beter ?????? dan een fan ??

Een vapochill is leuk maar het vreet stroom dacht ik. Als je het echt wil zou je beter voor een Prometia kunnen gaan?
 
even een vraagje ... ik zou graag over willen gaan naar een asetek waterchill of een vapochill en 2 dikke gpu`s ophalen 8800 ultra zat ik aan te denken




van die vapochill weet ik wel dat het goed koeld maar een waterkoel zetje ... koeld dat veel beter ?????? dan een fan ??

Een vapochill of een prometia is zeker leuk spul, maar wil je deze 24/7 gebruiken?
Voor het pure benchwerk heb je voor rond de 400 euro een unit die een stuk krachtiger is.... mijne doet -71 zonder load, en rond de -50 met een quadcore op 5ghz eronder.... een vapo of prometia haalt dat bij lange na niet.

Voor 24/7 zou ik voor een prometia mach II (GT) gaan, of een stille zelfbouw unit (PM me maar, dan geef ik je de mail van een phase change bouwer)
 
2 8800Ultra's is echt geld verspilling, ze zijn amper sneller dan een GTX. Als je veel geld uit wilt geven kun je beter wachten tot die nieuwe Nvidia kaarten (komen in februari oid)

direct van tweakers.net :)

De keuze van nVidia om als eerste de GeForce 9600 GT op de markt te zetten is opmerkelijk. Voorheen introduceerde het bedrijf als eerste de high-end producten, om in een later stadium de onderkant van de markt te bedienen. De GeForce 9600 GT zal langzamer zijn dan de GeForce 8800 GT en wordt gepositioneerd tegenover de Radeon HD 3650 en 3850.

bron:
http://core.tweakers.net/nieuws/51001/eerste-geforce-9-serie-videokaarten-in-februari.html
 
Als je dan toch 2 kaarten wilt halen neem dan de 8800GT 512mb, dit is stukken goedkoper(600 euro).

Maar wat is eigenlijk beter SLI of Crossfire? Want de nvidia 680i chipset is niet compatible met de nieuwe yorkfield cpu's, maar de nieuwe 780i wel toch? Wat dan weer sneller is voor de intel Core 2 Extreme QX9650?

Maar hoe zit het met de crossfire moederboards?


Ik wilde namelijk een nieuwe desktop bouwen, met of 2x een 3870's/8800GT's icm met Intel Core 2 Duo E6850 en 2x Corsair TWIN2X2048-6400C4.

Maar ben nu aan het twijfelen om te wachten tot eind januari/begin februari voor de nieuwe parts die uitgaan komen.
 
direct van tweakers.net :)

De keuze van nVidia om als eerste de GeForce 9600 GT op de markt te zetten is opmerkelijk. Voorheen introduceerde het bedrijf als eerste de high-end producten, om in een later stadium de onderkant van de markt te bedienen. De GeForce 9600 GT zal langzamer zijn dan de GeForce 8800 GT en wordt gepositioneerd tegenover de Radeon HD 3650 en 3850.

bron:
http://core.tweakers.net/nieuws/51001/eerste-geforce-9-serie-videokaarten-in-februari.html


Ik f5 met kerstmis niet op tweakers.net ;)
 
Het nieuwste high end model van Nvidia komt pas ergens in de zomer, volgende maand komt de 8800GX2 uit ( 2x een 8800GT op elkaar geplakt )

2x een 8800GT is een hele mooie optie op dit moment en kost je echt geen 600 euro zoals hierboven gezegd, 420 euro heb je er al 2 hoor....
 
Als je dan toch 2 kaarten wilt halen neem dan de 8800GT 512mb, dit is stukken goedkoper(600 euro).

Maar wat is eigenlijk beter SLI of Crossfire? Want de nvidia 680i chipset is niet compatible met de nieuwe yorkfield cpu's, maar de nieuwe 780i wel toch? Wat dan weer sneller is voor de intel Core 2 Extreme QX9650?

Maar hoe zit het met de crossfire moederboards?


Ik wilde namelijk een nieuwe desktop bouwen, met of 2x een 3870's/8800GT's icm met Intel Core 2 Duo E6850 en 2x Corsair TWIN2X2048-6400C4.

Maar ben nu aan het twijfelen om te wachten tot eind januari/begin februari voor de nieuwe parts die uitgaan komen.

Als je voor een E6850 gaat zou ik lekker een X38 chipset nemen....

Het geheugen zou ik geen Corsair halen maar eerder Crucial of Team extreem ( de 2 beste geheugens kwa overclocken ) + dat de prijs erg aantrekkelijk is!

SLI en Crossfire, een heel verhaal, Crossfire is over het algemeen effectiever dan SLI al heb ik laatst een review van de voordelen en nadelen gelezen van Crossfire....

Dat het meer opbrengt dan SLI is 1 punt, maar in 4 recente games waarin ze de CF opstelling wilde testen werkte het gewoon niet omdat CF niet ondersteunt werd!

SLI wordt over het algemeen een stuk beter ondersteunt + dat de Nvidia kaarten nog steeds ingame het een stuk beter doen dan de ATI's....

Niet dat ATI geen goede kaarten maakt hoor, in tegendeel!

De 3850/3870 zijn zo laag geprijst en geven zo'n goede performance....

Alleen zou mijn voorkeur uit gaan naar 2x een 8800GT in SLI, dit heb je al voor net iets meer dan 400 euro!

Alleen zit je dan met het feit dat een X38 bord geen SLI ondersteunt, dan zou je kunnen kijken naar het nieuwe 780i van Nforce! :)
 
oke, dan wacht ik even tot de 780i chipset uitkomt met dan misschien ook een intel Core 2 Extreme QX9650 of de dan wat goedkopere E6850.

Anders ff op de BBG van januari wachten.

(Die 600 euro ben je goedkoper uit bedoelde ik, maar scheef verwoord zag ik net.)
 
Nope, je hebt 2x een 16x slot... in CF verdeeld dit bord het naar 2x 8 lanes als ik me niet vergis. In het vorige deel heb ik niet zo lang geleden een linkje gepost met een kleine test qua verschil in performance.

Naar mijn mening gaat het echter prima draaien. Misschien dat ik morgen een vergelijking voor je maak tussen de Asus Maximus Formula (2x 16 lanes) en de P5K (2x 8 lanes) als je dat wilt.
Als je dat alsnog zou willen doen graag! Ben benieuwd of dit nou veel scheeld. Als hij dus niet in CF draait is hij wel 16 lanes neem ik aan?

Ik dacht dat ik net alles voor elkaar had maar nu lees ik weer van alles. Zoveel keuze tegenwoordig dat je er gek van word 8P Zoals nu op alternate een aanbieding voor 2*2gb OCZ geheugen voor 99 euro. Timing daarvan is 4-4-4-15, maar is dit nou 'goed' want je hebt ook 5-5-5-15? :X Ik wil wel het een en ander gaan overclocken maar dan niet zo extreem maar is 2*2gb daarvoor wel geschikt of zeggen jullie beter 2*1gb?

P35 chipset is toch 1 van de betere kwa overclocken?
 
Last edited:
de P35 is een goede overclock chipset.
die OCZ repen zien er leuk uit, maar 2x2 GB clockt altijd wel stukken minder over als 2x 1GB. 4-4-4-15 zijn redelijke strakke timings, hoewel je daar met de core 2 duo's en quads weinig van merkt, je hebt meer aan hogere mem snelheden (clocks)

in dit topic op HWI staat een testje:
http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=128951

Ik heb mijn maximus forumla tijdelijk gesloopt... dus ik kan even niet voor je testen. :+
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top