Overbrenging afstelling

Wander

Well-Known Member
Ik heb een Yamaha aerox uit 2004.
hij loopt opzich best netjes.
Maar ik vraag me een groot ding af want hoe stel je de rollen en trekveren perfect af ik weet dat het testen is maar ik wil weten wat de gevolgen zijn van te zware rollen en te lichte zelfde met trekveren en drukveren ik kan nergens precies de gevolgen vinden.
 
Advertisement - register to remove this

Vario knijpt toe bij toerentalverhoging (v snaar komt hoger) en achterpoulies zetten uit (v snaar komt lager).

Vario knijpt doordat rolletjes door centrifugaal naar buiten worden geworpen, doordat er glijbaantjes zijn gemaakt, knijpt de vario. Hoe zwaarder de rolletjes, hoe eerder de vario knijpt en de v snaar omhoog laat lopen en je een langere overbrenging krijgt. Hoe lichter de rolletjes hoe eerder je gaat naar overtoeren omdat de vario niet genoeg knijpt.

Achterpoulies zijn de slave, slaafs volgzaam dus. De drukveer bepaalt hoe slaafs hij is. Hoe zwaarder de drukveer hoe later hij zal openen. Hoe lichter hoe sneller.

Koppelingsveertjes bepalen bij welk toerental de segmentjes aangrijpen op het koppelingshuis. Hoe sterker hoe meer toeren. Hoe slapper hoe eerder hij vastgrijpt.

Groet,
 
Back
Top