"overboost" ???

jaeneke

Well-Known Member
zoals sommigen al weten heb ik een malaguti phantom F12 LC digi.
met digitaal dashboard dus...

nu viel me op dat telkens als ik de sleutel omdraai en mijn scherm volledig word ingevuld(opstartscherm) dan zie ik boeven mijn toerentellerbalk het woordje "overboost" staan :?

wtf betekend dat nu weer ? overboost word meestal in de 4 takt turbo wereld gebruikt maar ik zou niet weten wat dit nu juist betekend, miss overtoeren ??

ik moet iig eens het boekje zoeken, miss staat het daar wel in maar als iemand het zo weet mag het gerust effe zeggen, dat bespaart me de zoektoch achter dat verdomde boekje:#

Advertisement - register to remove this

overboost is gewoon teveel toeren.

zo'n digitaal dashboard lijkt heel wat maar er mankeerd nogal eens wat aan :p

zo kan het zijn dat je na een onderbreking van stroom een bepaalde functie niet meer hebt (ik dacht temperatuur) , en zo gaat de teller maar tot en met 99 , ook gaat de toerenteller niet zo ver , mja , daar word zo'n scooter dan ook niet op gebouwd :p

overboost is gewoon teveel toeren.

zo'n digitaal dashboard lijkt heel wat maar er mankeerd nogal eens wat aan :p

zo kan het zijn dat je na een onderbreking van stroom een bepaalde functie niet meer hebt (ik dacht temperatuur) , en zo gaat de teller maar tot en met 99 , ook gaat de toerenteller niet zo ver , mja , daar word zo'n scooter dan ook niet op gebouwd :p

aha dat dacht ik al, kon ook zijn dat men turbo teveel druk kon geven hé(haha turbo op 2-takt, ik klink erg reesss-noob achtig nu8P8P8P):P

ik had trouwens gisteren continu stroomonderbrekingen als ik reed, als ik stilstond niet, dus mijn scherm ging de hele tijd aan/uit, om gek van te worden|(
maar alle functies werkte nog...

na nader onderzoek bleek de + connector v/d batterij gebroken te zijn door zuur corrosie.
nieuwe batterij erin en probleem opgelost.

dat digi dashboard is idd mooi om te zien maar gaat eigenlijk van geen kanten juist, de temp meter geeft continu aan dat hij juist niet warmloopt als het 30° buiten is terwij het KVS misschien maar 70-75° is.
de toerenteller werkt alleen met stappen van 500trpm en duid bij bv. 8300trpm(volgens EM toerenteller) 9000trpm...

de snelheidsmeter werkt wel redelijk juist volgens verschillende auto en scooter tellers maar kan niet stabiel blijven, als ik op bv. 70kmh ben aan het 'cruisen' met mijn gashendel in dezelfde positie dan geeft hij constant dit aan : 68 - 71 - 68 - 72 - 68 - 69 enz... terwijl mijn snelheid echt constant blijft.

en de meter kan idd maar tot 99kmh, echt grappig daar ga ik nog nét niet over8P

kan het ook kloppen dat hierdoor je km-stand word gereset ?
dit is namelijk gebeurd bij een vriend van me . zijn accu was helemaal leeg
die is van ruim 13000 km weer naar 0 km gegaan :X

kan het ook kloppen dat hierdoor je km-stand word gereset ?
dit is namelijk gebeurd bij een vriend van me . zijn accu was helemaal leeg
die is van ruim 13000 km weer naar 0 km gegaan :X

nee kan 'normaal' niet, er zit een batterijtje apart in de teller die ervoor zorg dat dit op word geslagen...

Maar die kan ook opraken ;)

idd of stuk gaan, heb net de handleiding teruggevonden, er stond niks over die 'overboost' maar wél over dat batterijtje wat ik net zei.
dat batterijtje zou in principe als de hoofdbatterij word afgekoppeld de kilometers voor een 10-tal jaar opgelsagen kunnen houden.

dus dat batterijtje zal wel stuk zijn gegaan of de scooter is ouder dan 10j...

aha dat dacht ik al, kon ook zijn dat men turbo teveel druk kon geven hé(haha turbo op 2-takt, ik klink erg reesss-noob achtig nu8P8P8P):P

ik had trouwens gisteren continu stroomonderbrekingen als ik reed, als ik stilstond niet, dus mijn scherm ging de hele tijd aan/uit, om gek van te worden|(
maar alle functies werkte nog...

na nader onderzoek bleek de + connector v/d batterij gebroken te zijn door zuur corrosie.
nieuwe batterij erin en probleem opgelost.

dat digi dashboard is idd mooi om te zien maar gaat eigenlijk van geen kanten juist, de temp meter geeft continu aan dat hij juist niet warmloopt als het 30° buiten is terwij het KVS misschien maar 70-75° is.
de toerenteller werkt alleen met stappen van 500trpm en duid bij bv. 8300trpm(volgens EM toerenteller) 9000trpm...

de snelheidsmeter werkt wel redelijk juist volgens verschillende auto en scooter tellers maar kan niet stabiel blijven, als ik op bv. 70kmh ben aan het 'cruisen' met mijn gashendel in dezelfde positie dan geeft hij constant dit aan : 68 - 71 - 68 - 72 - 68 - 69 enz... terwijl mijn snelheid echt constant blijft.

en de meter kan idd maar tot 99kmh, echt grappig daar ga ik nog nét niet over8P

ik had het al met alleen een andere uitlaat en vario :p

de temperatuur meter klopt wel aardig , alleen houdt er wel rekening mee dat Malaguti in de radiateur meet , en niet in de kop , dat geeft iets verschil.

de snelheid van de teller zit idd aardig goed.

Back