Ouwe vraag maar toch vraag ik het.

Manu76

Burn and rise...
Ik zit met het volgende,

Ik wil mijn kleppen afstellen en vroeg me meteen af hoe ik dat zooitje weer op tijd zet. Vaak geprobeerd maar helaas.

Ik heb een foto toegevoegd waarbij de nokkenas een streepje heeft. Maar waar moet ik die met synchroniseren?
Ik zie op verder niets. Geen tweede streepje.

Dan heeft een nokkenas ook nog eens verschillende gaatjes, tekens enz. Waar moet ik waar dan plaatsen dus zeg maar op zetten? Klein gaatje? groot gaatje?

De huidige nokkenas tandwiel heeft een streepje

Ohja, als de zuiger het bovenste gedeelte heeft bereikt moet ik dan al afstellen? In of uitlaat kleppen?
Ik hoor het graag...
 

Attachments

  • img_1581173890765.jpg
    img_1581173890765.jpg
    216.7 KB · Views: 30
Advertisement - register to remove this

Manu,

het is heel simpel.
Bij dat rode pijltje zie je dat kleine gaatje en dat streepje, als je in het verlengde van het streepje kijkt zie je nog een klein gaatje.
Je positioneert het nokkenastandwiel dusdaning dat het streepje parallel loopt met de rand van de cilinder.
Dus de kleine gaatjes staan dan beide ook gelijk met de bovenkant van de cilinder, het grote gaatje staat dan op zijn hoogste punt.
Ook als je bij je vliegwiel kijkt staat het streepje waar meestal een T bij staat bij een nokje van het carter.
En uiteraard staat de zuiger nu in zijn hoogste stand en je merkt dat beide klepstoters een beetje speling hebben ten opzichte van beide kleppen.
Je kunt nu van beide kleppen de speling meten met een voelrmaatje.
Is de speling te groot of te klein, draai je van de betreffende klep het contra moertje los, draait met de hand voorzichtig het boutje met die vierkante kop tot tegen het voelermaatje en draait je het contra moertje weer vast zonder dat het boutje met de vierkante kop meedraait.

By the way, op de foto is de bovenste klep de inlaatklep en de onderste klep de uitlaat klep.
De uitlaatklep heeft in de meeste gevallen een grotere speling omdat deze heter wordt door de uitlaatgassen en niet gekoeld wordt door het brandstofmengsel zoals dit bij de inlaatklep het geval is.
De precieze speling voor jouw scooter weet ik niet, dat zou je moeten opzoeken in het servicemanual.
 
Manu,

het is heel simpel.
Bij dat rode pijltje zie je dat kleine gaatje en dat streepje, als je in het verlengde van het streepje kijkt zie je nog een klein gaatje.
Je positioneert het nokkenastandwiel dusdaning dat het streepje parallel loopt met de rand van de cilinder.
Dus de kleine gaatjes staan dan beide ook gelijk met de bovenkant van de cilinder, het grote gaatje staat dan op zijn hoogste punt.
Ook als je bij je vliegwiel kijkt staat het streepje waar meestal een T bij staat bij een nokje van het carter.
En uiteraard staat de zuiger nu in zijn hoogste stand en je merkt dat beide klepstoters een beetje speling hebben ten opzichte van beide kleppen.
Je kunt nu van beide kleppen de speling meten met een voelrmaatje.
Is de speling te groot of te klein, draai je van de betreffende klep het contra moertje los, draait met de hand voorzichtig het boutje met die vierkante kop tot tegen het voelermaatje en draait je het contra moertje weer vast zonder dat het boutje met de vierkante kop meedraait.

By the way, op de foto is de bovenste klep de inlaatklep en de onderste klep de uitlaat klep.
De uitlaatklep heeft in de meeste gevallen een grotere speling omdat deze heter wordt door de uitlaatgassen en niet gekoeld wordt door het brandstofmengsel zoals dit bij de inlaatklep het geval is.
De precieze speling voor jouw scooter weet ik niet, dat zou je moeten opzoeken in het servicemanual.

Dankje, maar hier moet ik ff voor gaan zitten.:) maar als die kleine gaatjes gelijk staan met de zijkant van de cilinder moet het grote gat dan naar voor of naar achter wijzen?
Want dat kan allebei

De klepspeling van mijn type kan ik niet vinden.

Maar het is een gy6 dus ik wil uitgaan van die waarden. Lijkt mij goed toch?

In: 0,05
Uit: 0,10

Maar die T op het vliegwiel is dat ook een manier om de boel op tijd te zetten? Staat de zuiger dan op z'n hoogst? Of wat bedoel je met het vliegwiel?

En moet ik beide kleppen tegelijk afstellen als de zuiger op z'n hoogst is?

In mijn kop krijg ik het niet gebolwerkt met dat op tijd zetten maar dat wil ik zeker ook kunnen zodat ik eens zelf ook eens cilinder kan plaatsen.

Soms word ik gewoon moe van scooters, had ik vroeger maar het monteurs vak gekozen! ;)
 
Dankje, maar hier moet ik ff voor gaan zitten.:) maar als die kleine gaatjes gelijk staan met de zijkant van de cilinder moet het grote gat dan naar voor of naar achter wijzen?
Want dat kan allebei
1092_snaps.jpg
Als beide kleine gaatjes gelijk met de rand van de deksel staan (zie foto) EN je markering op het vliegwiel staat
op T dan is de ontsteking met de kleppen / zuiger goed (op tijd) en kan je de BEIDE kleppen stellen.
(zelf stel ik uitlaat op een krappe 0.1 en inlaat op een ruime 0.05 dus ongeveer 0.09 en 0.06.)
 
Indien je vaker de kleppen gaat stellen is een stukje gereedschap erg handig voor het verstellen van de klepspeling en gelijk vastzetten van de moer van 9mm en dat voor nog geen 4 euro. (bij AliExpress)
1093_snaps.jpg
 
View attachment 52693
Als beide kleine gaatjes gelijk met de rand van de deksel staan (zie foto) EN je markering op het vliegwiel staat
op T dan is de ontsteking met de kleppen / zuiger goed (op tijd) en kan je de BEIDE kleppen stellen.
(zelf stel ik uitlaat op een krappe 0.1 en inlaat op een ruime 0.05 dus ongeveer 0.09 en 0.06.)

Dankje voor je antwoord.

Het grote gaatje dus naar voren. Ok.

Laat het vliegwiel zich apart draaien van de nokkenas?

Zo niet dan hoef ik er dan toch maar 1 op tijd te zetten als die samen draaien? Dan staat de andere toch automatisch goed?

Of zijn ze apart te verstellen? Apart op tijd zetten.

Die T staat dan op het blok? Of de markering? Of hoe moet ik dat zien?

Voor sommige gesneden koek maar niet voor mij vandaar mijn vragen. Ik wil dat eindelijk eens onder de knie hebben!

Maar dat zal ik morgen eens gaan bekijken.
 
Ik haal ook altijd de bougie eruit.
Dan draaid het vliegwiel beter rond, hoef je niet tegen de compressie in te draaien.

En ik had er ook de eerste keer de kriebels van.
Heb er lang over gedaan.
De stappen 4 keer achter elkaar gedaan.
Nu doe ik het in 1 keer en veel vlugger.
 
Ik haal ook altijd de bougie eruit.
Dan draaid het vliegwiel beter rond, hoef je niet tegen de compressie in te draaien.

En ik had er ook de eerste keer de kriebels van.
Heb er lang over gedaan.
De stappen 4 keer achter elkaar gedaan.
Nu doe ik het in 1 keer en veel vlugger.

Jij snapt wat ik bedoel. :)

Klopt maar bij mij loopt het vaak niet goed vanwege het op tijd zetten.

Ik heb nu visite maar ga straks ff aan de slag. Ook op zoek naar die "T" want op de een of ander manier krijg ik dat niet in mijn kop.

Het moet zo makkelijk worden als een bendix vervanging.

Maar zijn de vliegwiel en de nokken as afhankelijk van elkaar te draaien voor het op tijd zetten?

Ik wil het gewoon leren.
 
Als de T-markering lastig is, dan kun je ook afgaan op het nokje op het vliegwiel, deze moet aan de achterkant nog net bij de pick-up sensor zitten. En de nokkenas is met ketting eraf onafhankelijk te draaien tov krukas. Opleggen van de ketting doe je met uitgenomen spanner en dan onder eerst, dan net als een fietsketting het nokkenastandwiel omhoog draaien en zo de ketting erop draaien net als bij onze BMX vroeger. Even een testrondje 360graden en check dubbelcheck. Ik draai altijd de vier moeren los, denk erom dat de letters op de kop staan! En idd alles zonder bougie, dit geeft veel meer controle.

De aanhouder wint!

Groet,
 
Last edited:
Normaal kan je die alleen t.o.v. elkaar verdraaien als je de ketting los maakt, maar omdat er 2 punten zijn dat de gaatjes opgelijnt met de deksel kan zijn MOET ook het vliegwiel op de T mark staan.
Na stellen nog een keer het vliegwiel rond draaien en weer kontrolleren of je het goed gesteld hebt.
 
Manu76 Als je in de buurt woont, doen we het een keer samen.
Ik heb het ook geleerd van iemand die het voor deed bij een andere, dezelfde scooter als die van mij.

Dat zou fijn zijn!
Ik heb net alles op tijd gezet en kleppen gesteld maar nu krijg ik niet aan de praat.

T van het vliegwiel stond op het nokje en de twee kleine gaten waren uitgelijnd met de cilinder toen gaan stellen maar nu krijg ikhem niet aan de praat. Ongelooflijk!



@Buldog waar ergens woon je dan? :)

Edit: zie foto's. Ga weer ff opnieuw proberen. Maar als ik de T van het vliegwiel op het nokje heb staan dan is de andere kant ook goed uitgelijnd.

Ben nu alleen mijn 0,05 voelermaat kwijt :(
 

Attachments

  • 15812534974433548179719868891069.jpg
    15812534974433548179719868891069.jpg
    409.4 KB · Views: 17
  • 1_20200209_161224.jpg
    1_20200209_161224.jpg
    217.6 KB · Views: 11
  • 0_20200209_162055.jpg
    0_20200209_162055.jpg
    225.8 KB · Views: 10
  • 20200209_162234.jpg
    20200209_162234.jpg
    220.7 KB · Views: 11
Last edited:
Hoe heb je de 0,05mm dan gemeten?

Ik had de kleppen gesteld toen ik de voelermaat hem nog had. Daarna lag die in het accu bakje en tijdens het pakken is deze weggesprongen en ligt nu ergens in mijn berging.

Soms word ik echt moe van mijzelf. Pfff

Maar ja hier ligt die ergens. Of hier of hier of hier...:)
 

Attachments

  • 15812639643522459826751100029176.jpg
    15812639643522459826751100029176.jpg
    184.7 KB · Views: 9
  • 15812640207945710834753245614203.jpg
    15812640207945710834753245614203.jpg
    166.1 KB · Views: 9
  • 15812640612307263861046125215642.jpg
    15812640612307263861046125215642.jpg
    131 KB · Views: 8
  • 15812641208173241963484336704994.jpg
    15812641208173241963484336704994.jpg
    174.2 KB · Views: 8
Oke zoeken dan.

Dan nog eens goed meten.
Probeer dan ook bijvoorbeeld 0,07, die mag er absoluut niet tussen kunnen.

En bij de 0,10 ook een iets dikkere proberen, die mag er dan ook niet tussen kunnen.
En ook in en uitlaat ook niet verwisselen.
Uitlaat is het korst bij de uitlaat.
 
Back
Top